Jaaroverzicht 2025 Rens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Rens
Site Admin

Jaaroverzicht 2025 Rens

Bericht door Rens »

Het jaar 2025 is weer voorbij, dus tijd voor een jaaroverzicht. Voor mij was 2025 een geslaagd jaar, zowel privé als hobbytechnisch. Ik ben meermaals op reis gegaan met Interrail-passen of andere internationale treintickets. In tien verschillende maanden dit jaar ben ik buiten de landsgrenzen op pad geweest, in een nog hoger aantal landen. Het jaar sloot ik uiteindelijk af in Duitsland, met familie proostend op al het moois dat 2026 gaat brengen. Ik heb wederom een jaaroverzicht samengesteld met een dozijn foto's.

Januari
Sneeuw in januari is altijd een goede reden om op pad te gaan voor foto's. Op 11 januari nam ik een kijkje op het VPS-net in Salzgitter. Tijdens een van de weinige zonmomenten duwde loc 619 duwde een trein met kolen richting de cokesfabriek.
Afbeelding

Februari

In februari maakten mijn vriendin en ik een reis Azië, met als hoofddoelen een bezoek aan Ankor Wat in Cambodja en de rijstvelden van Yunnan. Later op de reis ging het nog per hogesnelheidsslaaptrein van Changsha naar Beijing, een zeer comfortabele manier van reizen als je het mij vraagt. Na de tour langs de rijstvelden had ik een volle dag gepland voor de spoorhobby.

De oude smalspoorlijn van Kunming naar Vietnam is nog altijd deels in gebruik, hoewel het nabij Kunming overwoekerd is en buiten gebruik. In de buurt van Honghe rijden er meerdere goederentreinen per dag tussen Kaiyuan en Yuguoupu. Na enkele foto's van reizigerstreinen op de hoofdspoorlijn, gingen we dan ook richting Kaiyuan. De DFH21-085 reed op lage snelheid (zeker niet meer dan 20 km/h) met een sleep zeildoekwagens onder de nieuwe spoorlijn door.

Afbeelding

Maart

Wie in 2025 langs het spoor staat, zal bijna overal wel Vectrons zien passeren. Zonder enige moeite kan ik exemplaren afstrepen van de lijst die ik nog niet eerder op de foto had. Het productietempo ligt dan ook hoog: ongeveer elke dag rolt er een nieuw exemplaar uit de fabriek van Siemens. Op 29 maart reden de 383 018 en 383 019 van CD Cargo samen een staaltrein naar Amsterdam en had een grote groep spotters zich verzameld in Zaandam.
Afbeelding

April

Op 12 april vond de afscheidsrit plaats van de ICE3M-stellen. DB en NS hadden een mooie rit georganiseerd met treinstellen 4651 en 4601. Het plan slaagde om eerst een foto te maken bij Noordwijkerhout en daarna vanaf Rotterdam mee te reizen naar Keulen en samen met (ex)-collega's te genieten van consumpties uit het Bordrestaurant.
Afbeelding

Mei

Op 3 mei kwam plan V 904 terug in de reizigersdienst bij Keolis. Een mooi succesverhaal dat zelfs het NOS-journaal haalde. Enkele collega's die hieraan hebben meegewerkt, vonden het opvallend om te zien hoeveel spotters er dan ineens langs de baan kunnen staan. Bij Barneveld fotografeerde ik de tweede slag Amersfoort - Barneveld Zuid.
Afbeelding

Juni
In juni werd er hard gewerkt en af en toe dichtbij huis gehobbyt. Niets voor het jaaroverzicht.

Juli

Begin juli was de tijd aangebroken om een interrail-pas te activeren. De eerste reis was een weekendtrip naar Basel en Colmar met als hoofddoel en absoluut hoogtepunt een klassiek concert door Bertrand Chamayou. Aansluitend kon ik nog vroeg opstaan om met een BB67400 + RRR-stam terug te reizen via Lauterbourg. Nog geen week later was het vervolgens tijd voor de zomervakantie, startend met 2 weken onafgebroken hobbyen.

Een van de mooiste foto's van de reis kon ik maken in Slowakije bij Komarnó. De 242 223 van TransLog Slovakia trok een sleep graanwagens over de brug over de Váh, beschenen door een heerlijke avondzon.
Afbeelding

Een ware interrail-beleving is trein 461 van Boekarest naar Sofia. Speciaal voor toeristen is er in de zomermaanden een doorgaand rijtuig, dat afkomstig is uit de DDR. Als laatste etappe van mijn reis ging ik met deze trein mee. De lange stop in Ruse, aan de grens tussen Roemenië en Bulgarije is nodig voor een locwissel en het bijplaatsen van rijtuigen. Het is ruim genoeg om een na een foto van beide treindelen heen en weer te lopen naar de dichtstbijzijnde supermarkt om extra drinken te halen. Links is de CFR 64 1025 met de aangekomen trein 461, rechts is de BDZ 44 151 met extra versterkingsrijtuigen.
Afbeelding

Augustus

De Eemshaven kent in 2025 weer regulier goederenvervoer. Op wekelijkse basis (maar niet altijd rijdend) komt DB Cargo langs voor het vervoer van grond. De knalgele containers maken het een opvallende trein. Loc 6411 haalde op 11 augustus een korte trein op bij Wagenborg en bracht deze naar emplacement Onnen.
Afbeelding

Met de laatste reisdagen van mijn interrail reisde ik af richting Dijon. Hobbytechnisch hoogtepunt op 23 augustus was een fraaie trein met 4 verschillende locs op kop. De Hexafret 7356, 8102, 460117 en 75111 passeerden aan kop van een trein met silowagens.
Afbeelding

September

Het vervoer van en naar Dordrecht Industrie verhuisde dit jaar deels naar RRF. Veelal vindt de bediening plaats in het donker, maar in het weekend rijdt het ook wel overdag. Als trein 51321 passeerde op 28 september de RRF 17 met een sleep ketelwagens richting Dordrecht Industrie.
Afbeelding

Oktober
Met een foto eind september en een begin november volgt er geen foto in oktober.

November
Voor werk was ik dit jaar weer tweemaal in San Sebstian: eind maart en eind oktober. Na het bezoek in oktober had ik tijd voor een langzamere terugreis, en kon ik een specifieke trein eindelijk van mijn bucketlijst afstrepen. Elke twee weken rijdt er in het weekend een kalktrein vanuit Luzenac in het zuiden van Frankrijk met een bestemming in Oostenrijk. In het prachtige stadje Foix wilde ik daar graag eens een foto van maken. Na een mislukte poging in 2024, lukte het ditmaal wel. Keurig op tijd passeerde op 1 november de Hexafret 7355 met een sleep lege zelflossers naar Luzenac.

Afbeelding

December

Een populaire loc in de jaaroverzichten is de RFO 1831, die in een nieuwe outfit verscheen om het 95-jarig bestaan van de NVBS te vieren. Het was lang niet de enige loc die in een nieuwe outfit verscheen: de HSL 1508 en de 1700'en van RFO vind ik net zo geslaagd. Een zonfoto doet het alleen stukken beter in het jaaroverzicht, dus daarom de laatste treinenfoto die ik dit jaar in Nederland maakte. Op 24 december reed de 1831 een schroottrein van Bad Bentheim richting Kijfhoek.
Afbeelding

Het nieuwe jaar is al enkele dagen van start, maar ik wens jullie allemaal een prachtig 2026!
Mattie
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Rens

Bericht door Mattie »

Leuke reeks Rens, ik vind de Franse foto’s erg leuk, maar juli 1 is natuurlijk wel echt het hoogtepunt.
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Gave serie Rens. Kan moeilijke keuze maken.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Mooie serie, Rens! Februari vind ik gaaf; weer eens wat anders!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ZO6176

Bericht door ZO6176 »

Fraai overzicht. Januari is favoriet. Ik ken dat daar helemaal niet en dat is mijn reden
Plaats reactie