Jaaroverzicht 2021 Teun

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door teunlukassen »

2021... het vloog weer voorbij zeg! Een wederom 'gek' jaar, veel beïnvloed door het bij iedereen bekende virus dat begint met een c en eindigt op orona. Een jaar vol ups en downs, zowel privé als tijdens het hobbyen, veel mooie plannen waar kunnen maken, nog meer ideeën op doen voor het nieuwe jaar, en nog veel meer. Ook dit jaar heb ik niet stilgezeten met het fotograferen, ondanks dat de hobby in combinatie met de opleiding in Rotterdam op een lager pitje heeft gestaan, je moet soms je prioriteiten stellen. Voor mijn 3e jaaroverzicht op het forum heb ik weer 12 foto's bij mekaar gezameld, met ieder een stuk tekst erbij. Veel kijk- en leesplezier!

JanuariLTE 286 940; 41322 Europoort – Emmerich | Valburg, 31-01-2021
Afbeelding

Een bescheiden aanbod in januari aan foto’s; op de 2e dag van het jaar werd er reeds weer erop uitgetrokken met de camera, voor het transport van ICNG 3103 terug richting Duitsland. Ondanks twee leuke foto’s van dit transport op zowel Nederlandse als Duitse bodem, verkies ik de laatste dag van januari liever bovenop dit transport. Wat meer als lachertje begon ‘om eens een dagje Betuweroute te doen’, werd op het laatste moment toch maar gedaan. Na een melding vanuit IJsselmonde was het eerste deel van de dag reeds al compleet; LTE bracht een sojatrein vanuit de Europoort naar Emmerich en verder richting Tsjechië met de 286 940, een loc die nog ontbrak op het lijstje. Een plus een is twee, het zonnige weer deed er nog een schepje bovenop. Zo zien we trein 41322 de drie fotografen bij Valburg passeren met een ondanks de graffiti bonte graantrein. De camera kon vervolgens weer voor een x aantal weken de tas in…

FebruariSKL 202 466 | Haldern, 21-02-2021
Afbeelding

..toen het einde van februari weer in zicht kwam, was het met wederom zonnig weer de tijd om dichterbij huis een kijkje te nemen. De eerste 5 weken van de stageperiode in het oosten waren intussen in volle gang, als vorm van ontspanning werden de werkzaamheden bij Haldern opgezocht. De voorafgaande dag werd duidelijk dat er heiwerkzaamheden werden uitgevoerd rondom Haldern, waarbij een Delmag-kraan in actie kwam. De tractie werd verzorgd door de 202 466 van SKLUS, toen gehuurd door Salzland Rail Services. Samen met een medefotograaf waren we precies op tijd, niet lang na aankomst werd de combinatie een stuk opgeschoven. Met toestemming van het aanwezige personeel – mits we bleven letten op krolletjes die zomaar in de rug konden opduiken – konden wat foto’s van dichterbij gemaakt worden. Op de foto brengt de Ost-V100 de Delmag-kraan in stelling voor het volgende klusje.

MaartNSM 1768; 82101 Utrecht Maliebaan – Roosendaal | Rotterdam Zuid, 16-03-2021
Afbeelding

In maart stond de wisseling van stageplek op het programma, na 5 weken reizigers ging het vanaf 15 maart 5 weken de goederen in. Ten tijden van deze stage verbleef ik, zoals gedurende de rest van mijn opleiding, bij een kennis. Na de eerste kennismaking kwamen eerst nog twee dagen vrij voor, alvorens de stage weer begon. Op de eerste vrije dag zou het NSM de Belgische restorijtuigen weer op weg helpen richting hun thuishaven. De 1768 mocht het transport verzorgen vanaf Utrecht tot Roosendaal, hierbij gingen tevens de Benelux-stuurstand en Plan W-rijtuig mee als extra. Het weer beloofde weinig goeds, echter laat zo’n aparte rijtuigcombinatie zich niet vaak in Nederland zien. ’s Ochtends werd er dus een poging gedaan te Rotterdam Zuid. Al te lang hoefde ondergetekende tezamen met nog een fotograaf niet lang te wachten tot de nez-cassé tevoorschijn kwam. Met het rugnummer 82101 kon de bonte combinatie geklikt worden bij Rotterdam Zuid, onderweg richting Roosendaal.

AprilDBC 193 560; 45750 Köln Gremberg – Kijfhoek Noord | Valburg, 21-04-2021
Afbeelding

Na 10 weken in de buitenlucht praktijkkennis opgedaan te hebben, was het dus ook weer even wennen toen in april weer begonnen werd met die online lessen (..), gelukkig duurde het niet lang meer tot er meer fysieke lessen in aantocht waren, waarmee de energie voor school weer wat begon te stijgen. Op deze woensdag stonden er maar een drietal lesuren gepland, wat een vrije middag opleverde. Recent was de voorheen witte 193 560 voorzien van een groen jasje, met de leus ‘Güter gehören auf die Schiene’ – een nieuwe campagne van DB Cargo. Uitgerekend deze middag zou de frisse Vectron Nederland voor het eerst aan doen. In heerlijk avondlicht kon tezamen met meerdere fotografen UC 45750 gefotografeerd worden te Valburg, met de 193 560 en 189 075 aan kop richting de Kijfhoek.

MeiLNS 7840 | Zandstraat, 12-05-2021
Afbeelding

De meivakantie stond intussen alweer voor de deur, toen al ging het jaar met een behoorlijke vogelvlucht naar mijn idee. Een weekje waar mijn opa en ik al een tijd naar uit keken, de plannen waren ditmaal gevestigd op Zeeuws-Vlaanderen en delen van België. De voorafgaande dagen konden we de met ‘uitsterven bedreigde’ Fretjes van SNCF vastleggen met de ballasttrein uit Quenast. Twee dagen later in Zeeuws-Vlaanderen zou echter de absolute knaller van deze vakantie bieden. Op weg naar de stek bij Zandstraat was het al smullen; flink wat zon in combinatie met ochtenddauw. Te Sas van Gent stond reeds een LNS 78’r te wachten met een mix ketels, waarvan één bestemd was voor Yara Sluiskil. Diezelfde ketel zou als eerste van de optocht de fotografen bij Zandstraat passeren. De 7840 passeert met één hele ketelwagen voor het vervoer van ammoniak de fotogenieke boerderij bij Zandstraat, terwijl ondergetekende volop geniet van de combinatie tussen trein en setting voor de foto. Een foto die ik graag koester als het gaat om het voorjaar!

JuniLNS 7789 en 7784; 47627 Veendam – Hermalle-sous-Huy | Horst-Sevenum, 13-06-2021
Afbeelding

Gedurende de maand met de langste dag van de maand werd er ook vrij weinig op pad gegaan, op een van de warmste dagen ging het met een vriendengroep richting Roosendaal voor een verjaardag. Na een uitermate gezellige avond ging het de volgende dag met een flinke omweg weer richting de Achterhoek. Het huisstijlduo 77’rs van Lineas verzorgde de tractie die dag voor de lege dolimetrein richting België. Door werkzaamheden bij Weert moest de trein via Venlo en Roermond omgeleid worden om in Limburg terecht te komen. Nog tijdig kregen we bericht dat het inderdaad weer zuidwaarts ging met de 7784 en 7789. Keurig op tijd werd de spoorstad Roosendaal verlaten richting Horst-Sevenum. Het duurde niet lang alvorens het duo met de lege dolimetrein de drie fotografen passeerde richting Venlo. Het was de behoorlijk zwetende minuten wachten meer dan waard, én tevens weer twee loccen die van het lijstje konden!

JuliRTX 266 113; 47535 Antwerpen-Noord – Millingen Gbf | Rheinberg, 07-07-2021
Afbeelding

Het eerste jaar van de opleiding zat er op; officieel zomervakantie! In hoeverre mogelijk begonnen het plannen voor de zomervakantie, met veel plannen voor Duitsland. Lang niet alles ging uiteindelijk zoals gepland, mede door de maatregelen in Duitsland. Gelukkig kon een aantal plannen daarvan verschoven worden naar augustus. Een van de doelen begin juli was het vastleggen van de Millinger-keteltrein van Railtraxx. Al een aantal dagen was de ex. HSL Class66 266 113 (653-03) op de omloop tussen Antwerpen en Millingen actief. De nu weer compleet blauwe locomotief vormde een van de plannen voor begin juli, wat op 7 juli in één keer slaagde ondanks de dreigende wolken die het soms behoorlijk spannend maakten. Bij het wat overwoekerde emplacement van Rheinberg aan de oostzijde, zien we de 266 113 met een flinke vaart het station naderen met trein 47535 naar Millingen aan de haak. Een oude bekende deze machine, gedurende de 5 weken goederenstage heb ik een aantal diensten op deze locomotief mee kunnen draaien. De foto pronkt zomede intussen ook thuis op doek 😉.

AugustusHSL 185 597; 46192 Bratislava-Petrzalka – Köln Eifeltor | Bornheim, 24-08-2021
Afbeelding

Tussen een aantal uitstapjes in het binnenland, een paar bezoekjes over de oostgrens en tevens met het thuisfront wat daagjes erop uit, ging het eind augustus nog een keer de grens over met een groep vrienden. In aller vroegte ging het richting de Linker Rheinstrecke, waar weer omgeleid verkeer te zien was door een versperring op de Rechter Rheinstrecke. Een dag vol hoogtepunten, van Euroduals tot een aantal Altbau-machines. Aan het einde van de dag kwam dan mijn uiteindelijke hoogtepunt van deze trip. Bij het bezoekje Maintal in de zomer van 2020 kon ik de Goldi van HSL al een tweetal keer vastleggen binnen amper 24 uur, beiden niet geheel volgens zoals ik hoopten dat het zou gaan. Driemaal is scheepsrecht, zo bleek toen in de middag bericht kwam dat de 185 597 weer onderweg noordwaarts was. Enfin, in de namiddag zien we de Goldi met trein 46192 naar Köln Eifeltor de groep fotografen passeren bij de bekende stek te Bornheim. Een prima afsluiting van deze zomervakantie, niet veel later startte alweer het nieuwe schooljaar in Rotterdam..

SeptemberRXP 9903; 13466 München Hbf – Amersfoort Centraal | Gildehaus, 26-09-2021
Afbeelding

Stoomtreinen miste ik dit jaar toch wel, in de zomer begon het stoomseizoen ondanks de coronamaatregelen weer een beetje op gang te komen. In september konden 2 ritten van de SSN een aantal keer gefotografeerd worden, waaronder op 26 september. Een hoogtepunt is anders; diezelfde dag op 26 september was er nog een andere extra rit onderweg. Het Luxon-rijtuig was voor de MobileMesse-tour van Railadventure een tour aan het maken door Duitsland en Nederland. Vanaf de grens bij Bad Bentheim zou de in RADVE-kleuren rijdende 9903 van RXP het stokje overnemen van de 111 210, die sinds die ochtend al de tractie leverde. Na het klikje van de SSN bij de ingraving van Assel, werd er doorgereden naar Gildehaus voor een poging op de Luxon. Een foto van RFO kort voor de doorkomst van RXP ging al de mist in door het dreigende wolkenlotto, het resultaat bij de 9903 mag er gelukkig wezen, waar het allemaal nét goed ging toen trein 13466 de 4 fotografen passeerde..

OktoberSHD 2205; 649 Simpelveld – Schin op Geul | Simpelveld, 23-10-2021
Afbeelding

Begin oktober vormde toch wel een van de grootste dompers van het jaar; landelijk nieuws in Didam waarbij een brand een hal bij familie zware schade opleverde. De concentratie in die periode was met school dus ook ver te zoeken, op vrije dagen ging het zoveel mogelijk vanuit Rotterdam richting het oosten om hulp te bieden waar nodig. Het proces met verzekeringen en bijkomende zaken liep gelukkig voorspoediger dan gedacht. Ter afleiding besloten mijn opa en ik om toch nog wat uit te voeren deze maand. Het hoogtepunt vormde het weekendje Zuid-Limburg bij de ZLSM, waar o.a. deelgenomen werd aan het VIP-programma met een aantal fototreinen en het bijbehorende programma. Daar gaf ook de 2205 van de SHD acté préséance, met onder andere een slag Simpelveld – Schin op Geul inclusief bijpassende goederentrein. Bij het vertrek uit Simpelveld kon de ronkende 2205 vastgelegd worden met trein 649, waarbij het met klassieke beveiliging uitgeruste emplacement achter zich gelaten werd.

November - ….
In november begon de 2e stageperiode in de Rotterdamse haven bij RRF, het pitje lag daardoor met fotograferen zo goed als op 0. Daarvoor komt later nog een bonusfoto..

DecemberDR 243 972 en 243 864; 95712 Frankfurt (Oder) Oderbrücke – Rheinhausen Gbf | Hamm-Pelkum, 08-12-2021
Afbeelding

Doch is er af en toe een leeg plekje in de agenda, zoals in de week van 8 december. Tijdens een dagje vrij besloten twee vrienden en ik op het laatste moment om alsnog een dagje Duitsland eruit te halen, om precies te zijn werd het een bezoekje aan Hamm-Pelkum, aan de Hamm-Osterfelder-Bahn. Eerder dit jaar bracht ik al eens een bezoek aan deze stek, met toen ook als doel veel oost-west-verkeer. Het aanbod toen der tijd viel erg tegen, 8 december compenseerde met de gefotografeerde treinen aldaar behoorlijk wat. Absolute knaller van de maand – deze was toen amper begonnen.. – kon afgestreept worden bij Hamm-Pelkum. De 243 972 werd eerder die middag los gezien richting het westen. Onwetende wat de loc ging ‘uitspoken’ dook aan het begin van de namiddag weer een trein op, met de eerste gedachte: het is een 143. Inderdaad, en het was er niet eentje, het waren er zelfs twee! De in Löhne gestrande 243 864 was de avond ervoor stil komen te staan, zuster 243 972 schoot te hulp voor de verdere rit richting Rheinhausen. Trein 95712 passeerde de drie verraste fotografen bij Hamm-Pelkum onderweg richting het Ruhrgebied.

BonusNSM mP 3031 en CREW mP 3029; 70493 Arnhem Goederen – Blerick | Arnhem, 30-05-2021
Afbeelding

Een bonusplaatje als vervanger voor de maand november. Eentje met een museaal tintje, waarvoor op deze erg warme zondag veel mensen voor op de been waren. De motorposten 3031 en 3029 van resp. het Spoorwegmuseum en de 2454 Crew steken de Nederrijn over bij Arnhem Zuid, onderweg als trein 70493 vanuit Arnhem Goederen richting Blerick.

Dit was mijn jaaroverzicht voor dit jaar alweer.. bedankt voor het kijken en lezen ;)
Allemaal fijne feestdagen gewenst, een fijne jaarwisseling en een gezond 2022 toegewenst!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door TimoTrimbos »

Erg mooi Teun! Lekker bezig geweest!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Ruben01 »

Mooi gevarieerd overzicht!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door arnold »

Fraai overzicht Teun. En veel succes voor het komend jaar.
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door LHN »

erg mooi, oktober helemaal!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Jeroen »

In alle hoeken van het land geweest! Mooi divers overzicht!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door ICEmaster »

Heerlijke reeks met ook hier een aantal bekende plaatjes! Ik blijf de klik uit februari een bijzondere vinden :)
Ik fotografeer op zonne-energie
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door TrainplazaNL »

Leuk overzicht Teun! Favoriet is denk ik toch december :)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Teun!
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Staaijeren »

Heel mooi overzicht Teun!
Foto's op Flickr
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Peter1978 »

Mooie serie Teun! April en december vind ik het mooist.
Mijn foto's op Flickr
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Lars »

Mooie serie Teun!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai jaaroverzicht Teun, mei vind ik de mooiste!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door ThijsvLoon »

Een hele mooie selectie Toin! :D
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door RemcoG »

Lekker overzicht Teun!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Mattie
Berichten: 603
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Mattie »

Gaaf overzicht Teun! De modeltreintjes van Februari en Mei zijn mijn favorieten.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Teun. Je hebt een leuke selectie gemaakt (en er zit een bekende plaat bij ;). Mijn favorieten zijn februari en oktober.
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door spurt2244 »

Veel mooie platen Teun.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door teunlukassen »

Allemaal bedankt voor de leuke reacties, het beste voor 2022 gewenst nogmaals :)
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Teun

Bericht door tiemen »

Prachtig overzicht Teun, Juli is mijn favoriet!
Plaats reactie