Er werd te Zilina begonnen, waar 721 058 een sleep Slowaakse rijtuigen in de oude groene en rode kleuren (helaas soms met 'aanpassingen' van urbane aard) rangeert:

Bond. James Bond. Als je -in Zilina- als lok 757 007 heet, loop je het risico naar een zekere actieheld genoemd te worden:

Verrassing: CD reclamelok 363 015 sleept een set lege autotransportwagens door Zilina naar de enkele kilometers ten oosten van het station gelegen Dacia-fabriek:

Bij aankomst in het centrale station van Bratislava valt het oog op de in de afleveringskleuren herstelde tweespanningslok 363 136:

En op Metrans 761 004:

Normaal zien de ZSR Knödelpressen er zo uit (362 001):

Een medespotter op Bratislava raadde mij een tussenstop in Leopoldov aan. Kort nadat ik ben uitgestapt arriveert een trein uit Hongarije met MAV 431 014 aan de leiding:

De huidige stand van zaken bij het reizigersmaterieel van de ZSR: 363 133 met een ongewoon schone trein /meestal is er het nodige met graffiti bekliederd:

De avondetappe is weer voor Zilina, waar 363 140 met een autotrein klaar staat voor vertrek:

De volgende dag stond Vrutky op de planning. In de ZOS-Werkplaats te Vrutky Nakladi Stanica wordt elk laatste volle weekend van mei een open weekend gehouden met de nodige stoomloks en ander historisch materieel, dat niet alleen tentoongesteld wordt, maar waarmee ook ritten gemaakt worden. Vlak voor het begin van mijn vakantie hoorde ik hiervan en omdat ik dat weekend niet echt wat nuttigs had, besloot ik Vrutky in te plannen. Dat zou goud waard blijken.