Jaaroverzicht 2025 Yuri Sloof

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
YuriSloof
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 Yuri Sloof

Bericht door YuriSloof »

Terwijl buiten de sneeuw naar beneden dwarrelt, is het ook voor mij tijd om mijn jaaroverzicht van 2025 samen te stellen. Het was een zeer druk jaar, waardoor de hobby vaak ondergesneeuwd was. Drukte op werk, de handbal waar ik tevens ook penningmeester ben en andere bezigheden zorgden ervoor dat er soms alleen in het weekend tijd overbleef om op pad te gaan. Als dan ook het aanbod aan interessante treinen in Nederland mij niet warm krijgt, resulteert dat in een jaaroverzicht met 7 foto’s uit het buitenland. De 12 foto's zijn verbonden met een rode draad, waar ik het verhaal ook mee ga afsluiten.

Januari
Zoals bij de meesten begon de eerste maand met zeer weinig foto’s. Zondag 26 januari was dan ook de enige dag dat de camera werd afgestoft en de motor van de auto werd gestart. Een voormelding van een overbrenging van de donkerblauwe Nightjet-stam 8091714 uit Hannover deed mij koers zetten naar Harselaar. Aldaar werden achtereenvolgens RFO met gasketels, de IC Berlijn en de NS 193 737 met Nightjet in het zonnetje vastgelegd.

Afbeelding

Februari
Ook in februari waren de fototripjes op één vinger te tellen, want op 1 februari werd werk gemaakt van het omgeleide internationale treinverkeer van/naar België. In 2025 werd afscheid genomen van het ICR-materieel, dus het archief kon tijdens dit tripje nog even aangevuld worden. Ter hoogte van het Everlandwegje, onder een blauwe hemel, passeerde mij de blauwgele traxx 186 005 met ICR-stam 16481 en de 186 001 terwijl ze bijna de grensovergang hebben bereikt.

Afbeelding

Maart
Al geruime tijd stond een zaterdagochtend aan de Montzenroute op de planning. Vaak sporen er op deze ochtend vele treinen naar Aachen en met een beetje geluk gebeurt dit ook met een interessante locomotief. Op 8 maart werd de gok genomen en in zuidelijke richting gereden. Er werd begonnen in Langdorp waar de tweede trein al de klapper van de dag opleverde. De blauw/groene ‘No time to waste’ traxx van Lineas kwam voorbij met aan de haak een zeer diverse chemiependendel naar BASF Ludwigshafen.

Afbeelding

April
In het weekend van 5 en 6 april waren er werken aan de Montzenroute, waardoor diverse treinen via Brabant werden omgeleid. In de ochtend van 5 april werden rond Nispen en Zegge al de nodige foto’s gemaakt, waaronder de lichtblauwe RTB 193 485 met een uniforme blauwe autotrein beladen met Mercedessen voor Zeebrugge. Maar dit zou niet de enige blauwe autotrein van de dag worden. De TCS 101003 had in Venlo een trein beladen met auto’s van Ford aangehaakt en zou hiermee naar de Sloehaven sporen. Ter hoogte van Tilburg werd deze trein samen met vele anderen opgewacht. Helaas is de verbinding met Fords tussen Dillingen-Sloehaven definitief gestaakt eind 2025.

Afbeelding

Mei
In 2025 reden er volop ‘Ersatzzüge’ door het Ruhrgebiet. Menig fotograaf is hiervoor de grens overgestoken vanwege het veelal oudere materieel en ook ik kon niet achterblijven. In de periode van half mei tot en met eind juni was er rond Emmerich een Ersatzzug van LokPartner te bewonderen. Er werd een extra RE19 slag in de ochtend- en middagspits gereden tussen Emmerich en Düsseldorf Hbf, waarbij de staalblauwe 110 350 voor tractie zorgde en de trein uit 5 N-wagens bestond. Terwijl de klok bijna 7 uur in de ochtend aantikt, stond de fotograaf al paraat ter hoogte van Mehrhoog met zijn camera in de hand.

Afbeelding

Mei bonus 1
Ook op de RB31 tussen Moers en Duisburg Hbf was er sprake van Ersatzverkehr. De rijtuigen waarmee werd gereden waren Doppelstockwagen van TRI. Smartrail leverde daarentegen de tractie voor de treinen. De 111's van Smartrail hebben een bijzonder design: beige met stippen met daarbij boven en onder rode of blauwe accenten. De 111 108 heeft in dit geval de blauwe accenten en kon bij het binnenrijden van station Trompet worden vastgelegd vanaf de voormalige rangeerheuvel.

Afbeelding

Mei bonus 2
Na de geslaagde dag in het Ruhrgebiet stond de volgende dag een reisje naar Slovenië op de planning. Het doel was natuurlijk om de blauwe 363 001 en 363 021 te pakken te krijgen, alsmede ook de 541 016. Met een dichtgetimmerde planning stapten we het vliegtuig in en na een voorspoedige vlucht kon de jacht beginnen. De weersverwachtingen leken positief, maar helaas gooide vele fotowolken roet in het eten. Ook de twee blauwe 363’ers gingen in de schaduw aan ons voorbij. Gelukkig konden er nog wel diverse rode gebroken neusjes worden vastgelegd, waaronder de 363 004 met een containertrein uit Ljubljana naar Koper.

Afbeelding

Juni
In de maand met het hoge licht en de toen vrij warme dagen werd er niet veel ondernomen. Toch werd er weer een zaterdag naar België gereden in de hoop wat leuks te treffen. Op zaterdagochtend rijdt Railtraxx een keteltreintje naar Tessenderlo en terug. Op 8 maart werd deze trein ook waargenomen. Zij het niet dat de minder fraaie PB09 de trein voort mocht trekken. Deze ochtend was het wel raak en kwam de in blauw gele Beacon-kleurstelling 266 118 voorbij met 5 Millet-ketelwagens.

Afbeelding

Juli
In juli werd er weinig spannends ondernomen. Er reed weinig interessants of het weer speelde niet mee. Vandaar de enige plaat met bewolking in het rijtje. Op 13 juli kwam de donkerblauwe ÖBB 1293 200 in Nightjet-outfit naar Nederland met een korte containertrein uit Linz. Ter hoogte van knooppunt Vaanplein kwam deze combinatie voorbij.

Afbeelding

Augustus
In augustus werd nog regelmatig het spoor bezocht. Toch was het aantal noemenswaardige treinen aan de lage kant, waardoor ook ik uitkom bij de blauwe sleep RTI ketels. Op 11 augustus werd na werk en een hapje eten koers gezet naar de bunker bij Willemsdorp. Geruime tijd was ik niet meer bij de stek geraakt, maar na de melding dat zowel de RRF 4401 als de 4402 met een ketelset hierlangs zouden denderen was de keuze snel gemaakt. Terwijl het gezellig druk was op de bunker, konden beide treinen naar tevredenheid worden afgedrukt. Daarna werd er eind van deze maand ook heerlijk genoten van een vakantie op Mallorca.

Afbeelding

November
Op de RE 13 tussen Venlo en Wuppertal Hbf reed TCS ook vervangende treinen vanaf april. Toch werd hier pas vrijdag 21 november achteraan gegaan door een vrije dag op werk. Nadat ik eerst tweemaal de stuurstandrijtuig voorop getrakteerd kreeg, kon uiteindelijk de blauwe TCS 101 133 worden vastgelegd in de blauw witte N-wagens te Dülken.

Afbeelding

December
Last but not least is het de beurt aan de RB 37 tussen Krefeld Hbf en Neuss Hbf. Ook hier rijdt al geruime tijd TRI op en neer met een grote verscheidenheid aan materieel. Eén van de doelen op deze lijn was de blauwe E11 112, maar deze leek mij steeds te ontwijken. Uiteindelijk heeft het tot week 1 geduurd, maar nog wel in 2025, om deze locomotief af te kunnen strepen. Een zeer zonnige periode rond de feestdagen deed mij besluiten om 30 december vrij te nemen en af te reizen naar het Ruhrgebiet. Een goede zet, want daardoor konden diverse treinen op de RB 31 en RE 44 worden vastgelegd, als ook de E11 112 op de RB 37. Niet lang na de foto is de locomotief dienst gaan doen tussen Stuttgart en Nürnberg.

Afbeelding

Voor wie de rode draad heeft kunnen vinden in de foto’s, het thema van het jaaroverzicht is blauw. Dit heeft er alles mee te maken dat mijn vriendin en ik over 2 maanden een kleine jongen mogen verwachten. Iets om zeer naar uit te kijken, maar wat ongetwijfeld de tijd voor de hobby (die al schaars was) niet ten goede zal komen.

Bij deze wil ik iedereen de beste wensen voor 2026 doen, dat het maar weer een spoortief jaar mag worden!
VinceCargo
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Yuri Sloof

Bericht door VinceCargo »

Leuke serie met veel raampjestreinen! TCS bij Tilburg is voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Heel mooi overzicht! Lastig kiezen, maar april blijft erg leuk.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Heel mooi overzicht, Yuri! Voor mij is november favoriet. Nogmaals van harte gefeliciteerd met het nieuws over de kleine ;)
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Leuk gedaan met de 'blauwe' draad in het overzicht! Gefeliciteerd met deze nieuwe hobby! Voor mij springen januari en juni eruit in je overzicht!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ZO6176

Bericht door ZO6176 »

Leuke serie. De Slovenia-bonus is favoriet. Alvast gefeliciteerd met de aanstaande uitbreiding. De hobby zal wel minder worden. Dat spreek ik uit ervaring maar je krijgt er een hoop weer voor terug. Maar ze worden vanzelf groot en heb je weer meer tijd
ClintW

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht Yuri en alvast gefeliciteerd met de kleine! Voor mij is augustus de uitblinker!
Plaats reactie