Jaaroverzicht 2025 Clint

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ClintW

Jaaroverzicht 2025 Clint

Bericht door ClintW »

Inmiddels is het alweer het einde van 2025, hoog tijd om terug te blikken op dit heerlijk zonnige jaar! Want dat was 2025, vooral de eerste maanden werden er boven verwachting veel zonplaten geschoten. Naast de foto's was 2025 persoonlijk ook een zeer succesvol jaar. In de zomer behaalde ik mijn diploma voor MBO 4 Mediavormgeving! Na een heerlijke zomervakantie kon ik direct mijn contract ondertekenen bij het bedrijf waar ik mijn eindstage heb gedaan en natuurlijk hobby en werk perfect kan combineren: Uitgeverij Uquilair, oftewel het RailMagazine. Verder werd ik in die zomer 21 jaar oud en heb ik in december een nieuwe mijlpaal bereikt, iets waar ik later in dit overzicht uiteraard nog op terugkom.

Net als vorig jaar heb ik dit jaar weer bijgehouden hoeveel foto's ik gemaakt heb. Door de vele zonnige dagen is het dan ook niet gek dat ik dit jaar een nieuw persoonlijk record heb gehaald. De teller staat nu, 28 december, op zo'n 780 zonplaten (!), ruim 400 plaatjes onder bewolkte omstandigheden en ongeveer 100 nachtplaten. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat dit een grandioos jaar was waarin ik ontzettend veel kilometers gemaakt heb naar Luxemburg, België, Duitsland, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en uiteraard in Nederland. Het jaar samenvatten in 12 foto's is daarom een echte uitdaging, maar ik denk dat het toch aardig gelukt is. Veel plezier met het lezen van dit overzicht!

Vooraf wil ik iedereen bedanken waar ik veel mee op pad ben geweest, de mensen die ik voor het eerst ontmoet heb en de mensen die mij weer hebben geholpen van het samenstellen van dit jaaroverzicht!

Januari

In januari konden er meteen al een aantal interessante plaatjes geschoten worden. Dolime fotografeerde ik voor het eerst met de nieuwe wagens, De 151 033 bracht een bezoekje naar Venlo, Een fraaie RFO keteltrein passeerde de Eempolder, de nieuwe DANI Nightjet rijtuigen kwamen voor het eerst naar Nederland en ik startte aan een kort reisje naar Luxemburg met Jonne.

Afbeelding

De foto voor januari is niet een van de boven genoemde treinen, maar betreft de RRF 4401 met een Millet keteltrein. Op 26 januari werd Barneveld opgezocht voor de overbrenging van de DANI Nightjetstam. Voordat het zover was, waren er nog twee goederentreinen onderweg uit Amersfoort waarvan de 1e RRF en de 2e CDC. Omdat ik wat te vroeg was konden deze allebei meegepakt worden, al was het nog even spannend of de wegtrekkende bewolking dit ook zou toelaten. Nog geen minuut nadat de zon voor het eerst doorkwam kwam RRF in zicht en kon de brandschone 4401 met Millet keteltrein 49795 naar Bad Bentheim vastgelegd worden.

Februari

Deze maand begon zonnig in Luxemburg, maar daarnaast hield de zon het weer aardig voor gezien. Strukton bezocht het emplacement in Wijster waar al jaren geen trein meer was geweest, in Tilburg kwam het een en het ander langs en een 218 in Citybahn kleuren reed met een sonderzug naar Winterberg.

Afbeelding

De foto uit februari komt uit Luxemburg. Inmiddels zijn de CFL2000's allemaal terzijde geplaatst maar begin dit jaar reden ze nog flink rond. Vandaar dat Jonne en ik ervoor kozen om voornamelijk nachtplaatjes te gaan maken van deze treinstellen, maar op zaterdag 1 februari bleek het strakblauw te worden. Daarom maakten we snel een plan om overdag te fotograferen tussen Luxembourg en Diekirch. Op drie omlopen van de vier reden nog CFL2000's en later die dag viel de enige omloop met CFL2400 zelfs nog uit vanwege een defect aan de trein. Na de eerste foto's bij Pettingen en Ingeldorf hadden we nog een stek op het oog, vlak onder Mersch. We konden hier drie ritten fotograferen, maar op het eerste oog waren er maar twee geschikte composities. De eerste heeft Jonne al in zijn overzicht geplaatst, maar na een kort rondje zoeken zag ik een nieuwe compositie welke ik dan ook meteen ging uitproberen, waarbij de CFL 2016 en 2014 op deze foto van een afstandje te zien zijn als ze de twee fotografen passeren.

Maart

Maart was een zonovergoten maand. Deze maand konden heel veel treinen welke hoog op het wensenlijstje stonden gefotografeerd worden zoals de RXP 9902 met een VTG kolentrein, Certus 2731 en NMBS 2738 met de European Sleeper, RXP 6004 met de vuiltrein in de Houtrakpolder en wederom de 218 in Citybahn kleurstelling met een sonderzug naar Winterberg. Het lijstje gaat eigenlijk nog wel even door, maar dat wordt teveel om op te noemen. Het kiezen van een foto uit deze maand was dan ook de eerste uitdaging.

Afbeelding

De keuze viel uiteindelijk op mijn favoriete Duitse dieseltype, de V160. Op 9 maart reed de DB Museum 218 137 met zes CBB rijtuigen uit Mönchengladbach naar Winterberg. Het plan was om de trein op drie plekken te fotograferen: eerst bij Fröndenberg, daarna in Freienohl en als laatst bij Siedlinghausen. Na de laatste plaat besloten we direct opnieuw de achtervolging in te zetten want mogelijk konden we hem toch nog voor een vierde keer klikken. Onderweg haalden we inderdaad de trein al in, dus werd de overweg waar ik in 2023 al eens had gestaan (en van die keer staat de foto ook in het jaaroverzicht) het doel. Bij het naderen van de stek mocht het duidelijk zijn dat dit een gewilde trein was voor fotografen. We zagen ruim 15 auto's her en der staan en aan de andere kant van de overweg waren zo'n 50 hobbyisten te tellen. Er was gelukkig precies nog 1 plekje vrij en na het uitstappen was het gebrul van de 218 al te horen. Het werd rennen om op tijd te zijn en alles gereed te maken om te fotograferen aangezien hij zelfs al de hoek om kwam gereden. Gelukkig was ik precies op tijd en zo'n 5 seconden na het aanzetten van de camera kon de gewenste klik gemaakt worden! Hierna werd het weer een waar gekkenhuis waarbij door een aantal hobbyisten de gekste capriolen werden uitgehaald om hem nog eens in te halen. De video's achteraf hiervan zijn bekend in ieder geval :lol:

April

In april gaan we gewoon door met het zonnige weer. De maand begon ik met een fotorit in Noord-Holland, gevolgd door wat foto's van ICR in Flevoland, een RFO Euro9000 in Gelderland, TCS met een autotrein in Noord-Brabant, enzovoort.

Afbeelding

Na lang twijfelen tussen de 766 van de Stichting Hondenkop bij Buggenum en TCS in Tilburg, heb ik toch gekozen voor TCS. Op 5 april werd na het fotograferen van ICR bij Muiderberg en RFO in Bruchem naar Tilburg gereden. TCS reed dit voorjaar een paar autotreinen voor Lineas naar de Sloehaven met eigen locs. Deze zaterdag mocht de TCS 101003 de trein trekken en kon samen met een grote groep fotografen vastgelegd worden bij Tilburg Reeshof.

Mei

Dit jaar stond ook in het teken van de vele nieuwe 'ersatzzugen' in Duitsland, maar ook in Nederland. In mei konden veel van dat soort treinen gefotografeerd worden zoals de RE13, RE19 en de terugkeer van Plan V in de reizigersdienst tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid.

Afbeelding

Op zaterdag 3 mei was het tijd voor de 904 om zijn eerste kilometers voor Keolis in de reizigersdienst te maken. het treinstel maakte deze dag vier slagen tussen Amersfoort en Barneveld. Onder enorme belangstelling werden deze ritten gefotografeerd, waarbij ik daar maar al te graag aan deel nam. Echter zijn de ritten van deze dag al in veel meer overzichten voorbij gekomen waardoor ik heb gekozen voor de RE19 ersatzzug. deze trein, bestaande uit de 110 350 met een sleep blauwe n-Wagens reed elke werkdag een extra trein vanuit Emmerich en terug. In de namiddag van 16 mei lukte het mij deze trein vast te leggen in Millingen (b Rees).

Juni

Inmiddels zitten we alweer op de helft van het jaar. De zon liet zich nog altijd van zijn goeie kant zien en dat was ook weer terug te vinden in het aantal foto's wat ik geschoten heb deze maand. In Groningen vonden er langdurige werkzaamheden plaats net als tussen Emmerich en Oberhausen vanaf eind juni. Het was een maand vol met spoorstakingen wat voor bijzondere situaties zorgde. Ik bezocht Duitsland voor het Sommerfest bij DB Museum Koblenz, kon een lang gewenste Plan-V combi klikken en RRF reed een eerste blauwe homogene RTI keteltrein. Wederom werd de grens overgestoken voor de RB37 en reed Nightjet 403 om via Rotterdam.

Afbeelding

Een plaat dichtbij huis kan natuurlijk niet in het overzicht ontbreken. Door de ombouw van station Groningen moest de buurtsuper van DBC naar Delfzijl omgeleid worden via Leeuwarden. Beide kanten op reed de trein heel vroeg/heel laat. Na de RE19 ersatzzug te hebben gefotografeerd bij Millingen (b Rees) dacht ik op weg naar huis er ineens aan dat DBC uit Onnen nog moest gaan opmaken in Meppel later deze avond. ondanks dat ik dan erg laat thuis zou komen besloot ik hem toch op te wachten, een 6400 met een mooie keteltrein is natuurlijk nooit verkeerd in het blauwe uurtje. Na een klein halfuur wachten kwamen daar inderdaad twee 6400'en aangereden vanuit Onnen met 12 ketelwagens. De trein werd lekker ver doorgereden wat ervoor zorgde dat na het omlopen nog een plaatje mogelijk werd. Dit bleek de fraaiste setting van deze avond te worden terwijl om 23:07 de zon nog maar net helemaal onder was.

Juli

Inmiddels was mijn eindstage al ten einde gekomen, de zomervakantie kon beginnen! Op 1 juli werd daarom ook meteen op vakantie gegaan naar Slowakije voor Bardotka's en hoofdbaantreinen en Hongarije voor het jaarlijkse Retro Weekend. Later die maand volgde ook nog een reis naar Polen voor Wadlopers en DM'90. Verder konden er in Nederland nog een LINT transport, overbrenging van de 114 en RRF via Brabant gefotografeerd worden.

Afbeelding

De foto voor deze maand komt uiteraard niet uit Nederland, maar uit Slowakije op een plek met dit geweldige uitzicht! Nabij de plaats Štrba bevindt zich in mijn ogen de mooiste stek van het land. Hier heb je uitzicht op het Tatra gebergte en deze plek stond al heel erg lang op mijn wensenlijstje. In 2025 kon het dan eindelijk eens bezocht worden, en met succes! Na een lange reis door Tsjechië en Slowakije bereikten we de plaats en liepen we in behoorlijk warme omstandigheden naar de stek toe, waar ook al andere fotografen te vinden waren. Na zo'n drie kwartier wachten kon de klapper van de dag al vastgelegd worden, bestaande uit de ZSSK 131 028 met een gemengde goederentrein.

Augustus

Hoewel ik dacht dat maart april of juli moeilijk zouden worden om te overtreffen is dit in augustus zonder twijfel gebeurd. Deze maand bezocht ik vijf landen: Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië en Zwitserland. De reis kon niet beter worden gepland want bijna dagelijks zou het strakblauw gaan worden. Als eerst begon de reis van ruim een week naar Slovenië nabij Koper met twee goede vrienden, gevolgd door een rondreis in mijn eentje van een kleine twee weken.

Afbeelding

Een foto van de zeer bekende Koperrampe onder fotografen mag ook niet ontbreken. Ook deze spoorlijn stond hoog op het wensenlijstje maar was ik tot dusver nog niet aan toegekomen. In de middag van 7 augustus stonden we te wachten nabij Črnotiče toen ineens het sein veilig werd en de gele 363 005 de hoek om kwam met een keteltrein richting Koper. Het vermoeden was dat deze loc nog wel eens terug zou kunnen keren waardoor we vrij snel besloten richting de superbekende rotswand af te streven. Het vermoeden werd sterker toen er later aan het eind van de middag beneden het geluid van een gebroken neus te horen was welke begon met klimmen met een goederentrein en het direct daarna enorm druk begon te worden. Uiteindelijk stonden we met zo'n 25 man op de krappe rotswand! Het was ook duidelijk dat de 363 005 inderdaad in aantocht was en niet veel later kon de loc dan ook zeer tevreden gefotografeerd worden met een gemengde goederentrein aan de haak.

Augustus bonus

Normaliter probeer ik elk jaar een overzicht zonder bonusfoto's te plaatsen, maar de beoogde foto voor oktober, wat de dolimetrein in de Tussenklappenpolder betreft, staat al in drie andere overzichten en omdat ik verder niks noemenswaardigs heb uit die maand besloot ik voor dit keer een uitzondering te maken. Een extra plaatje uit augustus komt in dit geval zeer goed van pas!

Afbeelding

Na de reis in Slovenië had ik nog heel wat Interrail dagen op te maken. Vandaar dat ik op de terugweg richting huis in Nürnberg achterbleef om daar een paar dagen in de regio te spenderen, waarbij het hoofddoel Ludmilla's waren. Tot dusver lukte het me maar niet om er een in lekker zonnige omstandigheden voor de lens te krijgen, dus op maandag 11 augustus moest hier maar eens verandering in gaan komen. Na een ochtendje langs de SFS voor een DB 101 en Skoda 109E ging ik door naar Schwandorf om daar het een en het ander aan rangeerbewegingen te fotograferen. Aangezien er niet veel te zien was vertrok ik vrij vroeg naar Reuth (b Erbedorf) voor de RE23 welke gereden werd door Alex met ER20 + rijtuigen en daarnaast de geplande UC. Voor wolken hoefde ik niet te vrezen, net als de dagen die nog zouden komen. Hoewel het normaal gesproken altijd maar de vraag is of de goederentreinen van DBC in dit gebied (op tijd) rijden, vertrok de gewilde UC gelukkig zelfs een klein halfuur te vroeg uit Marktredwitz. Niet lang daarna kon de trein, welke getrokken werd door de DBC 232 703 met een sleep beladen autowagens aan de haak als trein EZ 45366, door de drie aanwezige fotografen worden vastgelegd.

September

September, de maand van de (historische) spoorevenementen. In het begin van de maand was het weer tijd voor het jaarlijkse Terug Naar Toen bij de VSM, waarbij na an het eind nog een ICNG transport meegepakt kon worden. Het weekend daarna vond een unieke en zeer succesvolle fotorit plaats in het hoge noorden gevolgd door Stadskanaal Onder Stoom bij de STAR in het derde weekend van de maand en in het laatste weekend van september reed de afscheidsrit van ICR.

Afbeelding

De keuze voor september bevindt zich in Stadskanaal. Op zaterdag 13 september organiseerden een aantal vrijwilligers van de STAR een fotorit met gastloc SMMR 2225 waarbij de geel-grijze 2278 een leuke bijrol kreeg. Om het gevarieerd te houden werd er meermaals gewisseld van samenstelling. Als eerst begonnen we met een ballasttrein, gevolgd door de 2225 met een VAM-wagen waarna we de rest van de dag verder gingen met de bruine wagens. Wonder boven wonder konden zo goed als alle fotostops in de zon gefotografeerd worden terwijl het de hele dag bijna dichtbewolkt was. Hierboven is zo'n geluksmoment te zien. Na de eerste fotostop met de VAM-wagen bij het bruggetje aan de Drouwenerkade reden we verder naar de volgende fotostop bij de overweg aan de Spoorstraat. Een zonplaat leek onmogelijk, tot ineens de zon voor een kleine 15 seconden door de wolken heen prikte. Dit zorgde voor bovenstaande resultaat, waarbij de plaatselijke visser vast niet zo blij was met het luide gebrul van de 2200 :lol:

November

Door de extra foto van augustus slaan we oktober over. We naderen in november langzaam het eind van het jaar waarin inmiddels al behoorlijk wat materieel verdwenen is, zoals ICR en de klassieke IC Berlijn met loc + rijtuigen. Op de RE13 verscheen tijdelijk de 111 174, de donateursrit van de 2454 CREW werd gereden met de Plan V 904 en kon daarna de Betuweroute nog eens opgezocht worden. Het vele zonnige weer was inmiddels al wel flink afgenomen.

Afbeelding

Op vrijdag 7 november was daar niks van te merken. Met drie andere fotografen zouden we deze dag vanwege het zonnige weer naar België afreizen om nog eens aandacht te besteden aan de reeks 21/27-locs voordat ze in december buiten dienst traden. Echter bleek dat dit niet de beste vangst van de dag zou worden, want dat werd een transport van het Egyptische Velaro-treinstel 8006 met twee Infrabel 55'ers in de NMBS New Look kleurstelling. Zo ongeveer dezelfde foto (omdat ik ernaast stond) staat al in het overzicht van Jonne, dus voor die trein verwijs ik jullie naar zijn overzicht ;). Later die dag wilden we een P trein in het laatste licht fotograferen, daarvoor trokken we richting Tubize. Inmiddels kwam er vanuit Frankrijk een flinke strook bewolking wat nogal roet in het eten kon gaan gooien, maar het geluk was aan onze zijde toen de schone NMSB 2105 met een lange sleep M5 rijtuigen als P8800 in een zongat tussen de sluiers door passeerde richting Saint Ghislain.

December

De laatste maand van het jaar was toch wel weer een bijzondere. De NMBS locs uit de vorige foto, de EuroCity's in Duitsland met SBB rijtuigen en BRENG verdwenen bij het eind van de dienstregeling. De BRENG-treinstellen gingen over naar Arriva en er werd een soort afscheidsrit georganiseerd voor de verdwijnende bestickeringen op GTW-stellen. Maar het opvallendste was uiteraard de komst van de volgende locomotief:

Afbeelding

Op 12 december werd de NVBS/RFO 1831 gepresenteerd. Het Locon-oranje werd ingeruild voor een blauw design met allerlei extra's welke inmiddels wel bekend zijn. Met trots staat het logo, waarvoor ik de opdracht kreeg om het te ontwerpen en dit ook heb gedaan, groot op de loc afgebeeld. De loc stond vanaf dat moment uiteraard bovenaan mijn wensenlijstje en ik wilde dan ook snel wat foto's van de loc met een bijpassende trein erachter. 12 dagen na de presentatie leek dit vlak voor kerst dan inderdaad ook te gaan lukken, toen ik op de heerlijk zonnige woensdag 24 december naar Rijssen trok vanwege een geplande RFO trein uit Bad Bentheim. De 1831 stond sinds twee dagen ervoor in Bad Bentheim dus vermoedelijk zou hij die trein gaan rijden. Na een stek te hebben uitgekozen voor de trein, kwam ik aan in Notter om daar meteen een DBC 6400 mee te pakken met vier ketels. Helaas trok het uit het niets ineens helemaal dicht en kwam de 6400 dan ook in een fotowolk voorbij. Vlak daarna werd bekend dat de geplande RFO trein niet met de 1831, maar 1828 reed. Ondanks dat dat natuurlijk nog steeds een leuke loc is, was dit toch een domper. Ik besloot samen met de twee andere fotografen welke daar aanwezig waren om de handdoek in de ring te gooien. Tijdens het inpakken werd echter ineens een tweede RFO trein gemeld. Hier zat wel de 1831 voor! Het betrof een schroottrein naar Kijfhoek Zuid. Aangezien Notter al kops begon te worden en de schaduwen de overhand namen, besloten we naar de Veenweg te Holten te rijden. Inmiddels trok de bewolking weer weg en waren het slechts enkele wolken die de boel nog konden verpesten. Zoals je kan zien in bovenstaande foto is dit niet gebeurd en zo was mijn eerste geslaagde foto in het nieuwe design van de 1831 een feit! Met schroottrein 42711 aan de haak passeerde het geheel de drie fotografen nabij Holten.

Hiermee komt alweer het einde aan mijn jaaroverzicht van 2025. Ik wens iedereen een gelukkig 2026 en laten we hopen dat volgend jaar ook weer vol mag zitten met spoorse successen!
Laatst gewijzigd door ClintW op zo dec 28, 2025 8:31 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
EuropeTrains

Re: Jaaroverzicht 2025 Clint

Bericht door EuropeTrains »

Schitterend jaar man! Augustus bonus is echt smullen!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
wessele

Bericht door wessele »

Mooie serie Clint! Mijn favoriet is juni.
Luka

Bericht door Luka »

Stuk voor stuk knallers Clint!
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Wat een mooi jaar heb je gehad Clint! Mijn favorieten zijn maart, juli en de bonusfoto!
JonneL

Bericht door JonneL »

Mooi samengesteld overzicht Clint!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Ik ga voor juli en de augustus bonus (die UC rijdt sinds december eerder op de dag en niet meer in de avond, volgens mij).
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Mega fraai overzicht! April, juli en beide augustus platen zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht dit! Favoriet zijn februari en mei.
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Fraai overzicht met als favoriet November.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Poah je hebt d'r weer een vette serie van gemaakt! Ik ga voor juli, al mogen maart en augustus bonus er ook zeker zijn!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Zeer fraaie platen! Moeilijk om een favoriet te kiezen; ik ga voor maart en december!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Heerlijk succesvolle serie foto's en leuk om te lezen dat je de 1831 mocht vormgeven. Wat mij betreft is het ontwerp geslaagd!
NS1707

Bericht door NS1707 »

Mooi man! Juli en augustus als favoriet hier!
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

leuke serie. voor mij ook augustus. & juli
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

klapper van een serie en gefeliciteerd met je diploma, een heel mooi beroep. April, de twee augustus platen en november zijn bij mij favoriet.
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Super jaar heb je gehad Clint, april en december vind ik de mooiste!
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Geweldige serie, Clint! April en juni zijn mijn favorieten! Al mag december er ook zeker zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
stijn55

Bericht door stijn55 »

Fraai overzicht met vele fraaie Clint!
Plaats reactie