Jaaroverzicht 2021 Treinen in Beeld

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Spoor-nl
Berichten: 209
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 8:01 am

Jaaroverzicht 2021 Treinen in Beeld

Bericht door Spoor-nl »

Tja, het hele jaar druk met treinspotten, en dan achteraf zien dat de buit eigenlijk best wat groter had gekund... :lol:
Maar met alle foto's ben ik dik tevreden.

Januari werd er eigenlijk niets bijzonders op de foto gezet. Tenminste, wel wat bijzonder spul, maar het paste toch niet hierin.

Afbeelding
Februari werd echter leuk, een laagje sneeuw, na een hele zondag code Rood, bleef het ook de rest van de week oppassen geblazen in verband met gladheid. In die week werden er heel wat kilometertjes weggefietst, en dus ook aardig wat foto's gemaakt. In combinatie met de GTW 10252 van Arriva was een mooie bijkomstigheid tijdens een ritje door de Betuwe.

Maart verliep eigenlijk niet anders dan januari, de motivatiemeter stond op 0.

Afbeelding
In april werd er weer eens op uit gegaan, met name voor de RFO 1830. Die had ik nog niet eerder met de Marrokaanse snor op de foto gehad, dus die stond bovenaan het lijstje. Besloten werd om richting Barneveld te gaan. Na enige tijd kwam de 1830 met een sleep schuifwandjes langs, het was de eerste keer dat ik de 1830 zo zag, en tevens de laatste keer. Kort daarna besloot men het uiterlijk toch nog eens aan te passen.

In mei reden er wat goederentreinen via Utrecht-Arnhem vanwege werkzaamheden in Amersfoort. Helaas werd bijna de hele maand doorgebracht in quarantaine, dus werden er logischerwijs geen foto's gemaakt. Ook juni werden er geen noemenswaardige foto's gemaakt. Daarom maar wat extra foto's op 't end.

Afbeelding
In juli kon er gelukkig weer het een en ander afgestreept worden. Door werkzaamheden op Amersfoort Centraal werden enkele goederentreinen omgeleid via de spoorlijn Utrecht-Arnhem. De RRF 4402 stond hoog op het lijstje. Hoewel ik de beide locomotieven (4401) al eerder op de foto gezet had, kon het nu een keertje dichtbij huis. Nadat er een melding verscheen bij Utrecht, werd even naar een plekje in de buurt gereden, om de 4402 in volle zon op de foto te zetten. 5 seconden eerder of later had de foto er totaal anders uit kunnen zien.

Afbeelding
Ook augustus beviel niet slecht. Nadat de RFO 1830 in een ander jasje langskwam, gingen de spoorbomen weer dicht. In de verte werden 3 gele lichtjes zichtbaar, en de 1756 van Strukton kwam met een 700'je langs.

Afbeelding
September werd er ook het een en ander op de foto gezet. De SGMm 2'tjes reden voor het laatst alleen in dienst bij NS, dus wilde ik ook daar nog even achteraan. De avond viel steeds vroeger in, dus het was soms even goed plannen om nog een foto in een avondzonnetje te maken. Achteraf was het de laatste dag dat de SGMm op de Veenendaallijn als een 2'tje reed, toen de NS 2140 langs kwam. Niet veel later was de zon onder.

Oktober was een drukke en regenachtige maand, dus werd er zelden wat gefotografeerd. Zodoende ook daarvan hier niets. Ook november was van hetzelfde.

Afbeelding
Ik hoopte dat ik in december nog wat leuks kon fotograferen. Echter, pogingen mislukten, en het zou wel hetzelfde verlopen als oktober en november. Dacht ik. Vrijdag 30 december wilde ik nog even naar de Ponlijn, de laatste rit van RFO vastleggen. Het weer zat tegen, er stond een straffe wind, dus ik besloot niet te gaan. Even na enen hoorde ik dat de RFO 6702 de laatste rit aldaar onder licentie van RFO reed. Snel werd er alsnog richting Leusden vertrokken, waarna na een klein halfuurtje wachten de Belg langs kwam brullen. RFO nam zo op een waardig wijze afscheid. Door de in invallende schemering is de foto helaas wat minder scherp, maar goed, ik ben er wel tevreden mee. En, de grijze lucht, met het donkere bos, is ook kenmerkend voor het jaargetijde. Zodoende sloot ik in december driemaal een tijdperk, en werd het jaar afgesloten met een leuke foto.

Afbeelding
Daarom dus wat andere foto's uit andere maanden. In de zomer van 2021 werden er 2 bakken van de vernieuwde VIRM 2/3 naar Wenen gebracht, weer via Utrecht-Arnhem. Na een melding werd besloten hier te gaan staan, gezien die kans het grootst was. Elders werd wel vermeld dat het via de Hanzelijn kon gaan, nou goed, dat ding kwam hier langs :D
Hier zien we de 9903 van RXP onderweg richting Bad-Bentheim met de halve VIRM. Het was nog twijfelen welke stek werd gekozen, maar de knoop werd al snel doorgehakt. Gezien de stand van de zon was dit de enige goede optie.

Afbeelding
Ook de Flirt-3 van CXX werd niet vergeten. Het idee was dat de concessie aanbesteed zou worden, maar dat viel tegen. Ik besloot de treintjes nog maar eens op de foto te gaan zetten.

Afbeelding
Afgelopen zomer reed de SGMm nog zo nu en dan op de Veenendaallijn, dus daar werd van geprofiteerd. Hier de 2140 op station Veenendaal-West.
Gewoon een plaatje zoals het jarenlang geweest is. Sinds kort rijdt daar SLT en de SNG. Ook die staat inmiddels al op de foto. Of allebei. Tegelijk. De een voor de ander... Kon direct de prullenbak in. :roll:

Afbeelding
Natuurlijk kun je op een diesellijn enkel de diesellocomotief fotograferen. Ik probeerde het eens anders, dit kwam eruit. 'T was de 1828 van RFO die mij die week achtervolgde. Zo zie je e'm nooit, zo elke dag.

Afbeelding
Tja, wat moet je als je niet eens met je treinen een opstelterrein af kan komen. Dan maar SNG op de verlengde 7500 inzetten. Tijdens een weekje sneeuw had de NS te weinig materieel, dus was het hier en daar een vreemd zootje. De kou werd getrotseerd, en zodoende zien we hier de NS 2720 aankomen te Veenendaal-De Klomp.

Afbeelding
Tja, dit is misschien naar mijn idee m'n meest geslaagde foto van 2021. Ik had die SGMm eigenlijk al vaak zat op de foto, vond ik. Maar in september waren er een paar prachtige nazomeravonden. Besloten werd om toch nog een paar keer wat foto's te gaan maken. Dinsdag de 7e was ik eigenlijk al aan de late kant, maar goed, wilde niet zonder buit terugkomen, dus dan moet je maar even improviseren. Onderweg kwam ik langs een kleine weide waar vroeger nog wel schapen stonden. In de tijd dat het schuurtje nog goed onderhouden was. Echter, in deze foto heeft dat oude, scheefgezakte schuurtje wel iets. De zon is bijna onder, de naaldbomen staan nog parmantig rechtop, de SGMm rijdt rustig voorbij, terwijl het schuurtje al vredig slaapt. Ik had de neiging de foto wat bij te knippen, omdat de SGMm toch meer naar de achtergrond verdween. Toch heb ik het zo gelaten, 't is wel best. Die lange naaldbomen voegen ook wat moois toe. En in een foto hoeft een trein tenslotte ook niet altijd centraal te staan.

Tja, het jaar ging eigenlijk best snel, soms te snel om bij te houden. Afgelopen jaar heb ik weer een aantal treinen kunnen afstrepen. Natuurlijk is er wel meer gefotografeerd, maar naar mijn idee sprong dit er wel uit. Laten we wensen dat 2022 ons veel goeds zal brengen!
Jona Brans
Berichten: 1632
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Treinen in Beeld

Bericht door Jona Brans »

De originaliteit en sfeer bij de laatste foto vind ik heel mooi!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Treinen in Beeld

Bericht door RemcoG »

Mooi hoor. Ik vind februari top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Spoor-nl
Berichten: 209
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 8:01 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Treinen in Beeld

Bericht door Spoor-nl »

Bedankt voor het compliment, beiden. :)
Plaats reactie