Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door TrainplazaNL »

De feestdagen komen er weer aan, het jaar wordt (inmiddels traditiegetrouw) afgesloten met een lockdown en dus is het tijd om een jaaroverzicht te maken. 2021 was een bijzonder jaar voor mij op het gebied van de hobby. Hoewel ik veel leuke foto’s heb kunnen maken zijn ook veel dingen niet gelukt zoals ik dat graag wilde. Hoewel tegenslag er altijd wel een beetje bij hoort, was het voor mij wel de trend het afgelopen jaar. Maar om de succesmomenten van 2021 te vieren heb ik voor elke maand het hoogtepunt uitgezocht (en dit is ook echt daadwerkelijk voor elke maand gelukt). Zelf ben ik gegaan voor een heel gevarieerd overzicht, omdat mijn interesses zelf ook vrij breed zijn.

Januari

AfbeeldingNSR SGMm 2974 + 2984, Bobeldijk (25012021) by TrainplazaNL, on Flickr

We trappen af in januari. Terwijl heel Nederland net geconfronteerd was met de avondklok, heb ik op maandagochtend 25 januari mijn studenten-OV gebruikt om richting Noord-Holland af te reizen. Door de online lessen kwam ik niet veel buiten dus deze vrije maandag met deels zonnig weer vormde een uitstekende gelegenheid om wat SGMm’s vast te leggen. Hoewel het zeker niet de laatste keer zou zijn, zou de inzet in Noord-Holland in februari afgelopen zijn. Op een enkele sandite-rit in het najaar waren dit dan ook de laatste dagen dat deze oersprinters hun ritjes reden door het prachtige Noord-Hollandse landschap. Treinstellen 2974 en 2984 passeren te Bobeldijk, als sprinter 4833 naar Hoorn.

Februari

AfbeeldingRTB 193 791, Best (12022021) by TrainplazaNL, on Flickr

Februari was qua weer misschien wel de meest bijzondere maand afgelopen jaar. De tweede week van februari werd heel Nederland bedekt in een dik pak sneeuw. Later in de week konden ook de schaatsen van zolder gehaald worden, en de sneeuw in combinatie met de strakblauwe dagen zorgden natuurlijk voor fraaie taferelen om foto’s te maken. Nadat Prorail een paar dagen de tijd had genomen om van de sneeuw-schrik bij te komen konden halverwege de week de meeste treinen weer rijden. Zo ook RTB, die met haar 193 791 een Blerick-shuttle voorbij sleept ten noorden van Best. Normaal een fietstocht van een klein kwartiertje, nu een tocht te voet van 40 minuten.

Maart

AfbeeldingRTB V156 + NSR 2437 + 2654, Haanrade by TrainplazaNL, on Flickr

Maart kende ook veel zonuren, en daar kon opnieuw goed gebruik van gemaakt worden. In het eerste weekend van maart ben ik naar Zuid-Limburg afgereisd voor de bijna wekelijkse SLT-overbrengingen tussen Heerlen en Aachen. Ook dit is iets wat mijn 2021 typeerde, want ik wist dat ik hier niet veel tijd meer voor had. Er hebben in totaal heel wat tripjes naar Zuid-Limburg plaatsgevonden, maar degene met het mooiste resultaat blijft toch echt bovenstaande. Alle omstandigheden waren perfect en zelfs Wessel en zijn ladder kwamen precies op tijd om deze foto mogelijk te maken. RTB V156 komt met SLT 2437 en 2654 langs Haanrade, op weg naar Talbot in Aachen.

April

AfbeeldingArriva Wink 616, Warns (16042021) by TrainplazaNL, on Flickr

Ook in april stond RTB weer hoog op de lijst om als hoogtepunt van de maand uitgekozen te worden. Op 18 april werd in Boxtel de toen net nieuw bestickerde 193 565 van RTB met een graantrein op de fly-over in Boxtel vastgelegd. Toch kies ik, mede door de beloofde variatie, voor iets heel anders deze april. Begin april werden in Noord-Nederland de Wink’s van Arriva in dienst genomen. Op de eerste vrijdag van inzet werd er naar Friesland afgereisd, omdat ik onder andere in Warns een foto wilde maken. Arriva Wink 616 passeert hier als stoptrein 37140 naar Leeuwarden in Warns, waarmee mijn eerste foto van een Wink in reizigersdienst een feit was.

Mei

AfbeeldingCFL 2013 + 2020, Luxembourg (14052021) by TrainplazaNL, on Flickr

Het weer in mei was niet zoals ik dat graag gezien had. De bewolking was deze maand erg overheersend. Omdat ik in Juli van plan was om naar Luxemburg te reizen, werd op 14 mei alvast een dagje heen-en-weer gereisd. Gewoon een beetje warmdraaien, en de bewolking werd maar voor lief genomen. Een van de leukste foto’s hier betrof er eentje uit het stadscentrum op (naar mijn mening) en van de mooiste fotopunten die het land Luxemburg rijk is. CFL 2013 en 2020 passeren het Pfaffenthal-viaduct, als RB 3635 naar Luxembourg. Hoe de zomer in Luxemburg afliep leest u verderop, maar in 2022 zal Luxemburg hopelijk toch iets beter vertegenwoordigd worden in mijn jaaroverzicht.

Juni

AfbeeldingSNCF 67494 + 67629, Soignies (02062021) by TrainplazaNL, on Flickr

In juni kon eindelijk, een kleine week voor het einde van dit seizoen, een foto gemaakt worden van de steenslagtrein tussen Somain en Quenast. De tweede dag van juni was een van de weinige dagen dit jaar die een poging deed de 30 graden aan te tikken, al was het ’s ochtends nog een stuk aangenamer. Keurig op tijd passeren SNCF 67494 en 67629 in Soignies, op weg naar Quenast.

Juli

Afbeelding

Zoals beloofd een korte samenvatting van onze reis naar Luxemburg in juli: Nat. U kunt zich waarschijnlijk de overstromingen in Limburg afgelopen zomer wel herinneren, en precies in die week bevonden wij ons in Luxemburg. De midweek bestond uit veel reizen en op droge plekken zitten, weinig foto’s en helemaal geen zon. Een ervaring was het zeker, maar over een succes (qua foto’s) zullen we maar niet spreken.

De week erna werd met een paar andere vrienden een bezoekje gebracht aan het Maintal (voor mij de eerste keer :D). Het weer was nu gelukkig totaal het tegenovergestelde, daar we nu gecompenseerd werden met praktisch 5 strakblauwe dagen. Ook het treinverkeer was erg boeiend, dus de keuze voor een foto was zeker niet makkelijk. Toch valt de keuze niet op een foto uit het Maintal, maar een andere foto die onderweg terug naar huis genomen werd. Op vrijdagochtend werd weer terug naar Nederland vertrokken, met een tussenstop in Hammerstein. Een persoonlijk doel daar was het vastleggen van de keteltrein uit Bertrange-Strassen naar Köln, doorgaans gereden met een CFL 4000. Als afsluiter van een fantastische week in Duitsland passeerde op 23 juli CFL 4012 met deze keteltrein in Hammerstein. Toch nog een klein beetje Luxemburg in Juli 😉.

Augustus

Afbeelding

Augustus was op hobbygebied een van de minste maanden voor mij. Een vakantie met het gezin, een vervelende oorontsteking en mijn rij-examen met bijbehorende lessen zorgden voor weinig tijd voor de hobby. Toch werd op de 25e van augustus een bezoekje gebracht aan Bornheim, waar door werkzaamheden aan de rechter Rheinstrecke meer treinverkeer zou moeten rijden. Het treinverkeer was ontzettend mager en door een importeer-fout ben ik zelfs een deel van de foto’s kwijt (eigen schuld, dikke bult). Een van de foto’s die ik nog wel heb is die van de ersatzzug op de RB48, getrokken door de 110 469 met n-Wagens. Het leek me altijd al leuk om deze eens op de foto te zetten, maar toen afgelopen november bekend werd dat het na 5,5 jaar verleden tijd is met deze trein ben ik erg blij toch deze foto te hebben kunnen maken.

September

Afbeelding

In september werd de aandacht weer teruggebracht bij het SGMm, wat er sinds maart eigenlijk totaal bij in was geschoten. Een van de plekken waar ik nog een SGMm wilde fotograferen was in Soest, al werd het wel spannend naarmate de dagen weer steeds korter werden. Uiteindelijk lukte het mij op 28 september om in Soest een foto te maken, met SGMm 2140 en 2993 als sprinter 5567 naar Baarn.

Oktober

Afbeelding

In oktober werd in het buitenland nog een uitstervend treintype opgezocht, namelijk de BR143 in de omgeving van Frankfurt. Lang was het spannend of we daadwerkelijk konden gaan omdat het regelen van vervoer lastiger bleek dan gehoopt. Toch kwam een kleine week van tevoren het verlossende woord, ik mocht de auto van mijn ouders meenemen voor een paar dagen. Maandag 18 oktober beloofden de diverse weer-apps een fantastische strakblauwe herfstdag. In de praktijk overheerste de mist de hele dag (!!!) en kwamen we dus ontzettend bedrogen uit. Dinsdag 19 oktober zou een bewolkte dag blijven, maar gelukkig werden we op het einde van de middag alsnog getrakteert op een paar voorzichtige opklaringen en een uurtje zonlicht. Precies in dit uurtje lukte het om nog 2 143’ers vast te leggen, waaronder bovenstaande 143 637 met 5 Dosto’s als RE20 uit Limburg a/d Lahn naar Frankfurt am Main.

November

Afbeelding

In november werden er weer een aantal SGMm’s gefotografeerd, maar om de variatie een beetje in stand te houden kies ik ook nu voor een andere foto. Deze foto laat zien op wat voor een vervelende manieren dingen mis zijn gegaan in het afgelopen jaar en ik denk dat iedereen deze frustratie wel zal herkennen. Maandag 22 november beloofde een strakblauwe dag te worden met fantastisch weer. Bovendien had ik geen lessen dus werd er vol goede moed vertrokken van huis met een bepaald doel; het vastleggen van de Coevorden-shuttle op het enkelspoor van de Vechtdallijnen. De trein was van tevoren ook ingelegd dus nu was het nog hopen op een goede belading. De omstandigheden konden eigenlijk niet beter, maar uiteindelijk werd duidelijk dat de trein alsnog was opgeheven. Met alleen een GTW op de foto werd de terugreis alweer ingezet.

December

Afbeelding

December sluit ik weer af met een SGMm, en ditmaal eentje die ik langere tijd nog hoopte te kunnen maken. Een avondplaat van een SGMm in mijn woonplaats Best was me sinds begin 2019 al niet meer gelukt, maar net zoals met DD-AR bleek het tijdens de laatste inzetweken toch nog te kunnen lukken. Op 3 en 4 december werd er een setje SGMm ingezet op respectievelijk de 4400 en 5200-serie. Op zondag 5 december zou er nog 1 rit plaatsvinden vanuit Eindhoven naar ’s-Hertogenbosch, waarmee ik dus de allerlaatste SGMm in Best ooit kon vastleggen. Iets wat me bij DD-AR ook al gelukt is, dus daarom werd deze zondag vroeg de wekker gezet om een laatste keer een foto te maken in Best. SGMm 2968 en 2136 vertrekken voor de allerlaatste keer, als sprinter 4420 naar ’s-Hertogenbosch.
Al met al dus een jaar met successen en tegenslagen. Ik hoop natuurlijk dat 2022 op veel gebieden een beter jaar gaat worden, daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen. Ook ben ik natuurlijk benieuwd naar ieders persoonlijke favoriet.
Als laatste wil ik iedereen graag hele fijne feestdagen en een prettig en gezond 2022 toewensen! Wie weet tot dan langs de baan! 😊
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door teunlukassen »

Een mooi, divers jaaroverzicht Wilmer! Juni en november behoren tot mijn favorieten
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 148
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door RedmarStam »

Mooie variatie, Wilmer. Februari en Mei zijn mijn favoriet. :)
Flickr: --> Klik <--
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door wessele »

Mooie serie, maar aan maart valt niet te tippen :-))
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door TimoTrimbos »

Erg fraai Wilmer, stuk voor stuk! Juni spreekt mij erg aan maar wat was die dinsdagavond in oktober toch gaaf...
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht qua sfeer vind ik november waanzinnig.
"The chase is better than the catch."
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door ICEmaster »

Ook hier fraaie plaatjes met een aantal bekende ertussen! Ik hoop op de stek van mei zelf nog eens een zonnig plaatje te maken :)
Ik fotografeer op zonne-energie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door VinceCargo »

Lekker overzicht Wilmer!
Geen handvol, maar een land vol
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht waarbij de seizoenen ook in hun ware aard naar voren komen!
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door Lars »

Erg mooi Wilmer!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtig Wilmer! Juni vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door RemcoG »

Goed jaar Wilmer! Wat een knaller aan het begin; januari is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
spurt2244
Berichten: 367
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door spurt2244 »

Mooie platen Wilmer! De CFL 2000 stellen op de brug zijn mijn favoriet.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door Kevinrail »

Beste wensen voor het nieuwe jaar! Heel mooi jaaroverzicht geworden Wilmer! Je maakt de keuze wel moeilijk :). Februari en maart zijn de favorieten. Bonus punten voor de foto van december.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Wilmer

Bericht door derquinho »

Heel mooi! Juni en augustus zijn mijn favorieten.
Plaats reactie