Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door srmeijer95 »

Iets later dan ik had gewild, maar hier is dan ook mijn jaaroverzicht voor 2023. Hoewel er diverse reisjes werden ondernomen was de fotovangst regelmatig minimaal of helemaal niet aanwezig. Soms omdat er simpelweg geen foto's geschoten werden, soms omdat het weer gewoon niet wilde meewerken. Zoals gebruikelijk heb ik vooral in het buitenland foto's geschoten, het Nederlandse spoor is - zeker met het einde van de 1700 voor de IC Berlin - steeds minder interessant als je het mij vraagt. Net als vorig jaar plaats ik hier de foto's die ik nog niet op Flickr heb staan. De foto's zijn wederom in groot formaat op Flickr te bekijken, maar verder niet openbaar.

Januari
Net als vorig jaar heb ik in januari weinig ondernomen vanwege het slechte weer. Mooie reden om de foto van deze maand in te zetten in een andere maand!

Februari
Afbeelding120223 | HTM 3135 | Den Haag Nieboerweg. by Bas Meijer, on Flickr
Den Haag - Naast treinen mag ik ook graag trams op de gevoelige chip vastleggen. Zo ook op 12 februari 2023, toen er na een lekker visje bij de Haringkoning op Scheveningen een rondje door de stad werd gemaakt. De Haagse tram heeft nog slechts 3 lijnen waarop de laatste écht Haagse tram rondrijdt. Vanwege het profiel van deze lijnen passen de nieuwere, bredere trams niet. Zodoende is de oude rood-beige tram nog dagdagelijks te vinden op lijnen 1, 6 en 12. Op lijn 12 is de 3135 onderweg naar Station HS, wanneer deze op de Nieboerweg juist Duindorp verlaat.

Maart
Ook in maart is er weinig gefotografeerd dit jaar. Deze gebruik ik verderop!

April (1)
Afbeelding1404223 | NSR 2416 & 2430 | SPR 4057 | Kockengen. by Bas Meijer, on Flickr
Kockengen - Op vrijdagmiddag 14 april was een bekende onderweg met z'n treintje en vroeg of ik in het fraaie weer een plaatje wilde schieten. Nadat deze door was gekomen wachtte ik op de erachter zittende sprinter, in het kader van dan hebben we dat ook. Zodoende zien we hier SLT 2426 en 2430 voorbijrijden als Sprinter 4057 van Uitgeest naar Rotterdam Centraal, een traject waar ik tijdens de opleiding tot machinist vaak genoeg met deze treinen heb mogen rijden.

April (2)
Afbeelding2804223 | WFL 112 159 | EN 300 | Berlin Hbf. by Bas Meijer, on Flickr
Berlin - Eind april werd een reisje per Xantia naar Polen gemaakt. Doel was een Kapsalon in Chojnice, waartoe een ronde door west-Polen werd gemaakt. Aangezien het grootste deel van de groep per trein naar Berlin trok, was er tijd om aldaar EuroNight 300 naar Stockholm te fotograferen. Met de 6D als weapon of choice was de inmiddels in het schemerlicht uit Berlin Hbf vertrekkende trein een fraai onderwerp voor de tweede foto van april.

Mei
Afbeelding260523 | DB 103 113 | Oberwesel. by Bas Meijer, on Flickr
Een klassieke Rijn-plaat mag in mijn collectie natuurlijk niet ontbreken, en met de 103 113 van het DB Museum in Koblenz is de foto voor mei duidelijk. Het Rijn-cruiseschip combineert mooi met de in Oberwesel passerende TEE-trein naar Ludwigsburg en deze foto is daarmee een prachtig voorbeeld.

Juni
Afbeelding130623 | DB 928/628 655 | RB52 81454 | Lauterbourg. by Bas Meijer, on Flickr
Lauterbourg - In juni werd voor de laatste (?) maal werk gemaakt van de Franse dieseltjes rondom Strasbourg. Aangezien de foto daarvan al op Flickr staat, post ik de foto van de BR628 net buiten Lauterbourg, op weg naar Wörth am Rhein. Een mooie reis met diverse bijzonder fraaie platen.

Juli
Afbeelding090723 | CXXN 5032 & 5034 | 82703 | Amersfoort Bokkeduinen. by Bas Meijer, on Flickr
Amersfoort - Vanwege werken in Ede was het station gedurende het weekend onbereikbaar voor het reguliere treinverkeer. Omdat er na de werken roestgereden moet worden werd mijn dienst aangepast. Een extra rit naar Ede-Wageningen werd aan mijn dienst toegevoegd. Zodoende zien we Protossen 5032 en 5034 op spoor 204 klaarstaan op de Bokkeduinen als 82703 Amfbd - Ed.

Augustus (1)
Afbeelding020823 | ČD 151 019 | EC 140 | Velká strana. by Bas Meijer, on Flickr
Velká strana - Begin augustus werd een flinke treinreis doorheen Polen gemaakt omwille van de nachttrein Bohumín - Łeba. Zodoende streken we neer aan de spoorlijn ten zuiden van Ostrava-Svinov. De fraaiste foto van deze stek was EC 140, op weg van Žilina naar Praha. Loc 151 019-7 trekt de uit 5 rijtuigen bestaande trein ter hoogte van het buurtschap Velká strana.

Augustus (2)
Afbeelding240823 | DB 101 050 | IC 141 | Berlin. by Bas Meijer, on Flickr
Berlin - Dé Berlijn-stek met een klassieke IC-Amsterdam. Per 10 december verleden tijd, als zowel de BR101 als het ARkimmbz-rijtuig (tweede rijtuig in de reeks) zullen verdwijnen. Heden ten dage is de materieelinzet hier gewijzigd in een bistro-loze IC-1 stam, getrokken door een ELL-Vectron gehuurd door NS. DB-tractie voor deze trein is voor nu even verleden tijd, maar op de foto passeert loc 101 050-3 met de fraaie ram rijtuigen als IC 141 uit Amsterdam, om weldra toe te komen aan het eindpunt Berlin Ostbahnhof. De trein is gefotografeerd op de bekende Jannowitzbrücke in Berlin.

Augustus (3)
Afbeelding250823 | DB 112 155 | RB 18027 | Niederwartha. by Bas Meijer, on Flickr
Niederwartha - Een tweede hoogtepunt in de reis door Oost-Duitsland en Polen waren de diverse platen van de aloude BR112, die rond Dresden nog diverse diensten verzorgen. Zo ook RB 18027, te zien in Niederwartha met de fraaie en bekende brug op de achtergrond. Waar de zon een dag eerder nog volop scheen, was deze inmiddels volledig verscholen achter een dik wolkendek.

September
In september werden er weinig noemenswaardige foto's geschoten. Deze foto is dan ook gebruikt in augustus.

Oktober
Afbeelding291023 | CXXN 5035 | LM 82901 | Ede-Wageningen. by Bas Meijer, on Flickr
Ede-Wageningen - Vanwege wegonderhoud werd er een extra trein ingelegd via Utrecht naar Ede-Wageningen. Ondergetekende reed de rit, en zodoende werd in Ede nog even omgelopen voor een foto van de trein. Het bleek de laatste Connexxion-trein bij daglicht over Utrecht te zijn, per 10 december is de Valleilijn verleden tijd en heeft Keolis het stokje van Connexxion overgenomen.

November
Afbeelding151123 | NSI 1745 | IC 146 | Terschuur. by Bas Meijer, on Flickr
Terschuur - Het naderende einde van 1700 voor de IC-Berlin maakte dat ik de laatste maanden van de inzet diverse keren de Citro startte voor een klein avontuur. Zo ook op 15 november, toen ik IC 146 op de foto zette bij Terschuur. Voorafgaand hieraan werd op de Veluwe bij Assel IC 148 gefotografeerd in de bossen. De tijd tussen de twee treinen mag geen reden zijn om beide foto's te kunnen maken, totdat men de auto vastrijdt in de vele modder die de zijwegen die ik veelal tracht te geberuiken rijk is. Gelukkig kan de Citro zichzelf daaruit verheffen, wat een vrije uitrit na wat moeite mogelijk maakte. Enfin, de fraaie laatste zonnestralen van woensdag 15 november zal ik niet zo snel vergeten...

December
Afbeelding171223 | NS 4011 | LM 804019 | Amersfoort Centraal. by Bas Meijer, on Flickr
Amersfoort - Het einde van de weerstandstellen bij NS Reizigers is nabij. Ook in 2024 rijden de diverse ICM-1 stellen die nog in dienst zijn hun rondjes. Ook deze oude rotten in het vak zullen zo zachtjes aan hun diensten moeten opgeven aan de nieuwelingen van het type ICNG en worden daarmee aan de kant gezet. Treinstel 4011 is daarbij de oudste van de serie, en zodoende werd een rit doorheen Nederland gereden op 17 december 2023. Opgeluisterd met wat stickers op de linkerzijkanten van beide kopbakken met de naam Koploper - heden ten dage nog steeds waar te nemen! - is het 40-jarige treinstel hier te zien waar een week eerder de laatste Connexxion-trein poseerde voor dezelfde fotograaf (en machinist van die trein).

Dat was 'm weer. Zoals gezegd later dan gepland, maar andere zaken hadden voorrang op de treintjes... :D

Grtz, tschüßß und bis zum nächtsten mal!
Prachtig.
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door wmbrands »

Leuke, diverse serie! Mei en Augustus 2 zijn toch wel mijn favorieten.
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door arnold »

Leuk Jaaroverzicht.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door RemcoG »

Fraai overzicht! Mei springt eruit voor mij!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door srmeijer95 »

Dank!
Prachtig.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door derquinho »

Fraaie platen! Ook ik vind mei de mooiste. Ooit had ik daar nog een 103 in de normale dienst...
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 srmeijer95

Bericht door VinceCargo »

Ook voor mij is mei de absolute favoriet. Geweldige foto :)
Geen handvol, maar een land vol
Plaats reactie