
In de kortste maanden van het jaar rijdt Rail Force One regelmatig staaltreinen tussen Tata Steel in Beverwijk en de HCT in de Amsterdamse Houtrakpolder. Zo ook op 9 februari 2021 toen nadat het spoorverkeer in Nederland al een paar dagen compleet op zijn gat lag door de weeromstandigheden de RFO 1831 zich een weg door de sneeuw had gebaand naar het Amsterdamse. Het laatste stuk werd verzorgd door de 683 die tegenwoordig rangeert bij de Cabooter Terminal op de Gekkengraaf.

In augustus 2020 presenteerde Rurtalbahn de “Running like Clockwork” 186 423 in zijn nieuwe bestickering. Deze naar mijn mening erg fraaie loc passeerde op 1 maart 2021 voor het eerst mijn camera toen deze vastgelegd werd in Dordrecht Zuid met trein 51404 naar de TCT in Blerick.

Nadat Rail Force One in november 2020 het eerste DM90 transport richting Duitsland verzorgde volgde eind maart & begin in april de volgende transporten. Op 28 maart 2021 passeert de RFO 1830 met 4 DM90 treinstellen de ingraving van Assel richting Bad Bentheim alwaar na een locwissel RailAdventure de volgende kilometers richting eindbestemming Polen zal verzorgen.

In de categorie in verdwenen stekken in 2021 zullen de meesten aan Boxtel denken. Op 29 maart 2021 was aan de hand van de kleine paaltjes naast het spoor al te merken dat hier iets ging gebeuren, wanneer de IRP 2104 passeert met een Pannonia keteltrein richting Venlo. Een paar weken later stonden de eerste hekken er al.

In april 2021 nam VTG Retrack de Rzepin-shuttle over van LTE tussen deze Poolse plaats en Railport Brabant in Tilburg. Op 29 maart 2021 was dus de laatste week onder LTE vlag aangebroken als de LTE 196 941 met deze rood/blauwe muur in Biezenmortel passeert met nog zo’n 5 kilometer te gaan tot de eindbestemming.

Ook in 2021 waren de RRF 4400’n vaste gasten tussen Rotterdam & Bad Bentheim. Als trein 49782 is de 4402 op 12 april 2021 zojuist met een beladen biodieseltrein vertrokken uit Amersfoort kort voor passage van Baarn richting IJsselmonde.

In april 2021 begon Rail Force One ook rijden met een trafiek van kolentreinen tussen de Maasvlakte en het Tsjechische Ostrava. Gedurende het jaar zouden hier steeds meer slagen bij komen met steeds afwisselendere wagensets. Op 25 april 2021 is de Sharky 193 623 zojuist uit Bad Bentheim vertrokken met een set gloednieuwe Ermewa Eanos richting Nederland.

2021 was een interessant jaar voor Noord-Nederland. Meerdere trafieken die een heropleving zagen en zelfs nieuwe vervoeren. De sporen in de Eemshaven werden weer ontroest door schuifwandwagens voor Wagenborg wat alweer een lange tijd geleden was. Op 1 juni 2021 heeft de DB 6417 zojuist 8 met cellulose beladen schuifwandwagens uitgehaald bij Wagenborg waarna vertrokken wordt naar Onnen.

In 2021 reed PKP een handjevol containertreinen naar de Amsterdam. Voor de last-mile werd een V60 van BT Trains ingezet. Op 3 juni 2021 duwt de 363 712 (die in mijn JO van 2019 nog in het DB rood in Zeeuws-Vlaanderen onderweg was) het geheel richting de HCT in de Houtrakpolder.

Aan de Covid ellende wil ik niet al te veel woorden vuil maken. Ook bij mij gingen meerdere geplande (hobby)vakanties en tripjes niet door. In juli 2021 kon er gelukkig nog wel tussenuit geglipt worden en wel naar Slovenië voor de daar nog rijdende SZ 363’n.
Op de bekende stek van Črnotiče passeert de SZ 363 024 met een sleep beladen Tadds’n richting het Sloveense binnenland. Los van de treinen is een bezoek aan deze stek al een beleving op zichzelf. Over zandweggetjes en door bossen heen kom je op dit punt bij een afgrond met een prachtig uitzicht over de vallei waar je “beneden” al de trein ziet aankomen die na een steile klim ongeveer 20 minuten later bij jou passeert.

Een ruime week later werd het Nederlandse zusje van de SZ 363’n weer vastgelegd. De Rail Force One 1829 passeert met een bij OBA in de Amsterdamse Westhaven met kolen beladen sleep Eanos kort voor Twello richting Bad Bentheim.

Een sprong naar november 2021 en tevens afsluiter van het jaar. Op 11 november 2021 was er geen 600 beschikbaar voor de last-mile van de BLG autotrein naar Pon in Leusden. Nadat de RFO 1830 de trein van Bad Bentheim naar Amersfoort had gesleept werd de sinds september 2021 in RFO huisstijl rond rijdende “Belg” 6702 voor de trein gezet voor de laatste kilometers over het Pon-lijntje.
Fijne jaarwisseling!