Januari
In de eerste maanden van het jaar waren mijn foto's achteraf niet heel bijzonder, toch is de foto van de TCS 101001 met de Lineas 186 182 en de European Sleeper de moeite waard om te delen.

Op de eerste dag van 2025 bleek dat de TRAXX het in Duitsland had begeven en omdat een sleeploc op oudejaarsavond niet zo snel is gevonden liep de vertraging flink op. Toen bleek dat voor het Nederlandse gedeelte een Nez Cassé voor de trein zou staan, was er genoeg motivatie om deze ES 452 met rond 14:00 (6,5 uur vertraging) vast te leggen op Rotterdam Zuid.
Februari
Februari slaan we vanwege het gebrek aan goede foto's over.
Maart
In maart was het goed weer en werd er veel tijd besteed aan de hobby.

In het weekend van 8 en 9 maart moest de CD Cargo staaltrein via Kijfhoek worden omgeleid, vanwege werkzaamheden bij Amsterdam Centraal. Op 9 maart kon ik de trein naar Tsjechië opwachten bij het Hofplein in Rotterdam. We zien de CDC 383 015 met staaltrein 49399 vanuit Amsterdam Westhaven naar Tsjechië, via Kijfhoek.
April
Ook in april werden een flink aantal leuke platen gemaakt. Ondanks dat de Brabant- en Bentheimroute werd bezocht kies ik voor een foto dichter bij huis.

Zoals iedereen hier wel weet vond op 12 april de afscheidsrit van de ICE3M plaats. Vanwege het stralende weer waren er een hoop hobbyisten die deze rit wilden filmen/fotograferen (met name op de stations). Ik koos voor het Midden Delfland waar het niet al te druk is als we de 4651 met achterop de 4601 als trein 25 langs zien razen!
Mei
Ook in Mei werd er weer langs de Brabantroute gespot, toch redt een foto uit dat gebied het niet voor deze maand.

Op 31 mei organiseerde de SSN weer een rit en deze keer ging het vanuit Rotterdam naar Deventer. Die ochtend wilde ik liever uitslapen, maar nadat ik in de verte een stoomfluit hoorde (was van de rit Rtng-Rtd), ging ik toch maar snel naar de eerste de beste stek die ik kon vinden. Niet veel later passeert de SSN 23 023 met trein 39384 Blijdorp richting Gouda, Amersfoort en Deventer.
Juni
Afgelopen jaar reed de Nightjet tussen Amsterdam en Zürich een aantal keren om via Rotterdam, met de bekendste afgelopen najaar.

Toch konden de leukere platen in het weekend van 21 en 22 juni worden gemaakt. Voor juni kies ik dan ook voor de NSI 193 956 met Nightjet 403 te Blijdorp op 21 juni.
Juli
In juli werd het warmer, maar dat betekende niet direct dat het weer ook beter werd. Weer reisde ik af naar de Brabantroute en wéér kies ik voor een lokale foto

Elke maandag komt SBBC namelijk via Bentheim het land in, vaak wordt dan bij Deventer kopgemaakt en de Betuweroute opgezocht om zo de havens te bereiken, maar de leukere ritten zijn natuurlijk als de trein het hele rondje via Amersfoort, Breukelen en Gouda rijdt. Op 14 juli mocht de 193 540 met Hannibal Melzo Shuttle 40018 deze toeristische route rijden en kon (wederom) bij Blijdorp worden vastgelegd.
Augustus
In augustus werden er weinig foto's gemaakt, alleen in Venlo en in Azië. De platen in Azië zijn eerder leuk als vakantiefoto's dan als treinfoto's, dus kies ik een plaat uit Venlo

Op 2 augustus kon ik namelijk in het bewolkte bos van Venlo eindelijk een goede plaat van een Class 66 maken. We zien de 266 037 van Medway met een Düsseldorf Bilk Shuttle richting Antwerpen Noord.
September
September was een vrij matige maand, het schooljaar ging weer van start en ik had nu gewoon veel minder tijd voor de hobby. Wel kocht ik eindelijk een statief, later meer daar over.

Voor de foto van deze maand gaan we naar 1 september waar in de late middagzon de RRF 4401 met biodieseltrein 49792 te Blijdorp kon worden vastgelegd. Als de werkzaamheden bij Emmerich voorbij zijn, zullen deze locs ook wel uit dienst gaan. Maar voor nu doen ze het nog gewoon.
Oktober
In oktober was ik veel bezig met het experimenteren met het statief. Ik ging maar één keer op pad en had weinig tijd om een middagje langs het spoor te staan. Voor oktober bestond de keuze uit de RADVE 193 050, een sleeptransport van Keolis, een omgeleide ICE en de fraaie 5 370 072 van LTE.

Uiteindelijk kies ik hier voor LTE, puur omdat dit de enige was die in zonlicht passeerde. We zien de LTE 5 370 072 "Unity Star" met een keteltrein naar de Rotterdamse havens, vastgelegd bij het hofplein.
November
November was eigenlijk een herhaling van oktober, veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

De keuze valt hier op de 193 949 van RFO met een Katy Shuttle richting Lage Zwaluwe, wederom vastgelegd bij het Hofplein.
December 1
December begon vanwege het weer en drukte vanwege school erg laat, eigenlijk pas in de kerstvakantie. Toch konden er een aantal leuke foto's worden gemaakt.

Op de koude 24e van de maand was RFO met twee leuke treinen op de Bentheimroute onderweg. RFO 1828 met een keteltrein en de vers bestickerde 1831 met een schroottrein. Beide treinen konden op de foto worden gezet, maar de 1828 passeerde in veel beter licht. We zien de 1828 met een lege dieselolietrein 42541 onderweg naar de Kijfhoek.
December 2 (ipv februari)
Ook maakte ik twee tripjes naar Duitsland. Eentje naar het Rijndal en eentje naar Berlijn. De leuke treinen werden uiteraard langs de Rijn vereeuwigd.

Toch kies ik hier voor een foto uit Berlijn, vanwege het weer en de compositie. We zien de 3462 002 van de ODEG met een RE 1 naar Frankfurt (Oder) langs de bekende spotplek bij S-Bahn halte Jannowitzbrücke rijden.
Dat was 'm dan weer, fijne feestdagen nog!