Na een slechte start van twee dagen brak op 21 mei 2015 de zon door qua vakantie en in Tsjechië zodat besloten werd, Decin, Usti-nad-Laben en Lovosice wat te verkennen. Op Decin hl.n. lopen de nodige oude Skodaatjes om en rijden anderzijds veel goederentreinen door.
Oudje 122 029 loopt in Decin hl.n. om:
122 029 Decin H 21V15a by leon2711schrijvers
Liefhebbers van Metrans wordt Decin hl.n. aangeraden omdat daar nagenoeg elke Metrans van/naar Praha-Uhrineves doorrijdt en een minuut stopt om een bijrijder te laten afstijgen.
Zo eentje dus: Metrans 386 013
386 013 Decin H 21V15b by leon2711schrijvers
Er werd doorgereden naar Usti-nad-Labem voor de overstap naar Lovosice waar een stadsolifantje mij opwachtte. CD serie 471 worden City-Elefant genoemd en 471 020 behoort tot de eerste serie. Vanaf 471 027 heeft deze serie stellen andere koppen.
471 020 Usti 21V15 by leon2711schrijvers
Op naar Lovosice met 163 257 -de eerste lok in het Najbrt-kleurenschema (dat inmiddels weer aangepast is).
163 257 Lovosice 21V15a by leon2711schrijvers
In Lovosice ligt de scheiding tussen 3 kV gelijkstroom en 25 kV wisselstroom, erfenis van het feit, dat het Tsjecho-Slowaakse spoorwegnet deels voor en deels na de Tweede Wereldoorlog onder de draad gebracht was en er dus tweesysteemloks nodig kunnen zijn. Doorgaande CD treinen rijden door Lovosice met gestreken stroomafnemers tussen Decin en Praag. Een aantal lokale diensten blijft onder één spanning en rijdt met geheven pantografen door.
Of je dieselt natuurlijk: CD 814 064 staat in Lovosice met een lokaaltje:
814 064 Lovosice 21V15 by leon2711schrijvers
Om eerder genoemde tweespanningssituatie op te heffen zijn er op zowel het Tsjechische als het Slowaakse spoorwegnet veel werkzaamheden, die de reiziger tot een uur vertraging opleveren, maar ook veel werktreinen te zien geven, vooral met private Transistors (serie 740/742) zoals AWT 740 404 laat zien. Deze lok heeft nog de kleuren van OKD Doprava, die in 2012 met Viamont in AWT is opgegaan.
740 404 Lovosice 21V15a by leon2711schrijvers
En de nummer twee: 740 456:
740 456 Lovosice 21V15c by leon2711schrijvers
Een mij onbekend gebleven bouwfirma trekt met 740 549 van leer in Lovosice (P.S. deze foto heb ik helaas wat later geupload op flickr.com, vandaar dat deze nu pas te zien is. Excuses voor het ongemak):
740 549 Lovosice 21V15 by leon2711schrijvers
Nog een onbekende was 721 519, die een rustdag had in Lovosice (P.S. deze foto heb ik helaas wat later geupload op flickr.com, vandaar dat deze nu pas te zien is. Excuses voor het ongemak):
721 519 Lovosice 21V15a by leon2711schrijvers
De avond werd in Decin hl.n. afgesloten. Acte de presence gaf onder meer 754 061, die uit Decin-Vychod kwam. Vychod was vroeger als grensstation erg belangrijk maar heeft veel ingeboet met het wegvallen van de Europese binnengrenzen en doorgaande treinen.
754 061 DecinH 21V15a by leon2711schrijvers
Het slotaccoord was helemaal Tsjechisch: 371 201 in de nationale kleuren steekt de vlag uit.
371 201 DecinH 21V15a by leon2711schrijvers
De slechte start was vergeten en de Duitse treinstaking was inmiddels afgelopen -maar dát kon ik niet weten toen ik twee dagen eerder Denemarken afblies.
19 mei-10 juni 2015| InterRail #2: 21 mei 2015
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
19 mei-10 juni 2015| InterRail #2: 21 mei 2015
Laatst gewijzigd door JUSTINIAN op do jul 23, 2015 10:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 19 mei-10 juni 2015| InterRail #2: 21 mei 2015
Leuke foto's uit Tsjechië! Daar wil ik ook nog een keer graag heen.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Re: 19 mei-10 juni 2015| InterRail #2: 21 mei 2015
Zeker doen! Alles is stukken goedkoper dan in Nederland en zoals je ziet (en in de volgende bijdragen nog zult zien) rijdt er veel, met veel variatie. Helaas beginnen ook hier standaardkleuren (Najbrt-I en Najbrt-II, CD Cargo) en treinstellen toenemend de lakens uit te delen. Praag--Pardubice--Ostrava--Bohumin/Zilina zijn goede trajecten om te spotten.Jeroen schreef:Leuke foto's uit Tsjechië! Daar wil ik ook nog een keer graag heen.