Januari 2025
Als het aan mij ligt was de klapper van het jaar was op 3 januari al een feit! Ook dit jaar is weer begonnen met een buitenlandse trip in de eerste week van het jaar. Ditmaal naar het Harzgebergte. Een gelukje hierbij was dat er zowaar sneeuw naar beneden kwam. Na met de HSB naar Drei Annen Hohne meegereden te hebben, ben ik begonnen met een mooie wandeling. Onderweg kwam ik bij dit mooie fotopunt en geen moment te laat, want de trein richting Bröcken kwam er al aan! Een combinatie van een eerste ervaring met stoomtreinen, heuvels en verse sneeuwval maakt de combi van deze mooie foto. Iets waar ik als amateuristische hobby fotograaf zeer over te spreken was.

Januari 2025 by Arno van Veen, on Flickr
Mei 2025 (1)
In mei was het weer tijd voor de traditionele wandelvakantie. Ditmaal zijn we tot station Bas Évette gelopen. Terwijl wij wachten op de trein naar Belfort komt de intercity/sneltrein in de richting van Lure voorbij gesneld.

Mei 2025 (1) by Arno van Veen, on Flickr
Mei 2025 (2)
Na de wandeltrip hierna nog een weekje naar oost-Duitsland gegaan. Hier in het prachtige Dresden verbleven. In de avond was een flinke regenbui onderweg, terwijl een ICE, IC en tram over de Marienbrücke reden, tussen Dresden Mitte en Dresden Neustadt. Na deze foto ben ik snel de tram ingevlucht, waarna al snel de regen losbarstte.

Mei 2025 (3) by Arno van Veen, on Flickr
Mei 2025 (3)
Nadat de regenbui was overgevlogen brak de zon alweer door. Later deze avond leverde dit diverse sfeervolle platen op in het hoofdstation van Dresden. Hier 1 van mijn favoriete platen van een hiervoor geeindigde ICE en de regionalbahn die het station binnen rijdt.

Mei 2025 (4) by Arno van Veen, on Flickr
Mei 2025 (4)
De volgende dag stond een mooie wandeling gepland van Bad Schandau naar Schmilka Hirschmühle. Vanuit de rotsen een prima uitzicht op de spoorbaan, alwaar de EC 379 naar Praag voorbijkomt.

Mei 2025 (5) by Arno van Veen, on Flickr
Mei 2025 (5)
Nog een dag later van deze zelfde trip weer een wandeling. Ditmaal iets eerder, namelijk bij Kurort Rathen en de bekende Bastei Brücke. Waar een enorme massa aan mensen zich vergapen aan de rotsformaties en uitzichten had ik een mooie plek bemachtigd voor een mooie overzichtsfoto. Helaas ditmaal geen EC of goederentrein die langs kwam, dus moeten we het maar doen met de "gewone" S1 die voorbij komt. Maar het levert wel een mooie foto op voor dit overzicht.

Mei 2025 (6) by Arno van Veen, on Flickr
Juli (1)
In juli was het tijd om eens bij Assel rond te neuzen. Ook hier diverse foto's kunnen maken, waardoor de keuze gemaakt moest worden tussen een foto van de IC Berlijn of een andere kanshebber. Om in dit overzicht niet enkel bij reizigerstreinen te blijven is ditmaal de keuze gevallen op de RFO 1837 met deze keteltrein.

Juli 2025 (1) by Arno van Veen, on Flickr
Juli (2)
Eind juli weer aan de wandel geslagen, ditmaal nabij Lunteren. Aan het einde van de route kwam mijn toch zowaar samen met de Protos richting Ede-Wageningen. Onder de wat donker wordende lucht toch een aardige plaat geworden.

Juli 2025 (2) by Arno van Veen, on Flickr
Augustus (1)
Zondag 17 augustus was zowaar een bijzondere dag voor de Merwedelingelijn. Normaliter is deze spoorlijn het terrein van de E-GTW's van Qbuzz en komt hier verder eigenlijk nauwelijks/nooit iets noemenswaardigs. Echter was op deze dag De Karel bezig met een rondrit over onder andere diverse enkelsporige spoorlijnen. In dit overzicht kan deze foto gemaakt op mijn "thuisstation" daarom ook niet ontbreken.

Augustus 2025 by Arno van Veen, on Flickr
Augustus (2)
In augustus was het ook tijd om een nieuwe camera aan te schaffen en uit te proberen. Hier onder andere bij Dordrecht overweg Polder Oudendijk, waar deze VIRM in oude en bijna historische kleurstelling voorbij komt richting Vlissingen.

Augustus 2025 (1) by Arno van Veen, on Flickr
Augustus (3)
Na een tijdje in Dordrecht gestaan te hebben is koers gezet naar Moerdijk. Hier kwam de V-100 24 voorbij om een containertrein bij het distributiecentrum Moerdijk op te gaan halen.

Augustus 2025 (2) by Arno van Veen, on Flickr
November
Om dit overzicht in stijl af te sluiten neem ik weer een foto gemaakt tijdens een wandeling. Traditioneel probeer ik een mooie herfstwandeling te maken wanneer de bossen op zijn mooist zijn. Ditmaal is tijdens de wandeling van Velp naar Arnhem via de bossen van de Veluwezoom gelopen. Op de foto in volledige herfst-stijl de sprinter richting Zutphen.

November 2025 by Arno van Veen, on Flickr
Zoals elk jaar eindigt, eindigt ook dit jaar met het voornemen om volgend jaar meer en nog mooiere foto's te maken. Wellicht dat het komend jaar wel gaat lukken, maar mogelijk ook niet. Hoe dan ook, bedankt voor het doornemen van dit overzicht en alle goeds voor 2026 toegewenst!