Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door tiemen »

2021 was eigenlijk in alle opzichten voor mij beter dan 2020, maar dat lag niet aan Corona. Dit jaar eindelijk wat meer naar het buitenland geweest, en meer platen dan vorig jaar gemaakt. Om een zo'n compleet mogelijk jaaroverzicht te maken heb ik voor elke maand een foto gekozen.

Januari

Afbeelding

In Januari heb ik toch nog vrij veel zonplaten kunnen maken, het was ook lastig om een goede plaat uit te kiezen. Uiteindelijk kwam ik op deze foto; LTE 193 232 'Flying Dutchman' met een fraaie sleep CD Cargo ketels, uiteraard weer op de thuisstek :-)

Februari

Afbeelding

In Februari was er een week lang een goed pak sneeuw gevallen in Nederland. Hoewel de eerste dagen er bijna niks reed omdat er zoveel sneeuw lag, kwam in de loop van de week het treinverkeer weer op gang. Er werd op een zonnige zaterdag naar Holten te gaan, in de hoop op wat fraaie nez-cassé locs. Helaas viel het een beetje tegen, naast de reguliere berlijners reed er maar een RFO trein uit Bentheim. De trein kwam helaas net te laat met de zonstand, maar op station Holten heb ik uiteindelijk toch nog een fraai plaatje kunnen maken.

Maart

Afbeelding


In Maart waren er ook een hoop platen om uit te kiezen, maar uiteindelijk gekozen voor de LTE met de Rzepin shuttle. Begin April 2021 is deze trein overgegaan naar Retrack / VTG. In het begin reed deze trein nog met zwarte 189'ers, maar Retrack had uiteindelijk toch hun twee locs bestickerd. Helaas rijdt deze trein nu via Emmerich naar Tilburg toe en rijdt de trein zeer onregelmatig, wat toch een beetje zonde is. LTE 186 942 met aan de haak Rzepin shuttle naar Tilburg kon worden vastgelegd nabij Harselaar.

April

Afbeelding

In April waren er op spoors gebied ook interessante ontwikkelingen, zo ging zoals hierboven gemeld de Rzepin naar Retrack, maar kwam ook de eerste VolkerRail 1700 op de baan. Maar ook RFO was druk bezig met nieuw vervoer; zo reden ze een nieuwe kolentrein tussen Ostrava (CZ) en Rotterdam Maasvlakte. In de eerste periode reden de kolentreinen met een set Eanos'en van Ermewa en een set Falns'en. De tractie werd verzorgd door MS locs van RFO, tegenwoordig wordt de trein meestal met 2 1800'en gereden. RFO 193 623 met een lege set Eanos'en Assel, onderweg naar de Maasvlakte.

Mei

Afbeelding

Vanwege het 40 jarige jubileum van de serie 1600 werd er een line-up georganiseerd in Amersfoort. Speciaal voor deze gelegenheid kregen de RRF 1600'en speciale stickers met daarop; '40 jaar trouwe dienst'. Ook werden op de 1835 van TCS de NS vignetten teruggebracht, en zo was er zowaar weer een oude NS 1600! De locs passeren samen Baarn, als ze bijna op Amersfoort zijn. De 1835 werd hierna gestickerd in TCS huisstijl, om de dinnertrain te rijden.

Juni

Afbeelding

Juni was ook weer een zonrijke maand, een lastige keuze om een foto uit te kiezen. Zo kon er tot laat in de avond in heerlijk licht worden gefotografeerd. Toen op zondagavond 13 juni bericht binnen kwam dat de RRF 4402 met een fraaie graantrein onderweg was naar Oss, werd er geen moment getwijfeld en ging ik naar Teuge toe. Aldaar waren drie mede-fotografen, waar onder heerlijke zonomstandigheden de RRF 4402 kon worden vastgelegd.

Juli

Afbeelding

Na twee jaar kon er eindelijk weer op vakantie naar het buitenland gegaan. Waar eerst het idee was om een tussenstop te houden in Allgäu, werd het uiteindelijk toch nabij Würzburg. Onze camping lag dichtbij de KBS 920 Würzburg - Treuchtlingen. Vanwege werkzaamheden tussen Nürnberg en Würzburg werd ook al het treinverkeer naar Passau over de KBS 920 omgeleid. En door de overstromingen in Tsjechië was het Elbtal gestremd, wat resulteerde in omleiders via Passau. Daardoor reden er heel veel fraaie goederentreinen via deze spoorlijn. Hoewel ik enkele fraaie treinen gemist heb of dat mijn camera er geen zin in had zijn niet alle platen goed gelukt, maar uiteindelijk toch blij met de foto's die ik heb kunnen maken. TrainEurope 193 755, Budamar 383 212, TrainEurope 194 741 en Budamar 383 211 passeren met een fraaie graantrein Gollhofen, onderweg naar Szolnok-Rendezö vanuit Bremen Inlandshafen.

Augustus

Afbeelding

In Augustus heb ik niet heel veel platen gemaakt, nog enkele foto's in München waar ik nog een BR 111 op de foto heb kunnen zetten. Op de een-na laatste dag van Augustus ben ik naar Assel gegaan, om aldaar de tijdelijk omgeleide TXL / HSL Westerman shuttle te fotograferen. Helaas passeerde de trein in fotowolk, maar gelukkig was ik wel op tijd om nog de Berlijner te fotograferen. ICB 146 met als trekkende loc 1746 passeert de fraaie heide van Assel, onderweg naar Amsterdam Centraal.

September

Afbeelding

In September kwamen de SGMm's na een halfjaar weer terug op de Sprinterserie 7000. Dat leverde kans weer om deze treinstellen op de foto te zetten. Per toeval belande ook een set 2 2'tjes op de 7000, wat na oktober niet meer zou voorkomen omdat SGMm 2 niet solo mag rijden. Met een fraaie wolkenlucht passeren de stellen 2136 en 2138 Teuge, onderweg naar Apeldoorn.

Oktober

Afbeelding

In het tweede weekend van Oktober werd er een dagje uitgehangen in de omgeving van Tilburg. Uiteindelijk was het een goed dagje, een heerlijk zonnetje en er reden fraaie treinen over de Brabantroute. Met als mooie afsluiter kwam de DBC 193 361 'Das ist Grün' met de Lovocise shuttle in het allerlaatste licht door Tilburg Reeshof, onderweg naar de Europoort. De Lovocise is in December dit jaar overgenomen door LTE / CD Cargo. De stop in Duisburg is verplaatst naar Lehrte.

November

Afbeelding

In November had ik niet veel foto's gemaakt, maar deze foto vindt ik toch best leuk en bijzonder. Aan het einde van November lag namelijk de Veluwe bedekt onder een klein laagje sneeuw! Hoewel de sneeuw snel smelt, ben ik toch een poging gaan wagen. RRF 4402 passeert met een GATX / Lotos ketelset Assel, onderweg naar Bad Bentheim.

December

Afbeelding

En als afsluiter van deze fraaie reeks heb ik gekozen voor een foto van twee RFO locs met een schuifwandwagentrein. In een lekker zonnetje kon deze trein worden vastgelegd in Teuge met de RFO 1831 en 1828. Een mooie afsluiter van het jaar zo...


Ondanks de situatie omtrent corona heb ik er het beste van kunnen maken en heb ik toch wel fraaie plaatjes gemaakt. Ik kijk geslaagd terug op het jaar 2021 en hopelijk wordt 2022 echt beter :-)
Fijne feestdagen!
Laatst gewijzigd door tiemen op wo dec 22, 2021 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door QuinnTT »

Een mooie selectie met veel zonplaten! Maart is denk ik mijn favoriet, maar november springt er ook uit. :)
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door Lars »

Mooie reeks. Gelukkig dat dit jaar beter verliep voor je, ondanks corona. April en juni springen er uit voor mij
Laatst gewijzigd door Lars op do dec 23, 2021 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door TimoTrimbos »

Gaaf Tiemen! Bij de foto van augustus had ik graag naast je gestaan maar dat geldt ook voor september :lol:
arnold
Berichten: 14590
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door arnold »

Fraaie reeks.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door wessele »

Netjes Tiemen, vooral juni vind ik erg mooi.
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht, ik kan alleen niet kiezen :-))
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door spotterbram »

Leuk overzicht, voor mij zijn Juli en September favoriet
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door VinceCargo »

Gaaf overzicht! Vind de Budamar / Train Europe bij Gollhofen erg gaaf
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door teunlukassen »

Mooi overzicht Tiemen! September en december behoren tot mijn favorieten
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door michelgouda »

mooi overzicht Tiemen Juni is de mooiste in mijn ogen :D
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door Tijs »

Klasse reeks man! Juni springt eruit :)
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door ICEmaster »

Lekkere reeks Tiemen! Januari en juni naar mijn mening de fraaiste!
Ik fotografeer op zonne-energie
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door TrainplazaNL »

Leuk jaaroverzicht!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door NS1707 »

Leuk divers overzicht, Tiemen!
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht Tiemen, april vind ik de mooiste
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie serie Tiemen! Voor mij springt Mei er bovenuit!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door RemcoG »

Juni is heerlijk!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door LHN »

ik vind augustus prachtig!
spurt2244
Berichten: 367
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door spurt2244 »

Leuke plaatjes Tiemen.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tiemen

Bericht door derquinho »

Mooie foto's! Prachtig licht op de foto van juni (RRF), mijn favoriet.
Plaats reactie