Jaaroverzicht 2024 Luka

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Luka

Jaaroverzicht 2024 Luka

Bericht door Luka »

2024 is voor mijn gevoel nog maar net op gang gekomen maar we zijn alweer bijna in 2025. Ook ik blik vlak voor de jaarwisseling nog even terug op de hobby in 2024. Hoewel er voor mij qua treinvangsten zeker wat missers waren, de fantastische momenten van dit jaar worden zo alleen maar meer benadrukt. In augustus en november heb ik geen foto’s gemaakt die waardig zijn voor het jaaroverzicht, dus heb ik bonusfoto’s in Juli en Oktober.

Januari
Afbeelding
https://flic.kr/p/2pqxJbL
Het jaar startte goed tijdens een rondje met de auto door de havens. In de eerste dagen van 2024 was er veel wateroverlast in Nederland, ook op veel stamlijnen in de havens stond het spoor in centimeters diep water. Een trein die zich wel door de drassige omstandigheden mocht begeven was de HSL 1324, die bij HES BTT een zonnebloemolietrein mocht uithalen. Toevallig kwam de trein precies in een heerlijk zongat naar buiten rijden, wat mooi kleurt voor de donkergrijze wolken erachter. Rechts van de trein is goed de wateroverlast te zien.
4-1-2024, Botlek

Februari
Afbeelding
https://flic.kr/p/2pAnMSR
In februari was goed weer in Nederland over het algemeen ver te zoeken. Naast wat platen in het bos bij Venlo Grens moest ik het hebben van de nachtplaten deze maand. De foto die voor mij met kop en schouders boven de rest uitsteekt uit februari is deze van de European Sleeper. Lineas 186 292 mocht de 5 rijtuigen rijden van Brussel Zuid naar, toen nog de eindbestemming, Berlin Ostbahnhof.
16-2-2024, Den Haag HS

Maart
Afbeelding
https://flic.kr/p/2pEQWUD
Ook maart was verder een vrij oninteressante maand voor mij op gebied van hobby. Op een dag toen de zon zich weer eens even liet zien besloot ik de door LTE gehuurde 193 617 op de plaat te zetten. Hier met een wazige weerspiegeling langs Nieuwerkerk a/d IJssel met de Brwinów-shuttle richting Botlek.
22-3-2024, Nieuwerkerk a/d IJssel

April
Afbeelding
https://flic.kr/p/2pM2sFB
Inmiddels zijn we al bij april aangekomen, hetzelfde verhaal als maart eigenlijk. 21 april reed de SSN met de 23 023 en 1251 tussen Haarlem en Leiden Centraal door de bollenvelden. De 3e pendelrit kon mooi worden vastgelegd in een van de weinige velden waar de bollen nog vol in bloei stonden.
21-4-2024, Noordwijkerhout

Mei
Afbeelding
Mei was een best goeie maand met veel mooi weer, met name in de meivakantie. Vanwege langdurige werkzaamheden op de Brabantroute kon ik veel omleiders rondom Rotterdam en Gouda vastleggen, en ook wat treinen in Moerdijk en in de havens. Mijn keuze gaat naar RFO 1830 die hier in een mooi zonnetje met ketels naar Kijfhoek rijdt.
9-5-2024, Hogebrug

Juni
Afbeelding
https://flic.kr/p/2pXoRji
In Juni was het voor de tijd van het jaar bijzonder slecht weer. Op een van de weinige zonnige middagen kon wel een hele mooie avondplaat gemaakt worden, in de vorm van Railtraxx 266 024 met de Andernach-shuttle onderweg richting Antwerpen Noord.
5-6-2024, Hoeven

Juli 1
Afbeelding
https://flic.kr/p/2qa7ves
Juli was voor de hobby veruit mijn beste maand van het jaar. Ik zou zo een heel jaaroverzicht kunnen vullen met alleen foto’s uit deze maand, maar ik heb de keuze moeten beperken tot 2 foto’s. Binnen Nederland heb ik onder andere leuke foto’s van de Hoekse lijn, Betuweroute en de Rotterdamse havens. Ook heb ik samen met Jamie 8 dagen met de trein door de Duitse deelstaat Beieren gereisd. Hier konden onder andere de 218’s en Alex treinen rondom Schwandorf, diesels rondom Mühldorf en veel hoofdbaanverkeer worden afgevinkt. Een van de doelen was de Baureihe 111, locs die hier nog veelvuldig worden ingezet vanuit München Hbf. DB 111 114 kon hier worden vastgelegd met de RB16 van München Hbf naar Treuchtlingen.
21-7-2024, Breitenfurt

Juli 2
Afbeelding
https://flic.kr/p/2qCiQqj
In augustus geen foto kunnen maken die het jaaroverzicht heeft gehaald, dus daarom een bonusplaat uit Juli. Slechts 3 dagen na de foto uit Duitsland waren we alweer in Nederland en was ik onderweg door de havens, zoals ik wel vaker doe. De klapper van de dag was LTE 6434 die een lege graantrein uithaalde bij Marcor Stevedoring. De hoogspanningskabels zijn vrij storend aanwezig op deze stamlijn, maar na flink wat sleutelen heb ik ze eruit kunnen halen.
24-7-2024, Maasvlakte.

Augustus
In augustus ben ik ruim 2 weken op vakantie geweest naar Italië, en in die periode heb ik geen tijd besteed aan de hobby. Buiten die 2 weken ben ik ook nauwelijks op pad geweest, maar er kon wel een bezoekje gebracht worden aan de L24 bij Wonck en Tongeren. Het leverde enkele leuke plaatjes op, maar de treinen zelf vielen best tegen, het leukste was slechts een dubbele HLR77 met staaltrein. Daarom een extra foto in Juli.

September
Afbeelding
https://flic.kr/p/2qf3GER
September was juist wel weer een hele goede maand op gebied van hobby, met voor mij veel keuze. Voor de variatie kies ik een plaatje van Terug naar Toen bij de VSM. De editie dit jaar verliep voor mij een stuk beter dan vorig jaar, met als hoogtepunt de 2412. Deze rijdt hier samen met de 2459 met een fotogoederentrein van Loenen naar Eerbeek.
7-9-2024, Eerbeek

Oktober 1
Afbeelding
https://flic.kr/p/2qvJ9Uc
In oktober ben ik wederom met Jamie naar het buitenland gegaan, ditmaal naar Portugal. We verbleven 3 nachten in Porto vanwaar we de stad en omgeving hebben verkend. Qua treinen waren we vooral gericht op de nez-cassé’s naar Valença en de Dourovallei. Het weer en de treinen zaten allebei heel erg mee, dus konden er veel leuke dag- en nachtplaten gemaakt worden in en rondom Porto. Een van die platen is deze van CP 2603 die met IR 854 de Cávado rivier oversteekt onderweg naar Porto Campanhã.
29-10-2024, Barcelos

Oktober 2
Afbeelding
https://flic.kr/p/2qrvT3Z
Zoals gezegd was ook het Dourodal een van de hoofddoelen van onze reis naar Portugal. De prachtige spoorlijn door dit dal wordt de komende jaren geëlektrificeerd totaan Régua, waarmee waarschijnlijk een hoop fraaie stekken verloren zullen gaan. Helaas zagen we ‘s ochtends in de systemen staan dat de vaste woensdagse cementtrein naar Godim uit was gevallen, dus een diesel nez-cassé konden we ook op onze buik schrijven. We besloten wel om het dal in te gaan in de hoop nog wat reizigerstreinen op de foto te kunnen krijgen. We namen positie bij de fraaie stek bij de viaducten in Ribadouro, waar het wachten kon beginnen op een 1400 met reizigerstrein. Het werd enorm spannend met de vele sluiers en schaduwen, maar vlak voor doorkomst prikte de zon tussen de sluiers door en trokken de schaduwen weg, en zo kon de CP 1427 met zijn 5 rijtuigen worden vastgelegd als IR 865 van Porto São Bento naar Poccinho. De lucht was blauw/lichtgrijs van de sluiers, die hebben we even blauw geverfd.
30-10-2024, Ribadouro

November
In november konden enkele nachtplaten gemaakt worden, maar verder niks noemenswaardig om in het overzicht te stoppen. Daarom in plaats daarvan een extra foto uit Portugal

December
Afbeelding
https://www.flickr.com/gp/188776543@N07/8c5cD39MJp
In december werd buiten wat nachtplaten ook bijna niks vastgelegd, daarom dus een nachtfoto voor deze maand. Op de laatste dag van dienstregeling 2024 besloot ik voor het laatst nog wat platen te maken van IC Direct treinen op Amsterdam Centraal. Ondanks dat dit zeker geslaagd is, kon ik van de Nightjet naar Wenen een nog mooiere foto maken. Tussen 3 sprinters in staat de NSI 193 948 hier te wachten met zijn 12 rijtuigen als Nightjet 421 naar Wenen/Innsbruck. Dit zou ook de laatste rit zijn van Nightjet 421 via Venlo.
14-12-2024, Amsterdam Centraal

Dit was het jaaroverzicht alweer. Ik kan terugblikken op een geweldig jaar waarin ik er op foto’s flink op vooruit ben gegaan, en veel mooie dingen heb beleefd, zowel in de hobby als in mijn persoonlijke leven. Ik wil al mijn vrienden en mede hobbyisten bedanken voor de mooie momenten die ik dit jaar heb meegemaakt, en ik kijk er enorm naar uit om dat volgend jaar gewoon nog een keer te doen. Alvast een gelukkig en gezond 2025 allemaal!

Luka van der Graaf
Laatst gewijzigd door Luka op ma jan 13, 2025 10:31 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
RemcoG
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Luka

Bericht door RemcoG »

Mooi gevarieerd overzicht, Luka! Mei en juli 2 zijn mijn favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gydo

Bericht door Gydo »

Februari en december vindt ik echt heel mooi!!
wessele

Bericht door wessele »

Fraaie serie Luka!
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Leuk overzicht! Maart is erg fraai.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Stuk voor stuk erg fraaie platen Luka!
Geen handvol, maar een land vol
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Leuk jaaroverzicht Luka met oktober 1 als torenhoge favoriet, ook juli 2 vind ik leuk!
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Leuk overzicht maat! Oktober 1 is uiteraard de leukste ;)
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht Luka! Ik kan niet kiezen tussen beide platen uit Portugal en juli 1!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Juli 2 (netjes geknutseld!) en oktober 1 zijn favoriet hier.
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

prachtige foto's inderdaad, maart en mei springen er wat mij betreft uit!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Fraai overzicht Luka. Mijn favorieten zijn februari en juni.
dvc

Bericht door dvc »

Fraai overzicht zeg! Mijn favorieten zijn uit oktober.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Moeilijk kiezen, erg mooi allemaal. Toch april, mei en december zijn zeker favoriet.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Fraai overzicht oktober 2 is mijn favoriet, leuk om te lezen dat alles precies samenkwam.
"The chase is better than the catch."
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Prachtige platen Luka, de twee uit Portugal behoren tot mijn favorieten.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Gaaf die twee foto's van oktober!
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Lekker overzicht, Luka. April en de foto's van oktober zijn mijn favoriet! :D
Flickr: --> Klik <--
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Je hebt een heel fraai en gevarieerd jaaroverzicht samengesteld Luka! Zelfs een plaatje in mijn achtertuin ontbreekt niet :D. Ik ga voor de foto's van april, mei & oktober 1.
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Heel gaaf overzicht! Juli 2 en oktober 2 zijn mijn favo's.
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Leuke serie plaatjes
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

De plaat van LTE is mijn favoriet uit de reeks.
Hollandrail
Contacteer:

Bericht door Hollandrail »

Allebei van oktober zijn m'n favorieten.
Plaats reactie