Jaaroverzicht 2025 RemcoG

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
RemcoG
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Welkom allemaal,

De laatste dag van het jaar. Tijd om eindelijk mijn jaaroverzicht online te zetten. Vanwege het zonnige weer eind december werd er tot het einde van het jaar gewacht om het overzicht maken en online zetten. Maar daar is ‘ie dan! Vorig jaar speelde ik een beetje vals door het idee van één foto per maand los te laten. Dit jaar heb ik me daar wel weer aan gehouden. Daarbij wilde ik lekker veel variatie in stekken, vervoerders en treinen. En ook dat is gelukt. Bij sommige maanden was er nauwelijks keuze en bij sommige maanden had ik na mijn eerste selectieronde een tiental foto’s die allemaal op hun eigen manier kans maakte op een plekje in het jaaroverzicht. Onderaan de streep zien we twaalf foto’s op twaalf verschillende stekken en van negen verschillende vervoerders. Eerst weer een alinea met feitjes, daarna de foto’s!

Wederom een alinea met feitjes over de gemaakte foto’s van afgelopen jaar; voor de liefhebbers van data. Ik sluit dit jaar af met 327 gefotografeerde treinen – binnenlands NS materieel niet meegenomen. Dit zijn 23 foto’s minder dan in 2024 – een afname van een ruime 6,5%. In de eerste helft van het jaar legde ik 210 van die 327 treinen vast; de piek lag in maart met 53 (!) foto’s. De tweede helft van het jaar was daarmee veel minder succesvol dan de eerste helft, met als absoluut dieptepunt juli (3 foto’s). December begon slecht maar kwam na een eindsprint nog op 8 foto’s uit). Maart werd qua aantal foto’s op de voet gevolgd door september (52 foto’s); iets met een stoomevenement..!

Genoeg introductie; tijd voor foto’s! Zoals jullie gewend zijn, staan er in de tekst zo nu en dan linkjes naar andere noemenswaardige foto’s.

Januari
Afbeelding11/01/25 - RFO 1828 - Moordrecht by Remco Gloudemans, on Flickr

Het jaar was pas anderhalve week oud toen januari verraste met een stralende zaterdag. Op 11 januari werd vanwege het heerlijke weer naar Moordrecht gereden waar bovenstaande foto gemaakt. Rail Force One 1828 sleept een zeer strakke LPG-gasketeltrein van Bad Bentheim naar Sloe. Diezelfde dag werd nog naar Zegge gereden waar ook nog wat kanshebbers werden gefotografeerd: foto’s Zegge

Februari
Afbeelding24/02/25 - MTL 6703 - Moerdijk by Remco Gloudemans, on Flickr

Ook februari had een mooi aantal foto’s in petto. Zo kwam er aan het begin van de maand een Talgo-stam ons land binnen voor verschillende testritten en reed RTB een gifgroene ethanoltrein. Allemaal leuk, maar de foto die ik voor deze maand koos, werd genomen op 24 februari. Na een dagje werken bracht ik een spontaan bezoek aan Moerdijk. Dit eindigde in een middag- en avondvullend programma waarbij bovenstaand portret gemaakt kon worden van Main Trail Logistics 6703. De machinist zette de imposante machine midden op de Vlasweg neer zodat de twee fotografen even konden prijsschieten.

Maart
Afbeelding29/03/25 - DPB Rail 193 189 - Herwijnen by Remco Gloudemans, on Flickr

Maart bleek bij het maken van dit overzicht de maand met de meeste foto’s te zijn. Dit betekent natuurlijk dat dit een goede maand was, maar wil ook zeggen dat het kiezen van één foto een hoofdpijndossier is. Elke zondag in maart werd gebruikt om foto’s te maken wat leidde tot veel foto’s. Op de eerst zondag werd meteen afgetrapt zestien foto’s die bijna allemaal kans maakten op een plaats in dit overzicht. De tweede zondag bevatte foto’s zoals CD Cargo op de Betuweroute en RFO’s Raillogix-Vectron. Uiteindelijk verkoos ik de foto van DPB boven mijn eerste SBB XLoad. Hoewel die foto er ook mag zijn, vind ik DPB zo’n knaller dat deze wel in het overzicht móest. Met een ethanoltrein aangevoerd door locs 193 189 en 193 438 was het vijfde weekend van maart op zaterdagochtend om 9:10 al geslaagd.

April
Afbeelding19/04/25 - DB Cargo 6412 - Wierden by Remco Gloudemans, on Flickr

April begon timide; lekker weer en leuke plaatjes, maar geen knallers. Dit veranderde halverwege de maand toen ik in Wierden een beladen MVV voor de lens kreeg. Daarna volgden nog twee erg succesvolle fotodagen: 27 april in het oosten van het land en 30 april na het werken. Na veel wikken en wegen koos ik toch voor de militaire trein van 19 april. DB Cargo 6412 trok toen een MVV van Duitsland naar ’t Harde. Op de trein stonden CV90’s, een Leopard 2-bergingstank, Boxers, Fenneks en Manticores. En dan ook nog rupsvoertuigen aan de loc; wat wil je nog meer?

Mei
Afbeelding11/05/25 - RRF 4401 - Deurningen by Remco Gloudemans, on Flickr

Mei deed qua aantal foto’s niks onder aan april. Enige verschil was dat het deze maand wat gelijkmatiger verdeeld was. Geen echte fotodagen, maar veel korte, spontane bezoekjes – veelal na het werk. De foto die ik voor mei gekozen heb, is één van de weinige foto’s die niet na het werk gemaakt werd. Sterker nog, deze werd vóór het werk gemaakt. Zondag 11 mei was ik in Enschede en had ik ’s middags een late dienst op hoofdstation Groningen. Voordat ik naar het hoge noorden reed, kon RRFs 4401 bij Deurningen worden vereeuwigd. Door deze trein te kiezen, vallen DB Cargo’s bollenwagenstrein, RFO’s 1837 en de 2205 van Stichting Historisch Dieselmaterieel af.

Juni
Afbeelding20/06/25 - NSR 186 015 - Breda by Remco Gloudemans, on Flickr

Juni kende drie opvolgende fotodagen; 20, 21 en 22 juni. Deze drie dagen waren goed voor 20 van de 30 gemaakte foto’s van juni. Het hoogtepunt van de maand was 20 juni toen ik na een korte werkdag zo’n anderhalf uur in Breda vertoefde en in die tijd acht goederentreinen kon vastleggen. En toch kies ik voor een reizigerstrein van die dag: mijn laatste NS 186 met ICRm-stam in actieve reizigersdienst. Aangevoerd door NS 186 015 zien we intercity 1152 ter hoogte van Baarschot door het groengele landschap razen.

Juli
Afbeelding09/07/25 - Strukton Rail 1739 - Utrecht by Remco Gloudemans, on Flickr

Juli was, door werkzaamheden in Groningen, vakantie in het buitenland en zomerkamp, de maand met de minste foto’s. Er werden in totaal vier foto’s gemaakt: een ICM, een Rzepin met kale Akiem-loc, een RRF-keteltrein zonder zon en bovenstaande. Op één van mijn laatste werkdagen voordat mijn zomervakantie begon, kon ik Struktons nieuwste aanwinst bij kantoor fotografen. De 1739, in NS-kleuren!, bracht twee IC-rijtuigen van Haarlem naar Arnhem. En was daarmee dé foto van juli 2025.

Augustus
Afbeelding05/08/25 - RFO 1828 - Kockengen by Remco Gloudemans, on Flickr

Het dipje van juli was slechts een incident, want in augustus ging ik er weer vol tegenaan. Met 25 foto’s was dit een prima maand en dat betekende ook weer veel uitzoekwerk. Behalve een leuk aantal waren de foto’s ook nog eens erg fraai – denk aan HSLs Waverider, beide RRF-locs op één avond (4402 en 4401 (nog niet geüpload)), DB Cargo’s Backbone en een zóveel vertraagde Nightjet dat deze in een avondzonnetje kon worden gefotografeerd.
Uiteindelijk werd uit een selectie van zes foto’s gekozen om nogmaals te kiezen voor de 1828 van Rail Force One. Hiermee is het de enige loc die tweemaal in dit jaaroverzicht voorkomt. En dat maakt RFO de eerste vervoerder die tweemaal voorbij komt. Onder grandioze wolkenlucht sleept de unieke nez-cassé een fraai gekleurde keteltrein voorbij Kockengen.

September
Afbeelding06/09/25 - SSN 01 1075 - Lieren by Remco Gloudemans, on Flickr

September is traditiegetrouw de maand dat ik een weekend op de Veluwe ben, omdat er dan een of ander evenement met stoomtreinen is. Dit heeft ook altijd gevolgen voor het aantal foto’s dat ik in deze maand maakt. In 2025 zijn het er 52 geworden. En het liefst doe ik dan ook een foto van dat weekend in mijn jaaroverzicht. Dat is dit jaar ook weer gelukt; ten koste van RRF, een duo stoomlocs, een ICNG-transport, de eerste echte trein van Struktons acculoc, RTB Cargo’s ‘Krefti’ in Kockengen, LTE op de Betuweroute en tot slot een achterkantplaatje van een Spoorwegmuseum-transport. Veel niet dus en ééntje wel. De SSN op bezoek bij de VSM. Het is me, volgens mij, nog niet eerder gelukt om de 01 1075 in het jaaroverzicht te krijgen. Tot nu! Op zaterdagochtend omstreeks half acht stampte ’s Nederlands grootste stoomloc over de Veluwe met de eigen bijpassende reizigerstrein.

*De foto heeft nu nog een kerst- en nieuwjaarswens; de foto zal begin 2026 vervangen worden door de tekstloze variant.

Oktober
Afbeelding05/10/25 - RTB Cargo 193 179 - Hulten by Remco Gloudemans, on Flickr

Oktober was weer veel makkelijker dan september. Met veel minder foto’s en vooral veel minder bijzondere foto’s. Dit had, als ik het me goed herinner, ook te maken met het mindere weer van deze maand. Gevolg was dat de keuze makkelijk was. Enige alternatieven waren een omgeleide IC Berlijn en een leuk plaatje van Arriva GTW. Die werden het niet. Het werd een plaatje van een matig fotodagje op 5 oktober. Brabant werd bezocht en op een handjevol zonfoto’s na was het niet zo denderend – leuke treinen, maar qua weer niet ideaal. In mijn ogen de minste plaat van het overzicht, maar ik houd me deze keer aan het ‘één per maand’. Dus zien we op deze zondagochtend RTB Cargo 193 179 met een omgeleide Zeebrugge-Budapest-Shuttle te Hulten.

November
Afbeelding07/11/25 - Strukton Rail 1740 - Loenersloot by Remco Gloudemans, on Flickr

Ondanks dat november qua aantal foto’s geen vetpot was, zaten er wat leuke plaatjes bij. Eén van de topplaten was die van Strukton in Geldermalsen, wachtend om aan de slag te mogen bij Meteren. Ook kon er een toffe plaat gemaakt worden van de Müller-Express (staat nog niet online). Maar de keuze was ondanks de andere mooi platen erg gemakkelijk. Strukton reed namelijk een, op z’n zachtst gezegd, unieke combinatie van locs en rijtuigen ten behoeve van het testen van het baanlichaam van spoordijken. Na het werk kon deze trein in warm avondlicht gefotografeerd worden bij Loenersloot. De locs in de trein zijn Strukton 1740, Railexperts 1832, 1619, 1621, 1618, 9904, 1770, 1766, DC Tractie 1760, Railexperts 9902 en 9901 en tot slot Strukton 1736.

December
Afbeelding28/12/25 - NSI 193 263 - Deurningen by Remco Gloudemans, on Flickr

De laatste maand van het jaar begon met een lange periode zonder goede foto’s. Tussen 21 november en 22 december werd zelfs geen enkele foto gemaakt. Uiteindelijk werden er op de 22e wat matige foto’s gemaakt. Op de 25e kwam hier een oké-plaatje bij, maar de foto’s die in aanmerking kwamen voor het jaaroverzicht werden op 28 december gemaakt. Op deze dag strandde de Nightjet in Oldenzaal en werd deze ’s middags afgesleept. Ik was in de buurt en wachtte de combinatie op. Van voor naar achteren zien we NSI 193 263, de onfortuinlijke 193 931 en DANI-stammen 8091 705 en 8091 714.

Het was weer een hele puzzel om dit jaaroverzicht in elkaar te zetten, maar ik kan me volledig vinden in de reeks die er nu staat! Zoals elk jaar met klikbare foto’s en linkjes in de tekst. Voor meer informatie kan er uiteraard op mijn Flickr-pagina gekeken worden.

Voor nu wens ik jullie een fijne en veilige jaarwisseling. Tot volgend jaar!

Remco
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
NS1707

Re: Jaaroverzicht RemcoG

Bericht door NS1707 »

Fraai overzicht, Remco! Voor mij zijn mei en december favoriet!
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Leuk (beschreven) overzicht Remco! Ik ga voor januari en augustus!
stijn55

Bericht door stijn55 »

Het pluimpje van Terug naar Toen staat hier op één, goede dag was dat ;)
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Remco, met een goede verdeling tussen reizigers, goederenvervoer en materieel. Mijn favorieten zijn de foto's van januari, juni & december.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Fraai overzicht. Met april en juni als favoriet.
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Een prachtig jaaroverzicht weer Remco, januari is mijn favoriet.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Leuk overzicht! Ik ga voor mei en augustus.
SLT09

Re: Jaaroverzicht 2025 RemcoG

Bericht door SLT09 »

Gaaf! Augustus is mijn droomplaat!
Plaats reactie