Pagina 1 van 1

Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 4:32 pm
door David
Ook dit jaar werd er aan databases geknutseld met m’n vader en werd er weer aardig wat gereisd. In september begon ik met een PhD in Zweden waardoor er nu ook het een en ander uit het noorden langs zal komen :)

Februari
Afbeelding
In januari werd niet veel meer gedaan dan een klein Interrail-rondje voor wat nachtplaatjes, maar februari kende wel enkele fraaie dagen. Zo begon 27 februari bijzonder fraai, maar zoals verwacht stapelde het flink dicht in de middag. Ik wilde echter erg graag nog een plaatje bij de molen van Adorp maken en zo werd een gokje gewaagd waarbij net op de grens van de stapelwolken werd uitgekomen. Nadat de zon op de eigen tijd en bij het +30 pad nog afwezig was, klaarde het gelukkig op tijd op en zo kon de een uur vertraagde en vrij lange afvoer van Delfzijl tevreden worden afgedrukt. Inmiddels vinden de maandagse en donderdagse bedieningen van Delfzijl helaas weer vroeg in de ochtend plaats :/

Maart
Afbeelding
Na een korte zonnige start, was er in maart verder weinig zonlicht meer te vinden. Dat gaf echter wel prima omstandigheden om op 29 maart eens een kijkje rond het oude HGK-net in Köln te nemen. Daar neemt het goederenverkeer door het fraaie Stadtwald al jaren af helaas met de steeds verder slinkende bruinkoolindustrie. Inmiddels rijdt bijna alles helaas aan de dagranden, waardoor het lastig is om een plaatje met kale bomen of herfstkleuren te maken. Volgens mij zou het voor de staubtreinen inmiddels ook wel eens einde oefening kunnen zijn overigens. Wat gelukkig voor zover mij bekend niet wordt bedreigd, zijn de zandtreinen naar het Quartzwerk in Frechen. Rheincargo DE62 is hier met een sleep Falns’en onderweg naar Köln Bickendorf door een al opvallend groen Stadtwald.

April 1
Afbeelding
Na een erg fraai begin van april met diverse leuke buurtsupers, volgde in het midden van de maand nog een week met fraai weer in het noorden van Duitsland. Na een bezoekje aan de omgeving van Sylt, werden ook nog enkele pogingen voor V100’en bij DB gewaagd. Hoewel het einde van de loccen al jarenlang in zicht leek, bleven de loccen tot dusver toch bijna onverminderd doorrijden rond Seddin en Rostock. Dit najaar lijkt het tij helaas toch gekeerd: diverse loccen hebben een HU nodig, waardoor er inmiddels nog maar een paar loccen rijvaardig zijn. Vervanging is er echter nauwelijks, waardoor Seddin en Rostock nu een mengelmoes zijn van DB V100, V90, zwarte G1206, 232, Vossloh G6’jes, een gehuurde MEG V100 en 363. Die laatste komen zelfs weer op de hoofdlijn voor enkele buurtsupers rond Seddin. (Spijtig genoeg is de 363-inzet in Duitsland overigens ook achteruit gegaan, bijvoorbeeld met het sluiten van MD Papier Plattling deze maand.) Nadat het gehoopte plaatje in Wismar op 19 april helaas niet lukte, had ik meer geluk in Rostock waar de 298 316 net twee fraaie kunstmesttreinen ging wisselen.

April 2
Afbeelding
Op vrijdag 21 april was er spijtig genoeg een staking in de ochtend, waardoor de plannen voor de ochtend de prullenbak in konden. Gelukkig bleek de leuke HVLE-buurtsuper rond Walsrode en Soltau wel het gebruikelijke rondje te rijden. Deze bestaat nog niet zo lang in de huidige vorm: na het einde van de OHE, ging DB de bedieningen van Walsrode en Visselhövede zelf uitvoeren, totdat deze begin 2022 werden uitbesteed aan de HVLE. Deze vrijdag werd de tractie verzorgd door de 295 952, welke vorig jaar in de fraaie oude OHE-kleuren is gestoken. De late dienst hoefde alleen twee ketelwagens van Walsrode via Soltau naar Celle te brengen, waar diverse fraaie platen van gemaakt konden worden, zoals hier in Huxahl.

Mei 1
Afbeelding
Eén van de doelen voor dit jaar was het vastleggen van de oudere Re 4/4 en Re 6/6 loccen in Zwitserland. Dat is er helaas nauwelijks van gekomen, maar gelukkig kon ik er in mei twee dagen rondhangen, vooral omdat het de laatste maand van getrokken IC’s op Zürich - Singen zou zijn. Op 3 mei viel het weer rond Zürich echter toch tegen, en werd uitgeweken naar het fraaie stukje spoor tussen Twann en Ligerz. De hoofdas van Biel/Bienne richting het westen moet hier een kort stukje over enkelspoor langs de Bielersee. Er passeert flink wat goederenverkeer; niet voor niets wordt er momenteel gewerkt aan een dubbelsporige tunnel. Onder andere de 11618, één van de weinige nog rode zes-assers, passeerde met een keteltrein van Cornaux naar Niederglatt. In december is de inzet van de oude loccen in de reizigersdienst helaas nog verder teruggebracht: ze rijden inmiddels niet meer op de IC’s Zürich - Chur en nauwelijks nog met Nightjet’s Zürich - Basel. Gelukkig rijden ze wel nog volop bij SBB Cargo, met (dubbeldeks) spitstreinen en met de paar internationale treinen naar Buchs.

Mei 2
Afbeelding
Waar dit jaar ook lange tijd naar werd uitgekeken, waren de omleiders rond Szczecin. Een maand lang lag het ruim 15 km lange stukje van Angermünde naar Passow eruit, waardoor er nu ca 150 km overbrugd moest worden via Pasewalk (kopmaken) en Szczecin (kopmaken) naar Passow (kopmaken) en PCK Stendell. Gezien de route grotendeels niet geëlektrificeerd is en heel even via Polen gaat, stuurden DB en de LEG een flink deel van hun Polen-toegelaten Ludmilla-vloot die kant op. Een week na het uitstapje naar Zwitserland bleek het daar eindelijk enkele dagen goed weer te worden. Op 10 mei zijn LEG 132 109 en 132 004 net vertrokken uit Szczecin, wanneer met een UN-loze ketelwagentrein Warzymice wordt gepasseerd. Enkele hoogspanningskabels werden achteraf weggehaald. Dit stuk van Szczecin naar Passow zal overigens op korte termijn geëlektrificeerd gaan worden.

Juni 1
Afbeelding
Voor het eerst in twaalf jaaroverzichten een Vectron zie ik :-)) Deze zomer werd enkele keren het prachtige Rheintal bezocht, vooral voor enkele bedieningen en de in rap tempo verdwijnende getrokken IC’s en EC’s. De rest van het goederenverkeer was mooi meegenomen maar ik moest toch even een paar keer knipperen toen ik op 4 juni buiten Oberwesel stond. Uien- en bollenwagens vind ik altijd fantastisch om te zien, dus de kleurrijke 1293 901 van Rail & Sea werd met veel plezier afgedrukt toen deze langs de Rijn reed met zo’n fraaie wagenset voor Köln Godorf.

Juni 2
Afbeelding
Eind juni volgde een kort bezoekje aan het zuiden van Duitsland. In het weekend konden er weer enkele fraaie stekken in de Oberpfalz met een 232 worden afgestreept, waarna op maandag het hoofddoel volgde. Door werkzaamheden was een eilandbedrijf rond Garmisch-Partenkirchen ontstaan, wat alleen bereikt kon worden via het niet-geëlektrificeerde en grotendeels nog klassiek beveiligde lijntje van Weilheim naar Geltendorf. DB stuurde de fraaie 218 345 uit het noorden naar die regio om werkdagelijks materieel uit te wisselen. De loc is hier met treinstel 442 204 onderweg in Schondorf.

Ook rond 218 waren er dit jaar overigens weer diverse interessante ontwikkelingen. Zo nu en dan werd er dit jaar een loc ingezet op de dienst naar Neustadt in Holstein, maar nu alleen de 218 330 in Kiel over is gebleven lijkt dat helaas weer over te zijn. Ook rond Mühldorf worden ze helaas nauwelijks nog ingezet in de reizigersdienst, nu er weer veel 245 beschikbaar is voor de dienst naar München. Voor de Landshuter Schülerzug werd vorige week een duo 642 gezien. Ook draaide er dit jaar een 218 mee vanuit DB Cargo Ulm met voornamelijk staalplaten voor Rottenacker, al schijnt ook die inzet onder druk te staan. Niet alles is echter bergafwaarts gegaan want twee weken terug heeft DB de concessie Hof - München overgenomen van ALEX, waarbij DB dat met 218 uitvoert! (wanneer er genoeg beschikbaar zijn tenminste)

Augustus
Afbeelding
Tijdens de laatste weken in Nederland werden enkele pogingen gewaagd om de Railexperts V60 in de Sloehaven vast te leggen. Op zaterdagen was de loc daar sinds deze zomer actief met de nieuwe kolentrein voor Lünen, en ook werden er enkele keren per week ertstreinen voor Linz beladen. Gezien de Euro9000 inmiddels is toegelaten in Nederland en gezien DB het ertsvervoer weer in eigen beheer zou gaan rijden, zal de V60 hier vermoedelijk niet veel meer actief zijn. Op 26 augustus werd er eerst een ertstrein beladen, welke toen voor het eerst bestond uit een sleep Innofreight Rocktainers. De 6002 heeft de hele set hier beladen bij OVET, en zet de eerste helft hier aan de kant om de wagens in twee delen naar het emplacement te brengen. Een lantaarnpaal werd achteraf weggepoetst.

September
Afbeelding
In september werd verhuisd naar Zweden en om dit deel niet compleet met bolle neuzen en TMZ’s te vullen, beginnen we op dag 1 in Malmö :) Op de heenrit naar Zweden werd in de ochtend van 4 september gekeken in deze haven, waar genoeg te beleven was. Green Cargo gebruikt bijna overal nog T44/TD-locs, die inmiddels ook al aardig op leeftijd zijn. Het leuke is dat ze nog in diverse kleuren rondrijden, nadat 15 jaar terug slechts een deel van de serie is opgeknapt (en groen gemaakt). De groene, opgeknapte loccen hebben wel behoorlijk vaste inzetgebieden, zoals in het zuiden van Zweden. Deze ochtend waren TD 391, TD 394 en V5 156 allen druk bezig in de haven van Malmö. Eerstgenoemde bezocht meerdere keren het meest noordelijke deel van de haven om Hanson & Möhring te bedienen. Hier duwt de loc een eerder geloste set wagens langs de stadsverwarmingscentrale naar de aansluiting, om daar te combineren met de andere, zojuist geloste helft.

Oktober 1
Afbeelding
Misschien wel één van de bekendste stekken in Zweden is het bruggetje bij Gunnita. De prachtige locatie bevindt zich aan één van de vrij schaarse niet-geëlektrificeerde lijnen in Zweden, en bovendien passeert er werkdagelijks een fraaie houttrein uit Torsby voor Karlstad of Grums. In september wordt het al merkbaar kouder in het noorden, waardoor er al snel herfstkleuren zichtbaar worden. In oktober had het noorden bovendien geluk qua weer, want in de eerste helft van oktober liet de zon zich gelukkig nog veelvuldig zien. Zo kon op 4 oktober TMZ 109 van TÅGAB worden vastgelegd met een fraaie houttrein.

Oktober 2
Afbeelding
Ander erg fotogeniek vervoer is het zandvervoer van de haven van Halmstad naar de glasfabriek in Limmared. Dit jaar werd er al aardig wat keren rondgehangen in de regio van Halmstad, want Baneservice (inmiddels Grenland Rail) rijdt naast deze zandtreinen ook alle Green Cargo bedieningen rond Halmstad. Dat gebeurt met een bolle neus en een T43, en ook hier bevinden zich enkele diesellijnen waarbij de kruisingsstations zelfs nog niet centraal bediend worden. Eind september ging de zeer fraaie stamloc TMY 1111 helaas kapot na een klein brandje, waardoor collega bolle neus TMX 1004 enige tijd daar rondreed. De TMX-serie is echter qua vermogen vergelijkbaar met een V90, wat een stuk zwakker is dan de TMY-serie. De 1004 had op 8 oktober dan ook flink wat moeite om de zondagse zandtrein door de heuvels naar Limmared te brengen, en passeert hier even voor Värnamo.

Iedereen de beste wensen voor 2024!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 4:39 pm
door ZO6176
Een hele leuke set foto's. Eigenlijk zijn ze allemaal favoriet. Dat van Köln wist ik niet en maakt voor mij favoriet.

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 4:45 pm
door Mattie
Prachtige serie David, mijn favoriet is april 1, maar ook de Zweedse platen zijn geweldig!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 4:48 pm
door TSNL250
Mooi overzicht met de verschillende loctypes!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 4:50 pm
door Luka
Heel leuke serie! De platen uit Zweden zijn zeer goed gelukt

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 4:53 pm
door Rubenr
Schitterend overzicht met Mei 1 als favoriet, al zijn beide Oktoberplaten ook prachtig!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 5:41 pm
door stijn55
Fantastisch David! Veel te lastig om te kiezen bij jou! ;-)

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 5:51 pm
door Staaijeren
Mooie serie David ik ga voor augustus

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 6:06 pm
door wessele
Man wat een serie. Januari is toch favoriet 🙂

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 7:09 pm
door de-treinfan
Prachtig jaaroverzicht! Mijn favoriet is absoluut oktober 2.

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 7:25 pm
door ICEmaster
Hele fraaie reeks David! Beide foto’s uit oktober zijn m’n favorieten

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 7:39 pm
door DDZ7504
Fantastische plaatjes weer :D Ik ga voor juni 1, maar de lucht van de augustus foto is echt super.

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 7:48 pm
door wmbrands
Mooie afwisselende reeks! De maartfoto is het bos is wel echt een bijzondere.

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 9:56 pm
door VinceCargo
Hele gave serie! Mei 1+2 en Juni 1 zijn voor mij favoriet

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 10:42 pm
door robehv
Mooi divers overzicht :)

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: di dec 26, 2023 11:01 pm
door Rolandrail
Zeer fraai én veel origineler dan anderen, hulde :-)

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: wo dec 27, 2023 8:25 am
door BjörnNielsen
Prachtig jaaroverzicht met praktisch alleen maar hoogtepunten!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: wo dec 27, 2023 1:24 pm
door NS1707
Onwijs fraai en origineel overzicht! Vind de plaat uit mei wel erg gaaf!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: wo dec 27, 2023 2:15 pm
door 1622
Fraaie serie met oktober 2 als uitblinker!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: wo dec 27, 2023 2:24 pm
door Kevinrail
Hmm, je maakt het ons weer erg moeilijk dit jaar David met al die fraaie platen! Je hebt er weer een zeer gevarieerd jaaroverzicht van gemaakt. Mijn keuze is voor dit jaar gevallen op de foto's Mei 2, Augustus & Oktober 2.

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: wo dec 27, 2023 9:43 pm
door dvc
Lekker divers overzicht David! Ook een leuke serie uit Zweden. Mijn favorieten zijn mei 1 en juni 2.

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: wo dec 27, 2023 10:00 pm
door RedmarStam
Weer een super jaaroverzicht, David. Lastig om een favoriet aan te wijzen! :-))

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: do dec 28, 2023 10:19 pm
door kay-cee
Wat een knallers zijn Juni en Augustus zeg!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: vr dec 29, 2023 12:51 am
door derquinho
Topplaten David! Erg moeilijk om een favoriet uit te kiezen, maar die van oktober springen er wel uit!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: vr dec 29, 2023 10:15 am
door Bert13
Allemaal mooi, wat een fantastisch - en jaloersmakend - jaaroverzicht zeg!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: vr dec 29, 2023 10:19 am
door Rens
Leuk om ook wat foto's uit Zweden te zien, en al het uitzoekwerk heeft je weer een prachtreeks opgeleverd!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: za dec 30, 2023 9:07 pm
door RemcoG
Weer een erg mooi jaaroverzicht David! Maart springt eruit!!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: za dec 30, 2023 10:21 pm
door TrainplazaNL
Fraai jaaroverzicht! Voor mij zijn de foto's uit Scandinavië stuk voor stuk favorieten!

Re: Jaaroverzicht 2023 David

Geplaatst: zo dec 31, 2023 11:14 am
door Ruben01
Prachtig overzicht, ieder jaar weer een moeilijke keuze om een favoriet uit te kiezen. Succes met je PhD in Zweden!