Jaaroverzicht 2025 Stijn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
stijn55

Jaaroverzicht 2025 Stijn

Bericht door stijn55 »

Beste forumleden,

Het is inmiddels weer bijna zover, het einde van 2025. Een jaar waarin ik niet alleen mijn fotografische cariere op school verbreed werd, maar ook direct de propedeuse foutloos behaald werd. Tussen alle drukte van de studie door kon er toch verschillende keren op uit gegaan worden, naar verschillende bestemmingen.

Laten we bij Januari beginnen:

Januari
In januari wijzigde de opzet van de sinterdolomiet van SETG. Waar er eerder naar Aachen gereden werd en daarna met Lineas België in, werd de nieuwe opzet dat SETG via Roosendaal de trein naar België voerde. In Roosendaal werd er dan gewisseld voor Certus. Door gebrek aan Nederland geschikte locs werd aanvankelijk de transit door NL gereden door Railexperts. Qua SETG locs leverde dit dan ook interessante combinaties op welke de grens over staken. Begin januari kon er in barre lichtomstandigheden de 193 692 vereeuwigd worden, onderweg naar het Oostenrijkse.
AfbeeldingSETG 193 692 | 12-01-2025 | Venlo by Stijn Verkuyl, on Flickr

Februari
Als bedieningsliefhebber mocht de bediening in het Ennepetal natuurlijk niet ontbreken. Begin februari werd er samen met Simon een dagje besteed in dit mooie dal. Aanvankelijk leek het allemaal te gaan mislukken, de ochtend aanvoer was maar tot het eerste bedrijf gekomen, waar alléén daar wagens gewisseld waren. We kwamen natuurlijk voor de fraaie tunnel welke zich ook op dit traject bevind bij Gevelsberg. In de middag kwam gelukkig toch nog alles goed, niet lang voor het donker klonk de kenmerkende toeter van de 294 door het dal en niet veel later passeerde de 294 718 de twee fotografen net buiten de fraaie tunnel. De tunnel wordt tijdens de passage van de trein afgesloten, wegverkeer maakt echter buiten het passeren van de trein om veelvuldig gebruik van de gecombineerde spoor/weg tunnel.
AfbeeldingDBC 294 718 | 05-02-2025 | Kruiner Tunnel, Gevelsberg by Stijn Verkuyl, on Flickr

Maart
Begin januari kreeg de Cabooter Railterminal op de Greenport in Venlo er nieuw vervoer bij. Ondermeer Ekol en DFDS vervoerden bonte treinen met trailers en containers vanuit Venlo naar Trieste in Italië onder de vlag van LTE. Begin maart dook ook de 193 280, 'Three Flames' op in dit vervoer, wat de trein een jachtobject maakte. Met wat geluk kon ervoor gezorgd worden dat de trein aan de loc beladen was, wat er op 8 maart voor zorgde dat de ultieme combinatie in Breyell te fotograferen was in een heerlijk voorjaarszonnetje.
AfbeeldingLTE 193 280 | 08-03-2025 | Breyell by Stijn Verkuyl, on Flickr

April
Eind april werd er samen met Simon en Cas een tripje gemaakt door Duitsland. Vanuit Nederland reden we eerst naar het Haunetal waar we 2,5 dagen zouden verblijven. Hierna zouden we naar de KBS310 rondom Braunschweig gaan, hierover later meer. Vele klappers konden er deze week gefotografeerd worden, waarbij ook het weer volledig meespeelde. De gehele week is er slechts één wolkje voor de zon gekropen bij het maken van een foto!
Enfin, Op de laatste ochtend in het Haunetal werd er een melding ontvangen vanuit Jossa van een keteltrein getrokken door 2x 143 van Erfurter Bahnservice. Na wat zoekwerk vonden we een leuk stekje met een koolzaadveld op de voorgrond, waar in het lentezonnetje goed vertoefd kon worden. De melding bleek fout geweest te zijn, EBS passeerde met een 155 en 156, wat de pret van het afdrukken alleen maar groter maakte.
AfbeeldingEBS 155 046 + 156 004 | 30-04-2025 | Haunetal-Neukirchen by Stijn Verkuyl, on Flickr

Mei
Zoals in de vorige kop beschreven werd er de andere helft van de week door Duitsland naar de KBS310 getrokken. Op een aanvankelijk frustrerend rustige 1 mei begon het halverwege de middag goed door te rijden. Stiekem was dit achteraf dan ook eigenlijk wel de beste dag van de trip. In het allerlaatste licht van deze 'Dag van de Arbeid' in Duitsland, liet Captrain zich nog zien met een fraaie GATX trein bij Sunsted. Met heel wat minuten in de min kon deze eurodual vereeuwigd worden. Nog geen 2 minuten later was het licht zo zwak geworden dat het licht onbruikbaar geweest was, geluk moet je hebben...
AfbeeldingCT 159 102 | 01-05-2025 | Sunstedt by Stijn Verkuyl, on Flickr

Juli
In juni werd er door examens wat rustiger aan gedaan, daarom gaan we door met juli. Deze maand begon de zomervakantie, welke tot september duurde. Tijd zat dus om te relaxen en ook op welverdiende vakantie te gaan. Dit reisdoel met de familie was dit jaar eindelijk weer Oostenrijk. Verbleven werd in het Inntal, hierbij hoorde ook een spoor-gerelateerd uitstapje naar de Arlbergbahn. Boven de rivier de Trisanna ligt de Trisannabrücke. Het spoor loopt langs slot Wiesberg waarna de brug bereden wordt. Met het toepasselijke vakantiehuisje, gelijknamig aan de brug, op de voorgrond ontstond dan onderstaande foto.
AfbeeldingÖBB Railjet | 16-07-2025 | Wiesberg by Stijn Verkuyl, on Flickr

Augustus
In augustus kon er veel op pad gegaan worden, één tripje verdient een speciaal plekje in dit overzicht, al was het alleen al voor de inzet....
Zo goed als werkdagelijks rijdt DB Cargo een schroottrein tussen Oberhausen, Speldorf en HKM in Duisburg. Vaak duikt hier nog een loc van het type 232 op. In het voorjaar was me al gebleken dat er een flinke portie geluk nodig was om de 232's hier te treffen, daarom wilde ik er samen met mijn vader in augustus nog een poging voor doen. Na een 3 uur en 3 kwartier wachten klapte voor de tweede keer die dag het armsein open en verscheen de krachtpatser achter de bocht vandaan.
AfbeeldingDBC 232 528 | 06-08-2025 | Mülheim-Speldorf by Stijn Verkuyl, on Flickr

September 1
Terugkerend in september zijn altijd de vele museumorganisaties die een evenement op poten zetten, vaak zit er veel interessants tussen. Steevast staat er in mijn agenda een blokkade bij het jaarlijkse evenement Terug naar Toen. Dit jaar werd er met het oog op het goede voorspelde weer ook gelijk een heel weekend van gemaakt. Aangezien ik op vrijdag toch vrij was, werd er vrijdagochtend al vertrokken richting Apeldoorn. In de avond klaarde het op, precies op tijd voor de grote loccenparade voor de overbrenging naar nachtdepot Loenen. Waar bijna iedereen aan de 'goed voor de zon' kant stond, stond ik eigenwijs aan de andere kant om eens te kijken wat een tegenlichtfoto kon opleveren. Tegen zonsondergang kwamen de grote groep stomende machines op gang, waar niet veel later onderstaande foto gemaakt kon worden. Hiermee was de toon voor het fantastische weekend gezet, hoewel het overtreffen van deze foto mijns inzichts een onmogelijke taak is zo lijkt.
AfbeeldingVSM 52 3879, 50 307, 64 415, 65 018, 23 076, 23 071, 44 1593, 50 3654, 52 8139, 2233 | 05-09-2025 | Oosterhuizen by Stijn Verkuyl, on Flickr

September 2
Eind september werd een dag besteed in Kaarst, op het einde van de dag scheen de zon uitbundig tegen een donkere lucht aan. Enkele Duitsers konden vertellen dat er nog de 101 088 zou moeten komen met een lege sleep IC wagens. Wonder boven wonder passeerde deze nog net in de zon, een fantastische afsluiting van de maand september in dit overzicht.
Afbeelding101 088 | 26-09-2025 | Kaarst Tilmeshof by Stijn Verkuyl, on Flickr

Oktober
In oktober werd tijdens de herfstvakantie de week besteed in de Harz, naar mijn mening één van de mooiste plekken van Duitsland. De herfstkleuren leverde een prachtig palet aan kleuren op voor de foto's, zo ook bij Steinerne Renne. De loc moet hier vanuit stilstand de steile heuvel omhoog naar Drei Annen Hohne, wat een imposant vertrek oplevert. Tot op het moment van schrijven krijg ik kippenvel terugdenkend aan het geluid van de stampende machine. Gelukkig is het maken van een foto hiervan ook geen overbodige luxe, ook hier zie je de kracht welke de loc op dat moment moet verzetten om te vertrekken.
AfbeeldingHSB 99 247 | 21-10-2025 | Steinerne Renne by Stijn Verkuyl, on Flickr

November
In November werd er wat dichter bij huis gebleven. Begin november werd de 1752 bij RFO in dienst genomen, in huisstijl. Op 7 november mocht de loc de heen- en terugtrein naar de Cabooter Railterminal Greenport te Venlo trekken.
AfbeeldingRFO 1752 | 07-11-2025 | America by Stijn Verkuyl, on Flickr

December
In het weekend van 13 en 14 december 2025 werden de jaarlijkse kerstritten weer gereden door de VSM, dit jaar weer tussen Arnhem en Nijmegen onder de naam 'Christmas-express'.
Voorgaande jaren had ik steeds geen tijd iets met de ritten te doen, dus werd er dit jaar tijd vrij gemaakt een dagje te genieten van deze dampende machines.
Ook nieuw voor mij is het gebruik van een drone. Voor een schoolproject kon ik hiermee kennismaken, wat ontzettend goed beviel. Voor de creatievere shots van de dag werd 'ie dan ook met liefde de lucht in gelaten, met bovenstaande foto als één van de resultaten.
AfbeeldingVSM 23 071 + 23 076 | 14-12-2025 | Nijmegen by Stijn Verkuyl, on Flickr

Dan zijn we alweer op het einde gekomen van mijn overzicht. Elk jaar weer is het een lastige keus tussen alle leuke foto's, immers zijn bijna alle treinen waar je voor van huis gaat enigszins speciaal natuurlijk, de keuze is reuze.
Voor nu wens ik iedereen een fijne tweede kerstdag toe en een spoors goed nieuwjaar. Hopelijk tot volgend jaar langs de baan!
En zoals altijd, veel succes met de wolkenlotto komend jaar ;)

Houdoe!
Stijn
arnold
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Stijn

Bericht door arnold »

Mooie serie Stijn. Favorieten zijn Januari & Februari !!
ZO6176

Bericht door ZO6176 »

Leuke gevarieerde serie. Februari is favoriet.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht Stijn, niet alleen de foto’s maar ook de bewerkingen en alternatieve manier van foto’s maken!
"The chase is better than the catch."
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Mooie serie en april is mijn favoriet.
rob1965

Bericht door rob1965 »

Augustus en september 2 👍
1622

Bericht door 1622 »

Mooi! Augustus is favoriet hier.
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Fraai jaaroverzicht, Stijn! Leuke variatie! :D
Flickr: --> Klik <--
wessele

Bericht door wessele »

Mooi hoor Stijn, november is favoriet.
JonneL

Bericht door JonneL »

Leuk overzicht Stijn, ik vind april de leukste in het koolzaad!
LuukM

Bericht door LuukM »

Mooi gedaan! Januari, september en oktober zijn mijn favorieten!
NS1707

Bericht door NS1707 »

Mooi gevarieerd overzicht met november als favoriet!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht met februari als favoriet hier!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Lekkere serie weer Stijn, september 2 wat een licht en november wat een trein!
Plaats reactie