Ik wens ieder alvast veel lees- en kijkplezier met het bekijken van mijn jaaroverzichten en ik kijk ook uit om de rest van de jaaroverzichten te zien!
Januari
Het jaar begon al redelijk goed met een fraai kiekje in de thuisomgeving, op vrijdag 3 januari was de RRF 4401 met een Millet keteltrein onderweg vanuit IJsselmonde naar Bad Bentheim, als ik het samen met een andere fotograaf de trein nog net aan in een fraai winterzonnetje kon vastleggen in Teuge.
Februari
In de voorjaarsvakantie maakte ik een 2-daagse trip naar Oost – Duitsland, met als hoofddoel de Ludmilla’s. Het was die dagen flink koud, en met name rondom Magdeburg lag een mooi laagje sneeuw. De Zeitzer übergabe vanuit Leipzig Engelsdorf rijdt regelmatig met een Ludmilla, en kan in de winterperiode ook goed worden vastgelegd. In een typisch winters sfeertje passeert de DBC 232 209 met een kort keteltreintje uit Leipzig Engelsdorf naar Zeitz Gbf net buiten het station van Pegau.
Maart
De maand maart kende veel zonuren, waardoor de keuze uit de foto’s niet een hele makkelijke opgave was nog. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de RFO 1829 met een Laude containertrein, beladen met graan voor de OOC Terminal in Oss. Ter hoogte van Zenderen kon ik deze fraaie combinatie vastleggen.
April
Ook April was een lastige keuze, waarbij gekozen is voor de DeltaRail 243 559 in Bösinghoven. De fraaie DR-trabbi kwam als een plotselinge verassing voor de lens voorbij rijden in Bösinghoven met een stookolietrein naar Neuss toe.
Mei
Ook dit jaar ging de afvoer van de iconische Koplopers onverminderd door. Dit jaar zijn er nog eens 30 stellen aan de kant gegaan, en is de sloop van de eerste batch ICMm ook begonnen. Waar er normaal gesproken meestal twee stellen gesleept worden naar Hengelo, ging er op 1 mei drie stellen gesleept naar Hengelo toe. De lange sleep aan ICMm’s kon met velen anderen worden vastgelegd bij Dijkerhoek, onderweg naar Hengelo voor demontage.
Juni

Op het gebied van Nez-Cassé’s in Nederland is ook veel veranderd; medio november is de 1837 aan de kant gezet. In juni was er nog geen vuiltje aan de lucht voor de loc, en kon deze in het allerlaatste licht worden vastgelegd nabij Holten met een beladen busjestrein bestaande uit Volkswagen ID-Buzz’s uit Hannover. Deze vervoersstroom heeft ook maar een korte tijd geduurd; ondertussen worden de meeste ID-Buzz’s vervoerd met de Pontrein van DB Cargo.
Juli
In Juli heb ik voor het eerst een tripje gemaakt met twee vrienden naar Kroatië, in de omgeving van Split. De fraaie en ook brullende diesellocs in combinatie met de prachtige omgeving maakt het een ideale bestemming voor een zomers tripje. In het avondzonnetje kon HZPP 2044 013 met EuroNight 1152 uit Split naar Bratislava worden vastgelegd in de buurt van Drniš.
Augustus 1

De eerste trip van Augustus stond in het teken van de omgeving van Magdeburg, met als specifiek hoofddoel om eindelijk eens de beroemdste WSSB-overweg van Duitsland eens vast te leggen, en maar goed ook want twee maanden later is de overweg in Gütergluck vervangen door een moderner exemplaar. De aan NeS verhuurde WFL 143 055 met beladen BLG autotrein naar Emden Rbf maakte het mooie Oost-Duitse sfeertje compleet in Gütergluck.
Augustus 2

De tweede trip van Augustus was naar de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern. Een van de meest verlaten en achterstallige deelstaten van Duitsland, maar dat maakt wat mij betreft wel het sfeertje compleet. Een van de redenen om af te reizen naar deze deelstaat was dat vanwege de generalsanierung Hamburg – Berlijn DB extra treinen heeft geregeld op het baanvak Lübeck Hbf – Bad Kleinen. De 218 345 heeft IC2262 naar Ostseebad Binz aan de haak, met de 101 009 in opzending voor de rest van het traject naar Rügen.
September
Sinds dit jaar is het ook gedaan met de loc-getrokken Intercity’s van en naar Berlijn. De oude IC1-rijtuigen zijn afgelost door nieuwe ICE 3 Neo’s. Op comfort voor de reiziger zeker een vooruitgang, maar voor menig fotograaf wel minder leuk dan de NS Vectron’s met IC1-rijtuigen. Op een zonnige zondag in september kon ik IC 145 met NSI 193 735 naar Berlin Ostbahnhof vastleggen op de Veluwe bij Kootwijk.
November
Een van de opmerkelijkste treinen van 2025 was de loctrein ten behoeve van testritten tussen Delft en Schiedam, bestaande uit maarliefst 12 nez-cassé’s. Onder grote belangstelling kon de unieke combinatie worden vastgelegd bij Gieltjesdorp, onderweg naar Delft.
December
We eindigen het overzicht waar we begonnen zijn; in Teuge. Vanwege het 95 jarige jubileum van de NVBS besloot de stichting een loc in een NVBS-jasje te steken, de RFO 1831. Op de valreep van 2025 kon de nieuwe loc worden vastgelegd met een beladen schroottrein naar het Belgische Genk.
Daarmee is het jaaroverzicht van 2025 weer ten einde gekomen, en wil ik iedereen bedanken voor de moeite om het overzicht te lezen!
Fijne dagen nog en alvast een gezond 2026 allen gewenst!