Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Na 2 jaren van corona-ellende was 2022 eindelijk weer eens een goed fotojaar. De coronamaatregelen werden afgebouwd waardoor het weer makkelijker werd om naar het buitenland te gaan en daarnaast hadden we dit jaar een topzomer met veel zon. Zo was het weer mogelijk om TGV's te fotograferen in België en Frankrijk en kon ik eindelijk de stedentrip naar New York doen waarbij ik uiteraard ook een ochtend langs de Northeast Corridor heb gestaan.

Omdat januari 2022 weinig moois te bieden had beginnen we het jaaroverzicht met februari:

Februari 2022
Afbeelding
Na een aantal stormen kregen we eind februari de eerste mooie zonnige dagen van het jaar. NS 193 759 met ICB stam 7707 als ledig materieel bij Deurningen op 26 februari 2022. Ook in 2022 waren de NS Vectrons zo nu en dan te zien voor een ICB stam. Vanaf eind 2023 wordt dit beeld de standaard als de NS meer Vectrons gaat leasen en de resterende 1700'en aan de kant gaan.

Maart 2022
Afbeelding
Begin maart hadden we een nog aantal fraaie zonnige dagen en 3 maart had ik vrijgenomen om te gaan fotograferen langs de Emslandstrecke. Vlak voor dat ik wegging kwam het bericht binnen dat RFO met een gehuurde SBB Cargo Vectron onderweg was naar Bad Bentheim, dus deze werd eerst opgewacht bij Gildehaus! SBB Cargo 193 519 in dienst van RRF met GATX keteltrein 49785 bij Gildehaus op 3 maart 2022.

April 2022
Afbeelding
In april hadden we ook veel mooie dagen, al vielen deze jammer genoeg wel samen met het Paasweekeinde waardoor er weinig treinen reden. Gelukkig begonnen op 2e Paasdag de cargo's weer een beetje te rijden en kon de Raillogix Vectron van RFO met de Katy-shuttle vanaf het viaduct bij Deurningen gefotografeerd worden. RFO 193 627 met Katy-shuttle 41712 bij Deurningen op 18 april 2022.

Mei 2022
Afbeelding
Op een wisselvallige zaterdag in mei moest ik voor mijn broer wat ophalen in Tongeren. Dat bood tevens de gelegenheid om even een uurtje langs het spoort te gaan staan bij Hoesselt. In dat uur was het niet druk maar kwam wel deze Pruszków-shuttle mooi in de zon door. DB Cargo 193 344 met Pruszków-shuttle 42995 bij Hoesselt op 7 mei 2022.

Juni 2022
Afbeelding
In juni ben ik een dag naar de Rollbahn geweest waar het jammer genoeg ook rustig met het goederenverkeer was. Wel was deze Raildox onderweg vanaf de Hüttenbahn met een lege schroottrein. Raildox 076 109 met lege Eanossen bij Osnabrück Hellern op 22 juni 2022.

Juli 2022
Afbeelding
In juli sloeg het weer om en werd het heet en zonnig zomerweer. Halverwege juli ben ik twee dagen naar België en Frankrijk geweest om een nieuwe serie foto's van TGV, Thalys en Eurostar te maken. Ook heb ik de Ouigo kunnen fotograferen. SNCF TGV-Duplex Ouigo 777 en 776 als trein 7838 bij Fretin op 18 juli 2022.

Augustus 2022
Afbeelding
Ook in augustus bleef het erg heet. Ondanks de hitte ben ik nog een paar keer naar Praest geweest om goederentreinen te fotograferen aangezien de Brabantroute grotendeels buitendienst was wegens werkzaamheden. Het aantal omgeleide treinen viel helaas flink tegen en bleef het voornamelijk bij de gebruikelijke treinen op deze route. Metrans 386 040 met Praag-shuttle bij Praest op 12 augustus 2022.

September 2022
Afbeelding
Begin september ben ik dan eindelijk op stedentrip naar New York gegaan en was ik voor het eerst in de V.S. Natuurlijk heb ik tijdens mijn stedentrip ook tijd ingepland om langs de Northeast Corridor te staan. Daarvoor heb ik de zonnigste dag van mijn trip uitgezocht en een retourtje naar het station van Newark Liberty International Airport in New Jersey gekocht waar met enige regelmaat treinen van Amtrak en NJ Transit doorkomen. Ook kon ik hier de Acela van Amtrak fotograferen, de enige hogesnelheidstrein van de V.S. Deze stellen worden binnen enkele jaren vervangen door de Avelia Liberty van Alstom. Amtrak Acela 2000/2002 als trein 2155 te Newark Liberty International Airport op 9 september 2022.

September 2022 bonus
Afbeelding
Naast de Acela rijdt Amtrak ook veel getrokken treinen over de Northeast Corridor met Siemens ACR-64 CitiesSprinter locomotieven met daarachter de karakteristieke Amfleet rijtuigen. Amtrak ACR-64 614 met Pennsylvanian 43 te Newark Liberty International Airport op 9 september 2022.

Oktober bood weinig fotomogelijkheden door slecht weer en langdurige werkzaamheden bij Deventer.

November 2022
Afbeelding
In de dienstregeling van 2022 reed er op zaterdagen ook planmatig een ICE over de Emslandstrecke. Ondanks het sterk wisselvallige najaar hadden we in november nog wel een fraaie zonnige zaterdagmiddag waarop deze trein goed met de verkleurende bomen vast te leggen was. DB ICE-1 401 578 als ICE 1103 bij Leschede op 12 november 2022.

In december 2022 heb ik geen foto's gemaakt. Tijdens de mooie heldere winterdagen moest er helaas gewerkt worden en de tweede helft van december kenmerkte zich door het voor deze tijd van het jaar gebruikelijke graftakkenweer.
Mijn foto's op Flickr
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi en kleurrijk jaaroverzicht Peter! Lastig om een keuze te maken. Ik ga voor de foto's van februari, juni en de plaat van de hogesnelheidstrein in de VS. Ik wist niet dat zulke treinstellen in de VS reden.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door Rens »

Heerlijk zonnig en meer dan terecht om twee foto's uit de VS op te nemen in je overzicht!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht Peter!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door erica »

Mijn favoriet is februari.
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door Marc Vlot »

Mooi overzicht!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door RemcoG »

Lekkere reeks! Mijn favoriet uit Nederland zijn februari en april, mijn buitenlandse favoriet is juli! (Ik kon niet kiezen..)
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Peter1978

Bericht door DDZ7504 »

Kort maar krachtig overzicht, de plaatjes uit Amerika spreken me erg aan. Ben wel benieuwd waarom je twee foto's minder hebt, volgens mij heb je genoeg leuks gezien om het overzicht te vullen :lol:
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Plaats reactie