Jaaroverzicht 2025 Jeroen
Geplaatst: zo dec 21, 2025 1:19 pm
Na een jaar afwezigheid heb ik dit jaar weer de moeite genomen om overzicht samen te stellen. Op treinhobbygebied was het voor mijn een minder interessant jaar. Vrije dagen opnemen voor mijn favoriete bezigheid op treingebied, Duitse bedieningen, zat er dit jaar niet in. Waardoor ik gebonden bleef aan de beperkte vrije tijd in het weekend en uurtjes na werk. Zoals de afgelopen 2 jaar heb ik mijn verlofdagen harder nodig voor mijn andere hobby, verre reizen maken. Dit jaar was dat Indonesië en Japan. Toch kon er in augustus een week vrij genomen, waardoor ik met mijn vader na 2 jaar weer eens treintripje kon maken.
Januari

In januari werd niet vaak op pad gegaan, waardoor het aantal gemaakte foto’s op één hand te tellen bleef. De keuze voor de foto werd daardoor vrij simpel.
Lineas 186 291 met beladen Fordtrein uit Dillingen (Saar) naar Sloehaven, rolt door het Venlose bos op 11 januari 2025. In 2025 sloot Ford haar fabriek in Saarlouis waarmee ook een einde komt aan het jarenlange vervoer van Ford over de Brabantroute.
Februari

Ondanks dat ik eerste helft van de maand in Indonesië verbleef, bleek op hobbygebied het een succesvolle maand te zijn. Vele spoorse hoogtepunten werden er vastgelegd. Toch sprong er dag uit!
Een dag na terugkomst uit Indonesië werd weer flink wat kilometers afgelegd om een zeldzame gast op de foto te zetten.
HSL 2019 319 'ArticRider' met kerosine keteltrein uit Europoort naar het Duitse Himmighausen, door Rheden op 19 februari 2025.
Maart

In maart werd er veel op pad gegaan en kon er veel interessante treinen worden gefotografeerd. De keuze viel op het volgende.
DPB Rail Infra Service 193 189 + 193 438 met ethanol keteltrein uit Pernis naar zuidoostelijke Europese bestemming, passeert Opheusden op 29 maart 2025.
April

De maand april was zeer zonnig en deze maand reden er vele interessante treinen. Voor werk zat ik ook op een project in Tilburg, waardoor ik zeer regelmatig na werk naar Tilburg-West reed of onderweg naar huis een tussenstop maakte op een stek op de route. Het aanbod van foto’s is dus deze maand groot en de keuze daardoor lastig. De keuze viel uiteindelijk op het petcokes- en sinterdolomietvoer. Dit was de maand voor deze trein. De vaste en enige Nederlandse SETG Vectron was defect, waardoor Railexperts bijsprong met de kleurrijke 9902. De afwijkende tractie en dat Railexperts geen vast gezicht is op de Brabantroute en de trein op zeer gunstige tijden deed mij besluiten om de trein zo vaak als mogelijk te fotografen. Gelukkig maar tegenwoordig rijdt de trein zeer wisselvallig op ongunstige tijdstippen.
Railexperts 9902 met lege pertroleumcokestrein uit het Duitse Garching an der Alz naar het Zeeuwse Terneuzen, door Tilburg-West op 9 april 2025.
Mei

Ondanks dat mei vele fotografische hoogtepunten had viel de keus al snel op de Plan V. Wie had gedacht dat de Plan V in 2025 weer terug zou keren in commericiele dienst. De komende twee jaar rijdt 904 van Crew 2454 in Valleilijn huisstijl tussen Amersfoort en Barnelveld tijdens de revisie van de Protos-treinstellen.
Op 3 mei 2025 werden er vier slagen gemaakt met de Plan V om de reiziger kennis te laten maken met het treinstel. Deze ritten vonden plaats tussen 10 en 14 uur. Dit bood kans voor menig treinfotograaf om het treinstel buiten de vroege ochtendspits te vereeuwigen.
Keolis Plan V 904 als trein 31437 van Amersfoort naar Barneveld-Zuid maakt een korte stop op station Barneveld-Noord.
Juni

In juni werd gek in de piek van de zomer amper foto’s gemaakt. Toch was een hoogtepunt deze maand.
Het “tijdelijke” vervoer van staal tussen Beverwijk en Maastricht-Beatrixhaven hield zelfs na gedane werkzaamheden bij het Julianakanaal stand. Een positieve opsteker voor het binnenlandse spoorvervoer. Zo zie je maar waar een wil is is een weg.
Op 30 juni 2025 werd op de bloedhete avond naar Sint Joost gereden om daar de staaltrein op te wachten.
Rail Force One 1829 met beladen staaltrein en achterop in opzending 2019 303 van Beverwijk naar Maastricht Beatrixhaven, passeert ter hoogte van Sint Joost.
Juli

In juli verscheen er een nieuwe opvallende verschijning op het Nederlandse spoor. De merkwaardige EURO 9000 van dispo-Tf Rail worden gehuurd door RCC voor ertsvervoer tussen Sloehaven en Linz. Die RCC van DB Cargo heeft overgenomen. Vind de loc mooi of lelijk. Het is altijd beter dan een anonieme leaseloc. Sinds juli werd de trein vaak door mij gefotografeerd, want niets is zo veranderelijk als op het spoor. Voor je het weet is het weer weg.
RCC 2019 323 met lege ertstrein, bestaande uit fraaie Innofreight RockTainer Ore wagens, van het Linz naar Sloehaven, passeert Boxtel op 3 juli 2025.
Augustus

In augustus werd na 2 jaar weer eens tijd gemaakt voor een hobbyvakantie. Een weekje werd vertroefd in het Haunetal en Werratal in Duitsland.
Hvle 159 009 met haalt een kalitrein uit bij de zoutmijn in Heringen en vertrok er mee dieper het dal naar Philippsthal op 7 augustus 2025.
September

De ICRm-rijtuigen en de 186 werden dit jaar door de NS buitendienst gesteld, waarmee het laatste getrokken matrieel in reguliere Intercity dienst buitendienst kwam. Een einde van een tijdperk bij de NS. Om hier bij stil te staan werd een afscheidsrit gemaakt. De afscheidsrit liep van Amsterdam Centraal naar Maastricht, Luik, Namen, Brussel en terug naar Amsterdam.
NS 186 006 + ICRmh stam 16233 + NS 186 005 vanuit Luik onderweg naar Brussel, passeert Hermalle-sous-Huy op 27 september 2025.
Oktober

In oktober bezocht ik Japan voor de derde keer. Wat naast Indonesië mijn favoriete vakantiebestemming is geworden. Hoewel ik Japan vooral voor de cultuur bezoek zijn de Japanse spoorwegen ook erg interessant en werd er tijdens deze reis ook wat tijd voor vrijgemaakt.
JR Freight EF210-353 met containertrein in westelijke richting, steekt de rivier Seta over op 9 oktober 2025.
November

Tegen het eind van het jaar wordt doorgaans minder gefotografeerd mede door vaak het slechtere weer. Al maak ik in het najaar vaak gebruik van het grijze week door Duitse bedieningen te doen. Helaas was ik al door mijn verlofdagen heen, waardoor het er dit jaar het niet in zat. Echter kreeg ik november onverwacht een betaald dagje verlof van de baas, daar werd voor de hobby gebruikt van gemaakt.
Door defect aan de eigen loc huurt Rhein-Sieg-Kreis Eisenbahn al enige tijd een fraaie 363 van Railsystems. Deze wou ik graag nog vastleggen op één van mijn favoriete lijntjes.
Rhein-Sieg-Kreis Eisenbahn, huurloc Railsystems RP 363 824, duwt de keteltrein de poort binnen, na aankomst uit Troisdorf. Lülsdorf, 14 november 2025.
December

In december kon er nog een interessante foto gemaakt worden door de jaarlijkse kersttreinen. KonRail 151 129 met Kersttrein uit Rotterdam naar Bonn, rijdt door het bos in Venlo op 20 december 2025.
Januari

In januari werd niet vaak op pad gegaan, waardoor het aantal gemaakte foto’s op één hand te tellen bleef. De keuze voor de foto werd daardoor vrij simpel.
Lineas 186 291 met beladen Fordtrein uit Dillingen (Saar) naar Sloehaven, rolt door het Venlose bos op 11 januari 2025. In 2025 sloot Ford haar fabriek in Saarlouis waarmee ook een einde komt aan het jarenlange vervoer van Ford over de Brabantroute.
Februari

Ondanks dat ik eerste helft van de maand in Indonesië verbleef, bleek op hobbygebied het een succesvolle maand te zijn. Vele spoorse hoogtepunten werden er vastgelegd. Toch sprong er dag uit!
Een dag na terugkomst uit Indonesië werd weer flink wat kilometers afgelegd om een zeldzame gast op de foto te zetten.
HSL 2019 319 'ArticRider' met kerosine keteltrein uit Europoort naar het Duitse Himmighausen, door Rheden op 19 februari 2025.
Maart

In maart werd er veel op pad gegaan en kon er veel interessante treinen worden gefotografeerd. De keuze viel op het volgende.
DPB Rail Infra Service 193 189 + 193 438 met ethanol keteltrein uit Pernis naar zuidoostelijke Europese bestemming, passeert Opheusden op 29 maart 2025.
April

De maand april was zeer zonnig en deze maand reden er vele interessante treinen. Voor werk zat ik ook op een project in Tilburg, waardoor ik zeer regelmatig na werk naar Tilburg-West reed of onderweg naar huis een tussenstop maakte op een stek op de route. Het aanbod van foto’s is dus deze maand groot en de keuze daardoor lastig. De keuze viel uiteindelijk op het petcokes- en sinterdolomietvoer. Dit was de maand voor deze trein. De vaste en enige Nederlandse SETG Vectron was defect, waardoor Railexperts bijsprong met de kleurrijke 9902. De afwijkende tractie en dat Railexperts geen vast gezicht is op de Brabantroute en de trein op zeer gunstige tijden deed mij besluiten om de trein zo vaak als mogelijk te fotografen. Gelukkig maar tegenwoordig rijdt de trein zeer wisselvallig op ongunstige tijdstippen.
Railexperts 9902 met lege pertroleumcokestrein uit het Duitse Garching an der Alz naar het Zeeuwse Terneuzen, door Tilburg-West op 9 april 2025.
Mei

Ondanks dat mei vele fotografische hoogtepunten had viel de keus al snel op de Plan V. Wie had gedacht dat de Plan V in 2025 weer terug zou keren in commericiele dienst. De komende twee jaar rijdt 904 van Crew 2454 in Valleilijn huisstijl tussen Amersfoort en Barnelveld tijdens de revisie van de Protos-treinstellen.
Op 3 mei 2025 werden er vier slagen gemaakt met de Plan V om de reiziger kennis te laten maken met het treinstel. Deze ritten vonden plaats tussen 10 en 14 uur. Dit bood kans voor menig treinfotograaf om het treinstel buiten de vroege ochtendspits te vereeuwigen.
Keolis Plan V 904 als trein 31437 van Amersfoort naar Barneveld-Zuid maakt een korte stop op station Barneveld-Noord.
Juni

In juni werd gek in de piek van de zomer amper foto’s gemaakt. Toch was een hoogtepunt deze maand.
Het “tijdelijke” vervoer van staal tussen Beverwijk en Maastricht-Beatrixhaven hield zelfs na gedane werkzaamheden bij het Julianakanaal stand. Een positieve opsteker voor het binnenlandse spoorvervoer. Zo zie je maar waar een wil is is een weg.
Op 30 juni 2025 werd op de bloedhete avond naar Sint Joost gereden om daar de staaltrein op te wachten.
Rail Force One 1829 met beladen staaltrein en achterop in opzending 2019 303 van Beverwijk naar Maastricht Beatrixhaven, passeert ter hoogte van Sint Joost.
Juli

In juli verscheen er een nieuwe opvallende verschijning op het Nederlandse spoor. De merkwaardige EURO 9000 van dispo-Tf Rail worden gehuurd door RCC voor ertsvervoer tussen Sloehaven en Linz. Die RCC van DB Cargo heeft overgenomen. Vind de loc mooi of lelijk. Het is altijd beter dan een anonieme leaseloc. Sinds juli werd de trein vaak door mij gefotografeerd, want niets is zo veranderelijk als op het spoor. Voor je het weet is het weer weg.
RCC 2019 323 met lege ertstrein, bestaande uit fraaie Innofreight RockTainer Ore wagens, van het Linz naar Sloehaven, passeert Boxtel op 3 juli 2025.
Augustus

In augustus werd na 2 jaar weer eens tijd gemaakt voor een hobbyvakantie. Een weekje werd vertroefd in het Haunetal en Werratal in Duitsland.
Hvle 159 009 met haalt een kalitrein uit bij de zoutmijn in Heringen en vertrok er mee dieper het dal naar Philippsthal op 7 augustus 2025.
September

De ICRm-rijtuigen en de 186 werden dit jaar door de NS buitendienst gesteld, waarmee het laatste getrokken matrieel in reguliere Intercity dienst buitendienst kwam. Een einde van een tijdperk bij de NS. Om hier bij stil te staan werd een afscheidsrit gemaakt. De afscheidsrit liep van Amsterdam Centraal naar Maastricht, Luik, Namen, Brussel en terug naar Amsterdam.
NS 186 006 + ICRmh stam 16233 + NS 186 005 vanuit Luik onderweg naar Brussel, passeert Hermalle-sous-Huy op 27 september 2025.
Oktober

In oktober bezocht ik Japan voor de derde keer. Wat naast Indonesië mijn favoriete vakantiebestemming is geworden. Hoewel ik Japan vooral voor de cultuur bezoek zijn de Japanse spoorwegen ook erg interessant en werd er tijdens deze reis ook wat tijd voor vrijgemaakt.
JR Freight EF210-353 met containertrein in westelijke richting, steekt de rivier Seta over op 9 oktober 2025.
November

Tegen het eind van het jaar wordt doorgaans minder gefotografeerd mede door vaak het slechtere weer. Al maak ik in het najaar vaak gebruik van het grijze week door Duitse bedieningen te doen. Helaas was ik al door mijn verlofdagen heen, waardoor het er dit jaar het niet in zat. Echter kreeg ik november onverwacht een betaald dagje verlof van de baas, daar werd voor de hobby gebruikt van gemaakt.
Door defect aan de eigen loc huurt Rhein-Sieg-Kreis Eisenbahn al enige tijd een fraaie 363 van Railsystems. Deze wou ik graag nog vastleggen op één van mijn favoriete lijntjes.
Rhein-Sieg-Kreis Eisenbahn, huurloc Railsystems RP 363 824, duwt de keteltrein de poort binnen, na aankomst uit Troisdorf. Lülsdorf, 14 november 2025.
December

In december kon er nog een interessante foto gemaakt worden door de jaarlijkse kersttreinen. KonRail 151 129 met Kersttrein uit Rotterdam naar Bonn, rijdt door het bos in Venlo op 20 december 2025.