Jaaroverzicht 2023 Jelani

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door ICEmaster »

De cadeautjes zijn inmiddels al uitgepakt, en de buiken veelal rondgegeten. Kerst 2023 is bijna voorbij, en dat betekent dat we nog een paar dagen te gaan hebben voor de jaarwisseling van 2023 naar 2024. Inmiddels worden traditiegetrouw tegen het eind van de laatste maand de jaaroverzichten op dit forum tentoongesteld, en uiteraard kan ik ook niet achterblijven. Voor de "mooi weer fotograaf" zoals ik, was dit zeker geen royaal jaar, want de zon was op veel momenten ver te zoeken. Waar de laatste jaren vaak een droogte ontstond tijdens de zomermaanden, was dit jaar een heus waterparkparadijs, en schoten de hevige stormen in midden Europa als paddenstoelen uit de grond. Soms moet je een beetje geluk hebben als dan de zon schijnt, en dat geluk was wel vaak aan mijn zijde. Zoals gezegd was de zon soms ver te zoeken, en die zoektocht werd ook letterlijk een aantal keer uitgevoerd. En zo zorgde alles bij elkaar toch ervoor dat het voor mij een zeer succesvol jaar was!

Januari

Ondanks de spaarzame zonuren konden er in januari toch een kleine tiental foto's geproduceerd worden, met als hoogtepunt de RFO 687 die een staalplakkentrein aan het plaatsen was op de TMA Terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder. Gezien ik van mei twee foto's wil tonen moet ik ergens een foto opofferen, en dat doen we dan maar meteen in januari...

Februari

In februari vonden de eerste bezoeken plaats aan onze oosterburen. Zo werd er een dagje besteed op de lijn tussen Krefeld en Neuss voor een aantal omgeleide treinen, en werd tegen het eind van de maand naar de spoorlijn tussen Bremen en Wunstorf getrokken. Op zondag 26 februari was het de bedoeling om de Urlaubs-Express en de zondagse SEL autotrein te fotograferen rond Bremen. Waar de eerste van die twee treinen met vlag en wimpel slaagde, kwam SEL voorbij in een dikke fotowolk. Gelukkig tref je in deze buurt altijd nog wel een aantal andere treinen, en ongeveer een uurtje na SEL kwam dan de goedmaker voorbij, welke uiteindelijk het hoogtepunt van deze maand werd!

Afbeelding
De SKL 155 016 kwam op zondag 26 februari door het veld nabij Nienburg gereden met aan de haak een bijna volbeladen BMW autotrein 56475. De wijnrode "Energiecontainer" was onderweg vanuit Bremerhaven-Speckenbüttel en heeft nog wel een tijdje te gaan vooraleer bestemming Saal an der Donau wordt bereikt!

Maart

De maand maart stond de afgelopen jaren veelal te boek als zeer zonnig. Ook dit jaar begon deze derde maand van het jaar met strakblauwe luchten, maar na twee dagen was het klaar met de pret en konden voor langere tijd de regenlaarzen worden aangetrokken. De eerste twee dagen werden dan nog wel benut voor een aantal foto's en dus kon de toen nog vrij recent bestickerde LTE 193 280 "Three Flames" in Dülken gefotografeerd worden, voordat ze zou verdwijnen naar Zwitserland. Voor later deze maand had ik met Thijs, Timo en Wilmer het idee om de regio van Stuttgart te bezoeken voor het Ersatzverkehr wat toen volop gaande was. Helaas viel dit plan letterlijk en figuurlijk in het water. Niks doen en thuis zitten zagen we ook niet echt gebeuren, en dus besloten we last-minute een citytripje te organiseren naar Hamburg. Hier werd uiteraard Miniatur Wunderland bezocht, en werd er even een rondje in de havens gekeken. Het fraaie centrum kon natuurlijk ook niet ontbreken. Op de laatste avond besloten we een historische S-Bahn te fotograferen welke die avond bezig was met een rondje door Hamburg. Nadat we een succesvolle nachtplaat gebouwd hadden raakten we aan de praat met een aantal vrijwilligers, en uiteindelijk mochten we zelfs mee het fraaie treinstel in. In dit gesprek werden we getipt over het feit dat de volgende dag een Baureihe 218 actief zou zijn op de enkelsporige diesellijn tussen Lübeck en Neustadt in Holstein. Waar geheel Duitsland die zondag onder een plak bewolking zou liggen, zou dit noordoostelijke puntje heel toevallig wat zonuren krijgen, en dus werd de zondag richting de Oostzee gereden in de hoop in ieder geval één zonnig plaatje te schieten. De eerste twee pogingen mislukten helaas, en de derde poging leek niet veel anders te gaan eindigen. Vertraging van de kruisende tegentrein leverde gelukkig genoeg tijd op, zodat de wolk ruimte kon maken voor de zon!

Afbeelding
De goed in de lak zittende DB Regio 218 435 vertrekt met haar RB85 vanuit Scharbeutz in de richting van Lübeck Hbf. De vele fotografen vreesden voor het ergste, maar zoals gezegd kwam de zon net op tijd door en kon er tevreden gefotografeerd worden. Een 218 met Doppelstockwagen fotograferen op een diesellijn dacht ik niet zo snel te doen. Maar via de meest gekke manieren kan het dan toch gebeuren!

April

April werd een stuk succesvoller en zonniger dan maart, en voor de verandering werden deze maand de zuiderburen veelal opgezocht. Zo belandde ik tweemaal in de Antwerpse havens, werd de sproeicampagne nog maar eens vastgelegd met twee HLD62'ers, en werd in Ripain de in TUC Rail kleuren rijdende 7800 voor een steenslagtrein vereeuwigd. Op de laatste dag van deze maand werd nog eens richting Raum Hannover gereden alwaar WFL met haar Trabbi en Doppelstockwagen op de S7 als Ersatz te zien was. Aangezien ik ook van augustus twee foto's te tonen heb wordt ook april nu geschrapt, want ondanks de vele leuke plaatjes kan er geen een tippen aan de bonusfoto's van mei en augustus...

Mei

Reeds in april was het de bedoeling om een week vrij te nemen voor de eerste meerdaagse trip van het jaar. Echter was het ondanks een aantal lokale mooie voorjaarsdagen nergens echt overtuigend mooi weer, wat toch wel typerend was voor dit voorjaar. We besloten de vakantie twee weken uit te stellen in de hoop wat betere weerskaarten te treffen. Het leek er echter op dat we aan het kortste eind trokken, want echt overal in Europa was het regenachtig, koud en bewolkt. Wilmer en ik hadden het al eens eerder over Zweden gehad, en dat zouden we nog wel eens in de zomer van 2023 of 2024 willen uitvoeren. Toen de weerkaarten voor Zweden erbij werden gepakt zagen we zon, zon en nog eens zon. We dachten dat het een grap was, want als heel Europa zowat verzoop door de regen, moest het daar ook wel slecht zijn, maar op een of andere manier was dat niet het geval. We besloten de stoute schoenen aan te trekken, en drie dagen later waren we dan onderweg naar Zweden, iets eerder dan verwacht :P In dit voor ons nieuwe land was natuurlijk heel veel een hoogtepunt, want met de prachtige omgeving en de veelal gedateerde locomotieven zijn de meeste foto's natuurlijk heerlijk om te zien. Toch waren er twee absolute knallers, en eentje was toch nog net even iets leuker dan de ander!

Afbeelding
Tågab rijdt in principe elke werkdag een boomstammentrein vanuit Torsby naar Grums, voortgetrokken door één Nohab TMZ of twee Nohab TMY's. De eerste dag van ons verblijf stond deze trein direct op de planning, zij het niet dat ze uitgerekend deze dag was afgeschaft. Geen probleem, want de dagen daarna was het ook zonnig en reed de trein wel, en dus werd twee dagen later de trein nog eens geprobeerd! Op de foto komt de Tågab TMZ 109 over de brug bij Gunnita met boomstammentrein 48472 vanuit Torsby naar Grums. Dé klapper van de vakantie was binnen!

Mei 2

Zweden zou niet de enige meerdaagse trip zijn deze maand, want tegen het einde van de maand werden nog twee dagen in het welbekende Maintal gespendeerd, alwaar zoals altijd meerdere fraaie treinen op de chip konden worden gezet. De andere highlight van deze maand komt echter niet vanuit het Maintal, maar vanaf Brabantse bodem. Op maandag 22 mei was namelijk RRF weer vanuit Gladbeck West onderweg met de toen driemaal per week rijdende kolentrein. Deze trafiek kon ik reeds al eens met de gouden RRF 653-07 vastleggen, maar een Class66 in de fraaie oranje kleurstelling ontbrak nog voor deze trein. Deze maandag werd de trein getrokken door de oranje RRF 653-01, en met wat vertraging was ze dan onderweg richting de Maasvlakte. Na een flinke onweersbui brak de zon door en dus besloot ik snel richting Boxtel te rijden voor een foto. De locatie bij het afrijden van de fly-over was de enige plek in de buurt waar de zon echt goed stond. Toen bleek dat een deel van een wegtrekkende onweersbui hier nog boven Boxtel hing had ik weinig keus en moest ik maar wachten op een goede afloop. Thijs en Bram sloten ook nog aan, en met z'n drieën zagen we de zon langzaam maar zeker steeds dichter bij de onderkant van de wolk terechtkomen. Vlak voordat het oranje gevaarte tevoorschijn kwam, zakte de zon ver genoeg naar beneden waardoor ze heerlijk onder de wolk door haar licht kon laten stralen. Alsof het allemaal precies op afspraak liep kwam dan RRF tevoorschijn, en kon onder een heerlijk zon en wolkenspel gefotografeerd worden!

Afbeelding
Onder de donkere wegtrekkende onweerslucht komt de fraaie RRF 653-01 de fly-over bij Boxtel afgereden met lege kolentrein 49788 achter haar aan. Vanuit de energiecentrale Scholven is ze onderweg richting de Maasvlakte voor een nieuwe lading kolen. Inmiddels lijkt dit vervoer ook weer een heel eind gedaan te zijn, en met de kleurstelling van deze Class66 is het sowieso gedaan. Na een lange revisie kwam de loc dit najaar weer naar buiten in een blauwe BeaconRail outfit...

Juni

Juni werd opnieuw in het Maintal begonnen, want ik had al langere tijd een weekendje staan met een aantal gasten. De zon was deze periode van het jaar vaak van de partij, en dus ook deze dagen. Net zoals een weekje eerder konden er een aantal fraaie treinen gefotografeerd worden, maar die halen dit jaaroverzicht niet. Later deze maand werd namelijk samen met Tiemen richting de befaamde Koperrampe in Slovenië gegaan. Iets wat wel meer Nederlanders dit jaar gedaan hadden. We hadden samen een weekje vrij genomen, en opnieuw was het weer redelijk om te janken in Europa. Aan de Adriatische Zee is het gelukkig een stuk zonniger, en zo ook deze week. De Koperrampe moest nog eens bezocht worden vooraleer over een aantal jaar het verkeer hier veelal verdwijnt, en daar was het nu de perfecte gelegenheid voor. Op deze zeer fraaie route naar de haven van Koper is het natuurlijk zaak de Sloveense Nèz-Cassé locomotieven te treffen die hier nog veelvuldig te zien zijn voor de goederentreinen. Dat lukte uiteindelijk bijzonder goed. Natuurlijk is het Crème de la crème om de enige nog gele kreukelneus van de Sloveense spoorwegen te treffen, de SŽ 363 005. Volgens velen is het vrij moeilijk deze loc voor de lens te treffen, want ze hangt vaak zat in de andere delen van het land uit. Onze verwachtingen waren dan ook niet al te hoog. Echter werd dé foto die we beiden al voor deze vakantie in onze hoofden hadden, en waarvan we niet durfden te dromen, gewoon op een presenteerblaadje aangeboden alsof het niks was. De ingrediënten; SŽ 363 005, een keteltrein of onderlossers, op de fraaiste stek namelijk Črnotiče. U vraagt wij draaien!

Afbeelding
Nadat we eerder de gele Nèz-Cassé richting de havens van Koper zagen rijden, werd gehoopt dat ze snel genoeg terug zou keren zodat we haar hier in Črnotiče konden vastleggen. En jawel, kwam na een tijdje wachten deze fraaie loc weer bergopwaarts gereden! Zo zien we hier de SŽ 363 005 de fraaie locatie bij Črnotiče passeren met een fraaie sleep Millet ketels! Missie geslaagd!

Juli
Ik ga niet teveel woorden vuil maken aan het weer van deze maand, het woord waarmee ik alles omschrijf; "bagger". Er werden in totaal 5 foto's geschoten in deze maand, en dat lag zeker niet aan tijdsgebrek. Deze maand kon wel eindelijk Railtraxx vastgelegd worden bij Budel met haar zinkertstrein. Deze foto moest het opnemen tegen een foto van DeltaRail, en uiteindelijk heeft DeltaRail het op "uniekheid" gewonnen. Op mijn vrije woensdag 26 juli zag ik een tweetal meldingen vanuit Bielefeld voorbijkomen van twee treinen onderweg richting de grenslandregio. Als eerste was het de HSL "EcoRider" die met een graantrein richting Neuss aan het sporen was, gevolgd door DeltaRail met een busjestrein naar Aachen. Hoewel het deze dag flink bewolkt was, zou het halverwege de middag vanuit het westen opklaren en dus besloot ik samen met Wilmer eerst naar Bösinghoven te rijden. We hadden beiden toch niks te doen, en niet geschoten is altijd mis. Nou dat was een goede gok, want na een tijdje wachten kon HSL in het zonnetje onder de nog vele aanwezige wolken vastgelegd worden! Vanuit Bösinghoven werd naar Wickrath gereden voor deel twee, namelijk DeltaRail. Deze woensdag reed DeltaRail haar eerste Citroën Jumper busjestrein naar Aachen toe, en die moest er uiteraard ook op! Even werd het spannend, want de twee vooruitrijdende personentreinen kwamen beiden in een fotowolk voorbij. Echter was de lucht inmiddels veel meer blauw dan bewolkt, en dus kwam DeltaRail gewoon in het zonnetje voorbij!

Afbeelding
Onder een fraai wolkendecor komt de DeltaRail 243 972 door Wickrath gebromd met busjestrein 69421 vanuit Frankfurt (Oder) naar Aachen West en uiteindelijk Zeebrugge. Uiteindelijk was het maar goed dat we deze eerste kans direct benut hebben, want niet veel later besloot men een andere route dwars door het Ruhrgebiet en over Köln te nemen waardoor de foto-opties een stuk moeilijker zijn geworden. Goed, de highlight van juli was binnen!

Augustus
Augustus was dan weer een stuk zonniger en zodoende konden er nog eens twee zeer succesvolle dagen gehouden worden in Duitsland. De Bombers vlogen deze dagen om Vince, Tibbe en mijn oren voorbij. Te denken aan de verschillende Laugenzüge, EBS 250 met schaarstroomafnemer en graantrein, EBS 156 met ketels, BSAS Eurodual in het avondlicht, EVB Eurodual met SchwaigerHolz in het ochtendgloren en ga zo maar door, zoveel dat nog lang niet alles op Flickr verschenen is. Naast deze twee dagen werd eindelijk eens de Fotosafari bij Le Chemin de Fer du Bocq bijgewoond waarbij ook nog een aantal zonnige plaatjes ontstonden. Hoofdonderwerp van deze maand was de derde en laatste verre vakantie, namelijk die naar Tsjechië met Jip. Deze vakantie leverde uiteindelijk een aantal knallers van foto's op, en veel lukte ook weer niet vanwege het onvoorspelbare weer welke toch een beetje als een duveltje uit een doosje tevoorschijn kwam. Ik ga het kort houden en begin met de allereerste foto van deze vakantie...

Afbeelding
Op de eerste dag werd na de overnachting in Kassel vertrokken richting de eerste locatie van deze vakantie, het bekende viaduct "Most Míru" bij Dolní Loučky. Op deze nagenoeg strakblauwe middag was het de bedoeling in ieder geval één leuke goederentrein op dit viaduct te treffen, en dan het liefst met een Laminatka. Deze reeks is de oudste nog rondrijdende reeks van elektrische locomotieven bij de Tsjechische spoorwegen, en zijn nog veel te vinden op het 25kV net in Tsjechië en Slowakije. De kans dat we zo'n loc hier zouden treffen was aanzienlijk, maar zeker niet gegarandeerd aangezien deze spoorlijn niet heel druk bereden is met goederentreinen. Het was een kwestie van geduld, en na ruim twee uur geen goederentrein gezien te hebben werd dat geduld beloond! De enige goederentrein die we hier in drie uur tijd gezien hebben was meteen een klapper van formaat en kwam nog vanuit de juiste richting ook! Het betreft de ČD Cargo 230 003 die met lege kwartszandtrein 49418 onderweg was vanuit het Sloveense Rogatec naar het in Tsjechië gelegen Jestřebí!

Augustus 2
Als je in Tsjechië bent mogen de befaamde Duikbrillen uiteraard ook niet ontbreken, en dus werden deze fraaie locomotieven ook meermaals onder de loep genomen. Rond Brno rijden nog heel wat van deze diesels in verschillende retro kleurstellingen! Het leukste is natuurlijk om zulke treinen te fotograferen met nog wat oude infrastructuur en dat werd dan ook gedaan. Het hoogtepunt wat betreft Duikbrillen vond uiteindelijk op zaterdagochtend 19 augustus plaats...

Afbeelding
De glimmende rode ČD 754 067 verlaat met Sp 1762 het station van Nemotice en wordt naast het inrijdsein van dit station vastgelegd. Dit station is nog uitgerust met klassieke beveiliging, en dit inrijdsein betreft dan ook nog een armsein!

September
Wat betreft het weer stelt september zelden teleur, en ook dit jaar was het dus relatief goed zonnig deze maand. Vanwege veel andere plannen werden hier en daar de nodige leuke treinen meegepakt zoals de NMBS 2715 in "New Look" kleurstelling die met een chartertrein bij Nispen vastgelegd kon worden. Andere chartertreinen werden ook vastgelegd zoals Centralbahn bij Anrath met haar Sonderzug naar "Rhein in Flammen" en ook de jubileumsrit van KombiRail was niet veilig voor mijn camera. Tegen het eind van de maand werd nog eens de zondagse Craftertrein van DeltaRail en RFO gedaan die in Duitsland met de oranje 143 001 en in Gildehaus met de RFO 1828 gefotografeerd kon worden. De strijd deze maand ging tussen RFO met de Craftertrein of Certus met haar 2731 en een infratrein in Nispen. Gezien ik al een BLG trein van DeltaRail in het jaaroverzicht heb staan valt de keus vrij gemakkelijk op Certus!

Afbeelding
Op zaterdag 9 september zou Certus een infratrein in Roosendaal ophalen welke bestemd was voor Zeeuws-Vlaanderen. Certus zou de rit verzorgen tussen Roosendaal en Gent-Zeehaven, en zodoende kon één van de twee recent bestickerde HLE27'ers op Nederlandse bodem geklikt worden. Ongeveer 10 minuten te vroeg passeert zodoende de Certus 2731 de Maststraat bij Nispen met infratrein 47669 vanuit Roosendaal naar Gent-Zeehaven. Het geheel bestond uit De BAM Unimat 205, Strukton Unimat 9, een tweetal BAM Gottwald kranen en een BAM containertje! Hopelijk komen deze fraaie 27'ers nog vaak in Roosendaal :D

Oktober
De eerste echte herfstmaand van dit jaar was ook echt herfstachtig en de zonuren waren zeer schaars. In totaal werd er één noemenswaardige foto geschoten, maar deze verdiend toch direct een plaatsje in het jaaroverzicht. LTE doet goede zaken in het transport van maïs naar Nederland. Een van de meest fraaie treinen zijn de Epaht containertreinen beladen met mäis welke geregeld te zien zijn. In het begin reden ze veelal naar Oss waar ze bij de OOC vervolgens gelost werden. Echter werd Steinweg ook eens actief in de Rotterdamse haven en al snel verhuisde dit vervoer naar Steinweg. De vaste locatie waar de treinen gelost worden betreft de Marcor Terminal op de Maasvlakte, waar qua fotograferen niet echt veel moois te zien is. In oktober belandde de trein echter tweemaal op Pier 1 op Waalhaven Oost. Buitenom lege Hupac wagens en af en toe een wagentje met staalproducten zijn er op de Waalhaven Oost al jaren geen bloktreinen meer te zien geweest. Het was dus groot nieuws dat deze trein ineens naar Pier 1 kwam, en dan ook nog eens zo'n fraaie groene bloktrein! Nadat de tweede trein op Pier 1 gelost was mocht ik hem zelf met twee collega's controleren vooraleer de trein op emplacement Waalhaven geparkeerd zou worden. Het was deze ochtend zowaar strakblauw en ik had m'n camera bij. Gezien ik met de auto was en mijn collega's de trein naar buiten moesten trekken had ik de mogelijkheid voor een plaatje. Nou ben ik niet zo'n fan van de Rotterdamse haven, maar dit zou wel een heel uniek plaatje worden van een hele fraaie trein in een heerlijk najaarszonnetje! Wat wil je nog meer?

Afbeelding
Onder het toeziend oog van Wessel, Rens en mijzelf komt de LTE 5612 over de stamlijn van de Waalhaven Oost gereden met de vanaf Steinweg Pier 1 afkomstige Epaht containertrein 41332. Zo was de enige foto van deze maand binnen, maar dan heb je ook wel wat!

November
November was net zoals oktober flink herfstachtig met weinig ruimte voor de zon. Toch werd iets vaker het juiste moment voor een foto gevonden. Aan het begin van de maand verdween ineens de Strukton Deutz van de OOC uit Oss vanwege een defect. Meerdere verschillende rangeerloccen werden ingeschakeld om het gat op te vangen. Op 6 november was het de eer aan de 2454 om te laten zien wat ze kon, en ondanks de vele wolken deze dag kon deze fraaie loc in het zonnetje vastgelegd worden bij de OOC. Hoewel dit een hoogtepunt op zich is, zocht ik toch een foto met wat herfstkleur. Twee foto's schoten er wat dat betreft uit. Als eerste kon ik bij America de DB Cargo 193 365 "Backbone" vastleggen met de Neuss-Shuttle met op de achtergrond een decor van oranje bomen. Echter werd 8 dagen later de ultieme foto gemaakt met een toch wat fraaiere trein! Op zaterdag 25 november zou het lokaal rond Bremen erg zonnig worden, en dus werd deze vrije dag samen met Tibbe op de gok richting deze regio gereden. Vanwege het korte licht en het feit dat het een zaterdag zou zijn, hadden we geen grote opkomst aan treinen verwacht. Dat hoefde niet, want aan een paar treinen heb je soms genoeg. Uiteindelijk werden deze dag twee fraaie treinen vastgelegd met als eerste MEG met een EuroDual en gasketels bij Etelsen. De tweede foto steekt er echter met kop en schouders bovenuit. Bij Eystrup werd een locatie gevonden waar de herfstkleuren extreem goed aanwezig waren. Waar de meeste bomen toch al richting kaal neigden, was het hier volop oranje. Nu nog een fraaie trein, en die kwam er!

Afbeelding
In werkelijk fantastische herfstomstandigheden komt de BSAS 159 209 voorbij Eystrup gereden met een kleurrijke keteltrein 76954. Vanuit Wilhelmshaven Ölweiche was de trein in zuidwaartse richting onderweg naar Ingolstadt! Nou die herfstplaat was ook wel binnen!

December
En dan gaan we meteen naar de laatste foto van het jaar, en ook de enige van december. Op 2 december organiseerde de SSN weer een Kerst Express vanuit Rotterdam naar Aachen. Gezien de SSN 23 023 de trekkracht was moest er in Venlo van loc gewisseld worden, en vanaf Venlo was het dan de Centralbahn 110 278 die het gezelschap verder mocht brengen naar de kerstmarkt in Aachen. Rond Venlo was het verrassend genoeg best zonnig die ochtend, en dus werd last-minute de auto ingesprongen. Ik was helaas niet meer op tijd voor een foto met de SSN 23 023, maar als Altbau liefhebber zie ik ook graag een 110 voor zo'n trein en dus werd er stelling genomen in Breyell. Daar was ik verrassend genoeg de enige, en kon dan in alle rust de laatste foto van het jaar geschoten worden!

Afbeelding
De Stahlblaue Centralbahn 110 278 is zojuist vanuit Venlo vertrokken met Kerst Express 13401 vanuit Rotterdam Alexander naar Aachen Hbf. Op de foto komt de trein Breyell binnengereden en kan zodoende op het enkelsporige stuk tussen Kaldenkirchen en Breyell gefotografeerd worden!

Nou dat was hem dan, ik ga slapen toedeledokie
Ik fotografeer op zonne-energie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door VinceCargo »

Je hebt er weer een mooi boekwerk van gemaakt ;-)
Beide platen van augustus en november zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Rubenr »

Mega, stuk voor stuk mooie platen!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Marcel »

Je bent weer lekker vaak op pad geweest, mooie serie!
"The chase is better than the catch."
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door arnold »

Leuke plaatjes gemaakt..
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door BjörnNielsen »

Ernstig fraai jaar heb je beleefd Jelani, mooi jaaroverzicht en beschrijving! Te moeilijk om een favoriet te kiezen!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Jelani! Veel buitenland platen en daarom is het moeilijk kiezen tussen al dat fraais. Ik ga voor de foto's van Maart, Mei 2 en December als favorieten.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door de-treinfan »

Wat een prachtig jaaroverzicht! Het was geen makkelijke keuze, maar ik ga voor mei.
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door ClintW »

Heerlijk overzicht, stuk voor stuk hele lekkere platen!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door tiemen »

Zeer fraaie reeks Jelani, de foto's uit Tsjechië zijn toch wel de knallers!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door RedmarStam »

Wat een lekker gevarieerd jaaroverzicht, Jelani! Mei en augustus 1 zijn mijn favoriet! :)
Flickr: --> Klik <--
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door DDZ7504 »

Super! Ik ga voor november, lekker modern.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Nadleeh
Berichten: 670
Lid geworden op: za mar 12, 2016 9:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Nadleeh »

Fraaie selectie. Črnotiče blijft een knaller qua locatie en trein natuurlijk :).
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door 1622 »

Mooi overzicht Jelani waarbij ook voor mij juni eruit springt!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door wessele »

Mooie serie Jelani, met mei 2 als hoogtepunt!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door rob1965 »

Mooi overzicht. Favorieten zijn maart, juni en september.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door NS1707 »

Heel fraai internationaal en zonnig overzicht! Voor mij mei-1 en augustus-2 als favoriet! :D
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door David »

Zeer fraaie serie met mei en juni als favoriet!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Mattie »

Geweldige platen weer Jelani! Of ik alles gelezen heb? Nee. Of ik een favoriet kan kiezen? Vooruit dan: december.
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door ov_wijzer »

Lekkere serie. Mijn favoriet: September.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Staaijeren »

Super mooi overzicht
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door stijn55 »

Fraai Jelani. Mei 2 is de favoriete, een foto waar je trots op mag zijn.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Jeroen »

Goed bezig geweest in het buitenland! RRF in het fraaie avondlicht vind ik eruit springen in je overzicht!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door dvc »

Gaaf overzicht Jelani! Augustus 2 is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door kay-cee »

Wat een fraai Europees jaaroverzicht zeg, Juni, Juli en November dikke klappers Jelani!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door derquinho »

Uiterst fraaie platen Jelani! Ik kies twee favorieten: september omdat dat voor mij de misser van het najaar was, en mei. De 363 005 is ook een absolute topper, maar die heb ik al bij Tiemen als favoriet aangemerkt :-)
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door spurt2244 »

Fraai overzicht geworden!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door wouterder »

Een zonnig overzicht. Juni is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door RemcoG »

Wát heb je er weer een geniaal jaaroverzicht in elkaar gezet, Jelani. Die Certus van september is een knaller!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door TrainplazaNL »

Jij hebt je zoals gewoonlijk weer lekker uitgeleefd dit jaar. Mijn favoriet is - hoe pijnlijk ook - toch echt de foto uit juni.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door ThijsvLoon »

Om jaloers om te worden.. Vind ze allemaal mooi!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door NovioSites »

Superstrakke plaatjes, mooi jaaroverzicht!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jelani

Bericht door Ruben01 »

Mooi man (ook het boekwerk :))). De Oost-Duitse machines blijven m'n favoriet!
Plaats reactie