Wakker worden we met SSRT Rc 1331 uit Kiruna naar Stockholm, die hier uit Gävle vertrekt:

En met X 53 9043, die het regionale verkeer verzorgt:

Nog steeds op het station rolt T43 235 die net voor mijn komst een extra trein gerangeerd heeft en zich laat bewonderen.

De tweede extra trein rolt met SBB 14305 door het station heen:

De derde, met TGOJ 305 plus aanhang, die hier vanuit het station naar het museum rijdt:

De pendel tussen station en museum bestaat uit Hg 504...

...en Mg 620. Elk half uur reed de pendel. De zon had er echter geen zin an...

Naar het museum dan maar. Maar niet alvorens ENJ 1156 geschoten te hebben.

De kroko kan op massale belangstelling rekenen en een fotootje zonder publiek was bijna onmogelijk, maar toch. Het eerste rijtuig achter de lok is een voormalig regeringsrijtuig.

Veel Zweeds materiaal, vooral elektrisch vanwege de aanleiding. De eerste elektrische lokomotieven in Zweden hadden een houten kast, waarvan Da 109 akte geeft.

Veterontóg Kalmar heeft haar 828 afgevaardigd:

Nee, we zijn niet verdwaald. Om het spoorwegmuseum meer cachet te geven, besloot men het oude stationsgebouw van Hennan plank voor plank te ontmantelen, te verschepen naar Gävle's spoorwegmuseum en het daar weer op te bouwen. De zonet als museumlok vrijgegeven Rc 1007 staat naast het station.

Á propos 1007. Deze reed later op die dag enkele pendels tussen museum en station en verlaat hier het museum:

In een notedop lijkt Qaz 51119 te passen:

TGOJ 408 in de oude kleuren met twee Zwitserse rijtuigen van de trein uit de Alpenrepubliek:

Z 65 492 met de extra trein, waarmee de Zwitsers hun krokodil hadden overgebracht:

V3 18 staat in het musem te rusten. De lok is door Deutz gebouwd, maar is geen V 36 -zie het onderstel:

Stiekem toch museaal? Green Cargo heeft haar 1290 in de oranje kleuren van de afleveringstoestand teruggebracht. De grote ventilatieroosters op het dak zijn echter niet authentiek -de lok is gewoon bij GC in dienst. Wat niet wegneemt, dat ook 1290 enkele pendelslagen voor haar rekening nam:

Stoomloks zijn er ook, maar deze staan koud, zoals deze 1135 van het Type B, bekend bij iedereen, die weet, waar Simpelveld ligt.

SJ 900 toont ons, dat het bij de ZLSM gebruikte kleurenschema voor Zweedse stoomloks (zwart met grijze ketel) geen verzinsel is:

Z 43 15 staat met een kolenwagen de honderden spoorwegfans gade te slaan:

Nog meer Zwitserse connecties: Ud 854 is gebouwd naar het Zwitserse E/e 3/3 ontwerp van drie assige elektrische rangeerloks en heeft ook een paar pendels getrokken/geduwd.

Met T 43 235, die een sleep eloks rangeert, nemen we afscheid van het museum van Gävle. Met een collega-spotter wordt er nog wat op het station bekeken en wat gegeten...

..."and I thought my jokes were bad" zegt de Joker in Batman the Dark Knight. Rush Rail 185 413 kan iets dergelijks hebben gedacht in zijn poging, zich langs de fotograaf te smokkelen. Om Grumpy van te worden. Een "Notschüss" zoals de Duitsers dat zo mooi noemen, is het resultaat:

Nog meer Rush Rail, nu op het station van Gävle, waar Sleepy a.k.a. 185 415) na twee dagen eindelijk wakker geworden is om een met een Class 66 binnengebrachte houttrein op te pikken:

Verrassing. Op het station heeft Da 820 (van een latere serie, zie de stalen lokkast) de hele dag panto-plat gestaan en besluit om 17;03 eens actief te worden om met TGOJ 408 op het emplacement een balletje op te voeren. De volgende dag staan er museumritten op het programma. Deze zal ik missen, omdat ik wat krap gepland heb. Maar Da 820 heb ik wel:

Danspartner 408 komt er al aan:

Tijd om een hapje te eten dus. Maar niet voordat déze surprise uitgepakt en wel op het station verschijnt. Nóg een TGOJ, deze maal de 403 met een speciale diner trein naar Avesto Krylbo:

Waarmee de duisternis is ingevallen en na een hapje in de erg goede stationsrestauratie van Gävle het hotel opgezocht wordt. Morgen zal de rit van Gävle naar Hässleholm gaan.