Pagina 1 van 1

Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 10:04 am
door wessele
Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor onze jaarlijkse traditie: het maken van ons jaaroverzicht. Het jaar 2022 was een zeer druk jaar voor mij op zakelijk- en persoonlijk vlak. Zo stapte ik en mijn vrouw afgelopen oktober in het huwelijksbootje. Een zeer mooie dag waar we met heel veel liefde en plezier op terugkijken. Op gebied van hobby werd hierdoor wat minder ondernomen dit jaar. Desondanks is het gelukt om weer een mooie selectie op te stellen.

JANUARI
Afbeelding
Eind 2021 startte RTB met het rijden van Fordtreinen tussen Curtici (HU) en Vlissingen Sloehaven in opdracht van ARS Altmann. Deze trein waren onderhevig aan enorme vertragingen van soms wel meerdere dagen. Hierdoor was deze trein op operationeel vlak niet heel erg geliefd. Op 22 januari haalde de V 155 een trein op in Viersen en bracht deze op 23 januari verder richting Zeeland. Ter hoogte van station Zevenbergen zien we de fraaie eenling passeren met bijna 700m trein aan de haak.

FEBRUARI
Afbeelding
Het jaar 2022 gaat voor mij op het vlak van de hobby de boeken in als "het jaar van de Hommel". De "HU" van loc 266 041 verliep half 2021, waardoor de toelating van de loc om in Duitsland te mogen rijden verviel. Hierop werd de loc bij Freightliner vervangen door de 653-07, en keerde de 266 041 in afwachting van hier revisie terug naar verhuurder Beacon. De locomotief werd vanaf dat moment ingezet als vervangende loc bij defecten bij andere locomotieven van het type Class'66. Zo kwam de loc terecht bij meerdere vervoerders, waaronder ook RTB CARGO met ingang van april. Hiervan had ik in februari nog geen weet, en was de loc een regelrecht jachtobject bij Railtraxx. Doordat inzet in Duitsland niet is toegelaten leent de loc zich uitstekend als rangeerloc. Hierdoor was de loc veelal in de Antwerpse haven te vinden, en werden vanuit het werk de treinen van Railtraxx nauwlettend in de gaten gehouden. Op 15 februari stelden we vast dat de loc een sleep gasketelwagens (vinylchloride) zou overbrengen van Antwerpen-Oudendijk richting Antwerpen-Noord. Doordat de Lillobrug al jaren gesloten is, dient een fikse omweg te worden gereden via Antwerpen Combinant. We zien hier de fraaie loc passeren langs de genoemde containerterminal met zijn mooi uniforme sleep.

MAART
Afbeelding
Zo nu en dan brengt DBC knikketelwagens bij Euroports (voorheen: Kaolin) in de Antwerpse bundel Amerika-Zuid. Op 8 maart was het de fraaie 6471 die aan het einde van de middag vertrok van Antwerpen Noord richting het zuiden van de oude haven met een drietal wagens. Bundel Amerika-Zuid is bereikbaar via bundel IJsland, waarvandaan de tocht doorgaans geduwd vervolgd wordt. Van alle vroegere klanten in deze bundel is enkel Euroports nog over. We zien hier de 6471 de driesporige bundel oprijden, alwaar de tegentrein (bestaande één wagen) al klaarstaat. Het treintje steekt fraai af tegen de overwegend blauwe omgeving. Helaas wordt de bediening grotendeels uitgevoerd met gehuurde locomotieven van de serie 77 waarover DBC in Belgie sinds enkele jaren beschikt.

APRIL
Afbeelding
IRP/Lineas startte eind 2021 de langverwachte plastic-afvaltrein op vanuit Italie richting Delfzijl. Deze zeer grillige treindienst werd sinds het begin door de vervoerder zelf helemaal doorgereden richting Delfzijl, waardoor het voor het eerst in jaren was dat de hegemonie van DB Cargo doorbroken wordt. Behoorlijk opvallend was het dan ook dat de last-/firstmile voor deze trein in week 15 van 2022 niet door Lineas zelf, maar door DB Cargo werd uitgevoerd. In week 16 volgde een tweede trein in Onnen, waarvoor DBC opnieuw werd opgeroepen om de lastmile voor haar rekening te nemen. Nadat de DBC 6418 tijdens de zonovergoten morgen van 23 april drie ketelwagens bij Evonik had afgeleverd, werd los terug richting het station van Delfzijl gereden om de bloktrein van Lineas op te halen en richting Wagenborg te brengen. Door het hoge treingewicht in combinatie met het beperkte vermogen van een 6400-locomotief en de verraderlijk steile helling in de stamlijn richting Wagenborg, gebeurde dit in twee delen. Terwijl de trein nog nét een glimpje zon oppikt zien we de 6418 tijdens het binnenrijden van het terrein van Wagenborg. De wagens worden hier gelost en de inhoud ervan wordt per vrachtauto afgevoerd voor de laatste kilometers richting EEW. Overigens beschikt EEW ook over een eigen spooraansluiting, maar deze wordt vermoedelijk omwille van de zeer korte spoorlengte aldaar (waardoor setwissels nodig zijn), nog (?) niet gebruikt. Langs deze kade is er een fraai uitzicht over de Eems en in de verte is ook de Eemshaven nog waarneembaar.

APRIL BONUS
In mei werden enkele leuke foto's gemaakt, maar omdat er meer highlights waren in april, licht ik graag nog een tweede foto van april uit.
Afbeelding
Op 25 april begon RTB CARGO na enige tijd van stilte weer met het rijden van kalkslurrytreinen vanuit Terneuzen. Hoewel het erop leek dat loc 266 041 (alias: 561-04, "Hommel") de eerste rit niet zou gaan halen bij RTB CARGO, doordat eigen locomotief PB09 weer hersteld zou zijn, lukte dit uiteindelijk toch. Alsof het zo moest zijn was het dan ook uitgerekend deze loc die de eerste rit vanuit Terneuzen voor zijn rekening mocht nemen. Ter hoogte van de welbekende bomenrij van Zandstraat zien we de fraaie loc passeren met een minstens zo fraaie sleep beladen wagens. Kort na het maken van de foto zou de grens met België worden gepasseerd en werd de laatste etappe richting Gent-Zeehaven aanvaard, waarvandaan de trein op een later moment verder richting Duitsland zou gaan. Achteraf bleek de terugkeer van het kalkslurryverkeer bij RTB CARGO van korte duur te zijn. Na nog enkele ritten te hebben gereden, is het vervoer door diverse omstandigheden niet terug omgezet naar vast vervoer en heeft RTB CARGO de stekker uit het project getrokken. Gelukkig hebben we de plaatjes nog!

JUNI
Afbeelding
Sinds 2021 zijn de fraaie Railtraxx-6400'en ook op de verbinding tussen Antwerpen Groenland en Budel te vinden. Deze zinkertstreinen zijn loodzwaar en daardoor is voor de beladen trein een tweetal locomotieven nodig om deze op de eindbestemming te krijgen. Rond de langste dag van het jaar is het mogelijk om deze trein vast te leggen op de stamlijn richting Budel. De ochtend van 2 juni bleek kraakhelder en dus werd er koers gezet richting de IJzeren Rijn om dit schouwspel vast te leggen. Kort voor half 8 zien we de Railtraxx 6481 en 6484 in dubbeltractie vlak voordat zinkfabriek Nyrstar in Budel bereikt zou worden. Enige tijd later zou het vervoer tijdelijk sneuvelen omwille van de intussen bekende energiecrisis, waardoor het produceren van zink niet langer economisch haalbaar bleek. Intussen is het verkeer terug opgestart en hobbelt Railtraxx dagelijks weer over de IJzeren Rijn richting Budel.

JULI
Afbeelding
Na een lange tijd van afwezigheid keerde RTB CARGO in 2022 terug in Dordrecht Zeehaven. Op spotbasis worden er biodieseltreinen gereden tussen Dordrecht en Neustadt. In week 30 kwam de trein voor het eerst naar Nederland met een fonkelnieuwe sleep ERR-ketelwagens. Op vrijdag 29 juli werd de set weer in beladen toestand uitgehaald bij Standic en werd de enige G2000 waarover RTB momenteel nog beschikt op pad gestuurd om de trein te halen. De inzet van een G2000 voor deze bediening is handig, omdat er serieus wat kracht nodig is om een beladen treinen vanuit Dordrecht richting Kijfhoek te brengen, omdat nagenoeg direct na vertrek de Grote Brug over de Oude Maas gepasseerd moet worden. De afgelopen jaren bracht de inzet van het loctype G2000 echter veel ongemakken met zich mee, doordat deze op ATB-gebied niet meer als losse locomotief mogen rijden. Met ingang van 2022 zijn echter op vraag van de vervoerders enkele baanvakken vrijgesteld van deze regel, waaronder ook het baanvak tussen Kijfhoek en Dordrecht. Hierdoor kan er nu los naar Dordrecht worden gereden zonder de welbekende schutwagen. Op 29 juli zien we de RTB V 209 kort na vertrek van Standic passeren over de onoverzichtelijke stamlijn met zijn fraaie sleep ERR-ketelwagens, wanneer aan de lange tocht naar het station van Dordrecht is begonnen.

AUGUSTUS
Afbeelding
Op 9 augustus reed RTB CARGO voor het eerst in jaren weer eens een autotrein naar Born. Het betreft de Milsped Mercedestreinen uit Bremerhafen die RFO twee jaar geleden ook al eens richting Koopman in Born bracht. Anders dan RFO reed RTB via grensovergang Herzogenrath, waarbij in Aachen-West werd omgespannen van elektrische- naar dieseltractie. Deze grensovergang is sinds juli 2022 een stuk interessanter geworden, doordat het ATB-NG eiland tussen Landgraaf en Haanrade Grens door ProRail is verwijderd. Hierdoor kunnen voortaan alle locomotieven die zijn uitgerust met iedere soort van ATB via dit baanvak rijden, waardoor nu ook de Class'66-locomotieven van RTB CARGO weer via deze route kunnen rijden. Goederentreinen met elektrische tractie kunnen nu van deze grensovergang gebruik maken. Op de zonovergoten 9 augustus was het de RTB V 267 die de lange trein de grens over mocht trekken en mocht aanleveren bij Koopman in Born. Kort na het kopmaken zien we de trein tijdens de geduwde tocht passeren over het grote emplacement van Born. Rechts in beeld zien we een aantal Eanos-wagens die later door Railtraxx bij Enerco zouden worden geplaatst.

AUGUSTUS BONUS
In september viel het weer wat tegen, en was er daarnaast ook weinig tijd voor de hobby. Hierdoor zou ik voor de maand september nog een tweede hoogtepunt willen laten zien vanuit augustus:
Afbeelding
Nadat afgelopen voorjaar de hulp van DBC meerdere keren werd ingeroepen om de lastmile tussen Onnen en Delfzijl te verzekeren, was het gedurende de rest van 2022 Lineas/IRP zelf dat de tractie voorzag van de plastic-afvaltreinen tussen Bad Bentheim en Delfzijl. Voor het deel naar Delfzijl wordt een G2000 ingezet, waarvoor nog altijd de nare detectieregelgeving van kracht is. Op 10 augustus was het de blauwe eenling 2107 die weer een trein mocht gaan ophalen in Delfzijl. Als detectiewagen werd loc 101002 (ex NS 1772) meegenomen waarmee in Delfzijl zeer omslachtig moest worden gerangeerd. Doordat spoor 2 in het station door een verzakking al enige tijd buiten dienst is, moesten de locs naar emplacement Oosterhorn doorrijden waar de G2000 kon worden omgelopen. Nadat de locs los waren teruggekeerd in het station van Delfzijl, kon pas geduwd richting Wagenborg gereden worden om de lange set gesloten wagens uit te halen. Dit alles had als voordeel voor de fotografen dat de zonnestand langs de lijn alleen maar beter werd! Na het uithalen van de trein reden de fotografen rustig de lijn naar Groningen af op zoek naar een geschikt fotopunt, dat uiteindelijk ter hoogte van Bedum gevonden werd. Hier kon de lokale zuivelfabriek nog voor wat motief zorgen langs deze vrij kale lijn. In prachtig avondlicht zien we de Lineas 2107 met de 101002 passeren met de lange lege sleep wagens richting Onnen, waarvandaan de 101002 het verdere traject richting Bad Bentheim voor haar rekening zou nemen. Het blijft een gaaf gezicht om treinen van deze omvang te treffen in deze uithoek van het land, waar de vervoersvolumes alleen maar afnamen de afgelopen jaren.

OKTOBER
Afbeelding
Na weer een lange periode van stilte op het gebied van spoorvervoer bracht DBC op 29 september een sleep Eas-wagens naar de BUSS-terminal (voorheen: OBT / Socar) in de Groningse Eemshaven. Deze sleep wagens werd hier in twee dagen beladen met rollen walsdraad voor Merksteijn in Almelo. Deze spoorklant importeert doorgaans haar materialen rechtstreeks per spoor vanuit Duitsland, maar liet de wagens dit keer op proef beladen in de Groningse Eemshaven. Dit vervoer zou van grote potentie kunnen zijn, daar Merksteijn de komende tijd een fabriek laat bouwen in deze haven om op eigen houtje walsdraad te produceren. Hierdoor zou in de toekomst gewerkt kunnen worden aan een vaste binnenlandse (!) verbinding tussen Almelo en de Eemshaven, maar zover is het op dit moment nog niet. Tijdens de zeer onstuimige eerste dag van oktober was het de DBC 6454 die de inmiddels beladen sleep wagens mocht gaan ophalen. Kort na vertrek vanaf het goederenemplacement zien we de trein in een fraai zongat voorbij schuiven, waarbij de herkenbare en vooral lege "Emmapolder" doorkruist wordt. Links van de 6454 zien we de typische klassieke windmolen "Goliath", die nogal in het niet valt bij zijn modernere maar vooral grote collega's.

NOVEMBER
Afbeelding
Na een zeer bewogen maand was het op 19 november opnieuw tijd om te genieten van de nieuwe spoorverbinding tussen Eemshaven en Almelo. Na de bediening in Delfzijl rijdt de loc van dienst normaliter los terug richting Onnen. Op deze 19 november werd echter na aankomst in Sauwerd van richting veranderd, om aansluitend koers te zetten richting Nederlands' noordelijkste haven. Na een snelle controle van de trein op de BUSS-terminal moest helaas worden vastgesteld dat een eerder vertrek richting Onnen er deze dag niet in zou zitten, waardoor de trein zich qua zonnestand niet liet lenen voor een plaatje in de Eemshaven. Er werd dus koers gezet richting de tegenwoordig verdere "cargo-loze" lijn vanuit Eemshaven/Roodeschool richting Groningen op zoek naar fotopunten. Ter hoogte van Usquert werd postgevat om de trein op te wachten. Circa 25 minuten na vertrek zien we de DBC 6455 ter hoogte van Usquert voorbij sukkelen die duidelijk moeite had om de beladen sleep op snelheid te houden.

DECEMBER
Afbeelding
RTB CARGO startte in augustus het "DANO"-project op. Dit is een vierwekelijkse shuttle tussen de "Donau" (Csorna / Bratislava) en de "Noordzee" (Gent / Antwerpen / Rotterdam). Deze shuttleformule biedt ruimte aan klanten om vier keer per week een treinslot te kunnen boeken op deze as voor chemie- of bulktreinen. Veelgekozen bestemmingen zijn Koole Pernis / Botlek, EBS Europoort en ATPC in Antwerpen. Met de "DANO-shuttle" zorgt RTB CARGO voor de nodige afwisseling op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet. Zo werd er op 10 december weer vertrokken met een lege gastrein vanuit het overgavestation Csorna (HU) richting het westen. Voor de lastmile richting ATPC werd zoals wel vaker een beroep gedaan op "Hommel" 266 041. We zien de oranje krachtpatser passeren ter hoogte van de enkelsporige Wilmarsdonkbrug, die duidelijk aan vervanging toe is. De trein rijdt hier dwars door de straten en rijdt daardoor stapvoets, waarmee steeds een heus verkeersinfarct veroorzaakt wordt.

En daarmee is er weer een einde gekomen aan het jaarlijkse overzicht. Alvast de allerbeste wensen aan jullie allemaal voor 2023, en wie weet zien we elkaar weer langs het spoor in het nieuwe jaar! :-)

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 10:19 am
door BjörnNielsen
Superlekker dieselend jaaroverzicht Wessel! De beide plaatjes van de walsdraad doen t m wat mij betreft :-D

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 10:21 am
door teunlukassen
Prachtig jaaroverzicht, Wessel! Lastige keuze met de vele diesels, maar mijn oog valt op de foto's uit februari en juli :)

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 10:57 am
door ov_wijzer
Mooie serie Wessel! Voor mij December als favoriet.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 11:11 am
door Kevinrail
Nog gefeliciteerd met jullie trouwen Wessel! Is weer moeilijk kiezen dit jaar. Ik ga voor de foto's van februari, juni en de bonusfoto van augustus. Antwerpen en Zeeuws-Vlaanderen staan voor volgend jaar ook weer op het lijstje.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 12:16 pm
door RemcoG
Een mooi jaar achter de rug Wessel! Zowel qua foto's als privé! Geniet nog maar lang van elkaar! Februari en augustus zijn subliem!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 1:24 pm
door Treinspot
Wat een leuk dieseloverzicht! De leukste foto's vind ik toch wel de bonussen van april en augustus.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 1:25 pm
door Mattie
Gave dieselplaten, bonus augustus is mijn favoriet.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 6:23 pm
door Gijs Cargo
Leuk overzicht Wessel, wel laag Nederland gehalte ;-).

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 6:56 pm
door TimoTrimbos
Zeer fraai overzicht! Juni en december zijn mijn favorieten!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma dec 26, 2022 10:15 pm
door ClintW
Mooie lijst Wessel! Mijn favoriet is oktober

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 12:20 am
door derquinho
Mooie platen Wessel! Ik ga voor bonus augustus.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 12:22 am
door ICEmaster
Fraai overzicht Wessel! Favorieten zijn toch wel de plaatjes van de Hommel en het binnenrijden bij Budel

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 1:06 am
door Marc Vlot
Mooi overzicht Wessel! Ik ga voor december

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 9:19 am
door VinceCargo
Wat een heerlijke serie Wes!
Een favoriet kiezen is niet echt te doen :lol:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 9:27 am
door Rens
Plezante serie en niets nieuws dat alle hoogtepunten ver van de Betuweroute af zijn.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 9:42 am
door Marcel
Brute serie weer!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 4:02 pm
door David
Topserie!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 6:08 pm
door 1622
Leuke serie! ;)

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 10:59 pm
door NS1707
Ongelooflijk fraai (diesel)overzicht!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: di dec 27, 2022 11:24 pm
door TSNL250
Knap! 👍

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: wo dec 28, 2022 10:57 am
door Tijs
Lekker reeksje zeg. Augustus is echt genieten!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: wo dec 28, 2022 6:52 pm
door robehv
Mooi jaaroverzicht Wessel :)

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: wo dec 28, 2022 11:50 pm
door TrainplazaNL
Zoals gebruikelijk is diesel weer flink vertegenwoordigd! Ik vind bonus april en juni de leukste!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: do dec 29, 2022 11:34 am
door KvdLee
Prachtige serie Wessel! Budel en beide platen in Antwerpen vind ik heel sfeervol

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: do dec 29, 2022 10:26 pm
door Jeroen
Heerlijk overzicht, Wessel! De foto's uit de Antwerpse haven zijn om te genieten.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: vr dec 30, 2022 12:02 pm
door Ruben01
Mooi dieseloverzicht Wessel! En leuk om te zien dat Noord-Nederland goed vertegenwoordigd is in jouw overzicht. Ik ga voor de bonus van augustus als favoriet.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: vr dec 30, 2022 9:04 pm
door arnold
Leuke plaatjes.

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: zo jan 01, 2023 12:34 pm
door wessele
Bedankt allemaal voor jullie mooie woorden!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: zo jan 01, 2023 1:24 pm
door Saitzee
Lekker jaaroverzicht en toch weer in het welbekende Delfzijls geweest zoals ieder jaar :P

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: ma jan 02, 2023 12:00 am
door ThijsvLoon
Lekker jaaroverzicht Wessel!

Re: Jaaroverzicht 2022 Wessel

Geplaatst: wo jan 04, 2023 1:49 am
door Jona Brans
Leuk overzicht met lekker veel bedieningen! Ik vind maart en juli erg fraai!