Jaaroverzicht 2021 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door Marcel »

Hierbij ook weer mijn jaaroverzicht waarbij ik me als het kan altijd netjes aan de foto per maand houd. Een maand maakte ik slechts één opname dus die zien we hieronder meteen terug. In tegenstelling tot vorig jaar waren er helaas amper buitenlandse visits. Gelukkig konden er wel diverse foto's worden gemaakt op nieuwe stekken.

Januari
Januari stond in het teken van wat voorzichtige sneeuw, redelijk wat mooi weer, een voor mij eerste kennismaking met ICNG. De keuze deze maand viel echter op een eerste goede foto van de dolimetrein met 1700. Vorig jaar nog ondenkbaar dit jaar de standaard. Op 24 januari kon ik de 101002 van TCS en de 2105 van IRP in Heeze fotograferen met een lege dolime trein richting België.
Afbeelding

Februari
Februari stond in het teken van echte sneeuw en vier dagen prachtig weer waarin ik vrije dagen kon opnemen. De 2205 reed over de Betuweroute maar een zon sneeuw foto was toch wel het mooiste. Als foto van de maand kies ik de eerste foto die ik maakte op 11 februari, de 6416 met ketel UC ter hoogte van Reuver. Zelfs de ketelwagens zagen er die dag bevroren uit.
Afbeelding

Maart
Maart was een maand met redelijk wat zon en omleidingen. Hoogtepunt voor mij kwam op de laatste dag van maart toen er een hele optocht onderweg was vanuit Duitsland naar Nederland. Onder andere de beide Backbones van DB Cargo die in een uur tijd voorbij zouden komen. De eerste (193 365) werd langs het water in Griendtsveen vastgelegd met mooie weerspiegeling.
Afbeelding

April
In april werd af en toe gefotografeerd. De keren dat ik op pad gingen konden echter wel wat leuke dingen worden afgestreept zoals een RXP overbrenging via Venlo en de zandtrein met RailTraxx. Als foto van de maand kies ik echter voor een foto tijdens de erg succesvolle koningsdag trip. Al jaren wil ik graag een zon foto maken in Deurningen en nu kwam het er eindelijk van. Op 27 april zien we de 193 623 van RFO met de 1828 en een keteltrein voorbij komen. Wie goed kijkt ziet zelfs nog een Nederlandse vlag links op de achtergrond.
Afbeelding

Mei
In mei wilde het fotografen niet echt lukken. Op één foto na werden alle foto's die gemaakt werden in de laatste 4 dagen geschoten. De laatste dag van de maand was een echte knaller met een rondje Nederland door de twee museum Motorposten waarbij onderweg ook nog eens 4 foto's van 3 verschillende 16/1700'den gemaakt konden worden. Ik kies echter toch voor de fantastisch gereviseerde 3029 van de 2454Crew die ter hoogte van Tricht voorbij kwam.
Afbeelding

Juni
Met de langer wordende dagen is er het meeste kans op foto's in juni. Dat bleek ook dit jaar het geval want er werden vele foto's gemaakt. De keuze ging voor mij persoonlijk echter tussen een aantal fraaie foto's tijdens een uitstapje naar België of de eerste rit van de 189 211 in de zon. Omdat Nerem dit jaar echt booming was kies ik toch voor een plaatje van die plek waar ik maanden op zat te loeren. Mooiste foto in Nerem vond ik de CR DE 6311 met een lekkere sleep ketelwagens op 13 juni 2021.
Afbeelding

Juli
Juli stond in het teken van wekenlange omleidingen met slecht weer. Maar in de laatste week kon er bijna iedere dag wel iets moois op de foto worden gezet. Een week later zou een week vakantie langs de lijn Amersfoort-Apeldoorn het toetje zijn. Helaas bleek de lijn dicht door werkzaamheden. Plaat van de maand kies ik echter toch voor een foto uit Budel. Op 10 juli 2021 kon er eindelijk weer een klikje gemaakt worden op de lijn Budel-Weert doordat een ander fraai gerestaureerde trein de Plan U 151 van de 2454Crew een rondrit reed.
Afbeelding

Augustus
In augustus werden diverse leuke foto's gemaakt maar absolute highlight was toch wel de inzet van de bejaarde 1315 die door Fairtrains in een Berlijnsblauwe kleurstelling is verschenen. De locomotief komt maar weinig op de baan en dit zou de eerste keer zijn met een echte trein erachter. Daarom werden de ISO waardes tot het uiterste opgevoerd om in Tricht een klikje langs de vrije baan te maken. Op 18 augustus zien we de Fairtrains 1315 met een viertal Buffels onderweg van Amsterdam naar Gekkengraaf.
Afbeelding

September
In september werd er eindelijk op vakantie gegaan waarbij dit jaar Italië op het programma stond. Op zowel de heen als terugreis mocht kort gestopt worden in het door mij zo geliefde Zwitserland en op de laatste vrijdag kon er zelfs een dagje op pad worden gegaan. Op deze vrijdag besloot ik all-in te gaan voor de BLS bergroute die achteraf bleek half gestremt was. Gelukkig kon ik toch een tweetal foto's maken waarbij de bruine beertjes voor mij een highlight waren. Hoewel de belading natuurlijk om te janken is een laatste groet aan deze klassiekers die ondertussen niet meer te zien zijn voor goederentreinen en de komende twee jaar alleen nog de Autoverlad zullen rijden. De BLS 194 en 185 zijn hier net uit Brig vertrokken met een containertrein uit Genua naar Frenkendorf.
Afbeelding

Oktober
In oktober was ik zo klaar met de hekken die in Brabant oprukken dat ik ook maar een hoogstatief heb aangeschaft. Een klikje met dit hoogstatief moest daarom ook wel foto van de maand worden. Tijdens de omleidingen op 9 en 10 oktober eindigde op 9 oktober in Tilburg waarbij het nog behoorlijk stress was of de laatste 3 treinen nog met daglicht zouden passeren. De laatste kwam 5 minuten voordat de zon achter de bomen zakte voorbij een tevreden fotograaf achterlatend. We zien de 193 361 hier Tilburg uit rijden.
Afbeelding

November
Zoals aangegeven hou ik me graag aan de foto per maand zodat een mooi overzicht over het jaar kan worden gemaakt. Hoewel het dus niet een van mijn 12 mooiste foto's is van 2021 was het wel de enige foto van november en daarmee foto van de maand. In Arnhem staat al enige jaren Sik 285 van Stichting de Locomotor met 2 Gs "Geelbanders" bij een mooie van Gend en Loos loods. Op 20 november werd richting het Openluchtmuseum gereden om deze Sik in herfstsferen op de foto te zetten.
Afbeelding

December
Normaal maak ik dit overzicht wat later in de maand omdat je pas aan het einde van de maand weet wat de mooiste foto is. Na vandaag kan ik me echter niet voorstellen dat ik nog een betere foto ga maken. Hoewel er deze maand al de laatste foto van Sgm werd gemaakt en eindelijk de 2205 met CTO meetrijtuig kon worden vastgelegd was op 20 december naar een barre tocht via Angeren tot Vuren de foto van de maand daar. De TXL PaardenVectron rijdt sinds kort voor SBB Cargo en kon ter hoogte van Vuren dan toch eindelijk in de zon worden vastgelegd.
Afbeelding

Iedereen bij deze alvast een fijne feestdagen en een mooi 2022 gewenst, hopelijk kunnen we dan weer zonder restricties los.
"The chase is better than the catch."
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door spotterbram »

Gave foto's, lastig om een leukste uit te kiezen ;)
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door LHN »

prachtig, ik ga voor augustus en november!
EuropeTrains
Berichten: 290
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door EuropeTrains »

De keuze is niet makkelijk! Zijn 1 voor 1 zeer fraai!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie reeks, februari en september doen het 'm voor mij!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door NovioSites »

Mooie serie waarbij ik ga voor juni en juli als favorieten.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door arnold »

Mooi Jaaroverzicht. En van de laatste ga je van blijdschap hinniken/galloperen. :)
Laatst gewijzigd door arnold op di dec 21, 2021 7:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door wessele »

Mooie serie. Vooral juni! :-))
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door derquinho »

Heel fraai! De BLS-locs zijn mijn favoriet; ondanks de matige belading een orachtige plaat.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door BjörnNielsen »

Knap jaaroverzicht Marcel, ook dat je je netjes aan de maanden hebt gehouden. Juni en december wel de knallers!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door NS1707 »

Fraaie serie, vooral juni!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door VinceCargo »

Oktober en uiteraard december springen eruit voor mij.
Geweldig overzicht kerel !!
Geen handvol, maar een land vol
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door Daan W »

Lekker jaaroverzicht hoor! Juni is echt prachtig.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door Jeroen »

Mooie variatie tussen oud en nieuw materieel! Fraaie reeks!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door TrainplazaNL »

Leuke serie Marcel! Ik vind de foto uit juni :)
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door ThijsvLoon »

Heel fraai overzicht!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door RemcoG »

Schitterende selectie, Marcel!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht geworden Marcel! Februari en juni zijn mijn favorieten voor dit jaar (al is de plaat van november ook leuk ;)).
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Marcel

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht en goede aankoop, zo'n hoogstatief!
Plaats reactie