Jaaroverzicht 2021 Rens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3444
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door Rens »

Na vandaag is 2021 voorbij. Net als in 2020 was concerten bezoeken nauwelijks mogelijk, dus ik hoop dat de situatie in 2022 weer verbetert. Qua spoorhobby heb ik nagenoeg evenveel foto's gemaakt als in 2021 en uiteraard werd er veel gewerkt. Ik heb weer 12 foto's uitgekozen om een jaaroverzicht samen te stellen met enkele spoorse hoogtepunten. Zowel voor werk, familiebezoek als vakantie ben ik dit jaar meerdere malen in Duitsland geweest, dus dat valt ook terug te zien in het overzicht.

Januari
Het jaar begon direct met een ICNG-overbrenging: de 3103 werd weer retour naar Alstom gezonden. Dieselloc 2454 werd meerdere malen gebruikt voor bedieningswerk voor HSL (zie meerdere andere jaaroverzichten) en er volgden een paar koude dagen met zelfs een beetje sneeuw. Aan het eind van de maand kwam ICNG 3113 naar Nederland en reed VolkerRail een eerste transport met afvoer van SGM. De losweg de Birkt in Amersfoort werd nog enkele malen gebruikt voor het lossen van stansvormen, maar in tegenstelling tot december 2020 lukte het mij nu niet om de bediening daarvan vast te leggen.

Februari
Begin februari viel er een goede hoeveelheid sneeuw in Nederland en lag een groot deel van het treinverkeer op z'n gat. Na enkele dagen wikken besloot ProRail dat er toch een sneeuwschuiver nodig was om de Betuweroute sneeuwvrij te maken en daarvoor stond de SHD paraat. De sneeuwduinen bij de meeste fotostekken waren in een paar dagen tijd al ingezakt, dus de gehoopte spectaculaire sneeuwschuiffoto lukte mij niet. Bij Echteld brak aan het eind van de dag wel de zon door en kon ik de 2205 op de Betuweroute fotoraferen.

Afbeelding

In de tweede helft van februari ging ik samen met een collega enkele dagen naar Salzgitter voor testen met ICNG. Op de enige vrije middag maakte ik per auto nog een succesvol hobbyrondje langs de spoorlijn van VPS, maar het hoogtepunt was natuurlijk onze eigen trein: ICNG 3109.

Afbeelding

Maart
Op 2 maart fotografeerde ik RFO 193 623 was onderweg met een sleep ketelwagens als trein 42793 naar Bad Bentheim.

Afbeelding

Verder fotografeerde ik deze maand de NS Vectron in Flow-kleurstelling voor de IC Berlijn en lukte het eens om een foto te maken van DBC met autotrein bij de C.RO-terminal in de Botlek.

April
Nadat in 2020 de 1756 bij Strukton in dienst kwam, volgde dit jaar VolkerRail met de aanschaf van 2 1700'en die in een fraaie kleurstelling werden gebracht. De 7178 (ex-1778) verscheen in maart al op de baan en in april kon ik de lok vastleggen. Op 19 april werd de Vossloh Hannibal overgebracht van Rotterdam naar Amsterdam met die loc en de 203-4 achterop.

Afbeelding

Mei
In mei was het rond Gouda druk met omgeleid goederenverkeer en kon ik diverse vervoerders vastleggen die hier normaliter niet passeren. De twee hoogtepunten van de maand zijn wat mij betreft echter goederentreinen die ik bij Maartensdijk kon vastleggen. De tweede daarvan was Strukton met robeltrein, maar de keuze voor het jaaroverzicht valt op de eerste van de twee.
In februari ontving de Duitse goederenvervoerder NIAG toelating om in Nederland treinen te rijden. Op 1 mei reed NIAG voor het eerst een kolentrein vanuit Amsterdam naar Moers, met als tractie de van MRCE geleaste 189 207 en 189 284. Vanwege werkzaamheden bij Utrecht Zuilen reed NIAG's eerste kolentrein 44799 via Hilversum.

Afbeelding

Juni
In juni verscheen de eerste gereviseerde VIRMm2/3 in Flow-kleurstelling in de reizigersdienst. Op de vroege ochtend van 8 juni passeerde VIRMm 9528 bij Loenersloot als intercity 2914 Eindhoven - Enkhuizen.

Afbeelding

Het absolute hoogtepunt qua bedieningen dit jaar was voor mij LTE die de bediening van Barneveld in de avond uitvoerde. Qua logistiek was het een stuk complexer, omdat de trein nu extra gesplitst moest worden te Amersfoort. In het laatste zonlicht kon ik in Barneveld de 6406 met 6 graanwagens vastleggen.

Afbeelding

Juli
In juli ging ik voor werk nogmaals richting Salzgitter, ditmaal ruim een week en met meer collega's. Met één vrije dag tussendoor op zondag besloten we met z'n allen die dag de Harz in te gaan, alwaar ieder een eigen (sportief) plan aanhield. Ter voorbereiding had ik in Nederland mijn stadsfiets in de auto ingeladen en heb ik daarmee de Brocken beklommen, met diverse pauzes om de stoomtreinen van de HSB vast te leggen. Op zaterdag eindigde de werkdag ook al eerder dan de andere dagen en kon ik ook een rondje maken rond de industrie van Salzgitter AG. Op de foto zien de VPS-loc 631 met een sleepje open wagens.

Afbeelding

Augustus
De maand augustus begon vanwege een opgelopen bacterie voor mij met ruim twee hopeloze energieloze weken. Uiteindelijk hadden de artsen gevonden wat mij mankeerde en mocht ik antibiotica slikken. Gelukkig stond het daarmee precies de vakantie naar het Schwarzwald niet in de weg. In de vakantie heb ik diverse omgeleide goederentreinen kunnen vastleggen langs de Schwarzwaldbahn en mijn vriendin heeft deze vakantie voor het eerst in een stoomtrein gezeten: we gingen mee op een sonderfahrt door de 52 7596 getrokken door alle tunnels. Voor het overzicht kies ik echter een foto in een van de andere plaatsen die we in de vakantie hebben bezocht.
HVLE reed in 2021 diverse treinen met boomstammen vanuit het zuidwesten van Duitsland. Op zaterdag 21 augustus was er een trein beladen in Hüfingen die aan het eind van de ochtend op het station van Donaueschingen was aangekomen. Aan het begin van de middag stond de V330.2 van HVLE klaar om als trein 95277 naar Ulm te vertrekken.

Afbeelding

September
In september ging de bediening van Steinweg in Amsterdam over naar Lineas die sindsdien vast naar Amsterdam rijdt. Strukton begon met het opbreken van emplacement Dijksgracht en aan het eind van de maand reed RailAdventure een rondrit met het Luxon-rijtuig.
Naast diverse projectvervoeren die RFO in 2021 reed vanuit Beverwijk, deed DB Cargo in september ook een duit in het zakje met een staalbrammenvervoer naar Oberhausen. In een heerlijk zonnetje legde ik bij Assendelft de zwarte 189 099 vast met een van die treinen.

Afbeelding

Oktober
In oktober maakte ik enkele hobby-uitstapjes naar Limburg om de gemengde tractie van Captrain vast te kunnen leggen bij Landgraaf en voor omgeleide goederentreinen op de noordelijke Maaslijn. Tussendoor stond een familiebezoek in Duitsland op de rol, waarbij het uitkwam om op de terugweg de lunchpauze langs het spoor te doen. In het halfuur pauze bleek in een goed portie geluk te hebben: een voorbijganger vertelde mij dat er in Sontra helemaal niet veel goederentreinen rijden, maar ik legde er meerdere vast. De laatste was duidelijk de meest interessante: de EBS 143 124 en 143 056 passeerden met houttrein 52595 Göttingen - Ingolstadt.

Afbeelding

November
Zoals wel vaker was november voor mij een relatief rustige maand qua spoorhobby. Voor werk ben ik wel nog een dag naar België geweest voor onderhoud aan een meetsysteem, waarbij ik op de terugweg nog een enkele goederentrein kon vastleggen. Dichterbij huis legde ik ook de VSM 23 071 met twee rijtuigen vast, die in het jaaroverzicht van DDZ7504 terug te vinden is.

December
In december kon ik tweemaal een bediening van BTT Botlek vastleggen met een opvallende grijze loc. De RFO 6702 verruilde eerder dit jaar de oranje jas voor een grijze outfit en wordt veelvuldig heen en weer gesleept voor bedieningswerk op diverse plekken. Unieker was dat RheinCargo op 10 december in opdracht van LTE een bediening uyitvoerde met een dieseltraxx. Zodoende moest de DE801 met een set van 12 ketelwagens even voor de poort te wachten om daarna de wagens te plaatsen.

Afbeelding

Net als in andere maanden kwam er in december meer nieuws langs de lens dat het echter niet haalt in het jaaroverzicht: een kort uitstapje naar Friesland maakte het mogelijk de WINK-treinstellen vast te leggen in winterse landschappen. Eerder dit jaar kwamen deze treinstellen bij Arriva in dienst. In 2022 mogen die treinstellen ook met de stroomafnemer tegen de bovenleiding ingezet worden en kan er dus nuttig gebruik gemaakt worden van de accupakketten die deze treinstellen hebben. Vanaf eind januari zal volgens planning het ICNG-proefbedrijf starten bij NS, dus we zullen dat materieel in 2022 vaker gaan zien. Ik hoop voor eenieder dat we allemaal progressie mogen ervaren, zowel qua gezondheid als op hobbymatig en spoors gebied!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door VinceCargo »

Leuke variatie! Oktober is m’n favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Ruben01
Berichten: 1301
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door Ruben01 »

Gaaf overzicht Rens! Met de Kippenlijn als m'n achtertuin vind de 2e juni-plaat natuurlijk het leukst :-))
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Rens! Mijn favoriet is mei!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 430
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door Kevinrail »

Het is weer een leuk jaaroverzicht geworden Rens! Mijn favorieten plaatjes zijn die van februari, mei en december (zeker uniek om die loc eens wat anders te zien doen dan containertreinen trekken).
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door Mattie »

Leuke serie Rens! Maart is mijn favoriet, de plaatjes uit Juli en September zijn erg orgineel!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht, wat is oktober een knaller zeg!
wessele
Berichten: 761
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door wessele »

Leuke serie. December is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 501
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Rens

Bericht door derquinho »

Heel mooi! Bij mij springt de bediening van Barneveld eruit en de EBS 143'ers.
Plaats reactie