
1. Allereerst worden op de kaai Darssen acht lege knikketelwagens geplaatst. Na enig rangeerwerk worden vijf beladen wagens uitgehaald, bestemd voor Augsburg. Bij het uitrijsein van bundel Darssen ontstond deze foto. Op de achtergrond, maar ook aan de overkant van de weg staan overtollige (staal)wagens te wachten op betere tijden. Sommigen daarvan staan er al zeker twee jaar: toen kwam ik voor het laatst in Gent en fotografeerde ik hoe enkele wagens met stophout weggezet waren. Op 28 december jl. was het niet anders en kwamen dus zelfs de wagennummers overeen...

2. Het is inmiddels gestopt met zachtjes regenen (bij vertrek uit Nederland scheen de zon...), maar dat biedt gelijk mogelijkheden. De betonnen platen op de kade zorgen in combinatie met het vele water voor een mooie weerspiegeling. Na getrokken vertrokken te zijn uit Darssen wordt er aan de andere kant van het water geduwd de kade van (o.a.) Euroports op gereden. Vanwege de feestdagen was het mogelijk om op de kade te fotograferen. Normaal gezien staat het hier vol met wagens en barst het er van de bedrijvigheid. Op 28 december leek er wel een deken van rust over Gent heen te liggen. Van de drie gestelde rangeerlocs (reeks 77) was geen enkele actief in de haven en zelfs bij Volvo werd geen trein beladen.

3. Enkele honderden meters verderop bereikt de 1101 de eerste tien silowagens voor Villach (AT). In totaal moeten veertien wagens mee, maar de laaste vier staan achter een trechter en een reusachtige kraan. Aan de overkant van de haven bevindt zich dus Darssen, waar kort daarvoor de knikketelwagens opgehaald zijn.

4. Van de andere kant en in iets mindere lichtomstandigheden (het risico van regenbuien) ziet het er zo uit. De kraan wordt inmiddels in gereedheid gemaakt om te vertrekken.

5. Nadat ook de laatste vier wagens aangekoppeld zijn, is de trein klaar voor vertrek. De 1101 rijdt met negentien wagens over de uitgestrekte kade waarvan je je nauwelijks voor kunt stellen dat het er normaal bruist van de activiteit. Direct na de kade worden twee drukke overwegen opgestoken en die vormen in deze weersomstandigheden een behoorlijke uitdaging: een lichte helling in combinatie met een krappe boog maken dat de trein slecht stapvoets over de overwegen weet te komen. Veel gehaaste automobilisten zullen zich het vertrek van de trein nog lang kunnen herinneren, vermoed ik.

6.

7. Terwijl de lege treinen altijd via Lokeren rijden, gaan de beladen treinen uit Gent altijd via Mechelen naar Roosendaal. Deze route kent minder steile hellingen en daarmee een kleinere kans op stranden. Het is alleen wel een langere route, waardoor de reis van Gent naar Roosendaal al snel een goede twee uur duurt. Doordat de trein in Gent Zeehaven ook flinke vertraging opliep, werd een laatste foto in Roosendaal nog mogelijk. Om 18.02 is de 1101 net binnengelopen op spoor 2. Na een stop van een kwartier, waarin onder andere de intercity naar Amsterdam vertrekt, wordt de reis naar de Waalhaven voortgezet. Daar vandaan brengt de Rurtalbahn ze naar Keulen en daar nemen andere vervoerders de trein weer over.