Jaaroverzicht 2025 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
BjörnNielsen
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Gedurende de spreekwoordelijke donkere dagen rond Kerst is het volgens traditie weer de hoogste tijd om terug te blikken op het voorbije jaar. In 2025 maakte ik op werkgebied promotie. Mede daardoor werd er na de zomervakantie nog maar weinig tijd aan de hobby besteed. En dat terwijl in de eerste helft van het jaar juist bovengemiddeld veel werd ondernomen, zoveel zelfs dat het soms echt lastig was de mooiste foto per maand te kiezen. Tussen augustus en december daarentegen werd slechts 1x de camera gepakt. Met het aanstaande koude en zonnige winterweer in de kerstvakantie zou het in theorie nog een foto kunnen opleveren maar de diverse andere verplichtingen en het naar alle waarschijnlijkheid volledig stilvallen van het goederenvervoer maken dat ik nu de balans zal gaan opmaken.

In de maanden januari, augustus, september, oktober en december werden geen foto's gemaakt dus hiervoor komen dan bonusfoto's uit andere maanden. Veel lees- en kijkplezier!

Februari
Het begon meteen goed in het eerste weekend van februari met twee lekkere zonnige winterdagen. Maar ook later in de maand konden erg veel leuke dingen worden gefotografeerd zoals HSL's Waverider, verschillende Euro9000'en van RFO, RTB Cargo en HSL en niet te vergeten de Certus reeks 27.
Afbeelding
De keuze voor de foto van de maand valt op de 2019 307 van HSL, misschien wel de meest fraaie Euro9000 die het afgelopen jaar in Nederland te zien was. Op de Betuweroute kon bij Haaften de loc met een ketelwagentrein uit Gelsenkirchen-Bismarck worden vastgelegd.

Februari-2 ipv januari
Op 17 februari werd vol goede moed naar Hollandsche Rading gereden voor wat een van de absolute highlights in Nederland zou moeten gaan worden: een RTB Euro9000 onder de boogjes. Door verbindingsproblemen met de camera moest ik uiteindelijk genoegen nemen met een te vroege klik. Gelukkig kon ik van een medefotograaf (waarvoor dank!) zijn foto digitaal ontvangen maar die is natuurlijk voor het eigen archief. Later die dag kon het vervelende moment van die ochtend snel worden vergeten op de Veluwse heide:
Afbeelding
De oranje 1830 van RFO met een geheel uit oranje wagens bestaande graantrein passeert bij Kootwijk onderweg van Bad Bentheim naar de Rotterdamse haven.

Februari-3 ipv augustus
Precies zes dagen later werd een van de gekkere acties van het jaar ondernomen. Op zondagochtendvroeg van Leeuwarden naar Nispen rijden terwijl het strakgrijs was en bleef tot bij Roosendaal. Daar trok het gelukkig precies optijd open en kwam de zon er lekker bij.
Afbeelding
Inmiddels uit dienst maar in het skiseizoen nog bijna wekelijks nodig: een Certus loc reeks 27 voor de onregelmatig rijdende trein uit Venetië en Innsbruck naar Brussel, passeert met de 2731 op kop Nispen slechts enkele kilometers voor de Nederlands/Belgische grens. Gelukkig reed de trein op tijd en met de juiste (schone) loc. Dat had ook anders kunnen aflopen...

Maart
Ook de maand maart verliep met redelijk veel dagen zon waarop tijd gevonden kon worden voor enkele binnenlandse tripjes. Eindelijk kon Strukton+ICM worden vastgelegd maar ook DBC's dolimetrein met 6400 en Freightliner/RRF met de LKW Waltertrein behoren tot de highlights van de maand.
Afbeelding
In het kader van dingen voor het eerst doen sprong donderdag 6 maart er wel met kop en schouders bovenuit. RFO's Katy-shuttle werd vanaf Deventer achtervolgt tot Moerdijk, waar ik voor het eerst sinds het wegvallen van de Leeuwarden-shuttle weer eens een paarse 6700 in actie kon zien. De 6703 is hier onderweg op de stamlijn vanaf Lage Zwaluwe naar de containerterminal op Moerdijk.

April
In april werd wat minder aan de hobby gedaan. Toch kon ik door juiste keuzes te maken oa de NoTimeToWaste-Traxx en een DPB Vectron worden afgestreept van het "lijstje". Ook leuk was het nieuwe vervoer uit de Eemshaven en het bezoek van de StarkeCargo Vectron aan Groningen.
Afbeelding
Tijdens de jaarlijkse huwelijksdagvakantie reden we met de auto naar Berlijn. Het weer viel voor de hobby ietwat tegen en dus werden veel andere dingen ondernomen. Toch kon op de vertrekdag de vurig gewenste plaat van de NS Vectron met de ICB op het klassieke fotopunt van Jannowitzbrücke worden gemaakt. Sinds de herfst van dit jaar rijden er ICE-treinstellen op deze verbinding.

Mei
In mei werd twee keer op pad gegaan voor een aantal nieuwe dingen zoals de vele Ersatztreinen die in het Ruhrgebied actief zijn vanwege diverse problemen met materieel en/of personeelstekorten. Ook kon een van de twee LTE Euro9000'en worden binnengehengeld en een paar dagen later ook SBB's Schweizpiercer. Dit was tevens de dag dat ik strandde op de Autobahn vanwege een lekke band maar waar ik gelukkig snel weer verder kon na het inschakelen van hulp. Snel zal ik deze dag in elk geval niet vergeten.
Afbeelding
Nog voor de klapband werd 's ochtends vroeg in het eerste licht begonnen in Praest vanwege de inzet van de uiterst fraaie 110 350 voor de Ersatztrein op de RE19 tussen Emmerich en Düsseldorf.

Juni
In de maand juni werd de jaarlijkse hobbytrip ondernomen, ditmaal weer eens naar de omgeving van Magdeburg. Vooral vanwege de grote variatie aan treinen en vervoerders vinden steeds meer hobbyisten hun weg naar de spoorlijnen rondom de hoofdstad van de Duitse deelstaat Sachsen-Anhalt, gelegen in de voormalige DDR.
Afbeelding
Als highlight deze maand kies ik voor deze nieuwe Metrans locomotief in Güterglück. Dubbelgeluk bleek later, want naast de fraaie bestickering van de loc bleek enige maanden later de voor dit punt zo iconische overweginstallatie te zijn vervangen door een modern exemplaar.

Juni-2 ipv september
Een langgekoesterde wens was een plaatje met het seinhuis van Prödel aan de lijn Magdeburg-Dessau wat met name in de zomermaanden 's avonds goed te doen is.
Afbeelding
De BSAS EuroDuals waren mij tot dusver telkens te slim af of ging zonuit maar op 13 juni 2025 lukte het dan eindelijk. De 159 209 passeert met een ketelwagentrein Großkorbetha - Hamburg. Inmiddels is de locomotief samen met z'n soortgenoot (159 208) gewisseld van vervoerder en hebben zij een nieuw outfit gekregen.

Juli
Eind juni en een groot deel van juli stond de zomervakantie voor de deur. Bij gebrek aan inspiratie werd eerst naar de Eifel gereden van waaruit het Rijndal bij mooi weer nog enigszins bereikbaar is. Het uiteindelijke doel zou Tsjechië zijn maar vanwege aanhoudend slecht weer daar kwamen we niet verder dan Leipzig. Omdat in West Duitsland by far veel meer zon werd voorspeld werd de zomervakantie grotendeels aan de Rijn gespendeerd.
Afbeelding
Vanuit Leipzig werd op dinsdag naar het dieselparadijs van Zeitz gereden. Ondanks 99% wolk prikte het zonnetje er toch net even door toen het hoofddoel voorbij kwam: de 232 701 van Bahnbetrieb Gera met de wekelijkse dolomiettrein naar Brandenburg.

Juli-2 ipv oktober
Vanuit het vakantiehuisje in de Eifel was ook de Moselstrecke niet ver en dus werd in de avond naar de omgeving van Bullay gereden voor hopelijk een goederentrein op de brug. Uiteraard lukte de ertstrein van DB Cargo maar natuurlijk wil je ook iets exotischers. Vanwege een defecte trein leek dat een mission impossible - er reed zelfs bijna twee uur lang helemaal niets.
Afbeelding
Kort voordat de zon achter de bergen zakt en de brug in de schaduw valt kwam dan toch die gehoopte exoot. De RFO 193 955 had op 30 juni de taak een metrostel voor de Londonse Underground over te brengen van Rheydt naar Saarbrücken. In Bullay kon deze foto van het transport gemaakt worden.

Juli-3 ipv december
Naast de Mosel werden ook maar liefst vier verschillende vakantiehuisjes aan of in de buurt van de Rijn geboekt zodat ik - met name in de ochtend - er regelmatig op uit kon gewapend met ladder en hoogstatief. Er konden veel leuke dingen van het lijstje worden gestreept, zoals de witoranje GfF 111, Dispo-TF Euro9000, de RollingStones 193 van RTBC, Lokomotion, de TEE 101, Helrom en de Deutschlandpiercer. Maar één locomotief stak er met kop en schouders bovenuit en dat was die ene loc, die ene ultra fraaie Vectron in dienst bij LTE.
Afbeelding
Totaal onverwacht kwam de 193 280 voorbij de webcam van Boppard. Ik stond al in Oberwesel en dus was blijven staan het devies. Niet veel later kon de loc dan eindelijk worden vastgelegd met een containertrein naar Kornwestheim. Niet veel later werd een trein in de andere richting hier aan de kant genomen en blokkeerde deze het zicht.

November
Van de maanden augustus, september, oktober en december zijn welgeteld 0 foto's maar gelukkig leverde de jaarlijkse herfstdag in het bos van Venlo nog wel een hoop leuks op. Het hoofddoel was natuurlijk de 111 174 en dus bombardeer ik die dan ook maar meteen tot foto van de maand:
Afbeelding

En dat was het dan, 2025 loopt bijna op z'n eind. Wat 2026 gaat brengen zal gaan blijken. Dat de hobby vanwege werk op een iets lager pitje zal komen te staan is onvermijdbaar. Tot ziens langs de spoorlijn in het nieuwe jaar!

Langs deze weg wil ik verder iedereen een fijn kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar wensen!
arnold
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Björn

Bericht door arnold »

Mooie serie Björn. Ga voor juin2 & Juli. Fijne feestdagen samen.
SLT09

Bericht door SLT09 »

Fenomenale serie! Ik ga voor Juli3
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Fraaie serie met als favoriet april. Zelf helaas niet aan toegekomen om dat plaatje te maken.
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Mooi overzicht Björn! Februari 2 is favoriet
wessele

Bericht door wessele »

Ondanks dat je minder tijd had heb je er nog een mooi overzicht van kunnen maken.
Erg netjes en maart is mijn favoriet.
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraaie serie zoals gebruikelijk. Fijn dat je na je zeer begrijpelijke frustratiemoment in Maartensdijk nog een wereldplaat hebt gescoord! Zeitz is mijn favoriet!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Alleen maar klappers in een prachtige serie, persoonlijk een voorkeur voor februari 2 en mei!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

gaaf, juli is favoriet.
1622

Bericht door 1622 »

Fraai Björn! April is mijn favoriet.
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Zoals elk jaar weer een heerlijk overzicht, Björn! Je maakt het mij weer moeilijk om een keuze te maken voor een favoriet! :oops:
Flickr: --> Klik <--
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooi kleurrijk jaaroverzicht Björn! Het maakt de keuze lastig, maar ik ga voor juli 2!
Plaats reactie