Jaaroverzicht 2025 Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
NS1707

Jaaroverzicht 2025 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Inleiding
Inmiddels blik ik voor het tiende jaar op rij terug op de afgelopen twaalf maanden. Net als vorig jaar staat de hobby op een laag pitje en nog altijd ligt de focus voor mij op (locgetrokken) reizigerstreinen, wat ongetwijfeld duidelijk naar voren komt. Waar ik in oktober en december eigenlijk niks bijzonders te delen heb, geldt dit voor de maanden januari en juni wel. Om niet dezelfde treinen in het overzicht te krijgen, is het nog een flink gepuzzel geweest om tot dit vrij internationale eindresultaat te komen ;)

Ik wens iedereen op voorhand veel lees- en kijkplezier en ik kijk er ook weer naar uit om van jullie jaaroverzichten te genieten!

Januari 2025-1
De internationale verbinding tussen Rotterdam en Brussel is met ingang van de nieuwe dienstregeling flink veranderd. De nieuwe versnelde Eurocity Direct moet gereden gaan worden met de nieuwe ICNG-B’s en de langzamere Eurocity (de voormalige IC Brussel) zou gereden gaan worden met Belgische I11-rijtuigen. Vanwege een tekort aan ICNG’s in de nationale dienst, reden in de eerste vier maanden van het jaar de ICNG-B’s ook in de normale ICD-diensten. De ICR’s werden daardoor nog wat langer ingezet op de verbinding naar België. Zo ook als de 186 005 met stam 16437 en loc 186 003 Overbroek passeren als ECD 9532 van Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid, 10 januari.
Afbeelding

Januari 2025-2
Aan het einde van de maand kon de eerste nieuwe Nightjet worden geklikt in Nederland. Als trein 13410 van Hannover naar de Amsterdamse Zaanstraat heeft loc 193 737 de eer om zeven rijtuigen over te brengen. Passage te Stroe, 26 januari.
Afbeelding

Februari 2025
Nadat eind januari de eerste DANI naar Nederland kwam, mocht Railadventure een week later de eerste ICE-L overbrengen naar ons land. RADVE 193 441 passeert met een lange stam Talgo-rijtuigen een grote groep fotografen bij Terschuur, 2 februari.
Afbeelding

Maart 2025
De keuze voor maart was erg lastig, maar we blijven nog even in de reeks van nieuw materieel. Vier weken na de vorige foto bracht RXP 9903 de langverwachte ICNG 3105 naar Nederland. Als trein 49558 van Braunschweig naar Zwolle Rangeert passeert het geheel Colmschate, 2 maart.
Afbeelding

April 2025
Begin april maakte ik volop jacht op de laatste ICR-stammen in de dienst tussen Brussel en Lelystad. Vanwege de ICR-foto uit januari, kies ik voor april toch voor een ander hoogtepunt. Onder heerlijke voorjaarsomstandigheden passeren RFO’s 1828 en 1829 met een keteltrein het voormalige passeerspoor te Oudewater als trein 42332, 12 april.
Afbeelding

Mei 2025
Halverwege mei maakte ik het eerste spoorse uitstapje van het jaar en wel naar Slovenië. De eerste fotostek die werd bezocht was nabij het station van Hrastnik. SŽ 363 012 passeert met containertrein 42005 van Soroksári út rendező naar Koper tovorna de drie tevreden fotografen, 14 mei.
Afbeelding

Juni 2025-1
Begin juni stond de volgende reis gepland. In een week tijd zou ik met twee anderen vanaf Polen naar Tsjechië, Slowakije en Hongarije reizen voor verschillende fotodoelen. Eenmaal onderweg naar de accommodatie in de buurt van Uherský Brod kwamen we een spoorlijn tegen en begon het weer op te klaren. Bij Jablůnka nad Becvou konden we EC 120 van Púchov naar Valašské Meziříčí met de fraaie ZSSK 361 125 en vijf rijtuigen in heerlijk avondlicht vastleggen, 2 juni.
Afbeelding

Juni 2025-2
De laatste etappe van de fraaie rondreis was het klikken van de voormalige Nederlandse DM’90-stellen op de lijn naar Zagórz. Hoewel er links nog slepen ongereviseerde stellen staan te wachten op hetgeen wat komen gaat, zijn voor de voormalige 3436 en 3445 zijn gelukkig al betere tijden aangebroken, want zij rijden als SKPL SD85-010 en 002 met IC 33112 van Zagórz naar Kraków Główny door het station van Nowy Zagórz, 6 juni.
Afbeelding

Juli 2025
Strukton Rail beschikt over meerdere voormalige NS-1700’en. De 1739 is als eenling nog niet de Strukton-huisstijl gestoken wat in combinatie met de overbrenging van twee ICR-rijtuigen een beetje mijmeren naar vroeger is ;-) Als trein 51770 van Haarlem naar Arnhem Goederen passeert het geheel in Vechten, 9 juli.
Afbeelding

Augustus 2025
RRF zette in 2025 nog steeds haar beide neusjes in. Aan het einde van de middag klaarde het weer heerlijk op en kon de 4401 met een sleep Millet-ketelwagens bij Papekop worden vastgelegd als trein 49792 naar de Rotterdamse havens, 15 augustus.
Afbeelding

September 2025
Niet alleen de ICR-rijtuigen verdwenen in 2025 van het spoor, ditzelfde geldt ook voor de Duitse IC1-rijtuigen die jarenlang in de IC Berlijn hebben gereden. Halverwege september was dit gelukkig nog niet zover toen de 193 934 met negen schone rijtuigjes als ICB 147 van Amsterdam Centraal naar Berlin Ostbahnhof langs Keverdijk kwam gereden, 19 september.
Afbeelding

November 2025
Begin november maakte ik met een andere fotograaf een reis naar Roemenië met als de doel de voormalige Wadlopers. Nadat we op de eerste hobbydag al verschillende geslaagde foto’s hadden gemaakt, kwamen we er met toeval achter dat op een andere lijn ook met de DH’tjes gereden werd. Werd is ook wel de juiste woordkeuze, want het bleek dat wij op de laatste dag aanwezig waren dat de DH-stellen tussen Pietroșița en București Nord via Târgoviște reden. TFC DH2 78-3208/3207 nadert de halte Țepeș Vodă Hm als trein R 10266 van Pietroșița naar București Nord. Momenteel rijden hier de voormalige Keolis LINT/41H-stellen, 2 november.
Afbeelding

Afsluiter
En hiermee is ook mijn jaaroverzicht ten einde gekomen. Hopelijk hebben jullie een leuk kijkje gehad op mijn spoorse 2025. Via deze weg wens ik iedereen fijne feestdagen toe en een voorspoedig 2026!
Laatst gewijzigd door NS1707 op do dec 25, 2025 6:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
robehv

Re: Jaaroverzicht 2025 Matthijs

Bericht door robehv »

Mooie serie , aardig wat reizigers materieel :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Erg fraai jaaroverzicht Matthijs! De Dm90'ers en Keverdijk vind ik de leukste!
Laatst gewijzigd door BjörnNielsen op do dec 25, 2025 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wessele

Bericht door wessele »

Mooi man, november is mijn favoriet!
SLT09

Bericht door SLT09 »

Prima serie! Juli is mijn favoriet!
tiemen

Bericht door tiemen »

Mooie reeks Matthijs! Mijn voorkeur gaat naar augustus!
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Erg fraaie reeks en toch nog behoorlijk wat tripjes gemaakt!
"The chase is better than the catch."
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Het is een succesvol jaar geweest!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Mooi internationaal overzicht! Railadventure is voor mij de favoriet
Geen handvol, maar een land vol
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Fraai gevarieerd overzicht.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht waarbij zeker juni 2 en november bijzonder goed bevallen, heel erg gaaf!
1622

Bericht door 1622 »

Leuke serie met de Nederlandse treinstellen in het buitenland als uitblinkers!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Erg mooi overzicht met veel mooi licht, januari 1 is een originele plaat en daarom mijn favoriet!
Plaats reactie