Pagina 1 van 1

Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 4:08 pm
door wessele
Met nog enkele dagen te gaan voor 2021, is het tijd om terug te kijken naar de opbrengst van afgelopen jaar op fotografisch gebied. Hoewel de coronacrisis voornamelijk nadelen kent, zorgde het thuiswerken aan het begin van het jaar er wel voor dat er wat meer tijd gemaakt kon worden voor de hobby. Met name de laatste maanden was er weinig tijd, en ook het weerbeeld was niet om over naar huis te schrijven. Al met al hoop ik toch weer een gevarieerd jaaroverzicht te hebben samengesteld.

JANUARI
Afbeelding
Hoewel er in januari al veel leuke foto's konden worden gemaakt, zoals HSL in Almelo en Railtraxxx in Lommel, werden er geen zonfoto´s gemaakt. Wel ging al snel na de jaarwisseling een langgekoesterde wens in vervulling: het 's nachts vastleggen van een LTE 6400 bij Wuppermann Moerdijk met de Wolfurt-shuttle. Op 6 januari was het de fraaie 6409 die de bediening in Moerdijk uit mocht voeren. We zien hier de korte trein voor de poort bij Wuppermann staan, wanneer de dienstdoende machinist bezig is om de koppelingen "lang" te draaien.

FEBRUARI
Afbeelding
Februari 2021 is mijn collectief geheugen ingegaan als één van de meest productieve hobbymaanden ooit. Dagenlang werd hobbyend Nederland verwend met strakblauwe luchten en leuke treinen. In de nacht van 7 naar 8 februari viel daar als klap op de vuurpijl ook nog fraai pak sneeuw bij. De lol kon niet op. Ondanks dat de sneeuw op 12 februari alweer wat was weggegooid, werd mijn favoriete foto van dit sneeuwseizoen geschoten. HSL Netherlands zou die ochtend een beladen gastrein vanuit Vlissingen Sloehaven rijden. Aangezien de 2454 van de gelijknamige stichting enkele dagen eerder was gespot in de Sloehaven, besloot ik tijdens de koude morgen polshoogte te gaan nemen. Al snel dook de fraaie loc op tijdens het uithalen van de lange beladen gasketelwagentrein, wat door het hoge treingewicht in twee delen gebeurde.

MAART
Afbeelding
In 2021 bleef ook de tweewekelijkse verbindingen tussen Antwerpen en Tessenderlo bestaan, waarbij gereden wordt met één van de groene 6400-locomotieven. Op 20 maart reed de trein door werkzaamheden een fikse omweg via Gent, waardoor de aankomst in Tessenderlo later was dan gebruikelijk. Hierdoor zou ook afvoertrein 60296 "goed voor de zon" uit Tessenderlo vertrekken. Kort de vertrek zien we de 6481 met het korte sleepje passeren.

APRIL
Afbeelding
Na jarenlang te hebben "gedieseld" tussen Veendam en Hermalle, heeft vervoerder LINEAS er in 2021 voor gekozen om de dolimetrein van Sittard tot Onnen te bespannen met TCS 1700-locomotieven, met aan beide uiteinden een lastmile-locomotief. Een beproefd concept dat tot dusver door alle voorgaande partijen die bij de trein betrokken waren, ook zo werd uitgevoerd. De lastmile tussen Onnen en Veendam wordt in dit geval door een G2000 uitgevoerd, waarbij het uiteindelijke streven is dat er meer werk in het noorden kan worden verworven, zodat de aanwezigheid van een dieselloc gedurende de hele week gerechtvaardigd is. Op 20 april sloeg het noodlot toe en bleek G2000 2105 defect, waardoor de trein strandde in Onnen. Hierdoor was Lineas genoodzaakt om hulptractie naar het hoge noorden te sturen. Hiervoor werd geen beroep gedaan op de toenmalig verhuurder IRP, maar werd de in eigen huisstijl gestoken 1571 afgevaardigd voor de lange tocht. Na aankomst werd de loodzware trein alsnog bij Nedmag bezorgd, zij het met een vertraging van circa 16 uur. Na lossing werd de trein teruggesleept naar Onnen, waarvandaan de trein met de IRP 1700 verder richting Sittard kon worden gereden. Kort na vertrek uit Veendam zien we de 1571 met de onfortuinllijke 2105 passeren net na het passeren van station Hoogezand-Sappemeer met niet minder dan 23 wagens.

MEI
Afbeelding
Locomotieven die in 2021 een prominente rol hebben gespeeld bij de dagbesteding van menig spoorfotograaf, zijn de zeer fraai uitgedoste 6400'en van Railtraxx. Om locs uit de serie Class'66 vrij te spelen werd de bekende Antwerpen-Terneuzen shuttle met een 6400 gereden. Hierdoor waren de locs voor het eerst in lange tijd in Nederland aan te treffen. Op 7 mei was het de 6482 die de tractie mocht leveren voor deze trein. Met een vertraging van pakweg 60 minuten zien we de trein in de laatste zonnestralen bij Zandstraat passeren, wanneer de grens naar België niet veel later zou worden bereikt. Na kopmaken op Gent-Zeehaven zou aan de verdere reis naar Antwerpense Combinant-terminal worden begonnen.

JUNI
Afbeelding
Hoewel al meermaals in andere jaaroverzichten vertoond, verdient de DBC 6417 zeker een plaats in het overzicht. Op 1 juni kwam de loc naar de Eemshaven om wagens beladen met celluse uit te halen. Anders dan vroeger is het nu mogelijk om met een beperkte hoeveelheid wagens om te lopen op het terrein van de voormalige "Sugarterminal", tegenwoordig ook onderdeel van Wagenborg. Hierdoor viel het vertrek na het uithalen van de wagens "goed voor de zon" vast te leggen uit de Eemshaven. We zien hier de 6417 vertrekken met de 8 met cellulose beladen wagens richting de aansluiting naar de hoofdbaan. Hier zou nog een uur moeten worden gewacht op de vertrektijd. Het vervroegen van een treinpad vanuit de Eemshaven is niet eenvoudig, doordat een cargo vanuit deze haven conflicteert met de reizigersdienst, doordat er geen passeersporen zijn tussen Uithuizermeeden en de Eemshaven. Wanneer er een trein vertrekt vanuit de Eemshaven, wordt er een Arriva-trein langer opgehouden op station Uithuizermeeden (11 minuten), om de doorgang mogelijk te maken. Het was alweer jaren geleden dat er vervoer was van DBC naar de Eemshaven. Laten we hopen dat deze ontwikkelingen zich ook in 2022 voortzetten.

JUNI BONUS
Afbeelding
Ook in juni werden veel foto's gemaakt. Voor de selectie werd getwijfeld tussen Railtraxx in Lommel, of een fraaie omleider via de zuidelijke Maaslijn. Voor de afwisseling werd voor Lineas gekozen. Tijdens de zeer zonnige en warme 13 juni reed Lineas haar zondagse lege dolimetrein omgeleid via de zuidelijke Maaslijn door werkzaamheden tussen Eindhoven en Weert. Ondanks dat IRP de tractie voor deze trein desondanks had kunnen leveren, koos Lineas er dit weekend om de trein weer eens ouderwets over het gehele traject met diesel te rijden met haar eigen locs van het type R77. Speciaal voor deze gelegenheid werden de enige 2 van ATB-voorziene "werbeloks" 7784 en 7789 weer bij elkaar geraapt om de trein gezamelijk van tractie voorzien. Doordat de trein een halfuurtje te vroeg uit Venlo vertrok, was het mogelijk om de trein bij het voormalige station van Belfeld vast te leggen.

JULI
Afbeelding
Het jaar 2021 stond voor RTB CARGO BELGIUM NV absoluut in het teken van aanwerven van nieuw verkeer. Er werden diverse nieuwe vervoersstromen opgenomen in het werkpakket naar Antwerpen (Alaska), Gent (Rodenhuizedok / Kluizendok), Terneuzen en Engis. Vooral laatstgenoemde bestemming wordt slechts heel incidenteel aangedaan, doordat de zwaveltreinen die worden aangevoerd vanuit Polen meerdere bestemmingen kennen (voornamelijk in Duitsland). Het is voor het eerst dat een private vervoerder wagens mag ophalen vanuit dit kenmerkende industriestadje. Op 22 juli was het de RTB V 267 die een sleepje geloste wagens mocht ophalen.

AUGUSTUS
Afbeelding
Hoewel het baanvak tussen Sas van Gent en Terneuzen op Nederlands (ProRail) gebied ligt, is er sinds de opheffing van het zogeheten "eilandbedrijf" nog zelden een loc aan te treffen die niet in België is toegelaten. De reden hiervoor is natuurlijk het niet te hoeven te wisselen van locomotief aan de grens. Toch komt het zo nu en dan voor dat er een locomotief opduikt zonder toelating voor België, zoals ook in augustus 2021. Groot was de vreugde toen bleek dat het dit keer de 6461 was die de gemoederen in Zeeland mocht versterken. Op 13 augustus was de loc belast met het rijden van de buurtgoedertrein van Sas van Gent naar Terneuzen Zuid. Terwijl de zon goed door de aanwezige sluierbewolking prikt, zien we de gele eenling passeren ter hoogte van Zandstraat met de aanvoertrein van Terneuzen Zuid en Axel aan de haak, bestaande uit een bloktrein voor Verbrugge, en één zeildoekwagen voor Outokumpu.

SEPTEMBER
Afbeelding
In september is het opnieuw Railtraxx dat de klok slaat. Per 1/9 nam Railtraxx de zinkertstreinen tussen Antwerpen en Budel/Balen over van Lineas. Ook voor deze trein worden fraaie 6400-locomotieven ingezet. Op 7 september was de trein uit Balen vertraagd en reed daardoor perfect voor de zon over de Oosterweelbrug, die een herkenbaar motief vormt in de Antwerpse Oude Haven. Daardoor werd er vanuit het werk, gelegen op slechts 5 minuten rijden van de stek, naar de fotostek gereden. In een lekker zonnetje zien we de 6481 passeren met de geloste trein uit Balen tijdens de laatste kilometers richting bundel Groenland.

OKTOBER
In oktober werden helaas geen noemenswaardige foto's gemaakt. Deze foto wordt gecompenseerd met een tweede foto uit juni.

NOVEMBER
Afbeelding
Zoals eerder geschreven is RTB CARGO sinds medio 2021 enkele keren per week aan te treffen in Zeeuws-Vlaanderen met knikketeltreinen. Het betreft bloktreinen met kalkslurry die worden opgehaald langs de bekende Blauwe Kade in Terneuzen. Op 22 november was het de min of meer vast ingezette V 266 die weer een slagje door het prachtige Zeeuws-Vlaanderen mocht maken. Na het wisselen van wagens zien we de loc met de lange en zware trein passeren langs de imposante bomenrij van Zandstraat. Korte tijd daarna zou de trein de grens met België passeren tijdens de laatste kilometers richting Gent-Zeehaven, waarvandaan de trein zijn reis met elektrische loc zou gaan vervolgen.

DECEMBER
Afbeelding
We sluiten het jaar af zoals we eraan begonnen: met een nachtfoto! Na een omvangrijke revisie werd de fraaie 6702 van RFO, alias "Belg", weer vrijgegeven voor inzet. Veel tijd voor stilstand was er niet: na terugkeer werd de loc al ingezet in Vlissingen, Rotterdam. Dordrecht, Amersfoort en Amsterdam. Op 13 december was de loc bezig bij Standic in Dordrecht met het uithalen van een biodieseltrein. Kort na vertrek zien we hier de 6702 passeren met zijn sleep. Via de onoverzichtelijke stamlijn zou de trein zich een weg naar het station banen, waarvandaan een 1800 de trein verder richting Kijfhoek zou rijden.

En daarmee is er weer een einde gekomen aan het jaarlijkse overzicht. Alvast de allerbeste wensen aan jullie allemaal voor 2022, en wie weet zien we elkaar weer langs het spoor in het nieuwe jaar! :-)

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 4:51 pm
door TM0304
Moeilijk kiezen met zo'n mooi jaaroverzicht, maar februari en de juni-bonus zijn wel erg mooi!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 4:52 pm
door Ruben01
Weer een gaaf dieselrijk overzicht! Februari en augustus zijn m'n favoriet.

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 5:47 pm
door stijn55
Errug fraai overzicht!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 7:37 pm
door LHN
heel mooi, vooral juni!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 7:57 pm
door ThijsvLoon
Prachtig overzichtje hoor!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 8:22 pm
door Saitzee
Fraai jaartje maar weer! :)

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 9:34 pm
door TSNL250
Mooi overzicht!
Januari en december zijn mijn favorieten.

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 9:52 pm
door RemcoG
Erg fraaie platen Wessel!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: ma dec 27, 2021 11:01 pm
door Marcel
Mooie serie Wessel, februari is de fraaiste vind ik.

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 7:42 am
door Chris
Heerlijke plaatjes Wessel!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 8:41 am
door Kevinrail
Het is weer een fraai jaaroverzicht geworden Wessel, met een grote variatie aan foto's. April (ik heb er zelf ook gestaan in maart) en november zijn mijn favorieten.

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 11:17 am
door TimoTrimbos
Wat een buitengewoon fraai overzicht! Ik ga voor februari en de Railtraxx 6400'en!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 1:15 pm
door derquinho
Heel mooi Wessel! De 2400 in de sneeuw is de absolute topper!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 1:58 pm
door knarf6472
Geweldige platen, Wessel!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 2:46 pm
door Rens
Mooie serie en zoals gewend bij jou weer een hoop diesel!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: di dec 28, 2021 3:47 pm
door NS1707
Ook dit jaar weer een mooi overzicht met uiterst fraaie bedieningen!

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: wo dec 29, 2021 11:40 am
door Lars
Mooi overzicht! Lekker gevarieerd

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: do dec 30, 2021 9:59 am
door BjörnNielsen
Heerlijk jaaroverzicht Wessel, februari en april vind ik de mooiste

Re: Jaaroverzicht 2021 Wessel

Geplaatst: do dec 30, 2021 5:04 pm
door Mattie
Fraai dieseloverzicht Wessel!