Jaaroverzicht 2025 Jonne

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
JonneL

Jaaroverzicht 2025 Jonne

Bericht door JonneL »

Het jaar 2025 stond voor mij heel erg in het teken van het buitenland. Begin dit jaar kreeg ik het leuke nieuws dat ik als 18-jarige een 7 daagse Interrail pas had gewonnen vanuit de EU! Die moest natuurlijk goed gebruikt gaan worden. Maar: Ik had al een 10 daagse interrail gekocht tijdens een sale november vorig jaar. Ik zat toen ineens met 17 dagen opgescheept, superleuk wel natuurlijk. In plaats van een deel te retourneren, besloot ik ze allemaal te gaan gebruiken en heel Europa te gaan verkennen. In totaal werden 14 landen bezocht dit jaar: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Italië, Zwitserland, Liechtenstein, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. Eind januari trapte ik het jaar al af met een drie daagse reis richting Luxemburg. In de zomervakantie, gezien niet elke dag een interrail gebruikt hoefde te worden, was ik totaal zelfs 36 dagen in het buitenland. Onderstaand overzicht bevat dan ook een groot aantal foto's uit het buitenland. Veel lees- en kijkplezier!

Januari: In januari werden er niet al te veel foto's gemaakt. Een van de betere foto's was de overbrenging van de nieuwe DANI nightjets, wat toen nog bijzonder was. Eind januari was ik nog 2 dagen in Luxemburg te vinden. Gezien in Luxemburg de laatste dag, 1 februari, de leukste foto's heeft opgeleverd, krijgt februari een bonusfoto en sla ik januari in dit overzicht over.

Februari 1: Zoals ik al vertelde was mijn tripje naar Luxemburg het eerste buitenlandtripje van het jaar. De doelen waren natuurlijk de CFL 2000en en 3000en, treinen die we beide dit jaar in reizigersdienst zijn verloren. Op 1 februari was het de hele dag lekker zonnig, hierdoor konden we met gemak de hele dag aan de lijn naar Diekirch staan waar 3 van de 4 omlopen de 2000 stelletjes waren. We zien hier de CFL 2009 + 2017 nabij Rollingen onderweg naar Luxemburg stad.
AfbeeldingHet einde van de CFL Z2's is nabij /// CFL 2009 + 2017 /// Rollingen by Jonne Lijzenga, on Flickr

Februari 2: In februari was het wel meer dagen lekker weer, zo ook op 18 februari. Nadat ik in de ochtend net klaar was op de universiteit las ik de melding dat RFO vanuit Bad Bentheim was met de pontrein. Op zich niet zo raar voor een dinsdag, maar wel met een 1800 locomotief. Ik ging snel naar de Koppelpoort toe. Of... Toch niet, want de trein werd vanwege de positie van de auto's helemaal omgeleid via Zwolle en Almere. Dan maar naar de Eempolder. Om 14:03 passeert de trein de drie fotografen onderweg naar Amersfoort. Door de vertraging is de trein niet meer deze dag verder gereden richting Leusden.
AfbeeldingOmgeleide BLG Autotrein /// RFO 1828 /// Soest by Jonne Lijzenga, on Flickr

Maart: Zo ongeveer alle resterende 21 en 27 locomotieven van de NMBS zijn dit jaar ook buiten dienst gegaan. Veel foto's van deze locs had ik niet, en zeker niet in Nederland. Rond Maart zette de European Sleeper vanwege enkele problemen en defecten een tijdje Belgische locomotieven in voor het laatste stukje. Vaak zagen we hiervoor dan een loc van certus ervoor. Op 28 maart was het dubbel feest, naast dat het een gehuurde bak van NMBS betrof in eigen kleurstelling moest de trein ook omgeleid worden via Maastricht in plaats van Roosendaal. Een hele groep fotografen had zich verzameld rondom de grensovergang. Iets vertraagd om 12:28 kwam de gehuurde NMBS 2738 de grens over.
AfbeeldingNMBS 27 rijdt over de grens /// NMBS/CRS 2738 /// Eijsden by Jonne Lijzenga, on Flickr

April: In Nederland zijn dit jaar na 45 jaar de ICR rijtuigen buiten dienst gedaan. De laatste jaren werd dit natuurlijk in sandwich uitgevoerd over de hogesnelheidslijn. Dit was tot dit jaar alleen tussen Amsterdam en Breda en tussen Den Haag en Eindhoven. Totdat afgelopen december de Eurocity Direct uitgevonden werd richting Lelystad. In april zaten er een tijdje een aantal steevast op deze treindienst en kon ik er wat foto's maken. Zo ook onderstaande foto, de 186 003 + 16481, die gemaakt is nabij Muiden onderweg naar Brussel-Zuid.
AfbeeldingEurocity Direct /// NSI 186 003 /// Muiderberg by Jonne Lijzenga, on Flickr

Mei: Niet alleen gingen oude treinen uit dienst, ook de Mat'64 maakte zijn terugkeer in de vaste reizigersdienst! Het voelt bijna zonde om deze niet in het jaaroverzicht te verwerken... Op 3 mei werd voor de pers en de hobbyisten alvast een aantal ritten gependeld met deze oude gediende. De 904 werd alvast op veel plekken op de foto gezet omdat deze immers buiten planmatig een groot aantal ritten achter elkaar reed. Zo is hij ook aan de westkant van Harselaar op de foto gezet, waar deze de hobbyisten club om 11:05 passeert.
Afbeelding

Juni: In heel Duitsland was het aantal ersatztreinen ook toegenomen. Op de RE13 werd voor lange tijd in 2025 (en nu nog eventjes) de helft van de treinen naar Nederland uitgevoerd door TCS die reed met Gff n-Wagen. Een terugkeer, want voordat Eurobahn kwam rijden reed DB Regio ook met n-Wagen naar Venlo. Eind juni besloot ik op een zonnige dag eindelijk eens een fietstochtje langs de lijn te gaan ondernemen. Qua goederentreinen bleef het rustig, maar toch kon ik een aantal TCS ritten heerlijk in het zonnetje fotograferen. We zien een stammetje vlak voor Kaldenkirchen om 16:49 onderweg naar Venlo.
Afbeelding

Juli 1: Dan is het nu eindelijk tijd om wat foto's van de zomer interrail te laten zien: De allereerste trip begon gelijk op 1 juli, toen ik een combinatietripje Slowakije en Hongarije deed. In Slowakije was het hoofddoel de Bardotka locomotieven, en in Hongarije het jaarlijkse retro weekend bij het balatonmeer. Aan het weer zou het niet echt liggen, op alle belangrijke dagen bijna de hele dag strakblauw. Op de tweede dag in Slowakije gingen we tussen Moldava nad Bodvou en Turňa nad Bodvou wat goederentreinen afwachten. Naast goederentreinen reed ook ZSSK hier met duikbrillen op de reizigerstreinen, dus we hadden sowieso raak. Het geluk was aan onze zijde, want we troffen 4 erg leuke goederentreinen verspreid over de dag, en 's avonds werden er langs de hoofdbaan nog een paar bijzondere afgedrukt. We zien hier de Bardotkas 751 123 + 751 171 met de retour cementtrein uit Ercsi (Hongarije) onderweg naar bestemming Turňa nad Bodvou.
AfbeeldingZSSK Bardotka /// ZSSK 751 123 + 751 171 /// Moldava nad Bodvou by Jonne Lijzenga, on Flickr

Juli 2: Na het vorige tripje en weer 1,5 week in Nederland geweest te zijn was het tijd voor tripje 2: Een week naar Polen toe, een compleet nieuw land om te ontdekken. De hoofddoelen hier lagen op de Wadlopers in de regio Chojnice en de DM'90 treinen, beide van de SKPL. De DM'90s rijden vaste ritten, maar de Wadlopers absoluut niet, het was dus even afwachten op welke ritten ze gingen verschijnen. Op onze aankomstdag was het nog een groot raadsel of er Wadlopers actief zouden zijn. Maar toen we eenmaal aankwamen, hadden we het geluk gelijk 2 treinstellen in het zonnetje te kunnen fotograferen. We zien hier de SN83-005, ex Noordned groene 3222, vlak voor bestemming Chojnice.
AfbeeldingWadloper in Polen /// SKPL SN83-005 /// Chojnice by Jonne Lijzenga, on Flickr

Augustus: In de tussentijd van deze en de vorige foto zat nog een drielandentripje Oostenrijk, Zwitserland en Hongarije. Na dat tripje had ik nog 2 interrail dagen over. Ik zag dat het in de regio van Strasbourg een paar dagen lekker weer werd dus besloot ik deze op te gaan maken in de regio van Strasbourg. Toch heeft dit spontane tripje leukere foto's opgeleverd dan het genoemde tripje hiervoor waar wel een planning achter zat, maar ach, hoort erbij. Op de TER treinen zijn aldaar nog BB22200en en BB67400en actief, over een paar jaar zullen ook deze vervangen worden met een nieuwe batch Regiolis treinen. Om 7:23 passeert de 67515 met aan de haak de RRR stammetjes 303 en 306 Duppigheim als trein 831809 van Saales naar Strasbourg.
AfbeeldingDiesellocs in de Alsace /// SNCF BB67400 67515 /// Duppigheim by Jonne Lijzenga, on Flickr

September: Terug naar Nederland, en terug naar toen! Het eerste weekend van september is natuurlijk het drukste weekend op de VSM-lijn. Nu had ik afgelopen jaren al genoeg foto's gemaakt, maar er was 1 ding dat ik nog graag wilde: Het vertrek van de SSN uit Dieren richting Rotterdam in Ellecom. Zodoende werd die zondag na een paar foto's in Deventer weer terug koers gezet richting de zuidelijke VSM lijn. Na aankomst in Dieren snel naar Ellecom gereden om daar de SSN 01 1075 + 23 023 met veel zwarte stoom terug te zien rijden naar depot Rotterdam Noord.
AfbeeldingSSN op retour /// SSN 01 1075 + 23 023 /// Ellecom by Jonne Lijzenga, on Flickr

Oktober: In oktober werd een korte reis samen met mijn moeder richting Schotland gemaakt. Heel veel treinen waren niet echt het hoofddoel, maar we wilden allebei wel een van de mooiste spoorbruggen ter wereld bezoeken, The Forth Bridge. Op deze brug rijden op dit moment nog de klassieke HST treinen, nu onder de vlag van Inter7city/Scotrail. Een leuk feitje is dat Scotrail vroeger in handen was van Abellio, NS dus. We zien hier de 43033 + HA08 + 43147 onderweg van Edinburgh naar Aberdeen.
Afbeelding

November: Op vrijdag 7 november werd heel spontaan een België dagtripje ingepland. Eigenlijk was het doel op papier al niet te halen, maar toen had ik ook nog eens de trein naar de plek waar ik opgepikt zou worden met de auto gemist. Gelukkig kon ik zelf een stukje met de auto rijden en maakte het niet uit, want de trein was precies een half uur te laat waardoor we deze gigantisch vette foto konden maken. Het betreft een overbrenging van de Egyptische Velaro richting de HSL van België voor testdoeleinden, en hierdoor moet de trekkracht uitgerust zijn met TVM beveligingssysteem. Daarom werden hier nog de brute HLD55ers voor ingezet. We zien hier de 5514 + 5501 met de Egyptische Velaro 8006 onderweg naar bestemming Le Coucou TGV.
Afbeelding

December: In december werden er verder geen overzichtswaardige foto's gemaakt, dit werd vervangen voor juli.

Kort samengevat: Ik heb een prachtig jaar gemaakt en vele nieuwe plekken leren kennen. Kan niet wachten tot de volgende buitenlandreis! Ik wens iedereen een voorspoedig 2026 toe!
LuukM

Re: Jaaroverzicht 2025 Jonne

Bericht door LuukM »

Prachtig overzicht! Een favoriete plaat is nauwelijks te kiezen, mijn favorieten zijn augustus t/m november!
wessele

Bericht door wessele »

Mooie serie Jonne! November springt eruit voor mij.
Laatst gewijzigd door wessele op za dec 27, 2025 8:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Leuke internationale serie, Jonne!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Mooi overzicht! Ik ga voor juli 1, wat een gave trein!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

gave serie, augustus springt er uit wat mij betreft!
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Fraaie serie met November als hoogtepunt.
ZO6176

Bericht door ZO6176 »

Mooie foto's. Favoriet is juli-1
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht Jonne, ik vind oktober erg mooi!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Toffe platen! September is favoriet ondanks de belachelijke hoeveelheid rook van de SSN machines. Het maakt de foto wel natuurlijk.
Geen handvol, maar een land vol
EuropeTrains

Bericht door EuropeTrains »

Fraaie serie! November is wel heel bruut!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Mooie serie en bij mij is ook november favoriet!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht Jonne! Favoriet zijn voor mij februari 1, april, beide platen in juli, augustus en november.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Lekker overzicht! November is een topper!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Lekkere serie! Ik ga voor de Strasbourg plaat!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Geslaagde foto's, en reizen met interrail zijn het altijd waard. Die brug in Schotland zet ik nu ook op mijn wensenlijst om een keer naartoe te gaan.
Plaats reactie