Jaaroverzicht 2021 Yuri

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door YuriSloof »

Het einde van 2021 komt in zicht en dat betekent ook voor mij weer het samenstellen van een jaaroverzicht. Net als vorig jaar bestond school voor een groot deel uit online lessen, maar door het vaak tegenvallende weer werd daar minder van geprofiteerd dan vorig jaar. Ondanks dat werden er weer een hoop leuke treinen op de foto gezet in zowel Nederland als het buitenland, waaruit een lekker gevarieerd overzicht van gemaakt is.

Januari
De eerste 4 maanden van 2021 bestond voor mij uit het lopen van stage en werken/sporten in het weekend. Veel tijd bleef er dus niet over om op pad te gaan. Een groot deel van de foto's bestaat dan ook uit avondplaatjes van het SGM-materieel, waar ik aan het einde van het jaar gelukkig niet achteraan hoefde te rennen. Gelukkig konden 2 zonnige dagen worden meegepakt om erop uit te trekken. De eerste dag was voor de CREW 2454 welke in Pernis actief was, welke behoorlijk wat bekijks trok. Op 14 januari werd tevergeefs gewacht op de Coevorden-shuttle en kreeg ik een tip dat DB Cargo bezig was in Delfzijl. Omdat de zon enkel in het noorden zou schijnen, werd de gok gewaagd en gewonnen. Ook werden de GTW-stellen meegepakt, zoals de 10346 welke onderweg is van Groningen naar Leeuwarden. In Visvliet werd deze vereeuwigd naast de Hilmahuistermolen.

Afbeelding

Februari
Bij februari denkt iedereen ongetwijfeld aan de week met sneeuw. Ook ik probeerde mijn agenda leeg te maken om eindelijk weer eens foto's met een witte wereld te maken. De extra dolime-wagenset met TCS-locomotief, SGM en een dagje Twente konden van het lijstje gehaald worden. Toch is er voor de staalplakkentrein van Rail Force One gegaan in de Houtrakpolder. Op 11 februari duwt onder toeziend oog van een clubje fotografen de 683 de 1831 en de wagons richting het terrein van de TMA.

Afbeelding

Maart
In maart moest ik het vooral hebben van de donderdag- en zaterdagmiddag. Aangezien de projectmeetingen op donderdag vaak vroeg klaar waren, werd het hoofd even leeggemaakt door te hobbyen in de Rotterdamse havens. Hier kwam ik onder andere de tijdelijk rijdende PCC-shuttle van LTE tegen bij de CTT in Pernis. Verder was de 653-03 tijdelijk in dienst van RRF. Op 25 maart mocht de locomotief de kolentrein, welke beladen is bij de EECV, van tractie voorzien naar het emplacement van de Europoort.

Afbeelding

April
In april werd de stageperiode afgerond, waardoor er niet meer 4 dagen per week naar kantoor gereden moest worden. Wel werk ik er nog altijd 2 dagen per week om het bedrijf van KPI's te blijven voorzien. Gedurende deze maand kwamen ook de WINK-treinstellen van Arriva in dienst, waarvoor een dagje werd vrijgehouden. Op 16 april werd weer naar het noorden afgereisd en werd Friesland eens verkend. Eén van de laatste platen van de dag werd genomen nabij Scharnegoutum. De 606 en 612 passeren de fotograaf onderweg naar Stavoren.

Afbeelding

Mei
In mei stond de hobby op een laag pitje en werd er niet veel speciaals vastgelegd. Gelukkig kon op 8 mei na werk een ICNG-transport vastgelegd worden. De gok werd genomen op de Eempolder, waar de toen recentelijk bestickerde 9903 voorbij kwam met aan de haak de ICNG 3204 in een lichtelijk doorbrekend zonnetje.

Afbeelding

Juni
In juni reden een paar interessante treinen. Zo werd de Venice Simplon Orient Express in Haarlem en beide 363'ers in de Houtrakpolder op de chip gezet. Ook gingen de sloopritten per vrachtwagen in de Amsterdamse haven in rap tempo door. Zo werd op de eerste van juni onder andere de ABk van SGM-stel 2961 geklikt bij de poort van HKS.

Afbeelding

Juli
Ondanks alle kleurcodes en gedoe met vaccinaties kon de zomervakantie naar Slovenië toch doorgaan. Net als vorig jaar was het genieten van de mooie landschappen en treinen. De eerste week werd verbleven in de buurt van Koper, wat het begin- en eindpunt zijn van vele goederentreinen die door Slovenië rijden. De overige 2 weken werden bij Metlika gespendeerd. Vanuit hier is ook Split een keer aangedaan voor de nachttreinen. De keuze wordt er dan ook niet makkelijker op met een mooie reeks aan de Sloveense 363'en en 664'en of de Kroatische 2044'en en 2062'en. Toch is het de Sloveense 664 113 geworden met 8 cementwagons. De trein passeert vanuit Anhovo naar Nova Gorica de langste stenen boogspoorbrug ter wereld, welke de Soča-rivier kruist nabij Solkan.

Afbeelding

Augustus
In augustus werd er maar één noemenswaardig tripje gemaakt. De Franse Nez-Cassés had ik nog niet in de collectie, dus daar moest verandering in komen. Op 25 augustus werd naar Frankrijk gereden, waar de zon flink zijn best deed. Naast de vele zilveren locomotieven was ook de BB22334 in béton-kleurstelling van de SNCF van de partij, welke met Corail-rijtuigen onderweg is vanuit Saint-Quentin naar Paris Nord.

Afbeelding

September
September was net als augustus een maand met weinig motivatie om langs het spoor te gaan staan. Ook ben ik begonnen aan de minor Railtechniek in Utrecht om wat meer te weten te komen over de technieken en systemen achter het spoor. Met vele gastdocenten en een gezellige klas inclusief een uitje naar Berlijn vliegen de laatste maanden zo voorbij. Verder werd er op 3 september met een mede-fotograaf naar Zeeuws-Vlaanderen gereden. Hierbij werd in de middag ook voor het eerst de Waaslandhaven verkend. Op vrijdag wordt de gasketeltrein naar Visp uitgehaald door Crossrail, dus deze bediening werd in de gaten gehouden. Tegen het eind van de middag was het eindelijk zover en had de DE6311 de eer om de set uit te halen bij Oiltanking AGT.

Afbeelding

Oktober
In oktober kwam de Connecting Europe Express Nederland in. Ondanks dat ik de rit van bad Bentheim naar Amsterdam moest missen, kon de dag erna wel een foto gemaakt worden. De 186 008 mocht de bestickerde rijtuigen het land uit slepen onderweg naar Brussel en Parijs.

Afbeelding

November
Het doek voor de SGM-stellen is in december gevallen, waardoor een plaatje van een nog rijdend stel niet mag ontbreken in het overzicht. Op 22 november deed de zon weer eens flink haar best en werd weer eens naar Schipluiden gereden voor de laatste plaatjes. Onder een mooie wolkenlucht rolt de 2960 de 2 fotograven voorbij onderweg naar Dordrecht.

Afbeelding

December
Gedurende de donkere dagen van december wordt er gekeken naar bedieningen die geen zon kunnen gebruiken. In 2017 is de laatste keteltrein vertrokken uit Vopak Vlaardingen en ruim 4 jaar later is het weer zover. Op 10 december mocht de Captrain 203-102 een ketelset uit gaan halen. Het plaatje wat natuurlijk dan niet mag ontbreken is op de drukke rotonde vlak voor Vopak en DFDS Seaways. Terwijl een rij vrachtwagens net buiten beeld staan te wachten om zich richting de RoRo-schepen te begeven, duwt de locomotief een kort setje ketels terug om te combineren.

Afbeelding

De 12 foto's zitten er weer op, waardoor er rustig afgewacht zal worden wat 2022 zal brengen. Voor mij wordt het in ieder geval het zoeken en lopen van een afstudeerstage, waarmee de opleiding Logistics Engineering afgerond zal worden. Verder zal het archief ongetwijfeld aangevuld gaan worden.
Dan rest mij enkel nog maar één ding te zeggen: fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar iedereen!
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door michelgouda »

Leuk en fraai overzicht weer !
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door wessele »

Mooie serie. April is mijn favoriet!
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door Peter1978 »

Schitterende serie. Juli is mijn favoriet!
Mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door TimoTrimbos »

Uiterst fraai overzicht! Lekker divers qua treinen én qua weer: ik kan geen favoriet kiezen!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door RemcoG »

Leuk, afwisselend jaaroverzicht Yuri! Mijn favoriet is maart!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Yuri!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door BjörnNielsen »

Gaaf divers jaaroverzicht, juli vind ik wel erg bruut!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door Kevinrail »

Je hebt er weer een mooi jaaroverzicht van gemaakt Yuri! Je hebt ook leuke plaatjes in het buitenland gemaakt. Maart, oktober en december vindt ik de leukste.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Yuri

Bericht door derquinho »

Fraaie foto's! Mei en juli zijn mijn favorieten.
Plaats reactie