Jaaroverzicht 2025 Toby

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
TobyPFH
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 Toby

Bericht door TobyPFH »

Dit jaar heb ik weer flink wat tijd (en geld) besteed aan de hobby. Dus hierbij mijn jaaroverzicht van 2025!

Januari

Afbeelding

In januari besloot ik samen met een vriend om naar Portugal te gaan om achter de Nez Cassé's aan te gaan en voor wat dieseltreinen in de Douro vallei. hier CP 2601 in Moledo do Minho. 17-01-2025

Februari

Afbeelding

In Februari ben ik naar de Kaukasus gegaan, Armenië en Georgië. Met als hoofddoel het loktype VL10/11. In Armenië bleek dat toch een opgave door de lage frequentie van goederentreinen in het land, en de enige passagierstrein met een VL10 reed in het donker. Dus besloot ik in Varser een overweg wachter te vragen of er nog een trein zou komen. Gelukkig zou er 2 uur later een goederentrein passeren volgens hem. Hier komt de ЮКЖД ВЛ10 514 (YuKZD VL10 514) met een lege gouderts trein door Varser onderweg naar de mijn in Sotk. 16-02-2025

Maart

Afbeelding

In maart werd er niet veel tijd aan de hobby besteed. maar als er dubbel CDC Vectron richting mijn woonplaats wordt gemeld, laat ik dat mij niet twee keer zeggen. hier de CDC 383 018+019 met een staaltrein uit Beverwijk onderweg naar Amsterdam Westhaven in Zaandam. 29-03-2025

April

Afbeelding

In april had ik toevallig een goedkope vlucht naar Podgorica, Montenegro gevonden. destijds wist ik wel dat er ooit RVR treinstellen uit Letland reden, alleen ik wist niet of die nogsteeds reden. Gelukkig toen ik de trein naar Vranjina nam om wat foto's te maken kwam er een RVR ER25 aan. Een paar uur later kwam hetzelfde treinstel nog een keer door Vranjina onderweg naar Bar. ŽPCG 412 049. 22-04-2025

Mei

Afbeelding

In mei besloot ik maar eens de 6703 te klikken. Na +-2 uurtjes in de trein kwam ik aan in Lage Zwaluwe en vanaf daar werd met de auto naar Moerdijk gereden. Na een paar uurtjes wachten kwam eindelijk de MTL 6703 aangereden met een containertrein uit Polen onderweg naar de CTT moerdijk. 10-05-2025

Juni

Afbeelding

Na in januari mijn rijbewijs gehaald te hebben besloot ik in juni iets te doen wat ik al langer heb willen doen, alleen niet kon wegens onhaalbare tijden met het OV: Zeeuws Vlaanderen. Na in de ochtend de RTB kalkslurry trein gefotografeerd te hebben, werd het wachten geblazen op de RTX containertrein. Na uren gewacht te hebben vond ik het wel mooi geweest en besloot ik weer richting huis te rijden. Tot mijn verbazing kwam ik onderweg naar huis de containertrein tegen. Dus ik ben omgekeerd en zo snel mogenlijk naar Sas van Gent gereden met deze foto als resultaat! Railtraxx PB12 met de Bertschi containertrein in Sas van Gent. 16-06-2025

Juli

Afbeelding

In juli heb ik eindelijk iets gedaan wat ik al heel lang op mijn verlanglijstje had staan: Centraal Azië en een foto van het loktype 2TE10. De reis begon met een nachtelijke Flixbus naar Berlijn. Vannaf daar een vlucht naar Turkije en na een dagje sightseeing in de stad Izmir werd door middel van vliegtuigen, bussen, auto's, treinen en lopen de reis voortgezet door Azerbeidzjan, Tadzjikistan, Oezbekistan, Kyrgyzstan en Kazachstan. Mijn doel in Tadzjikistan was het loktype 2TE10, wat ongeveer het enige is wat daar rijd buiten wat lokale passagierstreinen om. Ook leuk aan dit land is dat het naar mijn weten het laatste land is waar de nostalgische combinatie van een groene lok+groene rijtuigen nog rijd, net zoals het in de Sovjet Unie rondreed. Na vroeg opgestaan te hebben, een taxirit van een paar uur en nog gelift te hebben in een vrachtwagen kwam ik eindelijk aan op de stek. (die ik tevens van google maps heb door het gebrek aan streetview in de middle of nowhere) en na een uurtje wachten in 45 graden kwam daar eindelijk het Sovjet monster aangereden. Рохи охани Точикистон 2ТЕ10В 3946 (Rohi Ohani Tojikiston 2TE10V 3946) met trein 602 uit Dushanbe naar Kulyab in Rangon. 19-07-2025

Augustus

Afbeelding

Eigenlijk zou ik Rusland combineren met mijn Centraal Azië reis, maar door omstandigheden besloot ik toch om hier een losse vakantie van te maken. Dus zo gezegd zo gedaan zat ik 2 weken nadat ik terug kwam uit Kazachstan weer in het vliegtuig. Dit keer naar Gdansk in Polen om vervolgens vanaf daar de bus te nemen naar Kaliningrad, Rusland. Na een paar dagen in Rusland wat cultuur geproefd te hebben was het natuurlijk ook nog even tijd voor de hobby ;) . Hier de РЖД ТЕП 70БС 305 (RZD TEP 70BS 305) in Yvazovsky met de trein uit Sint Petersburg onderweg naar het centrale station van Kaliningrad. 20-08-2025

September

Afbeelding

In september ben ik met een paar vrienden naar ''Terug Naar Toen'' gegaan bij de VSM. Terwijl we daar bezig waren kregen we een melding dat de RRF 4402 een keteltrein zou rijden vanuit Bad Bentheim. Vervolgens zijn we naar Wierden gereden om daar deze foto te maken van de trein. 06-09-2025

November

Afbeelding

In november besloot ik eens een heel nieuw deel van de wereld te ontdekken: Afrika. Na een lange overstap in Madrid kwam ik op 22 November aan in Dakhla, Westerlijke Sahara. Vanaf daar heb ik meteen de taxi genomen naar de grens met Mauritanië, na een hectische grenscontrole was ik daarna onderweg naar Choum. Via Nouadibhou en Nouakchott. (Hoofdstad) Na een dagenlange reis met klapbanden en bijna op straat geslapen te hebben was ik ein-de-lijk aangekomen in Choum. Vanaf hier moest ik terug naar Nouadibhou met de trein, alleen door het gebrek aan passagierstreinen werd dit freighthoppen op beladen ijzererts wagens. na een nacht buiten geslapen te hebben op de trein en nog wat uren in de felle saharazon gezeten te hebben kwam ik na ongeveer 13 uur eindelijk aan in Nouadibhou. Hier werd zoals gewoonlijk nog even een foto gemaakt van de desbetreffende trein. SNIM CC110+CC127 met een ijzererts trein in Nouadibhou, Mauritanië. 27-11-2025

Dit was mijn jaaroverzicht 2025. Beste wensen nog iedereen en bedankt voor het lezen :)
Laatst gewijzigd door TobyPFH op di dec 23, 2025 9:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
jamielindner

Re: Jaaroverzicht 2025 Toby

Bericht door jamielindner »

Heel vet overzicht, januari en november vind ik gaaf
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

"n hele leuke serie. Kan géén keuze maken. En voor mij in '' gevaarlijke landen '' geweest!
SLT09

Bericht door SLT09 »

Gaaf! Juli is het meer dan waard!!!
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Mega, zo kom je nog eens ergens. Gaaf overzicht
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Leuke wereldserie, favoriet is juli!
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

De verhalen zijn mogelijk nog mooier dan de foto’s.
"The chase is better than the catch."
wessele

Bericht door wessele »

Aan variatie geen gebrek in deze serie. Fraai overzicht!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Heel avontuurlijk allemaal! Mijn favoriet is februari.
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Wat een mooie reizen heb je dit jaar gemaakt Toby, de foto uit juli is erg leuk!
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Letse treinstellen in Montenegro? Die moeten dan omgespoord zijn. Of zijn dat geen tweedehandsjes? Mijn favoriet is februari.
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Wow, wat een avontuurlijke reizen gemaakt, schitterende platen!
1622

Bericht door 1622 »

Gave internationale serie! Juli is een uitblinker!
Luka

Bericht door Luka »

Mooie serie Toby, hoop exotische landen!
TobyPFH
Contacteer:

Bericht door TobyPFH »

erica schreef: wo dec 24, 2025 7:43 am Letse treinstellen in Montenegro? Die moeten dan omgespoord zijn. Of zijn dat geen tweedehandsjes? Mijn favoriet is februari.
Zijn treinstellen die gemaakt zijn in de Letse SSR voor export naar Joegoslavie als ik het me goed kan herinneren
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Bizar dikke serie vooral uit Verweggistan!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Wat een gaaf overzicht!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Wat een exotische bestemmingen, erg gaaf! Je schuwt het ook niet om op een avontuurlijke manier te reizen als ik het zo lees.
LuukM

Bericht door LuukM »

Mooie serie! Juli en november zijn mijn favorieten
Plaats reactie