Jaaroverzicht 2025 Kevin-rail (Kevin Piket)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Kevinrail

Jaaroverzicht 2025 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Op de valreep van het jaar plaats ook ik mijn fotografische jaaroverzicht van 2025. In tegenstelling tot mijn collega fotografen heb ik dit jaar geen verre en exotische oorden bezocht (zoals bijvoorbeeld Slovenië, Portugal of Zweden) en is mijn buitenland bijdrage dit jaar beperkt tot Duitsland en België. Helaas heb ik dit jaar geen fotoritten gehad en daarom is het aantal museumtreinen deze keer zeer beperkt in dit Jaaroverzicht.

In 2025 werd er toch meer gehobbyd dan ik vooraf had verwacht en ik loop inmiddels ver achter met het uitzoeken, bewerken en archiveren van de foto’s van 2025. 2025 stond voormij in het teken van het naderende afscheid van NS Traxx locomotieven met ICRmh rijtuigen. Hier heb ik dit jaar dan ook veel (werk)tijd aan besteed om dit fraaie materieel nog zoveel mogelijk vast te kunnen leggen. Ook de DB IC1 rijtuigen reden dit jaar met de NS Vectron’s in de IC Berlijn diensten hun laatste ritten en dus werd ook hier wat aandacht aan besteed. Voormij persoonlijk was 2025 een rustig jaar. Alles gaat zijn gangetje en ook bij NS vermaak ik mij prima als machinist & lid van de roostercommissie machinisten Rotterdam. Tijdens het samenstellen van dit jaaroverzicht viel het mij op dat ook dit jaar 75% van de foto’s in ‘diensttijd’ gemaakt zijn. Daarnaast was het aantal gefotografeerde goederentreinen dit jaar weer opvallend laag en werd er dus meer reizigersmaterieel vastgelegd (wat dan weer te verklaren is door het maken van foto’s tijdens het werk). Dit jaar ben ik vrijwel het hele jaar regelmatig actief geweest. Ook bij mij ontbrak soms de motivatie om op pad te gaan. Geen tijd, werken, tijd met het gezin doorbrengen en ga zo maar door doen verder de rest.

Dit jaar is het aandeel reizigerstreinen hoog en zijn de goederen en museumtreinen veel minder vertegenwoordigd dan voorgaande jaren. Als stoomliefhebber mag een stoomplaatje ook deze keer niet ontbreken maar het is dit jaar bij slechts één foto gebleven. Het viel ook dit jaar weer niet mee om een keuze te maken uit de vele gemaakte foto’s, hopelijk ben ik daarin geslaagd. Veel plezier met het bekijken van mijn jaaroverzicht!

Januari
AfbeeldingNMBS 2813 + 2802 met 9223 by Kevin Piket, on Flickr
Zoals gebruikelijk begon het jaar 2025 rustig. Er werden tijdens het werk wat foto’s gemaakt in Rotterdam, Eindhoven & Schiphol. Veel spectaculairs zat er niet tussen want er werden op twee foto’s na alleen maar reizigerstreinen gefotografeerd. Je zou het niet zeggen maar een foto uitkiezen voor deze maand was dan wel weer wat moeilijker, want ondanks het sombere weer werden er best leuke foto’s gemaakt. Er werd gekozen voor een foto van een NMBS Traxx op mijn standplaats Rotterdam Centraal. Op woensdag 22 januari 2025 had ik ICD reserve en na wat treinen gereden te hebben was er wat tijd om een paar plaatjes te maken. Sinds 15 december 2024 rijd de Eurocity Direct tussen Rotterdam Centraal & Brussel Zuid/Midi en worden in de 9200 serie door NMBS locomotieven reeks 28 met I11 rijtuigen gereden. Deze treinen rijden via Breda en stoppen op alle stations waar de ‘oude’ Benelux dienst ook stopte. De andere Eurocity Direct begint in Lelystad en rijdt in de 9500 serie via Almere-Weesp-Duivendrecht en Schiphol naar Rotterdam om daarna direct door te rijden naar Antwerpen en Brussel. In beide treinseries worden naast de stammen met de I11 rijtuigen en ICNG treinstellen nog steeds de oude vertrouwde ICRm rijtuigen gebruikt omdat er nog steeds niet genoeg ICNG treinstellen door Alstom geleverd zijn. De NMBS locomotieven 2813 & 2802 zijn met een stam I11 rijtuigen zojuist als trein 9223 vanuit Brussel op spoor 12 in Rotterdam aangekomen als ze door de fotograaf vastgelegd worden.

Februari
In februari heb ik iets meer gefotografeerd dan in januari en op één uitzondering na werden alle treinen in diensttijd vastgelegd. Deze maand werden er foto’s gemaakt in Den Haag, Rotterdam, Eindhoven & Moordrecht. Eindelijk kon er een foto gemaakt worden van een NSI Vectron met ÖBB en SBB rijtuigen als NightJet in Eindhoven maar die plaat haalt dit jaaroverzicht niet. Er werd deze maand slechts één goedertrein gefotografeerd en wel van Lineas met een Volvo trein in Rotterdam Centraal. Hoewel er dus wel leuke foto’s gemaakt zijn in de kortste maand van het jaar, waren deze dan weer niet interessant genoeg voor dit jaaroverzicht en daarom volgt er een bonusfoto.

Maart
AfbeeldingRRF 4402 met trein 49790 by Kevin Piket, on Flickr
In maart werden er verspreid over de maand diverse leuke plaatjes gemaakt. Er werden o.a. wat treinen op de HSL bij Puttershoek gefotografeerd en in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Het ging hierbij om zowel regulier treinverkeer als museummaterieel. Een foto van een trein in mijn achtertuin mag ook dit jaar niet ontbreken en dat is deze keer een plaatje van de RRF geworden. Met een zeer gemengde set ketelwagens passeert RRF locomotief 4402 als trein 49790 (Bh-IJsm) de fotograaf bij het inrijden van de bebouwde kom van Nieuwerkerk a/d IJssel. Op emplacement IJsselmonde maakt de 4402 plaats voor een diesellocomotief die de trein naar een terminal in de Rotterdamse haven zal brengen. Met enige regelmaat worden de RRF 4401 & 4402 ingezet in het goederenvervoer tussen de Kijfhoek/IJsselmonde en grensstation Bad Bentheim. Hun werkpakket bestaat voornamelijk uit het trekken van keteltreinen. De fraaie Nezz-case locomotieven van de particuliere goederenvervoerders zijn vanwege hun vorm van een ‘atleet in volle actie’ voor menig spoorfotograaf een welkome afwisseling in de dominantie van de Traxx, Vectron & Euro9000 locomotieven in het moderne goederenvervoer. Hopelijk kunnen we nog jaren genieten van de Nezz-case machines in de goederendienst want de meeste loc's hebben er inmiddels ruim 40 jaar opzitten.

April
AfbeeldingNS 186 014 + 026 met trein 1149 by Kevin Piket, on Flickr
Deze keer werden er verspreid over de maand meerdere leuke foto’s van zowel reizigers als goederentreinen gemaakt. Dat maakt de keuze voor de maand april wel weer lastiger, wordt het een foto van de Venice Simplon Oriënt Express, een goederentrein of toch van de Koningsdagrit? Het zat er al langer aan te komen maar als het moment daar is, is het toch erg jammer dat de Traxx bij NS verleden tijd is. Hoewel ik als ex-cargo machinist het liefst met locomotieven reed, ben ik bij NS nu toch echt een treinstellen machinist geworden. Jammer maar helaas, zullen we maar zeggen. Daarom is de foto van april er eentje met een NS Traxx geworden. In april waren er nog 10 stammen beschikbaar voor inzet in de 1100 serie tussen Den Haag Centraal & Eindhoven Centraal. Voor de machinisten met HSL bevoegdheid was dit al zichtbaar want vanaf het wijzigingsblad van 7 april zijn de diensten waar een Traxx in voorkomt genummerd met een 1750 of 1850 nummer, wat aangeeft dat het nu toch echt een aflopende zaak is. Dit is gedaan om onderscheid te maken tussen machinisten met ICNG & Traxx bevoegdheid en machinisten met alleen de ICNG bevoegdheid. Uw fotograaf mag gelukkig met beide materieelsoorten rijden & zit in een Inter City Direct rooster wat inhoud dat ik naast diensten op de HSL ook gewone NSR treinen rijdt, de rest van het rooster is opgevuld met rangeer en reservediensten. Op donderdag 3 april 2025 staan de NS Traxx locomotieven 186 014 + 026 met trein 1149 (Gvc-Ehv) op het station van Den Haag Hollandspoor klaar voor vertrek naar Rotterdam en uiteindelijk het Brabantse Eindhoven. Na ruim 10 jaar bij NS met de Traxx en ICRmh rijtuigen gereden te hebben, reed ik mijn laatste reguliere ritten met dit fraaie materieel op 8 september 2025.

Mei
AfbeeldingSSN 23 023 met trein 39385 by Kevin Piket, on Flickr
De maand mei bracht dit jaar qua foto’s genoeg afwisseling. Er werd in Amersfoort tijdens het werk een rondje over het emplacement gemaakt, Plan V 466 ‘De Karel werd meerdere keren gefotografeerd en ook wat museummaterieel werd vastgelegd. Dit jaar heb ik opvallend weinig stoomtreinen gefotografeerd want alleen de 23 023 van de SSN kwam aan mijn lens voorbij. Op zaterdag 31 mei reed de Stoom Stichting Nederland weer een rit voor haar donateurs. Onder de naam ‘Hanzesteden Expres’ reed de 23 023 met de fraaie SSN rijtuigstam vanuit Rotterdam via Gouda-Woerden-Breukelen-Weesp-Hilversum-Amersfoort & Apeldoorn naar Deventer. In Deventer stapten de reizigers over op een rondvaartboot die hun naar Zutphen bracht, waar de SSN trein weer klaar stond om aan het begin van de avond het reisgezelschap via Dieren-Arhem-Ede-Wageningen-Utrecht-Woerden en Gouda weer terug naar Rotterdam te brengen. Omdat ik moest werken zat een ochtendplaatje er deze keer niet in, daarom besloot ik om wat eerder naar Rotterdam Centraal te gaan om voor aanvang dienst de trein te kunnen zien vertrekken. Na het fraaie vertrek gadegeslagen te hebben stond er een ICD dienst op het programma. Na de dienst werd na het eten aan het begin van de avond naar Gouda gereden voor een plaatje van de SSN trein op de bekende hefbrug over de Gouwe. Omdat er bij Den Bosch werkzaamheden waren werden een aantal goederentreinen richting Roosendaal via Rotterdam omgeleid en konden deze zodoende ook nog even worden meegepakt. Met +30 minuten vertraging op de teller passeert SSN stoomlocomotief 23 023 met trein 39385 (Zpge-Rtd) de fotografen richting Rotterdam Centraal.

Juni
AfbeeldingStrukton 1824 en 2454 van Stichting 2454-CREW in Amersfoort by Kevin Piket, on Flickr
In juni werd er vrij veel gefotografeerd waarbij er ook de nodige Nezz-casse locomotieven van Strukton & RRF rijdend al dan niet stilstaand werden vastgelegd. Verder werden er deze maand wat meer goederentreinen gefotografeerd en ook de European Sleeper van TCS en de rijdende Smurf in de vorm van Mat’64 treinstel 904 konden vastgelegd worden. Er waren dus meerdere opties voor deze maand. Na veel twijfelen is het deze keer een wat meer artistieke foto geworden. Afgelopen jaar werden (als daar de tijd voor was tijdens de diensten) meerdere rondjes over het emplacement van Amersfoort gemaakt. In Amersfoort is meestal wel iets te beleven en er staan helaas ook meerdere elektrische en diesellocomotieven voor langere tijd opgeslagen. Tijdens één van deze rondes ontstond deze foto van Strukton Nezz-Casse 1824 (Nicole) en de locomotief 2454 van Stichting 2454-CREW welke beide op het volgende taak wachten.

Juli
AfbeeldingDB 103 113 met Sonderzug Bielefeld-Trier in Föhren by Kevin Piket, on Flickr
Juli, de vakantie maand en naar mijn idee was afgelopen jaar juli de leukste maand! Van 30 juni t/m 18 juli vierden ik samen met mijn vrouw en de kleine Esmee, vakantie in het Duitse Moezel gebergte. We hadden bij Landal Greenparks Sonnenberg in Leiwen voor twee weken een huisje gehuurd en vervolgens nog een midweek bij Roompot in Cochem. Naast uitjes met z’n drieën naar o.a. het zwembad, een Wildpark in de Eifel, Trier en Bernkastel-Kues werd er ook wat tijd aan de hobby besteed. Gelukkig hadden we goed tot zeer goed weer. Natuurlijk stond de Moselstrecke op het lijstje maar er werd na 15 jaar ook een bezoek gebracht aan het Dampflok Museum in Hermsekeil. Omdat er in deze maand meerdere hoogtepunten waren was de keuze voor de maand juli dan wel weer wat moeilijker. Wordt het een foto langs de Moezelstrecke, van het Dampflok Museum in Hermsekeil of toch van een 103 met een Sonderzug? Lastig, lastig, lastig. Ook hier stond de keuze al vrij snel vast want ik ben een zeer groot liefhebber van de Baureihe 103 van de DB en laat ik daar tijdens onze vakantie nou net 3 foto’s van gemaakt hebben. Op zaterdag 5 juli verzorgde de Bielefelder Eisenbahnfreunde e.V. met de 103 113 een Sonderzug van Bielefeld Hbf naar Trier Hbf en kon deze machtige sneltreinlocomotief weer even haar wielen strekken. De trein vertrok om 07:06 uit Bielefeld en onderweg konden de reizigers o.a. instappen te Dortmund, Essen, Duisburg en Köln waarna om 12:30 uur Trier Hbf bereikt werd. Hier konden de reizigers de stad bekijken of een bezoek brengen aan de vele attracties want daar was ruim voldoende tijd voor aangezien de terugreis om 18:00 uur gepland stond. Omdat er niet zoveel stekken zijn in de richting van Trier en ik de dag ervoor in Föhren geweest was besloot ik om op het station een plaatje te maken van deze fraaie trein. Natuurlijk mochten de fraaie sneltreinrijtuigen niet ontbreken en deze waren zowel in rood/crème als blauw/crème ruim vertegenwoordigd in de trein. Rijdend had ik deze fraai locomotiefserie nog niet op de foto maar daar kwam op deze zeer warme juli dag verandering in. Ruim optijd was ik in Föhren aanwezig en kon ik met een voorsein als motief nog het nodige aan reizigers en goederentreinen fotograferen (al was het zonnetje wel flink gesluierd). Mooi optijd kwam de DB 103 113 (DB Museums) inzicht en even later kon tevreden afgedrukt worden toen deze fraaie trein richting Trier Hbf passeerde.

Augustus
AfbeeldingLNS/TCS 186 291 met trein 452 > Brussel Zuid by Kevin Piket, on Flickr
In augustus werd er vrij veel gefotografeerd met wisselende resultaten. Deze keer werden er ook meer goederentreinen vastgelegd (maarliefst 14). Deze werden zowel langs de ‘baan’ als op stations gefotografeerd. Ook in deze maand werden de foto’s het meeste in de baas zijn tijd gemaakt. De maand augustus stond in het teken van de NS Traxx locomotieven met ICRmh rijtuigen en deze werden dan ook veelvuldig gefotografeerd. Verder konden er plaatjes gemaakt worden van de European Sleeper. Voor augustus heb ik gekozen voor een foto van een Traxx, niet van NS (ja die komt zeker nog voorbij) maar van Lineas indienst van TCS meet de European Sleeper. Op vrijdag 15 augustus stond er na lange tijd weer eens een dagje hobbyen op het programma. Tegenwoordig fotografeer ik meer tijdens dan buiten de diensten bij NS. Als er tijd voor is maak ik wat foto’s maar vaak komt het er ook niet van. De bedoeling was om wat omgeleide goederentreinen welke via Venlo rijden en wat Traxx/ICRm stammen in de 1100 serie tussen Den Haag en Eindhoven op de Brabantroute te fotograferen. Normaal gesproken ga ik meestal met de auto, maar deze keer koos ik ervoor om met de trein te gaan. Vanuit mijn woonplaat Nieuwerkerk a/d IJssel werd de trein gepakt om in Lage Zwaluwe te beginnen. Het was een warme dag en kort na aankomst ben ik naar de stek op het talud aan de Breda zijde van het emplacement gelopen. Helaas was deze erg dichtgegroeid en daarom werd naar de stek bij de splitsing van de spoorlijnen naar Oosterhout, Breda en Roosendaal gelopen. Het viel wat tegen met het goederenverkeer richting Venlo en helaas had ik een volle kruising van een fraaie cargo te pakken maar wel kon op deze leuke stek de vertraagde European Sleeper van TCS gefotografeerd worden. Met 100 minuten vertraging op de klok passeerde LNS/TCS Traxx locomotief 186 291 met trein 452 (Hannover Hbf-Brussel Zuid) de fotograaf richting Roosendaal & Brussel. Direct achter de loc bevindt zich het ex-NS ICL rijtuig.

September

AfbeeldingNSI 193 735 met trein 145 by Kevin Piket, on Flickr
Ook in september werd er weer vrij veel gefotografeerd als was het deze maand alleen maar reizigersmaterieel dat de klok sloeg. Er werden foto’s van de NS Traxx en Vectron locomotieven met hun aanhang gemaakt maar ook de rijdende Smurf in de vorm van de Keolis 904 kon vastgelegd worden. Daarnaast werden er wat plaatjes van de ‘schade’ ICM’s 4248 & 4239 (rangeerbotsing op 5 april 2025 in Rotterdam) in de sporendriehoek van Haarlem gemaakt . De NS Traxx locomotieven en ICRmh rijtuigen kregen aan het einde van de maand hun afscheidsrit door Nederland en België. Naast de inzet van de Traxx locomotieven en ICRmh rijtuigen bij NS Reizigers kwam ook het einde voor de klassieke IC Berlijn met NSI Vectron en DB IC1-rijtuigen op de Nederlandse en Duitse sporen. Vanaf vrijdag 31 oktober 2025 werden de klassieke getrokken treinen tussen Amsterdam en Berlijn door de ICE 3neo treinstellen Baureihe 8000 van de DB vervangen. Daarmee werd vanaf begin november de inzet van de NS International Vectrons beperkt tot het rijden van de beide NightJet treinen vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen (Oostenrijk) en Basel SBB/Zürich Hb (Zwitserland). Ook de inzet van de ICE 3neo is tijdelijk want in de toekomst worden de Internationale treinen tussen Amsterdam en Berlijn door de nieuwe Talgo treinstellen ICE-L gereden. Op maandag 1 september was van dit alles nog niks te merken als NS Internationaal Vectron 193 735 met een stam IC1-rijtuigen als trein 145 (Amsterdam Centraal – Berlin Ostbahnhof) op spoor 8a van Amsterdam Centraal gereed voor vertrek staat naar de Duitse Hoofdstad. Om voormij onduidelijke redenen vertrok de trein met +30 uit onze hoofdstad naar Berlijn.

Oktober
AfbeeldingNSI 193 733 met trein 402 in Moordrecht by Kevin Piket, on Flickr
Juli & oktober waren de maanden waarin ik het meeste in ‘eigentijd’ op pad ben geweest. Er werden vooral in de buurt foto’s gemaakt, want verder dan Nieuwerkerk a/d IJssel, Moordrecht en Rotterdam ben ik niet gekomen. Vooral de via Rotterdam omgeleide ÖBB NightJet en goederenverkeer stonden hoog op mijn ‘lijstje’ om te fotograferen, waarbij het vooral hielp dat ik in deze maand vakantie had. Er werden meerdere leuke dingen gefotografeerd waarbij dankzij de vele bewolking er ook nieuwe mogelijkheden waren. In de baas zijn tijd werden er alleen foto’s gemaakt in Rotterdam en Amsterdam en beide keren waren dat de ÖBB NightJet treinen. Ook hadden we het familieweekend op 11 & 12 oktober bij Landal GreenParks Lommelberg in Reuver. Hier werd vooral genoten van de rust en hebben we wat dingen op het park gedaan. Ondanks genoeg leuks in de buurt ben ik deze keer niet op pad geweest. De keuze voor de maand oktober was desondanks toch wat lastiger, wordt het een plaatje van een reizigers of goederentrein en zo ja welke vervoerder dan? Ik ben voor een foto van de ÖBB NightJet gegaan omdat je deze normaal gesproken bij ons niet voorbij ziet komen. Van 4 t/m 20 oktober waren er bij Vught werkzaamheden waardoor er geen treinen konden rijden tussen Boxtel/Tilburg en Den Bosch. Een aantal treinen moesten daarom via Rotterdam omgeleid worden. O.a. de ÖBB NightJet en de DBC Dolime maakte van deze omleidingsroute gebruik. Op donderdag 9 oktober begon de dag met veel zon en daarom werd naar de spoorwegovergang in de Tweede Tochtweg gereden waar RTBC met een keteltrein van de Maasvlakte naar de Amsterdamse Westhaven gefotografeerd kon worden. Vervolgens werd naar Moordrecht gereden voor een plaatje van de ÖBB Nightjet bij de Spoorweglaan. Om niet weer het standaard treinenplaatje te maken werd het weiland ingelopen (er stonden geen dieren) en werd rustig afgewacht tot de trein inzicht kwam. Keurig volgens dienstregeling zien we NS International Vectron 193 733 met de fraai samengestelde trein 402 (Zürich HB – Amsterdam Centraal) de enige fotograaf passeren richting onze hoofdstad.

November
In november werd er niet echt iets interessants gefotografeerd en daarom volgt er nog een bonusfoto.

December
AfbeeldingDB ICE 3neo treinstel 8042 in station Brussel Noord by Kevin Piket, on Flickr
De laatste maand van het jaar en vooral van de lijstjes. NPO Radio 2 heeft de Top 2000, Radio 10 Gold heeft de Top 4000 en natuurlijk de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst. Wij hebben de jaaroverzichten op Sion-rail en het aantal fotografen die de moeite nemen om fraaie jaaroverzichten samen te stellen lijkt elk jaar meer te worden. Ook deze maand was met 4 dagen fotograferen erg rustig. Er werden foto’s gemaakt in Brussel, Haarlem en Amersfoort. In Brussel werd een bezoek gebracht aan Train World, er werden foto gemaakt van de NS ICM’s in de sporendriehoek te Haarlem en ook het vele materieel in Amersfoort werd gefotografeerd (iets wat ik dit jaar regelmatig heb gedaan). Een foto uitzoeken voor de maand december viel niet mee, wordt het een plaatje uit Brussel, Haarlem of toch een goederentrein in Amersfoort? Deze keer ga ik voor een foto uit Brussel. Zoals hiervoor beschreven bracht ik op woensdag 3 december samen met Marco Verzijl en een oud collega een bezoek aan Train World in het Brusselse Schaarbeek. Uiteraard werd er per trein naar Brussel-Noord gereisd om vervolgens naar station Schaarbeek te wandelen waar het museum gevestigd is. Ik moet eerlijk zeggen dat het een mooi museum is, waar het verhaal van het reizen per trein goed vertelt wordt, maar dat het voor het maken van foto’s erg tegenviel. Na afloop van ons bezoek aan Train World werd er samen met een aangeschoven Belgische machinist even lekker gegeten in Brussel voordat we weer met de trein terug zouden reizen naar Nederland. Voordat we eerst iets gingen drinken werden er nog wat foto’s gemaakt op station Brussel-Noord. NMBS, DB en NS materieel passeerden onze lenzen en zelfs een reek 27 liet zich nog even zien (wel jammer van de vele graffiti op de loc). DB ICE 3neo treinstel 8042 is zojuist op spoor 4 van station Brussel-Noord tot stilstand gekomen, na een korte stop zal het treinstel zijn reis naar eindbestemming Brussel Zuid/Midi vervolgen.

Bonusfoto 1
AfbeeldingRFO 687 met ČD Cargo trein > VCK terminal by Kevin Piket, on Flickr
Omdat er een foto bij februari ontbrak volgen er nog twee bonusfoto’s. Na veel twijfelen is de eerste bonusfoto er ééntje van de RFO 687 met staalwagens in Amsterdam geworden. Traditiegetrouw organiseert de NVBS op Koningsdag een rit naar een nevenlijn in Nederland. Zoals gebruikelijk wisselen elk jaar de bestemming en het materieel. Dit jaar werd met de Mat’64 treinstellen 876 van het NSM en de 466 van de Karel Foundation vanuit Amersfoort over de hoofdlijn een rondje Flevoland en Noord-Holland gemaakt waarbij diverse opstelterreinen werden bezocht. De rit voerde de deelnemers van Amersfoort via Hilversum naar Lelystad, Hoofddorp, de Houtrakpolder, de Westhaven (beide in Amsterdam), Uitgeest en Haarlem om vervolgens via Amsterdam en Weesp terug te rijden naar Amersfoort waar de rit eindigde. Toen bleek dat het in de buurt rustig was met goederenverkeer besloot ik om de treinstellen een groot deel van de dag te volgen, je ziet twee Plan V treinstellen tegenwoordig zelden gecombineerd rijden. Na het vertrek van de Plan V stellen uit de Westhaven besloot ik na een kort moment van twijfelen om in de Westhaven te blijven want RFO zou nog een trein van ČD Cargo bij de VCK terminal gaan plaatsen. Deze staaltrein wordt sinds 2023 door de vervoerder ČD Cargo tussen diverse Tsjechische bestemmingen en de Amsterdam Westhaven gereden. In Mladá Boleslav wordt de trein gecombineerd/gesplitst in een gedeelte voor Mladá Boleslav zelf, een gedeelte voor Humpolec en een gedeelte voor Kolín. Mladá Boleslav ligt 50 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Praag en is bekend van de Škoda-fabrieken. Op het Nederlandse deel wordt onder de licentie van RFO gereden die na aankomst van de trein in Amsterdam deze ook direct bij de VCK terminal plaatst. RFO “Bakkie” 687 was inmiddels al gestart en even later rolde de ČD Cargo 383 018 met de lange sleep staalwagens het emplacement op. Na een locwissel werd de trein korte tijd later geduwd naar de VCK terminal gebracht waar we de trein ter hoogte van de aftakking naar de Koopman Car Terminal en Steinweg zien passeren.

Bonusfoto 2
AfbeeldingDBC 189 025 + 036 met ertstrein > Dillingen by Kevin Piket, on Flickr
Ook in november ontbreekt er een foto en daarom volgt er een 2e bonusfoto. De keuze voor de 2e bonusfoto was eveneens lastig. Na de foto’s van het afgelopen jaar nog eens flink te hebben doorgespit was de conclusie dat ik toch wel leuke dingen heb gefotografeerd. Soms was dit totaal onverwacht tijdens werktijd, in andere gevallen gewoon langs de lijn. Het hoogtepunt van het afgelopen jaar was onze vakantie in Duitsland en daarom is de keuze gevallen op een foto uit de maand juli. Ertstreinen van DB Cargo worden over het algemeen niet gezien als de meest spectaculaire treinen om te fotograferen, toch zijn het juist deze treinen die tot de zwaarste goederentreinen in Europa gerekend mogen worden. Omdat het weer even wat minder werd en we nog wat andere dingen wilde doen ben ik pas op zaterdag 12 juli weer op pad geweest. Die dag ben ik o.a. in Sehlem geweest waar naast het reguliere reizigersverkeer ook wat goederentreinen aan mijn lens passeerde. Er was redelijk wat zon voorspeld dus vol goede moet werd de dag begonnen in Schweich en bij de tunneluitgang aan de kant van Koblenz post gevat. Na enkele treinen werd naar het landelijk gelegen station van Selhem gereden voor treinen richting Trier. Qua goederenverkeer was het wederom rustig maar ook van het reizigersverkeer konden leuke plaatjes gemaakt worden. Jammer genoeg kwamen er enkele knallers uit de richting van Trier want uw fotograaf zag een CFL 185 met een fraaie autotrein, een SNCF Prima loc met staalwagens en een ex DR 143 met gasketelwagens richting Koblenz passeren. En ik had nog wel getwijfeld om in Schweich te blijven 😊. De hardwerkende DB Cargo locomotieven 189 052 + 036 kondigden zich al van verre aan toen ze met een zware en inmiddels klassieke ertstrein uit de Rotterdamse Maasvlakte op vol vermogen de fotograaf passeerde richting Dillingen.

Dat was hem weer voor dit jaar. Rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2026 te wensen.
derquinho
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door derquinho »

Mooie serie Kevin! Ondanks dat je geen grote hobbytrips hebt gemaakt, heb je wel leuke dingen bij elkaar gescoord. De 103 springt er bij mij uit!
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Leuke reeks! Mijn favoriet is de eerste bonusfoto!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
rob1965

Bericht door rob1965 »

Juli en bonusfoto 1 👍
NS1707

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht heb je ervan gemaakt, Kevin! Voor mij is april favoriet, komt me ook ergens bekend voor ;)!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Mooie serie foto's. Mijn voorkeursfoto's zijn april en juli.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Mooi overzicht! Ik ga voor maart en de eerste bonus.
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Die spiegelingfoto van oktober is erg fraai.
Plaats reactie