Jaaroverzicht 2024 Niels

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Railling!
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Niels

Bericht door Railling! »

2024 was weer een jaar met veel gebeurtenissen. Zo kwam er met ingang van de nieuwe dienstregeling van 2024 de Baureihe 218 terug in dienst op spoorlijn Regensburg - Hof. Reizigers kregen te maken met veel uitvallen en flinke vertragingen. Want ja, een 218 locomotieftekort en vele defecten. Anno 2024 ongelooflijk dat de 218 terug in dienst is gekomen op de RE2. In 2025 gaat dat feest vrolijk verder. 2024 was ook een jaar waarin de ICNG steeds meer de dienst ging uitmaken op de HSL en de verbinding Den Haag - Eindhoven. Dat heeft als gevolg dat de ICRm stammen bij NS op termijn zullen verdwijnen.

Vanwege de inzet van de Baureihe 218 op de RE2 tussen Hof en Regensburg werd besloten om de zomervakantie in die regio neer te strijken. Naast deze zomervakantie werden er nog veel meer regio's bezocht in zowel binnen als buitenland.

JANUARI 2024

Afbeelding

In Januari werd er niet heel veel aan treinen gefotografeerd. Wel een paar mooie treinen zoals de RFO 2019 304 die voor het eerst met een goederentrein te zien was in Nederland. Toch heb ik gekozen om een foto van ICRm stam voor deze maand te tonen. Deze toch wel voor Nederlandse begrippen klassieke treinen verliezen steeds meer terrein in Nederland. Gelukkig zijn de treinen voorlopig nog wel te zien op de verbinding Den Haag - Eindhoven. Daar kunnen we dus toch nog even van genieten. De ICNG zal uiteindelijke de ICRm stammen bij NS vervangen.

FEBRUARI 2024

Afbeelding

Deze foto geeft wel het bewijs dat de ICRm stammen bij NS steeds meer terzijde worden gesteld. In 2024 vonden er meerdere overbrengingen plaats van dit materieel naar Arnhem Goederen. Strukton Rail reed deze overbrengingen van Watergraafsmeer naar Arnhem Goederen.

MAART 2024

Bij de keuze van de leukste/mooiste foto in maart kom ik toch weer uit bij een trein van Strukton. Op 2 maart van dit jaar stond er een speciaal transport gepland, waarbij er een Arriva GTW zou worden overgebracht van Zutphen naar Hengelo door Strukton. De route ging over de diesellijn tussen Zutphen - Goor - Hengelo. Hier zijn zelden bijzondere treinen te bewonderen. Er werd gekozen voor een foto bij Laren aan het Pieterpad. Dit is een bekende wandelroute van Noord naar Zuid-Nederland.

Afbeelding

APRIL 2024

Afbeelding

In April werden er veel treinenfoto's gemaakt in allerlei regio's. Ook werd er een bezoek gebracht aan de spoorlijn Hannover - Maagdenburg. Hier werden veel mooie goederentreinen op de foto gezet. Uiteindelijk heb ik gekozen om een Baureihe 143 te tonen. Om precies te zijn de 143 856 die werd ingezet door DeltaRail. De prachtige locomotief trekt een China-containertrein voort vanuit Rheinhausen naar Frankfurt (Oder). Een andere vervoerder zal de trein daar overnemen.

MEI 2024

Afbeelding

Op dag van de arbeid werd de Betuweroute bezocht bij Angeren. LTE zou rijden met de 193 280 'Three Flames' op kop en in tweede positie de 193 740. De 193 280 is zelden te zien in Nederland. Door onderhoud bij LWR was de loc weer eens in Nederland. Op 1 mei verlaatte de locomotief weer het land met een graantrein.

JUNI 2024

Afbeelding

In juni werd er niet heel veel tijd besteed aan de hobby. Wel werd een dagje naar de Linker Rheinstrecke ingepland vanwege werkzaamheden aan de Rechter Rheinstrecke. De goederentreinen vlogen mij daadwerkelijk om de oren. Een echte oude locomotief liet zich helaas niet zien. Uiteindelijk kies ik de foto van de ÖBB Taurus met een mooie containertrein aan de haak. De Taurus is tegenwoordig wat minder te zien in West-Duitsland vanwege de inzet van de 1293's bij ÖBB.

JULI 2024

Afbeelding

Zoals eerder gezegd werd in de zomervakantie de regio van Regensburg bezocht. In deze regio rijden er zat goederentreinen. Ook op de rustige diesellijnen is er af en toe een goederentrein te zien. Vanaf Schwandorf worden normaal de goederentrein getrokken door de Baureihe 294 en de Class 77. Heel af en toe duikt er een Ludmilla op voor een goederentrein van en naar Schwandorf. Zo ook op 31 juli. De trein is onderweg van Schwandorf naar Nürnberg over de mooie diesellijnen.

AUGUSTUS 2024

Afbeelding

De Baureihe 218 stond in de hoofdrol deze vakantie. Toch werden er veel meer mooie treinen op foto gezet waardoor een 218-foto uitblijft voor het jaaroverzicht. Op 1 augustus werd er een bezoekje gebracht aan de regio Straubing. Op het industrieterrein van Straubing zitten nog veel bedrijven met een spooraansluiting. Hier worden met name graan- en keteltreinen gelost. Op 1 augustus werd er een V60 ingezet door de PEF.

SEPTEMBER/OKOTBER 2024

In deze maanden werden er weinig foto's gemaakt die er echt toe doen. Hiervoor komt twee andere foto's in de plaats.

NOVEMBER 2024

Afbeelding

30 november stonden er een aantal bijzondere treinen op het programma. Eén daarvan was Centralbahn met de 110 383 en hun eigen rijtuigen. Uiteindelijk zal in de loop van de ochtend de SSN 01 1075 de trein naar de kerstmarkt in Bielefeld trekken. Eerst reed de 110 383 een rondje om passagiers op te halen in Neuss, Meerbusch-Osterath, Krefeld en Viersen.

DECEMBER 2024

In december werd er ook vrijwel niks met de treinenhobby gedaan. Een foto van een andere maand komt hiervoor in de plaats.

BONUS 1

Afbeelding

Op 30 november reed TRI extra treinen in het Ruhrgebiet vanwege de drukte door de kerstmarkten. Voor deze extra treinen werd ook de 111 054 van stal gehaald. De trein is onderweg naar Köln Hbf.

BONUS 2

Afbeelding

CD Cargo is steeds vaker te zien in Nederland met goederentreinen. Op zaterdag rijdt CD Cargo volgens planning ook een staaltrein naar Amsterdam Westhaven. Op Nederlandse bodem rijdt de trein onder licentie van RFO. Maar laten we eerlijk wezen. Met een Tsjechische vlag rondrijden in Nederland is toch geweldig :lol: .

BONUS 3

Afbeelding

De Baureihe 294 was van de zomer nog goed vertegenwoordig in regio Schwandorf. Helaas doet de Baureihe 4185 zijn intrede en wordt de 294 bij Schwandorf langzamerhand terzijde gesteld. In de zomer was er nog geen vuiltje aan de lucht voor de oude rangeerlocomotieven en reden er alleen nog maar 294's. De 294 904 is onderweg naar het industrieterrein met een sleep Uacns gevuld met aluminiumoxide uit Botlek.

Hopelijk valt het jaaroverzicht in de smaak en kunnen we er in 2025 weer wat moois van maken.
wessele

Re: Jaaroverzicht 2024 Niels

Bericht door wessele »

Goede serie Niels, waarbij maart eruit springt voor mij!
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Lekker divers overzicht Niels! Ik ga voor Augustus en November
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Mooie serie met mei en augustus als favorieten.
ClintW

Bericht door ClintW »

Lekker overzicht Niels! Februari en november zijn mijn favorieten!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

erg gaaf, april en juli springen er wat mij betreft uit!
Gydo

Bericht door Gydo »

Februari en april zijn m'n favorieten!
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Mooi overzicht, Niels! April is mijn favoriet! :)
Flickr: --> Klik <--
1622

Bericht door 1622 »

Mooi! Favoriet is maart.
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Bonus 1 iis het geworden 😀
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht! Februari en november zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht met maart als hoogtepunt voor mij!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht waarbij ik februari de mooiste vind!
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Heel fijn overzicht Niels! Lekker gevarieerd! Mijn favorieten zijn de overbrengingen door Strukton!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
JonneL

Bericht door JonneL »

Prachtig overzicht! Lastig te kiezen tussen februari en maart, maar ga toch voor maart!
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Heel mooi! Ik ga voor februari, prachtig licht.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Mooi overzicht Niels. Februari en Augustus zijn de favorieten!
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Mooie serie. Juli en november zijn wel mijn favorieten.
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Leuke reeks Niels, al had ik eerlijk gezegd toch wel een plaatje van de RE2 verwacht, maar ik weet hoe moeilijk het is om te kiezen. Uit deze serie kies ik november als favoriet.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Februari en juli zijn mijn favorieten en verder een leuk overzicht uiteraard.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Met februari en maart als favorieten heb je een fraai overzicht gemaakt, Niels!
Hollandrail
Contacteer:

Bericht door Hollandrail »

Mijn favorieten zijn februari & bonus 3.
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Hele fraaie serie! Mijn voorkeur gaat uit naar november.
Plaats reactie