Oudje 122 029 loopt in Decin hl.n. om:

Liefhebbers van Metrans wordt Decin hl.n. aangeraden omdat daar nagenoeg elke Metrans van/naar Praha-Uhrineves doorrijdt en een minuut stopt om een bijrijder te laten afstijgen.
Zo eentje dus: Metrans 386 013

Er werd doorgereden naar Usti-nad-Labem voor de overstap naar Lovosice waar een stadsolifantje mij opwachtte. CD serie 471 worden City-Elefant genoemd en 471 020 behoort tot de eerste serie. Vanaf 471 027 heeft deze serie stellen andere koppen.

Op naar Lovosice met 163 257 -de eerste lok in het Najbrt-kleurenschema (dat inmiddels weer aangepast is).

In Lovosice ligt de scheiding tussen 3 kV gelijkstroom en 25 kV wisselstroom, erfenis van het feit, dat het Tsjecho-Slowaakse spoorwegnet deels voor en deels na de Tweede Wereldoorlog onder de draad gebracht was en er dus tweesysteemloks nodig kunnen zijn. Doorgaande CD treinen rijden door Lovosice met gestreken stroomafnemers tussen Decin en Praag. Een aantal lokale diensten blijft onder één spanning en rijdt met geheven pantografen door.
Of je dieselt natuurlijk: CD 814 064 staat in Lovosice met een lokaaltje:

Om eerder genoemde tweespanningssituatie op te heffen zijn er op zowel het Tsjechische als het Slowaakse spoorwegnet veel werkzaamheden, die de reiziger tot een uur vertraging opleveren, maar ook veel werktreinen te zien geven, vooral met private Transistors (serie 740/742) zoals AWT 740 404 laat zien. Deze lok heeft nog de kleuren van OKD Doprava, die in 2012 met Viamont in AWT is opgegaan.

En de nummer twee: 740 456:

Een mij onbekend gebleven bouwfirma trekt met 740 549 van leer in Lovosice (P.S. deze foto heb ik helaas wat later geupload op flickr.com, vandaar dat deze nu pas te zien is. Excuses voor het ongemak):

Nog een onbekende was 721 519, die een rustdag had in Lovosice (P.S. deze foto heb ik helaas wat later geupload op flickr.com, vandaar dat deze nu pas te zien is. Excuses voor het ongemak):

De avond werd in Decin hl.n. afgesloten. Acte de presence gaf onder meer 754 061, die uit Decin-Vychod kwam. Vychod was vroeger als grensstation erg belangrijk maar heeft veel ingeboet met het wegvallen van de Europese binnengrenzen en doorgaande treinen.

Het slotaccoord was helemaal Tsjechisch: 371 201 in de nationale kleuren steekt de vlag uit.

De slechte start was vergeten en de Duitse treinstaking was inmiddels afgelopen -maar dát kon ik niet weten toen ik twee dagen eerder Denemarken afblies.