Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Beste forumleden,
Het jaar 2021 was een bijzonder jaar. Om mijn derde jaaroverzicht maar even met een lekkere cliché te beginnen! Wat foto’s betreft, was het eigenlijk best een prima jaar. Er waren wat maanden waarin het weer een groot deel van de tijd tegenviel, maar over het algemeen was het best oké. De zomermaanden waren niet zo zonnig als gehoopt en te verwachten was, maar er waren genoeg losse dagen waarop zonnige foto’s gemaakt konden worden. Een fototechnische hoogtepunt van dit jaar was zonder twijfel de sneeuw die in februari viel én bleef liggen.

Net als in mijn voorgaande jaaroverzichten (2019 en 2020) heb ik geprobeerd om variatie in te bouwen in mijn foto’s, maar zoals gebruikelijk is het grootste deel van de 509 (!) verschillende treinen op de foto gezet in de buurt van mijn woonplaats. Voor wie dat niet weet; ik ben die vastgeroeste fotograaf uit Zaltbommel die (nog) geen auto heeft en daardoor met grote regelmaat op ‘zijn’ thuisstekken te vinden is. Het is me dit jaar wederom niet gelukt om voor elke maand een geschikte foto te vinden. Het lukte beter dan vorig jaar: bij 11 van de 12 maanden is een foto gevonden. Augustus is als enige maand niet terug te vinden in dit overzicht. Als compensatie heeft september twee foto’s!

Veel plezier met mijn jaaroverzicht!


Januari
Afbeelding

Januari verliep, voor zover ik me kan herinneren op basis van mijn gemaakte foto's, overwegend bewolkt. Behalve dat het weer dus niet zo spetterend was, had ik het ook druk met mijn stage die eind januari eindigde. Ik bezocht in het weekend een keer Dordrecht, ik reed af en toe van mijn thuiswerkplek naar het spoor, maar verder werd er weinig ondernomen in de eerste maand van het jaar. Na mijn laatste stagedag was er kort wat tijd en op vrijdag 31 januari reed ik naar de Betuweroute om me daar een paar uur te vermaken en het aantal gemaakte foto's van deze maand op te schroeven. Na een tijdje bij Haaften gestaan te hebben bleek LTE onderweg te zijn met een graantrein. Gezien de zon moest er verkast worden. Na overleg viel mijn oog op Herveld waar ik bovenstaande foto maakte. De afwijkende LTE 286 940 passeert de fotografen als trein 41322.


Februari
Afbeelding

Februari ging verder waar januari gebleven was; grijze luchten en waterkoud weer. Hier kwam gelukkig na ruim een week verandering in toen Nederland op 7 februari wakker werd in een wit land. Sneeuw en treinverkeer blijft hier altijd een issue. Op de eerste dag dat er sneeuw lag, was het zelfs zo ernstig dat NS helemaal niet reed. Een enkele lokale vervoerder probeerde het wel, met wisselend succes. Op 8 februari was er na een nacht werken weer een beetje reizigersverkeer mogelijk. Goederenvervoerders waren echter nog nergens te bekennen. Om inzichtelijk te krijgen hoe de situatie op de Betuweroute was, zette ProRail een zeer unieke trein in. De 2205 van Stichting Historische Dieselmaterieel mocht met lage snelheid de goederencorridor schouwen. Wellicht breekt nood wet, want deze loc heeft geen toestemming om op dit ETCS-baanvak te rijden. Met sneeuwschuiver voorop passeert de geel/grijze ex-NS diesel de gelukkige fotograaf. Naast deze foto werden er later in de maand ook (sneeuw)foto's gemaakt, onder andere in Haaften, Tricht, Zaltbommel, Bruchem, Willemsdorp, Dordrecht, Breda, Helvoirt en Den Bosch.


Maart
Afbeelding

De eerste foto in dit overzicht die genomen is vanaf de Vlierdseweg! Geen zorgen, het is niet de laatste. Er volgen er nog drie! Maart kende mooie zonnige perioden waardoor er relatief veel foto's gemaakt werden. Dit maakte de keuze ook lastig. Kanshebbers waren Lineas op de Betuweroute, Lineas in Brabant, HSL bij Zaltbommel, VolkerRail op dezelfde dag en plek, LTE, DB Cargo's regenboog, een DB kolentrein en SGMm en SNG bij Nieuwerbrug. Al deze platen (respect als je ze alle negen bekeken hebt!) hebben het overzicht niet gehaald. De winnaar van maart was Rail Force One. Geen bijzondere tractie, maar gewoon een erg gave trein. Naar verluid gaat het om een met raapzaadolie beladen trein. De trekkracht wordt verzorgd door de 1831.


April
Afbeelding

April was vergeleken met maart rustiger. Dit was het directe gevolg van mijn opleiding waar een multidisciplinair project tijd opeiste. De hobby gaat dan uiteraard op een lager pitje. Toch werd er geregeld tussen de overleggen en bijeenkomsten door tijd gemaakt voor het schieten van foto's. Meestal dicht bij huis, snel op en neer, in het weekend of 's avonds, maar soms ook doordeweeks en wat verder weg. De gekozen foto voldoet aan de criteria 'dicht bij huis' en 'snel op en neer'. Op de foto zien we een reguliere onderhoudsrit van NS International voorbij mijn woonplaats rijden. Hoewel de rit regulier is, is de tractie dat verre van. Loc 1765 wordt gesleept door de 193 759.


Mei
Afbeelding

Mei begon spectaculair met een testrit van de 01 1075 in Rotterdam. Behalve dit knallende begin was mei voor mij ook opvallend zonnig met werkelijk schitterende wolkenluchten (zie RFO op 5 mei en VTG op 7 mei). Met name de eerste en laatste dagen van de maand waren stralend! In die perioden werd de camera dan ook veelvuldig tevoorschijn getoverd, zoals voor mijn eerste zonfoto van de LTE 186 945, de Europese ICE, een VIRMm als sprinter, mijn eerste en tweede foto van de 189 099, een omgeleide Trecate-keteltrein van BLS en nog vele anderen. Tussendoor werd ook de Flying Dutchman nog vastgelegd. De keuze was dus reuze. Om een beetje afwisseling in te bouwen werd ditmaal gekozen voor een reizigerstrein. Wél een reizigerstrein op een vertrouwde locatie. Het gaat om SGMm die op 5 mei bij hoge uitzondering langs Zaltbommel reed. Met vies veel geluk konden treinstellen 2140 en 2960 in de zon op de gevoelige plaat gebrand worden


Juni
Afbeelding

Het zonnige einde van mei gaf een goede voorzet voor het begin van juni. In de eerste tweeënhalve week van juni was het weer goed. Op de 2e dag van de maand werd dan ook de foto gemaakt die het jaaroverzicht gehaald heeft. De keuze gaat ten koste van de laatste foto van de 189 091 in hommelkleuren, van treinen op een boot, van een HSL en Freightliner graantrein. De nez-cassé mag dus juni vertegenwoordigen. Na een bescheiden feestje vanwege het 40 jarige bestaan van onder andere deze loc mocht RRF 4402 op 2 juni een GATX-keteltrein naar Kijfhoek rijden via Brabant. Bij Helvoirt werd de oude dame vastgelegd.


Juli
Afbeelding

Na de zonnige zesde maand viel de zevende maand eigenlijk wel een beetje tegen. Ik maakte foto's, dat doe ik altijd, maar in het jaaroverzicht zie je toch liever treinen in de zon. Dit was in juli uitdagend. In totaal vond ik dat er drie foto's in aanmerkingen kwamen voor het jaaroverzicht. En dat voor een zomermaand! Behalve bovenstaande foto waren deze Flow-VIRMm en dit Struktontreintje genomineerd. Lineas kwam als winnaar uit de doos. In 2021 begon de Belgische vervoerder met het bestickeren van de door hen geleasede Railpool- en Akiemlocs. Onder de fotograaf gaf dit uiteraard blijdschap; alles is beter dan een kale leaseloc. De bestickering die Lineas toepast, beperkt zich tot een groot logo op de zijkanten en een klein logo op de neus. Ook de 186 510 moest eraan geloven. Op 20 juli trekt de schone Traxx een Silesia-Xpress voorbij de fotograaf in Bruchem.


Zoals in de inleiding beschreven is augustus in dit overzicht niet vertegenwoordigd. Om toch aan de twaalf foto's te komen heeft september het geluk tweemaal in de lijst voor te komen. Augustus kenmerkte zich voor mij als 'net niet'. De zonfoto's zijn leuk, maar 'net niet' bijzonder of leuk genoeg voor het jaaroverzicht, de unieke foto's zijn 'net niet' omdat het licht te matig is of de zon de halvetrein belicht... Dus dan maar niks van augustus en door naar september!


September 1
Afbeelding

September had heel wat betere momenten dan augustus. Ondanks dat ik begin september aan een nieuwe uitdaging, de minor Railtechniek aan de Hogeschool Utrecht, was begonnen, lukte het om er regelmatig op uit te trekken. De eerste keer dat ik dat deed, was nog voor het begin van het nieuwe schooljaar. Bij Tricht werd op 3 september SGMm, dolime en staalplakken gefotografeerd, twee dagen later kon PKP met moeite worden gevangen, weer twee dagen later was DB Cargo van de partij met een fraaie containertrein en wéér twee dagen later kon een buffeltransport van Railexperts in zon worden vastgelegd. Later in de maand konden van een ICE en van een Plan U twee 'once in a lifetime' foto's gemaakt worden bij Bruchem, trokken de twee eenlingen van RFO samen een sleep ketels voorbij Zaltbommel en tot slot was RailAdventure met Luxon-panoramarijtuig in Nederland. In het laatste weekend van september was er na twee jaar wachten weer Den Bosch onder Stoom. De modelspoorwinkel in de Bossche hoofdstad had groots uitgepakt met pendelritten op de zaterdag en een rondrit op de zondag. Ik was beide dagen aanwezig. Zaterdag liet de zon het behoorlijk afweten met als gevolg alleen maar bewolkte foto's en slechts één dun zonnetje. De zondag begon beter! Ik wachtte in Helvoirt de leeg materieelrit van de Stoom Stichting Nederland op. Met wat vertraging raast stoomloc 01 1075 langs de fotografen.


September 2
Afbeelding

Zoals beloofd zouden er twee foto's uit september in dit overzicht zitten. Bovenstaande foto was de enige foto waarvan ik zeker wist dat ie terug zou komen in het overzicht toen ik begon met de selectie. Het maakte me niet uit hoe, maar hij moest erin. Na alle zon eerder in de maand leek de herfst op 29 september echt begonnen. Deze foto is zo'n beetje het ultieme geluk dat je als fotograaf kan hebben en zo voelt het ook; de volledige trein in de zon en een indrukwekkende, dreigende lucht op de achtergrond. Rail Force One 1837 trekt de schone homogene Ostrava-kolentrein langs de toen nog droge fotograaf. Dit is voor mij de allerbeste foto van het jaar.


Oktober
Afbeelding

In oktober was er één dag waarop ik tijd had én er zon was: de 24e. Op deze dag werden RRF en NS (SNG) in Tricht geklikt, was er een Flow-VIRMm en ICMm bij Zaltbommel, verscheen de DinnerTrain en reed de Volvotrein met de Railpoolregenboog. En dat alles op één dag! Behalve de 24e waren er tussendoor nog wat gelukjes; onder andere met VolkerRail, DB Cargo en RFO. De keuze voor deze maand was echter geen foto van de 24e, maar van het begin van de maand. Op 4 oktober was ik, nadat ik op 3 oktober meereed met de #ConnectingEurope Express, in Willemsdorp te vinden om de trein waar ik in zat ook van buitenaf te fotograferen. De trekkracht was inmiddels veranderd van de 1752 naar de 186 008. In de boog ziet de groep fotografen de trein voorbijkomen.


November
Afbeelding

November was fototechnisch redelijk. Vooral de eerste week was ik actief. Er was wat zon en ik had wat tijd. Op de eerste dag van de maand reed er bij hoge uitzondering SNG in de 6000-serie. En dag later reden er, vanwege werkzaamheden, ICE's over de Betuweroute. De laatste echt goede zonfoto werd op 7 november gemaakt van een andere reizigerstrein, een SGMm. En verder was november matig. Ondanks dat werd er thuis meer en meer SGMm geklikt en werd ik toch op een zonnetje getrakteerd bij Lineas. De foto van deze maand is gemaakt in de eerste week, op 5 november om precies te zijn. Tussen de wolken door belicht de avondzon de 102001 die met de leeg mat DinnerTrain voorbij Zaltbommel rijdt.


December
Afbeelding

December 2021 zal de boeken ingaan als de laatste maand van het stadsgewestelijk materieel. De oersprinter van NS ging met ingang van de nieuwe dienstregeling definitief aan de kant. Voor veel fotografen een reden om in dit laatste dienstjaar achter de sprinters aan te gaan. Ook ik deed dit, zij het vooral in de eigen omgeving. In december reisde ik twee keer naar Den Bosch om daar een poging te doen. De eerste was niet om over naar huis te schrijven (en staat dan ook nog niet online), de tweede was veel beter. De keuze voor december was gemakkelijk. Er werden slechts zeven treinen gefotografeerd en ik wil dit overzicht graag eindigen met het Plan Y-materieel. Halterend op station 's-Hertogenbosch met als achtergrond de fraaie oude perronkap wordt NS SGMm 2962 door een handjevol fotografen vastgelegd tijdens het blauwe uurtje.


Mijn jaaroverzicht is weer een heel verhaal geworden. Behalve de twaalf foto's die het overzicht vormen heb ik nog 497 andere treinen op de foto gezet. Een aantal van die foto's staan indirect toch in dit overzicht. Net als vorig jaar heb ik met linkjes allerlei foto's achter het overzicht gezet. Het overgrote deel zit uiteraard niet in het overzicht. Als ik het de moeite waard vond om de foto's te delen, zijn ze te vinden op mijn Flickr-pagina. Neem daar gerust een kijkje. Voor nu ga ik een einde breien aan dit overzicht. Ik ben benieuwd wat volgend jaar ons brengt!

Ik wil iedereen een goed, gelukkig en gezond 2022 toewensen!

Tot volgend jaar!

Remco Gloudemans
Laatst gewijzigd door RemcoG op ma jan 03, 2022 12:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door LHN »

mooi overzicht, remco!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3828
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door erica »

Mooie serie Remco, mijn favoriet is juni.
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door knarf6472 »

Leuk, Remco!
Greetz,
Knarf
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door stijn55 »

Mooi overzicht Remco!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie serie! De vele foto's met dreigende luchten maakt het moeilijk om te kiezen :lol:
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door NS1707 »

Leuk overzicht uit Zaltbommel, vooral maart is erg gaaf!
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door TM0304 »

Mooi hoor! Juni en september 1 zijn erg leuk!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door ICEmaster »

Ondanks dat het een beetje "vastgeroest" is :P een heel divers en fraai overzicht met als favorieten de "neusjes"! Die van september aan de Vlierdseweg blijft magisch...
Ik fotografeer op zonne-energie
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht Remco! De intro komt me bekend voor, heb het alleen met Ede :lol: Zonder twijfel is september 2 mijn favoriet.
Mattie
Berichten: 604
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door Mattie »

Fraai overzicht Remco! Februari en November zijn mijn favorieten.
arnold
Berichten: 14591
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door arnold »

Leuk overzicht. Maar je kunt ook met het OV gaan toch, ;) en dan ergens met de OV fiets heen fietsen!
Bert63
Berichten: 105
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 5:34 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door Bert63 »

Heel mooi Remco
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtig jaaroverzicht Remco! September II is mijn favoriet!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door wessele »

Leuke serie uit de regio!
ZO6176
Berichten: 484
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door ZO6176 »

Mooi overzicht. September-2 is mijn favoriet
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai jaaroverzicht, juni en september-01 vind ik de mooiste
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door Kevinrail »

Mooi, kleurrijk en gevarieerd jaaroverzicht Remco! Juni en september 2 (vanwege de donkere lucht) springen er wat mij betreft uit.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door VinceCargo »

Beide september platen zijn m’n favoriet.
leuke serie
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door derquinho »

Mooi Remco! Juni is mijn favoriet.
Spoor-nl
Berichten: 209
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 8:01 am

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door Spoor-nl »

Gaaf, juni en september 1 zijn wel mooi gelukt zeg!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Leuk om te lezen hoeveel verschillende favorieten er zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie