Jaaroverzicht 2025 David

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
David
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 David

Bericht door David »

Ook dit jaar zat ik weer voornamelijk in Zweden en enkele weken in Nederland. Het levert het volgende overzicht op, zoals gebruikelijk bij mij weer niet per maand gesorteerd :P Hier en daar is er weer wat graffiti of storende objecten weggepoetst e.d. :p

Januari
Afbeelding
Een strakblauw weekend in Duitsland zorgde ervoor dat ik, vrij kort na aankomst uit Nederland, weer de trein terug richting het zuiden nam vanuit Zweden. Het doel was de Oberpfalz, waar de RE 2 inmiddels alweer twee jaar door 218 wordt gereden. Wat me bij vertrek uit Zweden nog niet bekend was, was dat zowel de blauw/beige 218 446 als ook de oriëntrode 218 406 dat weekend daar in actie zouden komen. Het zorgde voor goed gevulde fotolocaties, zoals hier bij Weiden waar op 19 januari de 218 406 passeerde. Voor enkele foto’s van de menigtes fotografen, zie bijvoorbeeld ook deze serie op nobf :) (rond de vijftiende foto).

Februari
Afbeelding
Eind februari ging de 6702 van RFO in onderhoud en zou de 6703 enkele weken invallen rond Lage Zwaluwe. Dat kwam goed uit, gezien ik die laatste week van februari weer in Nederland was. Met veel mazzel met de wolken kon 28 februari de 6703 worden vastgelegd met een Katy shuttle voor Moerdijk. Uiteindelijk zouden we de 6703 niet slechts enkele weken, maar ruim een half jaar rond Lage Zwaluwe zien :P

Maart 1
Afbeelding
Ik kon een weekje langer in het zuiden blijven, toen bleek dat het de eerste week van maart fantastisch weer zou worden. Dat werd een heerlijk weekje rondrijden in het oosten van Duitsland in de regio’s waar ik drie jaar terug ook de eerste week van maart besteedde. Er werden nog wat platen van de RE 2 gemaakt, dit keer wel met gewone loccen :P, maar ook de haven van Sand stond hoog op het wensenlijstje. Verrassend genoeg bezocht DB die haven dit jaar overdag, wat zeker in wintertijd veel mogelijkheden gaf. Op 4 maart was naast DB echter ook nog RBL actief met zowel een blauw/beige V90 als een rode V60. De 295 078 rijdt hier met de tweede helft van een geloste graantrein door het stationnetje van Ittling.

Maart 2
Afbeelding
Daarna volgden er twee zeer succesvolle dagen in de voormalige DDR om enkele Ludmilla’s vast te leggen. Daar hadden we een behoorlijke dosis mazzel qua locinzet: naast de pronkstukken van DB (132 618) en EBS (142 001), konden ook nog een Polen-luddi, de BBG 232 701 en twee rode DB 232’s worden vastgelegd. En het bleek die donderdagmiddag nog bonter te kunnen worden. Eerder die dag in Zeitz bleek dat CLR nog een trein langs Bernburg zou rijden. Er werd verder weinig meer van vernomen, maar tijdens het wachten op de donderdagse kali passeerde er al snel een CLR G2000. Helaas, want je kunt natuurlijk een stuk leukere loccen treffen daar. Des te groter was de verbazing toen er tien minuten later doodleuk alsnog een duikboot van CLR aan kwam rijden :) Zodoende werd er zeer tevreden afgedrukt toen de 229 181 op 6 maart tussen Köthen en Frenz passeerde.

Juni 1
Afbeelding
We springen verder naar juni, toen ik weer eventjes in Nederland was. Plan V 904 wilde ik graag afstrepen die dagen, wat op 20 juni mooi gecombineerd kon worden met een RRF keteltrein in Assel. Op die ochtendstek is het altijd lastig om een leuke goederentrein goed voor de zon vast te leggen. Terwijl de fotografen gestresst de GPS van de IC Berlijn in tegengestelde richting volgden, verscheen gelukkig vroeg genoeg de 4402 van RRF in de bocht met aan de haak een zeer fraaie lichtblauwe set ketelwagens.

Juni 2
Afbeelding
Terug in Zweden werd er met Derk en Wouter enkele dagen van het fraaie weer genoten. Hoogtepunt was zonder twijfel de bediening van Vetlanda: na ruim een maand zonder actie, bleek SHN deze maandag toch weer twee ketelwagens naar Vetlanda te brengen. Keurig op tijd passeert de blauwe TMX 1042 met twee ketelwagens de fraaie scene bij Stensjön.

Juli 1
Afbeelding
Een ander hoofddoel dit jaar waren de boomstammen- en houtsnippertreinen tussen Kongsvinger en Gävle. Grenland Rail nam de treinen in december 2024 over van Green Cargo, waarmee er nu vrijwel dagelijks een koppel El15 Zweden doorkruist. Vanaf juli werd er bovendien enkele maanden omgereden via Kristinehamn, Hallsberg en Avesta, wat een hoop nieuwe fotomogelijkheden opleverde. Nog voor 6 uur 's ochtends op donderdag 17 juli passeren El15 104 en 101 met een lange houttrein voor Fliskär het kerkje bij Ölme. Het zou één van de weinige platen worden deze dag, want bij de (kort na deze houttrein rijdende) benzinetrein uit Göteborg verspeelde de Rd2 z’n panto onderweg. En kort na het afslepen legde een stroomstoring het treinverkeer opnieuw voor vele uren stil…

Juli 2
Afbeelding
Op vrijdag was de beperkte opbrengst van de dag ervoor al snel vergeten, toen ik voor de tweede keer dit jaar een bizarre toevalstreffer tegenkwam :) Tågab rijdt werkdagelijks (in de zomer 3x per week) een buurtsuper naar Karlskoga en Bofors, wat altijd een taak voor een T43 is. Op 18 juli was ik dan ook zeer aangenaam verrast toen bolle neus TMY 101 in Degerfors vertrekgereed stond met de aanvoer. Waar de STAB bolle neuzen enkele relatief vaste inzetten hebben, is het toch een stuk lastiger om zo'n loc van Tågab tegen te komen. Na het rangeren in Karlskoga en Bofors, vertrok de loc tegen half acht weer terug uit Bofors met de afvoer: één lege gasketelwagen.

September 1
Afbeelding
Wekelijks rangeert Viking Rail in Vojens met gesloten wagens, welke in Padborg worden overgenomen. Met dank aan de herinnering, werd daar op 8 september een kijkje genomen toen ik in de buurt was. De ex-CFL reeks 18 met nummer 1832 bleek inderdaad aanwezig, en wel met een sleep behoorlijk nieuwe gesloten wagens (maar ook hier moesten al enkele tags worden weggepoetst…)

September 2
Afbeelding
Erg jammer was het einde van de bolle neuzen met Bring trailertreinen tussen Jönköping en Torsvik. In 2024 en 2025 werd de lijn veelvuldig bezocht, al werd de leukste plaat pas op de valreep in de laatste week gemaakt. Op 23 september slepen TMX 1038 en 1024 de trailertrein langs het water bij Månsarp.

November 1
Afbeelding
Een andere fraaie locatie ligt bij Högboda, maar het is ook daar nog best lastig om treinen met goede zonnestand vast te leggen. Op 14 november reed Tågab Rm 1262 een extraatje uit Braskereidfoss naar Kristinehamn. Het is net 12 uur geweest, maar de zon staat nog altijd laag aan de horizon.

November 2
Afbeelding
Eind november viel er een goede laag sneeuw over het zuidoosten van Zweden. Op 24 november werd daarom even in Hultsfred gekeken voor de afvoer van Oskarshamn, waarbij de ploeg onderweg in Hultsfred ook wagens wisselt bij Ikea. Het is net 16:00 geweest en de zon is alweer ruim een half uur onder wanneer Td 380 terug komt van Ikea met zes ketelwagens.

En de beste wensen voor 2026!
Laatst gewijzigd door David op vr dec 26, 2025 11:56 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
1622

Re: Jaaroverzicht 2025 David

Bericht door 1622 »

Erg fraaie serie met als favoriet maart 2. Maar ook november 2 is ontzettend sfeervol
wessele

Bericht door wessele »

Weer een serie die staat als een huis, prachtig!
Eigenlijk is alles favoriet vanaf juni 2 :-))
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Erg fraaie serie, maart 2 en november 1 schieten er naar mijn mening uit.
Als het goed loopt ga ik in 2026 een maandje in Zweden werken (in Göteborg), dit geeft alvast een mooi voorproefje :-)
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Knallers David met September 1 als favoriet.
ZO6176

Bericht door ZO6176 »

Mooi al die nohabs. Dat zijn toch de favorieten.
Luka

Bericht door Luka »

Stuk voor stuk prachtplaten David!
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Mooie serie David.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Januari, februari en maart 2 als favoriet voor mij. Geweldige serie!
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Fenomenaal jaaroverzicht zoals altijd bij jou David. Kan nauwelijks kiezen eigenlijk maar dan toch maar maart2!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Een serie om van te likkebaarden! Ik kan geen favoriet eruit halen....
tiemen

Bericht door tiemen »

Pfoe, fraai overzicht David! Dan ga ik toch voor september 2 en november 1 denk ik!
Plaats reactie