Jaaroverzicht 2025 Mathijs Kok

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Mattie
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 Mathijs Kok

Bericht door Mattie »

De laatste avond van 2025 is aangebroken, een mooi moment om het jaaroverzicht van 2025 af te ronden.
Dit jaar stond voor mij vooral in het teken van de getrokken reizigerstreinen, die in de meeste Europese landen steeds zeldzamer worden. Zo verloren bijvoorbeeld de NS 186, NMBS 27, DB 101, CD 380, ÖBB 1144, GKB 2015 en Renfe 252 veel of al hun werk.
Naast de vele fotografische hoogtepunten dit jaar was het ook weer een geweldig jaar op de trein als machinist bij NS Reizigers.

De foto's zijn ook dit jaar weer geselecteerd op kwaliteit, bijzonderheid, weer, originaliteit en diversiteit.
Veel kijkplezier!

Januari
Zoals wel vaker sla ik de eerste maand van het jaar over in dit jaaroverzicht. Er verschenen wel enkele goederentreinen voor de lens, evenals de overbenging van een Nightjet, maar niks daarvan weegt op tegen de foto's die in de rest van dit jaar gemaakt zijn.

Februari
In deze maand werden diverse tripjes naar Duitsland ondernomen, zo kon ik onder andere een transport van ET 420's naar Bender in Opladen vastleggen. Verder kon ik een beladen kolentrein achter de RFO 685 fotograferen en passeerde de 9902 juist met een lege kolentrein.

Afbeelding
De favoriete foto van deze maand komt uit Haste, daar werden op 19 februari in ijzige kou enkele treinen opgewacht. Een verrassing was de 2019 307 "JubileeRider" van HSL die met een BLG-autotrein langskwam, de trein werd in Stadthagen opgesteld.

Maart
Maart was op hobbygebied een aardig drukke maand en krijgt dan ook een tweede foto als compensatie voor januari. De tarwe/sojatrein van RFO reed twee keer in heerlijke omstandigheden door de Eempolder. In Duitsland kon weer de nodige altbau gefotografeerd worden, zoals twee 120'ers en een 218. Moerdijk werd nog een dagje aangedaan en op die dag kon ik ook voor de laatste keer DB met een schuifwandwagentrein uit Oosterhout vastleggen. De maand werd afgesloten met de CD Cargo staaltrein die zowel op zaterdag als zondag tijdens de omleiding vastgelegd kon worden.

Afbeelding
De eerste foto is afkomstig uit Soest, de Duitse versie deze keer. Na eerder op de dag foto's van de 218 137 gemaakt te hebben op de rit naar Winterberg werd hier een rit van MEH met de 80 jaar oude 194 058 afgewacht. Om 17:00 passeert de krokodil met een aantal wagens en V100 achterop de fotografen in Soest, op de achtergrond twee silo's van een voormalige suikerfabriek.

Afbeelding
Ook de tweede foto voor deze maand komt uit Soest, maar dan gewoon de vertrouwde achtertuin in Nederland. op 8 maart reed de toen glanzend schone 1829 met een Wascosa-tarwetrein richting de Europoort, alwaar de trein gelost en herbeladen wordt met soja. Terwijl de tweede stroomafnemer rustig naar beneden zakt passeert de trein de drie fotografen aan de Weideweg in de Eempolder.

April
Zoals gebruikelijk was het in april overwegend zonnig, daar werd goed gebruik van gemaakt. Het lukte deze maand eindelijk om de NIAG Sojatrein vast te leggen op de Güterumgehungsbahn van Düsseldorf, zelfs met lok 9 voorop, deze machine staat nu te koop. Ook een foto bij de margarinefabriek in Delmenhorst lukte na meerdere pogingen. In Duitsland was er verder nog twee keer de gelegenheid om foto's tussen de fraaie koolzaadvelden te maken. Op eigen bodem werden er vooral foto's van (ex) NS materieel gemaakt, een Class 66 van Freightliner was daar een van de uitzonderingen op. De geel/grijze 2454 en 361 vormden het toneel voor een fotorit in Noord-Holland.

Afbeelding
Het derde Duitse doel wat ik deze maand kon afstrepen was het bruinkoolvervoer van RWE in het Grubenland. het was deze dag vrij rustig op de Nord-Süd-Strecke richting Garzweiler. Na lang wachten kon de RWE 505 op een geduwde rit bij Neurath vereeuwigd worden, achteraf werden de witte pitjes aangestoken.

Mei
In Mei verscheen de 904 van Crew 2454 in de frisse wit/blauwe Valleilijn-kleurstelling op de baan onder de vlag van Keolis, daar werden uiteraard de nodige foto's van gemaakt, maar die zijn in menig ander jaaroverzicht al te zien. Verder was RFO druk in de weer met Pannonia-treinen en reed de ICE3M (BR 406) een uitgebreide afscheidsrit door Nederland.

Afbeelding
In mei gebruikte ik ook de eerste vier dagen van een tien-daagse Interrail, de reis ging enkel door Duitsland, van zuid naar noord. Naast dieselgeweld in de Allgäu en boven Regensburg kon ik ook nog wat foto's maken op het schiereiland Rügen. Nadat ik op dinsdagavond de stoomtrein van RüBB bekeken had wilde ik op woensdagochtend graag nog naar de Rügendamm bij Altefähr voordat de reis naar huis zou beginnen. In een zongaatje passeert ICE 1 401 010 als LM naar Ostseebad Binz om vanaf daar ICE 1070 naar Berlin Südkreuz te rijden.

Juni
De maand juni begon aanvankelijk rustig met alleen wat foto's bij Barneveld, maar in de tweede helft van de maand draaide de camera overuren. Eerst twee dagen naar Koblenz tijdens het DB Museum Sommerfest en vrij kort daarna begon een reis naar Oostenrijk van twee weken. Ik verbleef een aantal dagen op een Formule 1 camping in Spielberg met familie en vrienden en zag live gebeuren hoe Max zijn race na twee bochten eindigde. Voor de rest van de vakantie werden wat goedkope hotelletjes gezocht om zoveel mogelijk treinenfoto's te kunnen maken. In Oostenrijk lag de focus vooral op de locgetrokken treinen die ook hier steeds meer terrein verliezen door de levering van nieuwe treinstellen en plannen voor electrificatie, zowel bij ÖBB als bijvoorbeeld bij de GKB. Uiteraard was er ook ruimte om de nodige (obscure) bedieningen te fotograferen, van juni zelf zou ik al een jaaroverzicht kunnen maken.

Afbeelding
De eerste foto voor deze maand komt uit Duitsland. De Ilztalbahn voert op weekend- en feestdagen een toeristische treindienst uit op de spoorlijn (Lindau-)Passau-Freyung, meestal met de fraaie 628 256. Onderweg naar Oostenrijk kon ik op 22 juni ik een kort bezoek te brengen aan deze lijn, het weer zat mee en geheel zoals verwacht verscheen de mintgroene dieselstel in het prachtige decor van Neuhausmühle. Deze foto is mijn persoonlijke favoriet dit jaar.

Afbeelding
De tweede foto van juni komt uit het Oostenrijkse Admont waar ik twee nachten verbleef, door werkzaamheden aan de Tauernbahn was het hier aardig prijsschieten. Op 24 juni verschenen de 1144 252 en 1144 259 op de fraaie stek net na station Admont, met een lange en bonte trein, waarvan alleen een deel Eanos'n met hout zichtbaar is, rijden ze richting Linz.

Juli
In juli ging de Oostenrijkreis verder met foto's van Stern & Hafferl-goederentreinen en bij temperaturen van 38 graden werden op de terugreis her en der in Bayern nog de nodige treinen gefotografeerd. Kort na terugkomst in Nederland stond de volgende reis alweer op het programma: met Interrail naar Italië. Tijdens een tussenstop in Zwitserland verscheen er tevens nog wat oud spul van SBB voor de lens. Verder was er ruimte om de TCS-treinen op de RE13 vast te leggen en reed RFO met tietenwagens door het land.

Afbeelding
Het hoogtepunt in Italië was het bezoek aan Manarola, wie vele trappen beklimt en de juiste steegjes volgt komt uit op een prachtig uitkijkpunt waar 's avonds treinen richting Genova gefotografeerd kunnen worden. Het doel was eigenlijk om hier een Nightjet te fotograferen, maar die bleek tegenwoordig uit Milaan te vertrekken in plaats van La Spezia. De Mercitalia 652 077 met een schuifwandwagentrein was in het laatste licht een prima goedmakertje, graffiti is helaas vrijwel standaard op de goederenlocs in dit land.

Augustus
In augustus waren er weer wat tripjes naar NRW, bijvoorbeeld voor de Brohtltalbahn 218 396 en voor de 145 040 van TRI. In het kader van SAIL Amsterdam reden er wat historische treinen en er was gelegenheid om wat rode Arriva GTW's te fotograferen nu dat nog kon. Echte highlights waren er niet deze maand en dus sla ik deze dit jaar over om de bonusfoto van juni mogelijk te maken.

September
In september vond uiteraard weer Terug naar Toen plaats bij de 50-jarige VSM, ik was er dit jaar enkel op de zaterdag. Verder was er de afscheidsrit van de NS Traxx + ICR richting België en reed RFO nog met de lege schroottrein aan de lens voorbij.

Afbeelding
Het absolute hoogtepunt van de maand vond plaats bij de STAR, daar vond op 13 september een perfect gecoördineerde fotodag plaats met de SMMR 2225 als hoofdgast. Diverse foto's van deze dag zijn reeds in andere jaaroverzichten te vinden, maar mijn favoriete foto van de dag, gemaakt in Wildervank, zag ik nog niet voorbijkomen. Terwijl een solexrijder voor de overweg wacht trekt de bruine 2225 haar bruine goederentrein richting Stadskanaal.

Oktober
In oktober lukte het nog eens de omgeleide Antwerpen-Linz-shuttle in Nederland te fotograferen, de trein werd getrokken door een Railtraxx Class 66. Deze trein gaat voortaan standaard via Nederland rijden, maar wel met een RCC Vectron als tractie. Bij de Najaarsstoomdagen bij de MBS werden vooral dieseltreinen gefotografeerd, zoals de Wismarer Schienenbus.

Afbeelding
Het hoogtepunt van oktober komt wederom uit Duitsland, van 8 t/m 11 oktober was ik in het Saarland en Rheinland-Pfalz. Hoofddoel was een Plandampf waarbij de 23 058 en 58 311 op de 10e op diesellijnen rondom Kaiserslautern reden. Aan zo'n evenement zit een aardig prijskaartje, maar het was een geweldige ervaring. De ruim 100 jaar oude heeft met een beladen ballasttrein uit Rammelsbach geen enkele moeite en passeert stampend Theisbergstegen, daar waar vroeger ook zullke treinen beladen werden.

November
In deze doorgaans grijze maand werden niet veel foto's gemaakt, maar toch genoeg om wel weer twee enorme highlights te kunnen delen, november krijgt dus een bonusfoto, ten kosten van december.

Afbeelding
In november besloot ik nog eens richting Venlo te rijden om de TCS-dienst vast te leggen, die zou half december eindigen (niet dus). Er passeerde in eerste instantie weinig interessante goederentreinen, tot SETG zich 's middags in Breyell meldde met de fraaie petroleumcokestrein, de vrij nieuwe 7193 104 trekt deze trein richting België.

Afbeelding
In november ging ik wederom met Interrail op pad, de eerste drie reisdagen werden benut voor een reis naar Spanje, waar mijn opa en oma in de koude helft van het jaar verblijven. De overige dagen worden volgend jaar opgemaakt. In Spanje wilde ik graag de getrokken Talgo IV treinen vastleggen, die steeds zeldzamer worden. Getrokken door de bijna verrotte Renfe 252 058 passeert IC 1460 Agost, net buiten Alicante.

December
In de laatste maand van het jaar werden eigenlijk alleen noemenswaardige foto's gemaakt tijdens drie dagen in Duitsland. Erstazverkehr van WFL, TRI en TCS verscheen voor de lens, evenals twee fraaie V60's van recyclingbedrijf Lang uit Gaggenau. Leuke ervaringen, maar niet hoogwaardig genoeg voor een plekje in het jaaroverzicht.

Dat was hem weer voor 2025, mocht je nou na deze twaalf foto's nieuwsgierig zijn naar wat ik verder nog gefotografeerd heb dit jaar, neem dan gerust een kijkje op mijn Flickr-pagina waar nog zo'n 120 andere foto's uit 2025 te vinden zijn.

Rest mij nog iedereen een fijne jaarwisseling en veel succes in 2026 te wensen!
Laatst gewijzigd door Mattie op do jan 01, 2026 1:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JonneL

Re: Jaaroverzicht 2025 Mathijs Kok

Bericht door JonneL »

Leuk Mathijs! Voor mij zijn de foto's in juni favoriet.
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Erg mooie serie,
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Geslaagd jaar, en lastig om een favoriet te kiezen.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraaie serie met juni 2 als favoriet hier!
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Matthijs! Moeilijk kiezen met zulke fraaie platen, maar mijn favorieten zijn de foto's van juni, september & oktober.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Een erg fraai, gevarieerd, internationaal overzicht Mathijs! Mijn favoriet is toch het oer-Nederlandse plaatje uit september! Al mogen de foto's uit juni er ook zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
stijn55

Bericht door stijn55 »

Gaaf overzicht. De blauwe 628 is gaaf.
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Mooie serie en september bevalt mij zeer goed.
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraaie serie! Mijn favoriet is september.
Plaats reactie