Jaaroverzicht 2025 Vincent
Geplaatst: do dec 25, 2025 8:40 am
Traditiegetrouw is het weer tijd om terug te blikken op de foto’s van het afgelopen jaar.
Sinds enkele jaren ben ik weer op het “oude” niveau van 500+ foto’s gekomen.
Vooral de trips naar de “Kbs310” en vakanties naar Slovenië droegen daar aan bij.
Na de start van de petroleumcokestrein in 2024 kwam daar begin 2025 de sinterdolomiettrein bij. Een mooie uitbreiding voor het SETG pakket in Nederland, wat via Railexperts werd afgehandeld in Nederland. Inmiddels is Certus Rail ingewisseld voor DB Cargo op Belgisch grondgebied, maar gelukkig rijdt de trein nog altijd via Venlo-Roosendaal in plaats van via Aachen.
Sinds eind oktober kwam er een einde aan mijn werk op de bijsturing bij SBB Cargo. Wat voor een periode van “ca 1,5 maand” zou zijn, werd uiteindelijk ruim 1,5 jaar. Inmiddels kan ik weer wat vaker de trein op, ook geen straf. We trappen het jaaroverzicht af:
Januari
Zoals hierboven beschreven begonnen we in januari met het vervoer van sinterdolomiet vanuit Hochfilzen naar Ghlin in België. Vanwege tractieproblemen bij SETG werd de trein de eerste maanden regelmatig met een 1600 van Railexperts gereden van/naar Venlo, waar een “niet-Nederland geschikte” Vectron van SETG het Duitse deel voor haar rekening nam.
Zo kwam de 193 692 “Wood Works” enkele keren de grens over. De loc heeft overigens geen Nederland pakket, maar wél een toelating tot Venlo. Dat geldt niet voor elke Vectron zonder Nederlands pakket.

Op 19 januari 2025 was de mist grotendeels weggetrokken toen de 193 692 “Wood Works” met lege sinterdolomiettrein 45799 uit Venlo richting Kufstein en Hochfilzen vertrok.
Februari
Een moeilijke keuze tussen 2 verschillende Euro9000’en. Op 17 februari reed RTB Cargo een GATX keteltrein met de 2019 315, terwijl 2 dagen later de 2019 319 van HSL met een GATX keteltrein meerdere keren kon worden gefotografeerd.

De keuze viel uiteindelijk op RTB Cargo. De 2019 315 “Steampunk” mocht op 17 februari met de gifgroene GATX keteltrein 44785 (Amsterdam Westhaven – Moosbierbaum) op pad. Door werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Bijlmer Arena reed de trein via Hilversum – Utrecht, reden genoeg om bij Hollandsche Rading post te vatten en de trein onder de fraaie boogjes te fotograferen.
Maart
Wederom lastig kiezen deze maand. In Nederland werden o.a. wat plaatjes van de inmiddels verdwenen IC Berlijn gemaakt, terwijl er ook een ICM transport van Strukton werd gefotografeerd. Ook kon eindelijk de 193 507 van Raillogix worden afgestreept, een dubbeltractie DPB Vectron werd geklikt op de Betuweroute en er werd ook nog een trip naar Duitsland gemaakt.

De keuze valt op een foto uit het tripje naar Duitsland. Vanwege een verbouwing thuis moest na het egaliseren van de vloer de woonkamer 2 dagen leeg zijn en nog belangrijker: drogen. Ik kon dan ook niks thuis met 2 vrije dagen, dus werd besloten naar de Kbs310 te rijden tussen Braunschweig en Magdeburg.
Op 19 maart kon een fraaie HectorRail dubbeltractie worden gefotografeerd. Het is nog maar de vraag of dat nog eens zal gaan lukken, aangezien de Baureihe 151 een uitstervend ras is bij deze vervoerder.
De foto toont de 162 008 en 162 007 met keteltrein 99796 uit Duisburg Ruhort Hafen naar Großkorbetha bij Sunstedt.
April 1
De meeste foto’s dit jaar werden in april gemaakt. Vooral de 3-daagse trip naar Kbs 310 was er een om niet te vergeten, maar ook in Nederland werden diverse leuke treinen van het wensenlijstje gestreept.

Op 7 april 2025 werd de vurige wens om Certus Rail met de sinterdolomiet of petruleumcokes trein te fotograferen eindelijk vervuld. Het mooie weer deed me besluiten om naar Nispen af te zakken, waar ook nog de TCS 186 291 meegepakt kon worden.
De foto toont de 2707 en 2731 met trein 47659 uit Hochfilzen naar Ghlin enkele honderden meters voor de Nederlands-Belgische grens.
April 2
In december werd niks gefotografeerd, dus de bonus komt ook uit april.

Tijdens een bijzonder succesvolle 3-daagse trip naar Kbs 310 kon op 30 april de 155 167 van Leipziger Dampf KulTour in dienst van Bahnlogistik24 met graantrein 95352 (Riesa Gbf – Ahlen Gbf) bij Sunstedt gefotografeerd worden.
Mei 1
In mei viel de laatste dag van de 3-daagse trip naar Kbs310, waarin nog enkele bijzonder fraaie treinen werden gefotografeerd. De keuze is erg lastig, aangezien er ook een dagje “Ersatzverkehr” werd gedaan, en er ook in Nederland genoeg plaatjes werden gemaakt.

Het voordeel van werken op de bijsturing van SBB Cargo is dat je nog wel eens een vinger in de pap kunt hebben voor wat betreft de tractie van bepaalde treinen. Daarbij wel afhankelijk van hoe vol de loc-locatie staat en welke loccen er aan beide kanten vrij staan.
Op 13 mei viel dit precies goed, en kon er geregeld worden dat de vers bestickerde 193 452 voor Melzo-shuttle 40015 werd ingezet.
Nadat de Ersatzzug met 110 350 bij Vrasselt was gefotografeerd (ongetwijfeld in veel andere overzichten terug te zien) en de Chemoil keteltrein bij Praest werd geklikt werd naar Hamminkeln gereden, waar we uiteindelijk nog net op tijd waren om de fraaie trein vast te leggen.
Mei 2
Aangezien er in november slechts 3 plaatjes werden gemaakt, waarvan eigenlijk alleen de 111 174 bij Venlo de moeite is (en ongetwijfeld ook weer in veel overzichten terug te vinden zal zijn) kies ik voor een bonusplaatje in mei.

Rail Force One reed op 22 mei 2025 met een uiterst fraaie graantrein door het land. Nadat de set enkele dagen eerder vanuit Bad Bentheim naar Oss was gereden, werd op 22 mei de set vanuit Oss naar IJsselmonde overgebracht. Vanwege een stremming op de gebruikelijke Brabantroute werd er vanuit Oss via 's Hertogenbosch (kopmaken), Utrecht en Gouda naar IJsselmonde gereden. Met het nodige geluk voor wat betreft de wolken passeert de 1828 met de fraaie GBX graantrein als trein 63114 in Hogebrug.
Juni
In juni stond de eerste zomervakantie van dit jaar op het programma. Er werd 3 dagen in Oostenrijk rond Admont verbleven, waarna de reis door ging naar Istrië, Slovenië. Her en der konden er flink wat plaatjes gemaakt worden, in Oostenrijk mede door omleidingen vanwege de door werkzaamheden gesloten Tauernbahn. In Slovenië was het hoofddoel uiteraard een blauwe 363, maar dat zou voor de 2e keer op rij niet gaan lukken. De gele werd wel meerdere keren gefotografeerd.

Een Vectron die al heel lang op het wensenlijstje stond was de door Mathias Oestreich ontworpen CargoUnit 5370 072. Op 12 juni kon ik de fraaie loc eindelijk fotograferen, toen deze namens DB Cargo samen met de 193 372 de goed beladen Stante-shuttle 40522 uit Torino Orbassano naar Slawkow Euroterminal van tractie mocht voorzien. De foto toont de passage bij Gesäuse Eingang.
Juli
In juli werd er relatief weinig gedaan. Wel kon er voor het eerst een RheinCargo Vectron in Nederland gefotografeerd worden in dienst voor GTS Rail en werden de Tomorrowland treinen weer tussen Amsterdam en Essen gereden, dat blijft mooi om te doen.

Nadat DB Cargo al een paar keer was gezien met een zogenaamde "tietentrein" of "uientrein" was het op 23 juli 2025 Rail Force One die met zo'n fraaie trein het land in kwam.
Op 26 juli 2025 vertrok de aluminiumoxide trein weer richting Polen. Er werd dan ook niet getwijfeld en ondanks de bewolkte hemel naar Oudewater gereden. De foto toont de 1829 van Rail Force One met de uiterst fraaie trein 44967, afkomstig uit de Botlek naar Trzebinia Siersza. De zon scheen op dat moment net voor het eerst uitbundig deze ochtend. Soms moet het even meezitten.
Augustus
Ook deze maand is het aanbod niet heel groot. Wel kon de laatste Euro9000 van HSL van het wensenlijstje geschrapt worden, al is er daar inmiddels weer een bijgekomen die zich nog niet in Nederland heeft laten zien. De blauwe RTI keteltrein van RRF zal ook gezien het aantal fotografen vast nog wel voorbij komen in de jaaroverzichten, dus ga ik voor een andere foto.

Op 15 augustus 2025 werd er in alle vroegte in de auto gestapt om wat foto's te maken. Ik wist alleen nog niet helemaal waar ik heen wilde, maar een melding via Whatsapp hakte die knoop eigenlijk meteen door. Er werd naar Horst-Sevenum gereden, waar na een tijdje wachten de uiterst schone 186 454 "No Time To Waste" van Lineas gefotografeerd kon worden met keteltrein 47527 uit Antwerpen naar Keulen Eifeltor. De IC uit Venlo was gelukkig net op tijd voorbij en in de achtergrond nog zichtbaar.
September
Tijd voor zomervakantie deel 2! Inmiddels had ik na jaren weer een drone aangeschaft, wat in Slovenië voor waanzinnige beelden zorgt. Ik kan er helaas maar 1 plaatsen hier. Gelukkig kon eindelijk een blauwe 363 werden gefotografeerd, en wel meteen 4 keer. Ook de blauwe Taurus werd meerdere keren gefotografeerd. De keuze valt echter op die andere gave Taurus, mede vanwege de donkere lucht:

Onder een prachtig wolkendecor passeren op 15 september de “Innofreight” 541 002 en 541 109 met trein 48462 uit Koper Tovorna naar Voest Alpine Linz ter hoogte van Bezovica. Rechts in beeld is overigens de spoorlijn ook zichtbaar, op het gedeelte tussen Rižana en Hrastovlje. Daarmee is ook het hoogteverschil goed te zien.
Oktober
Tijd voor de laatste foto van dit overzicht. Begin oktober werd er 2 dagen achter de door IGE-Erlebnisreisen georganiseerde stoomrit in Duitsland aan gegaan. Het bleken meteen de 2 mooiste dagen van de reis te zijn geweest, mazzeltje!

In de eerste week van oktober organiseerde IGE-Erlebnisreisen een ware "100 Jahre Baureihe 01" rondreis door Duitsland. Elke dag van deze 6 dagen durende rondreis werd een flinke tour door een deel van Duitsland gemaakt, waarbij onder andere de Schiefe Ebene werd aangedaan.
We zien de 01 1104 en 01 1075 met de lange trein 26321 (Keulen Bbf - Darmstadt Hbf) net na Koblenz Königsbach de aanwezige fotograferen passeren. Twee keer 01.10 op 01.10, wie had dat ooit gedacht...
Sinds enkele jaren ben ik weer op het “oude” niveau van 500+ foto’s gekomen.
Vooral de trips naar de “Kbs310” en vakanties naar Slovenië droegen daar aan bij.
Na de start van de petroleumcokestrein in 2024 kwam daar begin 2025 de sinterdolomiettrein bij. Een mooie uitbreiding voor het SETG pakket in Nederland, wat via Railexperts werd afgehandeld in Nederland. Inmiddels is Certus Rail ingewisseld voor DB Cargo op Belgisch grondgebied, maar gelukkig rijdt de trein nog altijd via Venlo-Roosendaal in plaats van via Aachen.
Sinds eind oktober kwam er een einde aan mijn werk op de bijsturing bij SBB Cargo. Wat voor een periode van “ca 1,5 maand” zou zijn, werd uiteindelijk ruim 1,5 jaar. Inmiddels kan ik weer wat vaker de trein op, ook geen straf. We trappen het jaaroverzicht af:
Januari
Zoals hierboven beschreven begonnen we in januari met het vervoer van sinterdolomiet vanuit Hochfilzen naar Ghlin in België. Vanwege tractieproblemen bij SETG werd de trein de eerste maanden regelmatig met een 1600 van Railexperts gereden van/naar Venlo, waar een “niet-Nederland geschikte” Vectron van SETG het Duitse deel voor haar rekening nam.
Zo kwam de 193 692 “Wood Works” enkele keren de grens over. De loc heeft overigens geen Nederland pakket, maar wél een toelating tot Venlo. Dat geldt niet voor elke Vectron zonder Nederlands pakket.

Op 19 januari 2025 was de mist grotendeels weggetrokken toen de 193 692 “Wood Works” met lege sinterdolomiettrein 45799 uit Venlo richting Kufstein en Hochfilzen vertrok.
Februari
Een moeilijke keuze tussen 2 verschillende Euro9000’en. Op 17 februari reed RTB Cargo een GATX keteltrein met de 2019 315, terwijl 2 dagen later de 2019 319 van HSL met een GATX keteltrein meerdere keren kon worden gefotografeerd.

De keuze viel uiteindelijk op RTB Cargo. De 2019 315 “Steampunk” mocht op 17 februari met de gifgroene GATX keteltrein 44785 (Amsterdam Westhaven – Moosbierbaum) op pad. Door werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Bijlmer Arena reed de trein via Hilversum – Utrecht, reden genoeg om bij Hollandsche Rading post te vatten en de trein onder de fraaie boogjes te fotograferen.
Maart
Wederom lastig kiezen deze maand. In Nederland werden o.a. wat plaatjes van de inmiddels verdwenen IC Berlijn gemaakt, terwijl er ook een ICM transport van Strukton werd gefotografeerd. Ook kon eindelijk de 193 507 van Raillogix worden afgestreept, een dubbeltractie DPB Vectron werd geklikt op de Betuweroute en er werd ook nog een trip naar Duitsland gemaakt.

De keuze valt op een foto uit het tripje naar Duitsland. Vanwege een verbouwing thuis moest na het egaliseren van de vloer de woonkamer 2 dagen leeg zijn en nog belangrijker: drogen. Ik kon dan ook niks thuis met 2 vrije dagen, dus werd besloten naar de Kbs310 te rijden tussen Braunschweig en Magdeburg.
Op 19 maart kon een fraaie HectorRail dubbeltractie worden gefotografeerd. Het is nog maar de vraag of dat nog eens zal gaan lukken, aangezien de Baureihe 151 een uitstervend ras is bij deze vervoerder.
De foto toont de 162 008 en 162 007 met keteltrein 99796 uit Duisburg Ruhort Hafen naar Großkorbetha bij Sunstedt.
April 1
De meeste foto’s dit jaar werden in april gemaakt. Vooral de 3-daagse trip naar Kbs 310 was er een om niet te vergeten, maar ook in Nederland werden diverse leuke treinen van het wensenlijstje gestreept.

Op 7 april 2025 werd de vurige wens om Certus Rail met de sinterdolomiet of petruleumcokes trein te fotograferen eindelijk vervuld. Het mooie weer deed me besluiten om naar Nispen af te zakken, waar ook nog de TCS 186 291 meegepakt kon worden.
De foto toont de 2707 en 2731 met trein 47659 uit Hochfilzen naar Ghlin enkele honderden meters voor de Nederlands-Belgische grens.
April 2
In december werd niks gefotografeerd, dus de bonus komt ook uit april.

Tijdens een bijzonder succesvolle 3-daagse trip naar Kbs 310 kon op 30 april de 155 167 van Leipziger Dampf KulTour in dienst van Bahnlogistik24 met graantrein 95352 (Riesa Gbf – Ahlen Gbf) bij Sunstedt gefotografeerd worden.
Mei 1
In mei viel de laatste dag van de 3-daagse trip naar Kbs310, waarin nog enkele bijzonder fraaie treinen werden gefotografeerd. De keuze is erg lastig, aangezien er ook een dagje “Ersatzverkehr” werd gedaan, en er ook in Nederland genoeg plaatjes werden gemaakt.

Het voordeel van werken op de bijsturing van SBB Cargo is dat je nog wel eens een vinger in de pap kunt hebben voor wat betreft de tractie van bepaalde treinen. Daarbij wel afhankelijk van hoe vol de loc-locatie staat en welke loccen er aan beide kanten vrij staan.
Op 13 mei viel dit precies goed, en kon er geregeld worden dat de vers bestickerde 193 452 voor Melzo-shuttle 40015 werd ingezet.
Nadat de Ersatzzug met 110 350 bij Vrasselt was gefotografeerd (ongetwijfeld in veel andere overzichten terug te zien) en de Chemoil keteltrein bij Praest werd geklikt werd naar Hamminkeln gereden, waar we uiteindelijk nog net op tijd waren om de fraaie trein vast te leggen.
Mei 2
Aangezien er in november slechts 3 plaatjes werden gemaakt, waarvan eigenlijk alleen de 111 174 bij Venlo de moeite is (en ongetwijfeld ook weer in veel overzichten terug te vinden zal zijn) kies ik voor een bonusplaatje in mei.

Rail Force One reed op 22 mei 2025 met een uiterst fraaie graantrein door het land. Nadat de set enkele dagen eerder vanuit Bad Bentheim naar Oss was gereden, werd op 22 mei de set vanuit Oss naar IJsselmonde overgebracht. Vanwege een stremming op de gebruikelijke Brabantroute werd er vanuit Oss via 's Hertogenbosch (kopmaken), Utrecht en Gouda naar IJsselmonde gereden. Met het nodige geluk voor wat betreft de wolken passeert de 1828 met de fraaie GBX graantrein als trein 63114 in Hogebrug.
Juni
In juni stond de eerste zomervakantie van dit jaar op het programma. Er werd 3 dagen in Oostenrijk rond Admont verbleven, waarna de reis door ging naar Istrië, Slovenië. Her en der konden er flink wat plaatjes gemaakt worden, in Oostenrijk mede door omleidingen vanwege de door werkzaamheden gesloten Tauernbahn. In Slovenië was het hoofddoel uiteraard een blauwe 363, maar dat zou voor de 2e keer op rij niet gaan lukken. De gele werd wel meerdere keren gefotografeerd.

Een Vectron die al heel lang op het wensenlijstje stond was de door Mathias Oestreich ontworpen CargoUnit 5370 072. Op 12 juni kon ik de fraaie loc eindelijk fotograferen, toen deze namens DB Cargo samen met de 193 372 de goed beladen Stante-shuttle 40522 uit Torino Orbassano naar Slawkow Euroterminal van tractie mocht voorzien. De foto toont de passage bij Gesäuse Eingang.
Juli
In juli werd er relatief weinig gedaan. Wel kon er voor het eerst een RheinCargo Vectron in Nederland gefotografeerd worden in dienst voor GTS Rail en werden de Tomorrowland treinen weer tussen Amsterdam en Essen gereden, dat blijft mooi om te doen.

Nadat DB Cargo al een paar keer was gezien met een zogenaamde "tietentrein" of "uientrein" was het op 23 juli 2025 Rail Force One die met zo'n fraaie trein het land in kwam.
Op 26 juli 2025 vertrok de aluminiumoxide trein weer richting Polen. Er werd dan ook niet getwijfeld en ondanks de bewolkte hemel naar Oudewater gereden. De foto toont de 1829 van Rail Force One met de uiterst fraaie trein 44967, afkomstig uit de Botlek naar Trzebinia Siersza. De zon scheen op dat moment net voor het eerst uitbundig deze ochtend. Soms moet het even meezitten.
Augustus
Ook deze maand is het aanbod niet heel groot. Wel kon de laatste Euro9000 van HSL van het wensenlijstje geschrapt worden, al is er daar inmiddels weer een bijgekomen die zich nog niet in Nederland heeft laten zien. De blauwe RTI keteltrein van RRF zal ook gezien het aantal fotografen vast nog wel voorbij komen in de jaaroverzichten, dus ga ik voor een andere foto.

Op 15 augustus 2025 werd er in alle vroegte in de auto gestapt om wat foto's te maken. Ik wist alleen nog niet helemaal waar ik heen wilde, maar een melding via Whatsapp hakte die knoop eigenlijk meteen door. Er werd naar Horst-Sevenum gereden, waar na een tijdje wachten de uiterst schone 186 454 "No Time To Waste" van Lineas gefotografeerd kon worden met keteltrein 47527 uit Antwerpen naar Keulen Eifeltor. De IC uit Venlo was gelukkig net op tijd voorbij en in de achtergrond nog zichtbaar.
September
Tijd voor zomervakantie deel 2! Inmiddels had ik na jaren weer een drone aangeschaft, wat in Slovenië voor waanzinnige beelden zorgt. Ik kan er helaas maar 1 plaatsen hier. Gelukkig kon eindelijk een blauwe 363 werden gefotografeerd, en wel meteen 4 keer. Ook de blauwe Taurus werd meerdere keren gefotografeerd. De keuze valt echter op die andere gave Taurus, mede vanwege de donkere lucht:

Onder een prachtig wolkendecor passeren op 15 september de “Innofreight” 541 002 en 541 109 met trein 48462 uit Koper Tovorna naar Voest Alpine Linz ter hoogte van Bezovica. Rechts in beeld is overigens de spoorlijn ook zichtbaar, op het gedeelte tussen Rižana en Hrastovlje. Daarmee is ook het hoogteverschil goed te zien.
Oktober
Tijd voor de laatste foto van dit overzicht. Begin oktober werd er 2 dagen achter de door IGE-Erlebnisreisen georganiseerde stoomrit in Duitsland aan gegaan. Het bleken meteen de 2 mooiste dagen van de reis te zijn geweest, mazzeltje!

In de eerste week van oktober organiseerde IGE-Erlebnisreisen een ware "100 Jahre Baureihe 01" rondreis door Duitsland. Elke dag van deze 6 dagen durende rondreis werd een flinke tour door een deel van Duitsland gemaakt, waarbij onder andere de Schiefe Ebene werd aangedaan.
We zien de 01 1104 en 01 1075 met de lange trein 26321 (Keulen Bbf - Darmstadt Hbf) net na Koblenz Königsbach de aanwezige fotograferen passeren. Twee keer 01.10 op 01.10, wie had dat ooit gedacht...