Pagina 10 van 34

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jun 17, 2014 2:23 pm
door Ronnie
Uitbreiding 4e shuttle Rotterdam – Beieren blijkt succesvol
Bron: TX Logistik, Dinsdag, 17 juni 2014

Circa twee maanden na de introductie blijkt de vierde rondloop van de intermodale shuttle tussen Rotterdam en de beide Beierse hubs Nürnberg en München goed te zijn aangeslagen in de markt. “Sinds begin april rijden we een extra trein en de respons hierop is erg goed”, aldus Dirk Jeβke, Director Maritime bij TX Logistik AG (TXL).

De spoordienst is een gezamenlijk initiatief van European Gateway Services (EGS), dochteronderneming van de in Rotterdam gevestigde terminal operator ECT, en TXL. Circa 2 jaar geleden werd gestart met 3 rondlopen per week. De treinen vervoeren zowel continentale als maritieme ladingstromen. “De sterke vraag is de afgelopen zodanig toegenomen dat in voorkomende gevallen sprake was van overboeking”, verklaart Frank Lehner, Chief Sales and Marketing Officer bij TXL, de keuze om de capaciteit te verhogen met een vierde shuttle.

Bron: Railcargo.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jun 17, 2014 3:08 pm
door Ronnie
Bleiswijk krijgt eigen station
17-06-2014  |  06:33

Bleiswijk krijgt zijn eigen treinstation. Vanaf eind 2018 zullen alle NS-sprinters op de lijn Den Haag-Gouda er stoppen. Ook wordt lijn 4 van de Randstadrail Den Haag-Zoetermeer doorgetrokken naar het nieuwe station, dat de naam Bleizo (Bleiswijk-Zoetermeer) krijgt.

Maandagavond werden de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer het eens over de aanleg van het station. De gemeenten denken dat het voor 70.000 inwoners van het gebied een tijdwinst tot 25 minuten zal opleveren. De verwachting is ook dat het een impuls zal geven aan hetbedrijvengebied Bleizo.

Behalve het station komt er een parkeerterrein waar gebruikers van het openbaar vervoer gratis terecht kunnen.

Bron: TV Rijnmond

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo jun 18, 2014 8:32 pm
door Ronnie
Provincie maakt miljoenen vrij voor elektrificatie spoorlijn Zwolle-Wierden
woensdag 18 juni 2014 | 20:00 Laatst bijgewerkt: 18-6-2014 | 19:57

Ondanks de financiële risico's gaat de provinciale politiek toch groen licht te geven voor de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden. Dat bleek woensdag tijdens een commissievergadering op het provinciehuis in Zwolle.

De elektrificatie kost 47 miljoen euro. Daarnaast wordt ruim 27 miljoen euro geïnvesteerd om treinen sneller te kunnen laten rijden. De provincie gaat er vanuit dat het Rijk ook een flinke bijdrage levert aan de elektrificatie, maar over de hoogte zijn nog geen toezeggingen gedaan.

Goedkoper en beter voor het milieu
Toch wil de provincie de elektrificatie doorzetten omdat de exploitatie goedkoper is dan rijden met dieseltreinen zoals nu gebeurt. Daarnaast zijn elektrische treinen beter voor het milieu. De provincie wil ook dat er tijdens de spits meer treinen op het traject gaan rijden, maar het is nog maar de vraag of dit binnen de huidige dienstregeling past.

De elektrificatie moet over vier jaar klaar zijn. In Zwolle moet er een extra perron komen zodat de aansluitingen in Zwolle verbeteren. Voor het project wordt 15 miljoen euro gebruikt dat eerst bestemd was voor de opknapbeurt van de provinciale wegen N340 en N377.

Bron: RTV Oost

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jun 19, 2014 1:50 pm
door Jordy5834
Herstart Herik Rail wellicht pas na de zomer

19 juni 2014

Herik Rail Cargo heeft de herstart van de raildienst tussen Amsterdam en Milaan uitgesteld.De driewekelijkse raildienst, die begin mei na nauwelijks twee maanden werd gestaakt, zou aanvankelijk deze week weer worden hervat.

De time-out was noodzakelijk om een nieuwe dienstregeling met spooroperator DB Schenker af te spreken, liet Herik Rail destijds weten.  

‘Na een aantal weken uit de roulatie te zijn geweest, zit er weer beweging in de onderhandeling van Herik Rail met de stakeholders’, meldt het bedrijf nu op de eigen website. ‘Wanneer de trein weer gaat rijden en het exacte tijdschema is nog even puzzelen, maar we zien het positief in’, voegt directeur Gerard van den Herik er aan toe.

Hij wijst er in een telefonische toelichting op dat een definitief besluit voor het hervatten van de dienst pas eind volgende week zal worden genomen door de aandeelhouders en geldschieters. Daarbij is de keuze tussen een snelle start nog binnen de maand juni, een uitstel met een maand of een optie waar de herstart over de ladingarme zomermaanden  heen wordt getild en ergens in september van dit jaar komt te liggen.

‘We moeten volgende week een zo zakelijk mogelijk besluit nemen. Het feit dat er de komende zomermaanden minder lading zal zijn, is daarbij een afweging. Het gaat immers om veel geld als je de treinen weer laat rijden. Daarom is een slimme datum voor de herstart van groot belang.’

Op de website meldt het bedrijf verder dat er gesproken wordt over een ‘oplossing voor de lange termijn. Zodra we het allemaal over de inhoud van de overeenkomst eens zijn gaan we weer rijden’. De directie van Herik Rail is verder 'onder de indruk van de flexibiliteit van de huidige klanten en is zelfs in gesprek met nieuwe partners die het optimaliseren en verbeteren toejuichen. Zij geven ons bedrijf de tijd en ruimte om te komen tot de beste oplossing waardoor we elkaar ook in de toekomst blijven versterken’.

Bron: Nieuwsblad Transport

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jun 19, 2014 4:04 pm
door Rens
Jordy5834 schreef:De driewekelijkse raildienst
Driemaal per weeks rijdend en dit scheelt toch een factor 9...

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr jun 20, 2014 4:46 pm
door Ronnie
Schiphol krijgt blauw bord met OV informatie
vrijdag 20 juni 2014

Schiphol krijgt in september een groot en uitgebreid scherm waarop reizigers informatie kunnen aflezen over alle openbaarvervoersaansluitingen. De borden vervangen de kleinere schermen, waarop tot nu toe enkel treintijden vermeld staan.

Volgens de NS speelt het grote informatiebord in op de behoefte bij zowel Nederlandse als buitenlandse reizigers, die vaak moeite zouden hebben met de kleine informatieborden bij de roltrappen naar de treinperrons. De in onbruik geraakte digitale megaschermen uit de stationshal van Utrecht Centraal worden hiervoor van stal gehaald.

Aan weerskanten van het grote scherm kunnen reizigers informatie aflezen die hen helpt bij het plannen van hun reis. Informatie over treinen aan de ene kant, bussen aan de andere kant. Dat internationale reizigers het bord regelmatig zullen gebruiken betekent echter niet dat de reizigersinformatie in meer talen beschikbaar komt. Volgens de NS zijn de plaatsnamen, tijden en symbolen duidelijk genoeg voor iedereen.

Wat het initiatief van Schiphol, de NS en de stadsregio rondom de luchthaven gaat kosten, kan de NS niet zeggen.

Bron: Treinreiziger.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jun 24, 2014 9:26 am
door Ronnie
Spoorbeheerders volgens OM schuldig aan Kijfhoekbrand
24-06-2014  |  06:03

Spoorwegbeheerder ProRail en exploitant Keyrail zijn volgens het Openbaar Ministerie schuldig aan de grote brand op rangeerterrein Kijfhoek. Dat was op 14 januari 2011. Dinsdag begint in Rotterdam de rechtszaak tegen ProRail en Keyrail.

Ze zouden hebben gehandeld in strijd met de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen en de milieuvergunning. Op diverse punten ging het mis. Op het rangeerterrein tussen Zwijndrecht en Barendrecht mogen wagons bij het koppelen een snelheid hebben van maximaal 6 km per uur. Op de bewuste vrijdagavond in 2011 was de snelheid vier keer zo hoog. Daardoor botstenwagons te hard op elkaar en brak de brand uit.

Falende systemen
In de tenlastelegging van het Openbaar Ministerie staat verder dat op het spoor waar het misging 24 wagons stonden. Daarvan waren er twintig gevuld met ethanol (waarvan er eentje de hele avond en nacht brandde) en twee met zwavelkoolstof. Twee lege wagons waren niet gereinigd en bevatten nog chemische resten en dampen.

De wagons stonden volgens het OM op Kijfhoek zonder dat de vereiste veiligheidsregels in acht waren genomen. Er werd bovendien geheuveld (een vorm van rangeren), terwijl er een storing was in het begeleidend computersysteem. Het systeem gaf wel waarschuwingsmeldingen, maar daar werd niet volgens de voorschriften op gereageerd.

Noodknop
Een rangeermedewerker drukte op het terrein op een bepaald moment een noodknop in. Maar niemand wist wat er aan de hand was en wat er gedaan moest worden, omdat er geen duidelijk protocol was voor het gebruik van de knop en eventuele vervolgacties. Ondanks deze signalen kreeg de machinist van de locomotief die de wagons van de rangeerheuvel duwde géén signaal om te stoppen.

Bron: RTV Rijnmond

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jun 24, 2014 2:05 pm
door Ronnie
NS gaat reizen per bankpas uittesten

NS gaat tests uitvoeren waarbij gereisd kan worden met de bankpas. Daarvoor wordt een infrastructuur naast de OV-chipkaart aangelegd. De NS wil dit jaar al met proeven starten. Ook begin 2015 zal er worden getest. Daarna kunnen reizigers mogelijk al gebruikmaken van deze optie. Dat zei Joost Mortier, programmadirecteur OV-chipkaart bij NS, donderdag op de Dag van de Rail.

Bij het reizen met de bankpas wordt gebruik gemaakt van contactloos betalen. NS maakte het eerder dit jaar al mogelijk om contactloos te betalen bij een aantal stationswinkels. De reiziger hoeft hierbij geen pincode meer in te toetsen en hoeven alleen nog maar hun bankpas langs een betaalterminal te zwaaien. In Londen is het binnenkort al mogelijk om te reizen met de bankpas.

Strategie
Het reizen met de bankpas zal in eerste instantie naast het huidige OV-chipsysteem gebruikt worden. Het geld wordt direct van de bankrekening afgeschreven. De proef is onderdeel van de NS-strategie om van een prepaid-abonnement (vooraf saldo laden) naar een postpaid-abonnement (achteraf betalen) over te gaan. 

Het reizen per bankpas zal naar verwachting het reizen per OV in Nederland ook prettiger maken voor toeristen. Zij ervaren het reizen met de OV-chipkaart vaak als ingewikkeld.

Vervoerder Arriva startte eind vorig jaar in de provincies Groningen en Friesland al proeven met het systeem Touch and Travel. Dit systeem maakt het mogelijk om met een smartphone in te checken voor een reis. Facturering vindt achteraf plaats door middel van automatische incasso. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via een internetportaal. Voor het betalen met de mobiele telefoon heeft de NS nog geen proeven gepland.

Bron: OV Pro

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jun 24, 2014 5:06 pm
door Ronnie
Trein Barneveld stopt vier keer per uur op nieuw station in Zuid
24-06-2014 17:11 | Jan Kas

Barneveld krijgt een derde station: Barneveld-Zuid. Vier treinen per uur stoppen vanaf maart volgend jaar nabij de Barneveldse wijk Veller. Met een blauw-gele vlag van de gemeente Barneveld markeerde wethouder Van Daalen maandagmiddag het hoogste punt van het in aanbouw zijnde station.

De nieuwe halteplaats aan de Vallei­lijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen zal naar verwachting op een gemiddelde werkdag zo’n 750 reizigers verwerken.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo jun 25, 2014 4:45 pm
door Ronnie
Wet tegen stationsgesteggel

Het geruzie over de treinstations kan alleen worden gestopt als via de wet geregeld wordt wat en hoeveel NS andere spoorbedrijven in rekening mag brengen voor het gebruik en service. Dat concludeert onderzoeksbureau Ecorys in een op verzoek van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur opgesteld rapport.

De onderzoekers stellen vast dat concurrenten soms vrezen voor hoge kosten die NS ze voor het gebruik van stations in rekening kan brengen. Dit zou leiden tot hogere prijzen bij het bieden op de exploitatie van een regionale spoorlijn. Soms wordt om deze reden zelfs helemaal niet geboden op zo’n concessie. ''Dit kan leiden tot vermindering van de concurrentiedruk, wat kan doorwerken gedurende de gehele concessieperiode'', concludeert het rapport.

De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van regionale vervoerders en NS als stationseigenaar moeten volgens het onderzoek wettelijk worden vastgelegd. Vervoersbedrijven klagen al lang over prijzen die aan NS moeten worden betaald voor bijvoorbeeld de huur van kaartautomaten, de locatie van incheckpalen voor de ov-chipkaart, reisinformatie, reclame voor de eigen diensten of wachtruimtes voor klanten. ''NS heeft een prikkel om andere vervoerders bij het aanbieden van diensten op stations te benadelen'', erkent Mansveld naar aanleiding van het onderzoek in een brief aan de Tweede Kamer.

Waakhond
Concurrenten kunnen op dit moment nergens terecht als zij het oneens zijn met de rekening en het aanbod van NS. Als oplossing werd bedacht dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als waakhond een rol zou kunnen spelen. Ecorys meent dat een in een wettelijke ‘stationsnetverklaring’ vastgelegde beschrijving van diensten en voorzieningen op een station, een standaard gebruikersovereenkomst en een geschilbeslechtingsprocedure voldoende is.

ACM kan deze stationsnetverklaring niet goedkeuren, maar wel een suggestie voor aanpassingen doen als deze wettelijk niet in orde is. Als de partijen er vervolgens niet uitkomen, kan de waakhond als bemiddelaar fungeren. Volgens Mansveld maakt dit de toegang tot diensten en voorzieningen en bijbehorende kosten voor NS-concurrenten ‘transparant’. ''Dit maakt dat vervoerders hun reizigers beter van dienst kunnen zijn.''

Bron: Spitsnieuws.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo jun 25, 2014 7:02 pm
door Ronnie
Traject Groningen-Winschoten krijgt in 2018 sneltrein
Geplaatst: 16:24 uur, dinsdag 24 juni 2014

Op het traject Groningen-Winschoten gaat in 2018 in de ochtendspits een sneltrein rijden. De sneltrein stopt alleen op de stations Groningen Europapark en Hoogezand en is daarmee ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein.

De sneltrein rijdt vijf keer per ochtendspits en is een aanvulling op het spoorboekje met bestaande stoptreinen. Twee keer per dag rijdt de nieuwe trein door naar Leer.

Aanpassingen
Hier zijn wel aanpassingen voor nodig. Op station Winschoten komt een extra perron en de huidige onbewaakte spoorwegovergang wordt vervangen door een bewaakte. Hierdoor wordt het station veiliger.

De uitbreiding van de dienstregeling vergt een investering van 26 miljoen euro. Acht miljoen daarvan komt voor rekening van de Provincie Groningen. Hierover zijn afspraken gemaakt met staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van Infrastructuur en Milieu.

Groningen-Bremen
Met de komst van de sneltrein komt de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen weer een stap dichterbij. In de toekomst moet het mogelijk worden om binnen twee uur met de trein van Groningen naar Bremen te reizen. Nu duurt zo'n reis nog twee uur en driekwartier. Donderdag spreekt de provincie met verschillende Europarlementariërs over de plannen.

Bron: RTV Noord

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr jun 27, 2014 6:13 pm
door Ronnie
Wil Versteijnen spoorman van het jaar 2014
27 juni 2014

Wil Versteijnen is donderdag tijdens het Spoorcafé verkozen tot spoorman van het jaar. De directeur van Gebr. Versteijnen Transport (GVT) was blij verrast met de 'oeuvreprijs'.

'Wij zien absoluut de waarde in van het spoor en hopen onze spooractiviteiten de komende jaren nog verder uit te breiden. Deze award is wat dat betreft een geweldige stimulans hierin en vormt tevens een mooie erkenning voor wat er reeds gerealiseerd is.'

Versteijnen kreeg de award uitgereikt door de Spoorvrouw van vorig jaar, Maike Kooijman van de STC Group en Cees van Altena, interim manager van het voorlichtingsbureau Rail Cargo. Van Altena roemde Versteijen om zijn tomeloze inzet voor multimodale oplossingen: 'Een ondernemer die een grote affiniteit heeft met het spoorgoederenvervoer en die, ondanks de crisis, het aandurfde om te investeren in de uitbreiding van Railport Brabant. Tevens een ondernemer die de waarde en mogelijkheden ziet van het combineren van maritieme en continentale stromen en dat ook in praktijk brengt.'

Bron: Nieuwsblad Transport

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jul 01, 2014 4:50 pm
door Ronnie
Versoepeling regels spoorgoederenvervoer op grensbaanvak
Gepubliceerd op 01-07-2014 om 16:34

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft maandag een Nota van Wijziging voor de Spoorwegwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin wordt een belangrijke stap gezet om de problematiek bij de stations aan de grens op te lossen met een voorstel om artikel 32 van de Spoorwegwet te wijzigen.

De Infrastructuur van een hoofdspoorweg vanaf de Duitse of Belgische grens tot aan het eerstvolgende station in Nederland, het zogenaamde grensbaanvak, komt overeen met die van buurland Duitsland of België. Deze infrastructuur onderscheidt zich echter van de Nederlandse spoorinfrastructuur omdat op zo’n grensbaanvak de systemen van het buurland geïnstalleerd en niet de Nederlandse treinbeïnvloedingsysteem ATB of de bovenleiding van 1500 V heeft.

Grensbaanvak
Daarom wordt nu voorgesteld om als het treinverkeer beperkt blijft tot het grensbaanvak, dat kennis bij de vervoerder van de volledige Nederlandse spoorinfrastructuur en daarmee ook het vereiste Nederlandse B-certificaat als bedoeld in artikel 32 van de Spoorwegwet niet verplicht is.

KNV heeft de grensbaanvakproblematiek herhaaldelijk onder de aandacht gebracht en zegt “zeer verheugd” te zijn over de voorgestelde wijziging. Een andere kwestie die nog wel speelt is het taalprobleem van machinisten op grensbaanvakken, maar ProRail is bezig om een oplossing te vinden voor deze problematiek.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jul 03, 2014 10:18 am
door Ronnie
Tweede Kamer wil meer ruimte internationaal spoorgoederenvervoer
door Eindredactie TotaalTrans / op 2 juli 2014 om 14:18 /

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft gisteren een motie van VVD-Kamerlid Betty de Boer gesteund waarin zij het kabinet oproept ProRail op te dragen voldoende ruimte voor het internationale spoorgoederenvervoer vrij te maken. Volgens De Boer past dit bij de overheidsambitie om het spoorgoederenvervoer te stimuleren.

VVD stelt Kamervragen over Duitse stakingenOok geeft de Kamer met de motie aan jaarlijks geïnformeerd te willen worden over de volumegroei van het spoorgoederenvervoer en de kwaliteit van de Nederlandse treinpaden.

Ondersneeuwen
Verladersorganisatie EVO toont zich ingenomen met het resultaat. ‘In het debat over de concessieverlening voor het reizigersvervoer aan NS en de concessieverlening voor het spoorbeheer aan Prorail dreigt het goederenvervoer over het spoor steeds onder te sneeuwen in het geweld over het personenvervoer over spoor. Het is daarom belangrijk dat de Kamer ook het signaal heeft afgegeven dat het goederenvervoer over spoor niet het kind van de rekening mag worden, maar als volwaardige dienst voor het bedrijfsleven ook recht heeft op genoeg ruimte.’

Bron: Totaaltrans.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jul 03, 2014 10:20 am
door Ronnie
NS moet brondata vrijgeven voor meten vervoersprestaties
Gepubliceerd op 02-07-2014 om 08:25

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin wordt gevraagd dat in de nieuwe vervoerconcessie staat opgenomen dat NS alle data realtime en open ter beschikking stelt voor andere ontwikkelaars. Ook moet NS klantoordelen voortaan onafhankelijk uitvoeren via de OV-Klantenbarometer. Een motie van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie met deze strekking is dinsdag aangenomen.

NS stelt nu via een API (application programming interface) data beschikbaar, maar deze gegevens zijn bewerkt en kunnen daarom bijvoorbeeld niet worden gebruikt voor het meten van vervoersprestaties.

Brondata
In de motie staat dat de brondata van reisinformatie, vervoerprestaties en tarieven real-time beschikbaar moeten worden gesteld als open data zodat een ieder met deze gegevens toepassingen kan ontwikkelen. Daardoor wordt het mogelijk om handige reisapps te ontwikkelen en krijgen reizigersorganisaties en politici meer inzicht in de prestaties van NS per traject.

Ook moet NS gaan meedoen aan de OV-Klantenbarometer. Momenteel meet NS zelf de klantoordelen terwijl de andere vervoerders gebruik maken van de klantenbarometer. “Door bij de klantenbarometer aan te sluiten worden prestaties van vervoerders beter vergelijkbaar en kan NS niet meer verweten worden dat de slager zijn eigen vlees keurt”, aldus de ChristenUnie.

Bron: OV Pro

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma jul 07, 2014 2:56 pm
door Ronnie
Extra geld voor Wunderline Groningen-Bremen

Voor de spoorlijn van Groningen naar Bremen, de Wunderline, stelt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu een bedrag van zeventien miljoen euro beschikbaar.

Drie kwartier korter
Dat wordt maandagmorgen door de staatssecretaris en het provinciebestuur bekend gemaakt op een bijeenkomst op het hoofdstation in Groningen. Het geld is bestemd voor een sneltreinverbinding van Groningen naar Duitsland. De huidige reistijd wordt daardoor met ruim drie kwartier verkort tot minder dan twee uur.

Het provinciebestuur heeft zelf al 85 miljoen euro opzij gezet voor de snelle spoorverbinding. De aanleg van de Wunderline kost naar schatting 150 miljoen. Hoe dat bedrag tussen beide landen wordt verdeeld moet nog worden besproken.

Om aanspraak te kunnen maken op de zeventien miljoen die het Rijk wil meebetalen aan de verbetering, moet de provincie de spoorplannen voor juli 2016 klaar hebben.

Impuls
De aanleg van de Wunderline is goed voor de regionale economie doordat het een impuls geeft aan handelsbetrekkingen. Verbetering van het traject tussen Groningen en Bremen brengt bovendien de steden Amsterdam en Hamburg dichter bij elkaar. 

Bron: RTV Noord

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jul 08, 2014 2:52 pm
door Ronnie
Arriva wil met treinen rijden op traject van Zwolle naar Leeuwarden

Vervoerder Arriva wil met stoptreinen gaan rijden op het traject van de NS tussen Zwolle en Leeuwarden. Arriva heeft die wens vandaag kenbaar gemaakt aan staatssecretaris Mansveld, zo meldt Omrop Fryslan.

Mansveld was voor een werkbezoek in Leeuwarden om met Arriva te praten over het openbaar vervoer in Friesland. Arriva wil in het openbaar vervoer naast de NS een wat grotere rol spelen en oppert dat de treinen van Groningen naar Leeuwarden vaak overvol zitten. En dat dat mogelijkheden biedt voor uitbreiding van het aantal treinen op die lijn. Maar ook zou er vanuit het bedrijfsleven behoefte zijn aan meer treinen op de lijn Zwolle-Leeuwarden. Arriva wil daarop inspringen met het inzetten van stoptreinen.

Bron: RTV Oost

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo jul 09, 2014 4:48 pm
door Ronnie
Stations blijven van NS en Prorail
Gepubliceerd: 9 juli 2014 15:28, Laatste update: 9 juli 2014 16:42

De 410 stations in ons land blijven eigendom van Prorail en NS. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag aan de Tweede Kamer laten weten.

Ze had hiernaar onderzoek laten doen in het kader van haar langetermijnplannen voor het spoor.

Er is onder meer onderzocht wat de gevolgen zijn als de stations worden ondergebracht bij commerciële partijen, regionale overheden of volledig in handen komen van Prorail.

Daaruit blijkt dat verkoop van stations aan een commerciële partij de NS en Prorail vele miljoenen gaat kosten.

Op basis van het onderzoek ziet Mansveld ''geen aanleiding om nu over te gaan tot een wijziging in de positie van partijen op stations''. De Staat is de enige aandeelhouder van Prorail en de NS.

'Niet proportioneel'
Op basis van het onderzoek ziet Mansveld ''geen aanleiding om nu over te gaan tot een wijziging in de positie van partijen op stations''.

Gezien de ''vergaande financiële gevolgen'' en een eerder onderzoek waaruit blijkt dat de er geen klachten zijn over de machtspositie van de NS is een wijziging van de eigendomsverhoudingen ''niet proportioneel'', aldus de bewindsvrouw.

Toiletten
Ook wijst het rapport erop dat bij overgang naar de markt de publieke voorzieningen van de stations zoals wachtruimtes en toiletten onder druk komen te staan.

Deze potentiële nadelen sterken Mansveld om haar gekozen beleid voort te zetten. In haar plannen voor het spoor tot 2025 is afgesproken dat de NS en Prorail de kwaliteit van de dienstverlening op de stations en de voorzieningen de komende jaren verbeteren.

Machtspositie
Vervoersbedrijven Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus stelden in een reactie op het conceptrapport dat de voordelen die de NS heeft vanuit zijn machtspositie op de stations onvoldoende belicht zijn. De voordelen van afsplitsing zouden verder onvoldoende bekeken zijn en de nadelen te groot worden voorgesteld. Op 125 stations rijden alleen deze NS-concurrenten en op 27 stations stoppen zowel NS als deze regionale vervoerders.

Bron: Nu.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jul 10, 2014 3:02 pm
door Peter
Grensstop trein hoeft niet meer

10 juli 2014

KNV Spoorgoederenvervoer is blij met de maatregelen die staatssecretaris Mansveld (I en M) wil nemen om de problemen bij grenspassages door goederentreinen op te lossen. Mansveld wil nog dit jaar de eisen aan buitenlandse vervoerders op Nederlandse ‘grensbaanvakken’ vereenvoudigen.

Onder de huidige wetgeving gaan toelatingseisen aan de gesproken taal, de vaardigheden van de machinist en de veiligheidseisen aan het materieel precies op de grensovergang in. Daardoor worden de gedwongen om bij de grens te stoppen en bijvoorbeeld van locomotief en machinist te wisselen.

Die extra stop is in de praktijk veelal niet mogelijk, omdat daar gewoonlijk geen faciliteiten zijn. Vervoerders moeten daardoor internationaal opgeleide of extra piloterende (loodsende) machinisten inzetten. Met de versoepeling kan de trein vanaf de grens gewoon tot het eerstvolgende emplacement (bijvoorbeeld Venlo) doorrijden en daar van machinist wisselen.

Bovendien kunnen vervoerders dan vaker eenvoudiger locomotieven inzetten, die alleen geschikt zijn voor het spoorsysteem van Duistland of België, maar waarmee zij niet in Nederland worden toegelaten. Door het versoepelen van de regels kunnen de vervoerders tot het grensstation in Nederland (enkele kilometers over de grens) met buitenlandse locomotieven doorrijden om daar vervolgens van loc te wisselen.

Door het wegnemen van deze drempels zullen vervoerders hun materieel en personeel efficiënter kunnen inzetten en wordt infrastructuur beter benut, zegt KNV. Volgens de brancheorganisatie is het plan tijdens de vergadering van de spoorvervoerders op Rhine Alpine corridor (Corridor 1) ‘met gejuich’ ontvangen.

Bron: Nieuwsblad Transport

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jul 10, 2014 8:02 pm
door Jeroen
Ze snappen het eindelijk! :P Als ze slim zijn regelen ze het, voordat ATB uitgeschakeld wordt tussen Zvo en Em.

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do jul 10, 2014 9:07 pm
door The_Knitter
Dan hebben ze nog een dag of 42? Zal ze het lukken :?: ;)

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr jul 11, 2014 7:59 am
door Ronnie
Trein ontspoord na aanrijding met bulldozer in Maastricht

Door een botsing met een bulldozer is een trein in de buurt van de Balijeweg in Maastricht ontspoord.

Niemand raakte daarbij gewond, maar de schade is groot. Op het traject tussen Maastricht en Sittard zijn werkzaamheden langs het spoor. Volgens een passagier die in de trein zat hebben de reizigers een harde klap gevoeld en vlogen de brokstukken langs de trein. De bulldozer zou helemaal in elkaar zijn gereden.

Ontspoord
Door de aanrijding is het voorste treinstel naast het spoor geraakt. De passagiers mogen voorlopig de trein niet uit. Volgens de informatie die zij krijgen kan het nog lange tijd duren voor het is opgelost. Er worden speciale voertuigen ingezet om de passagiers uit de trein te halen, in verband met onder meer het hoogteverschil.

Vertraging
Tussen Maastricht en Sittard en Maastricht en Valkenburg rijden naar verwachting tot 11 uur geen treinen. Reizigers moeten rekening houden met meer dan een uur vertraging.

Bron: L1

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr jul 11, 2014 1:01 pm
door Ronnie
Treinverkeer Maastricht wordt weer opgestart

Het treinverkeer bij Maastricht wordt weer langzaam opgestart na de aanrijding tussen een trein en een shovel.Op de plaats van het ongeluk lopen vier sporen, waarvan twee weer in gebruik worden genomen.

Slagbomen
De spoorwegovergang aan de Balijeweg blijft voorlopig wel nog dicht. Het is daardoor erg druk in de wijk Limmel en op industrieterrein Beatrixhaven. Naar verwachting blijven de slagbomen tot ongeveer 22.00 uur dicht.

Het ongeluk gebeurde vrijdagmorgen rond 8 uur, toen een shovel motorproblemen kreeg op de spoorwegovergang. De machinist kreeg het apparaat niet meer herstart, en wist op tijd weg te komen. Hij raakte niet gewond. Ook in de trein vielen geen slachtoffers.

Bron: L1

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jul 15, 2014 6:50 pm
door Ronnie
Steeds meer irritatie over spoorwegovergang Roermond

De spoorwegovergang bij de Slachthuisstraat in Roermond is al jaren een bron van ergernis.

Met de recente wegwerkzaamheden in het centrum is het aantal klachten nog verder gestegen.

Kwartier dicht
De bomen blijven vaak minutenlang gesloten omdat er meerdere treinen moeten passeren. Soms gebeurt het ook dat de bediening in de Maastrichtse regelkamer de Roermondse spoorwegovergang vergeet. De wachttijd kan daardoor oplopen tot een kwartier.

Veiligheid
Beheerder Prorail begrijpt de klachten, maar zegt er niets aan te kunnen doen vanwege de veiligheid.

Prorail en de gemeente Roermond overleggen regelmatig over de situatie. Alternatieve oversteekmogelijkheden zoals een tunnel staan daarbij nog niet op de planning.

Bron: L1

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma jul 28, 2014 9:47 am
door Ronnie
NS rijdt aankomende herfst met langere treinen

NS gaat in de herfst van dit jaar dertig procent van de treinen verlengen. Dit heeft de spoorvervoerder aan de consumenten­organsaties in het Locov laten weten. Reizigersorganisatie Rover ontving vorig in de herfst een recordaantal klachten over volle treinen. Er kwamen toen ruim drieduizend klachten binnen over volle treinen. Daarnaast hadden reizigers last van werkzaamheden en bleek de planning van NS te krap.

NS heeft nu besloten de komende herfst flink uit de reserves te putten en 30 procent van de spitstreinen te versterken. Daarvoor worden in totaal 19 DDAR-treinstellen weer terug in dienst genomen. Daarnaast worden diverse Sprinters rond Amsterdam en Schiphol, de Flevolijn, treinen vanuit Arnhem, Amersfoort, Groningen en Leeuwarden richting de Randstad, de Intercity Leiden – Utrecht en de Intercity Amsterdam-Haarlem-Rotterdam-Dordrecht verlengd. Buiten de Randstad worden onder meer de trajecten Nijmegen – Den Bosch en Zwolle – Roosendaal versterkt.

Bron: OV Pro

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jul 29, 2014 11:07 am
door Ronnie
Flinke ravage door treinongeluk Geleen

Door een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen in Geleen is er een flinke ravage op het spoor bij station Geleen-Oost.

De hele dag zullen er geen treinen rijden tussen Sittard en Heerlen.

Bij de spoorwegovergang Beekstraat werd een vrachtwagen geschept door de trein. De truck kwam op zijn kant op het spoor te liggen vlakbij het station. Dat gebeurde dinsdagmorgen tegen 11.30 uur.

Ondanks de ravage raakte niemand gewond. Hoe het ongeluk precies kon gebeuren is nog niet duidelijk.

Bron: L1

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di jul 29, 2014 5:25 pm
door Ronnie
Pas woensdagmorgen weer treinen Sittard-Heerlen

ProRail verwacht dat het spoor bij Geleen-Oost pas na twee uur woensdagmorgen weer kan worden vrijgegeven.

De railbeheerder denkt dinsdag nog de hele dag nodig te hebben om de ravage op te ruimen.

Om 11.30 uur dinsdagmorgen botste een intercitytrein tegen een vrachtwagencombinatie op de spoorwegovergang Danikerweg. Niemand raakte ernstig gewond, maar de ravage was groot. De vrachtwagen kwam op zijn kant te liggen, de lading kiezelstenen kwam op het spoor te liggen.

Bron: L1

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo jul 30, 2014 7:47 am
door Ronnie
Nog geen treinen tussen Sittard en Heerlen

Er rijden woensdagochtend nog altijd geen treinen tussen Sittard en Heerlen. De reparatie van het spoor, na het ongeluk dinsdag in Geleen, is nog gaande.

In de loop van de ochtend is dat klaar, verwacht spoorbeheerder ProRail. Een woordvoerder kan geen exact tijdstip noemen.

Vrachtwagen
Het spoor raakte zwaar beschadigd doordat een intercity dinsdagochtend in botsing kwam met een vrachtwagen die op de overweg bij Daniken stond. De chauffeur, die nog in zijn cabine zat, bleef zo goed als ongedeerd.

Noodweer
De hele middag, avond en nacht is aan het repareren van de rails gewerkt. Het werk moest twee keer stil worden gelegd vanwege noodweer.

Ook het wegtakelen van de oplegger van de vachtwagen duurde langer dan verwacht. De oplegger was zo verwrongen dat hij in 7 stukken moest worden gezaagd. De schade aan het spoor loopt in de tonnen.

Bron: L1

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr aug 01, 2014 5:18 pm
door Ronnie
Meer reizigers en meer omzet voor Thalys
Vandaag om 13:22 door Jta | Bron: belga

Thalys, de operator van de hogesnelheidlijn tussen Frankrijk, België, Nederland en Duitsland, heeft 3,4 miljoen passagiers vervoerd in het eerste semester. Dat zijn er 3,4 procent meer dan vorig jaar. De omzet van de Thalys steeg met 2,1 procent.

‘Ondanks een lichte inzinking van de route Brussel-Parijs (-1,3 procent), die te wijten is aan de lauwe economische context, is het verkeer in het algemeen toegenomen’, zegt Thalys. Het traject tussen Nederland en België stuwde de cijfers de hoogte in. Het aantal reizigers nam er toe met 16,7 procent.

Bron: De Standaard

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo aug 06, 2014 5:07 pm
door Ronnie
‘Toeristenknop’ treinkaartje Schiphol verdwijnt grotendeels
Gepubliceerd op 05-08-2014 om 16:56

De ‘toeristenknop’, een knop waarmee reizigers snel een kaartje naar Schiphol kunnen kopen in de NS-automaat, wordt uit de meeste kaartautomaten weer verwijderd. Dat heeft NS aan Rover laten weten. Rover had erover geklaagd dat gebruikers van de gemaksknop in veel gevallen duurder uit zijn dan wanneer zij op reguliere wijze een kaartje zouden kopen.

De NS-kaartautomaten in regio Amsterdam zijn sinds dit voorjaar voorzien van een snelknop, vooral handig voor toeristen: met één druk op de knop kan een kaartje naar Schiphol worden gekocht. Er zit wel een addertje onder het gras: het kaartje kost altijd €5 (inclusief toeslag wegwerpchip), terwijl een regulier kaartje naar Schiphol vanaf stations als Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI inclusief toeslag €3,60 kost. Rover vindt het onnodig om toeristen extra te laten betalen voor een snelknop en ging met NS in gesprek voor een oplossing.

Snelknop
Een eenvoudige oplossing bleek er niet te zijn, daarom heeft NS nu besloten de snelknop op de meeste stations weer weg te halen. Op station Schiphol blijft de knop bestaan, reizigers kopen hiermee een kaartje naar alle stations binnen Amsterdam. Omgekeerd blijft vanaf station Amsterdam Centraal het snelle kaartje naar Schiphol in de automaat aanwezig. Op deze trajecten wordt met €5 de reguliere vol tarief-prijs berekend.

Bron: OV Pro

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr aug 08, 2014 5:14 pm
door Ronnie
Ruim 37 miljoen EU-subsidie voor projecten ERTMS
Gepubliceerd op 07-08-2014 om 11:03

De Europese Commissie heeft voor meer dan 320 miljoen euro aan subsidies toegezegd voor investeringen in de optimalisatie van de Europese infrastructuur en transport. Zo wordt er 37,5 miljoen euro in verschillende Europese ERTMS-projecten gestoken en krijgt Nederland ruim 5,5 miljoen euro voor uitgebreide studie naar het oplossen van het knelpunt rond de Calandbrug bij Rozenburg. Dit om goederenvervoer op de corridor Nederland-Duitsland en daarbuiten te garanderen.

In totaal zijn al 106 Europese projecten aangewezen die voor één- en meerjarige EU-subsidies in aanmerking komen, waaronder verschillende spoorprojecten. “Deze sleutelprojecten met toegevoegde waarde voor Europa, zullen bijdragen aan een compleet en naadloos transportnetwerk voor goederen en mensen in de gehele Europese Unie”, zo liet de vice-president van de Europese Commissie, Siim Kallas in een verklaring weten.

Projecten
Tot de 52 meerjarige gesubsidieerde projecten behoren onder andere tien projecten op het gebied van ERTMS. Voor die projecten is een totaalbedrag van 37,63 miljoen euro gereserveerd. De ERTMS-subsidies gaan onder meer naar de modernisering van tien locomotieven van Crossrail Benelux met ETCS 2.3.0d en het verkrijgen van toestemming om ze in Nederland, België en Duitsland in te zetten. Daarnaast moet bij drie van de locomotieven de hardware voor Baseline 3 aangelegd worden, waardoor het in de toekomst mogelijk is om het systeem te upgraden.

Ook de NMBS krijgt subsidie om datzelfde systeem in 64 locomotieven te installeren die voor passagiersvervoer tussen Brussel en Luxemburg worden ingezet. Weer een ander deel van de subsidie gaat naar de retrofit van bestaande voertuigen die al op het Deense netwerk worden ingezet. Rail Net Denmark, de aanvragende partij, gaat over naar Baseline 3 en wil met de subsidie tests gaan uitvoeren en de voertuigen moderniseren.

Goederenvervoer
De Europese Commissie heeft een subsidiebedrag van 5.530.500 euro toegekend voor uitgebreid onderzoek naar mogelijke oplossingen voor het knelpunt bij de Calandbrug, waarmee zowel de levensduur als het capaciteitsprobleem moeten worden aangepakt. De Calandbrug bij Rozenburg is een stalen hefbrug uit 1969 die sterk verouderd is. De brug is een toekomstig knelpunt voor onder andere het treinverkeer bij Rotterdam.

In 2020 is de brug aan het einde van haar technische levensduur, wat maakt dat een structurele oplossing noodzakelijk is om goederenvervoer op de corridor Nederland – Duitsland en daarbuiten te garanderen. Daarnaast is een oplossing ook voor het water- en wegverkeer van belang.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma aug 11, 2014 2:59 pm
door Peter
Extra rit stoomtrein door Heuvelland

Gepubliceerd op: 04.08.14 16:17, laatste update: 05.08.14 12:25

Vanaf dinsdag (vorige week) rijdt de stoomtrein in het Heuvelland elke dag een extra rit. Dat gebeurt na een peiling onder toeristen, die aangaven in de middaguren behoefte te hebben aan de rijdende attractie.

Besloten is nu om dagelijks drie ritten in te lassen tussen Simpelveld en Valkenburg via Schin op Geul. De stoomtrein vertrekt in Simpelveld om 11.00 uur, 13.30 uur en 16.00 uur, in Valkenburg om 12.00 uur, 14.30 uur en 17.00 uur en in Schin op Geul om 12.05 uur, 14.35 uur en 17.05 uur.

De Miljoenenlijn is door de ANWB uitgeroepen tot leukste uitje van Limburg 2014. Volgens het management van de treindienst ervaren toeristen een rit als ‘een traktatie, te vergelijken met de natuur in Frankrijk en Italië'.

Bron: Dagblad de Limburger

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo aug 13, 2014 7:34 pm
door Ronnie
Betalen met creditcard mogelijk bij grootste deel kaartautomaten
woensdag 13 augustus 2014

Het is vanaf 12 augustus mogelijk bij ongeveer 90% van de kaartautomaten voor de trein in Nederland te betalen met creditcard.

Voorheen was het betalen met creditcard maar op een handvol stations mogelijk, waaronder Schiphol en Amsterdam Centraal. Voor toeristen zonder Maestro- of VPAY-kaart, werd het betalen daardoor op veel stations onmogelijk gemaakt.

Vanaf nu is dat dus verleden tijd. Wel moeten reizigers 50 cent extra betalen als ze met een creditcard willen afrekenen. Op 90% van de stations kan er betaald worden met creditcard (VISA of Mastercard), de rest van de stations volgen tot eind september. NS heeft een document (PDF) beschikbaar gemaakt waarop aangegeven is waar de kaarten worden geaccepteerd of geweigerd. Voor NS geldt dat het alleen nog niet mogelijk is op station Sassenheim. Vooral Arriva en Veolia zijn de functionaliteit nog in kaartautomaten aan het inbouwen.

Bron: Treinreiziger.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do aug 14, 2014 8:13 am
door Ronnie
'NS en Prorail willen blaadjes op rails weglaseren'
Gepubliceerd: Donderdag 14 aug 2014

De NS en Prorail gaan komend najaar herfstblaadjes die op de rails liggen wegbranden met een laser. Het gaat om een proef die in samenwerking met de TU Delft is opgezet, schrijft het Noordhollands Dagblad donderdag.

De techniek is eerder al met succes in Engeland toegepast en is inmiddels verder gevorderd, zegt een woordvoerder van Prorail in de krant. Behalve de laser wordt ook een watersproeier ingezet die de rails bevochtigt zodat blaadjes er niet aan hechten.

De spoorbeheerder verwacht overigens niet dat de lasertechniek alle problemen door bladeren op de rails oplost. De problemen blijven altijd bestaan, denkt Prorail. "We weten dat er hoe dan ook in het seizoen extra overlast zal blijven", aldus de woordvoerder.

Bron: Nu.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: vr aug 15, 2014 5:00 pm
door Ronnie
NS maakt weer winst
Gepubliceerd: 15 augustus 2014 13:49, Laatste update: 15 augustus 2014 17:01

De Nederlandse Spoorwegen hebben het eerste half jaar afgesloten met zwarte cijfers. De NS haalde in de eerste 6 maanden van het jaar een nettowinst van 133 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 76 miljoen een jaar eerder.

Dit maakte het spoorbedrijf vrijdag bekend.

Dit positieve resultaat is echter vooral een gevolg van incidentele posten. Zo kwamen de bedrijfslasten lager uit dan in 2013, vooral door een vrijval van voorzieningen, in verband met de afwikkeling van het Fyra-dossier met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda.

De spoorvervoerder leed in heel 2013 nog een verlies van 43 miljoen euro, vooral door de forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen.

De bedrijfsopbrengsten van NS stegen het eerste half jaar met 94 miljoen euro door meer vervoersopbrengsten in Nederland bij de trein- en busactiviteiten. De extra omzet speelde voornamelijk in de consumentenmarkt. Op de zakelijke markt zag NS nauwelijks groei.

Posten
''Voor heel 2014 verwachten we dat de resultaatsverbetering zich doorzet, al is dit dus vooral door eenmalige posten'', liet financieel topman Engelhardt Robbe in een toelichting weten.

''De vooruitzichten voor 2015 zijn minder positief door hogere lasten als gevolg van de nieuwe concessie. Mede gelet op de noodzakelijke investeringen in materieel zal NS dan ook onverminderd op de kosten moeten letten en door moeten gaan met het ingezette resultaatsverbeteringsprogramma.''

Meer treinen reden in het eerste half jaar op tijd vergeleken met een jaar eerder. In de eerste 6 maanden kwam 93,3 procent van de reizigers op tijd aan, in de eerste helft 2013 was dit 90,4 procent. De ontwikkeling van de klanttevredenheid als geheel was volgens de NS positief. ''Wel zorgde de wekenlange schoonmaakstaking bij onze leveranciers in april en mei voor een duidelijke dip in het klantoordeel.''

Bron: Nu.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: za aug 16, 2014 4:31 pm
door Ronnie
NS geïnteresseerd in belang Thalys
16-08-14 13:46 uur - Bron: ANP

De Nederlandse Spoorwegen hebben interesse in het nemen van een belang in de hogesnelheidstrein Thalys. Dat liet een woordvoerder van NS vandaag weten.

Thalys is eigendom van de Franse spoorwegen SNCF, het Belgische NMBS en het Duitse DB. Maar DB heeft begin dit jaar aangegeven van zijn belang van 10 procent af te willen. Mocht dit belang vrijkomen, dan wil NS graag ook financiële verantwoordelijkheid nemen, aldus de zegsman. Nu heeft NS alleen een participatie in de ticketverkoop en bezit de Nederlandse spoorvervoerder twee Thalys-treinstellen. Een echt belang in de onderneming zou NS meer invloed geven op de koers van Thalys.

Bron: Het Parool

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: zo aug 17, 2014 10:50 am
door juniorfotograaf
NS bezit 2 Thalys stellen ?
Zit je niet in de war met de ICE stellen ?

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: zo aug 17, 2014 11:33 am
door erica
NS bezit de 4331 en 4332.

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di aug 19, 2014 8:01 am
door Ronnie
“Mansveld moet internationale nachttrein redden”

Kamervragen over schrappen nachttreinen van Amsterdam naar Kopenhagen, Praag en Warschau.

Nederland moet de Duitse en Deense spoorwegen bewegen de huidige nachttreinen van Amsterdam naar Kopenhagen, Praag en Warschau niet te schrappen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur moet Deutsche Bahn en Danske Statsbaner snel op andere gedachten brengen. Desnoods krijgt NS een rol bij het behoud van de zogenoemde CityNightLine. Dat stelt Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) in Kamervragen die hij de bewindsvrouw heeft gesteld.

Bashir noemt het ‘buitengewoon jammer’ als Deutsche Bahn en Danske Statsbaner de nachttreinen naar Praag en Warschau vanaf december alleen vanuit Duitsland laten vertrekken. Uit de trein naar Kopenhagen wordt de stekkers zelfs helemaal getrokken.“

Eerder sneuvelde al de nachttrein naar Wenen en Milaan”, benadrukt Bashir. “Reizigers willen directe en comfortabele verbindingen, juist ook tussen Europese hoofdsteden. En hier lagen wat mij betreft juist kansen. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat deze verbinding bestaat. Het promoten van deze verbinding is verstandiger dan zomaar opgeven en er mee stoppen.”

Reizigersvereniging Rover begon vorige week een online petitie tegen het opdoeken van de nachttreinen. Tot vandaag hadden zo’n 665 onaangenaam verraste reizigers deze petitie ondertekend.

Bron: Metro Nieuws

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do aug 21, 2014 3:56 pm
door Peter
Stoomtrein ramt auto bij Loenen

Donderdag 21 augustus 2014 | 14:58 |

LOENEN - Bij een onbewaakte spoorwegovergang aan de Broeksweg in het buitengebied van Loenen is een auto geraakt door een stoomtrein.

De wagen is door de klap in de sloot terechtgekomen. De enige inzittende raakte niet gewond en kon zelf uit de auto komen. In de trein zaten ruim 300 passagiers. Die worden met bussen verder vervoerd. De eerste bus die arriveerde, was de supportersbus van Vitesse.

De trein is te zwaar beschadigd om verder te rijden. Er wordt een oplossing gezocht om te trein terug te krijgen naar de remise.

Bron: Omroep Gelderland

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: za aug 23, 2014 4:41 pm
door Ronnie
Tweede Wereldoorlog nagespeeld langs spoor Miljoenenlijn

Meer dan tweehonderd figuranten spelen dit weekend op het station in Simpelveld en langs het spoor van de Miljoenenlijn de Tweede Wereldoorlog na.

Dat gebeurt om stil te staan bij de 70-jarige bevrijding van Zuid-Limburg. De vrijwilligers willen bezoekers een waarheidsgetrouwe impressie laten zien van de Tweede Wereldoorlog. Meerdere keren per dag wordt de bevrijdingsstrijd nagespeeld.

De dienstregeling van de Miljoenenlijn is speciaal voor dit weekend aangepast en rijdt een gedeelte van de grensoverschrijdende route die tijdens de oorlog zo bepalend was.

Bron: L1

Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma aug 25, 2014 9:15 am
door Cees_1251
Locomotief botst tegen treinstel met nieuwe auto's in Oosterhout

OOSTERHOUT - Een locomotief is maandagochtend tegen een trein met nieuwe auto's gebotst op het spoor in Oosterhout bij de Industrieweg. Daarbij zijn geen gewonden gevallen.
Een wagon met nieuwe auto's is door de botsing gekanteld.

De botsing gebeurde ter hoogte van een wissel. De locomotief is waarschijnlijk door een voorbijrazende trein gaan rijden en tegen de goederentrein met auto's tot stilstand gekomen. De schade zou al snel oplopen tot een ton.

Bron : Omroep Brabant

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma aug 25, 2014 9:29 am
door Andre
Cees_1251 schreef:De locomotief is waarschijnlijk door een voorbijrazende trein gaan rijden en tegen de goederentrein met auto's tot stilstand gekomen. De schade zou al snel oplopen tot een ton.
Voorbijrazende treinen op een industrieterrein :?: :?: :?: :?:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma aug 25, 2014 10:43 am
door Cees_1251
Ik had ook m'n bedenkingen maar quote alleen ;)

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma aug 25, 2014 3:55 pm
door juniorfotograaf
Ik zou eerder gokken op een trein die te ver ri wissel is gezet en daarbij is geraakt door een rangerende loc.
Dat is al aan nemelijker dan een krant die roept voorbijrazende trein :lol:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo aug 27, 2014 7:32 pm
door Ronnie
Goederentreinen van 750 meter kunnen vanaf 2016 kopmaken in Beverwijk
Gepubliceerd op 27-08-2014 om 07:58

In Beverwijk kunnen vanaf 2016 ook goederentreinen met een lengte 750 meter kopmaken, oftwel van rijrichting veranderen. Nu heeft het kopspoor bij staalfabrikant Tata Steel nog een lengte van 490 meter. De twee sporen met een lengte van 750 meter worden in 2016 opgeleverd, zo meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat vervoerders straks met zo’n 50 procent langere treinen naar de staalfabriek kunnen gaan rijden.

Het rijden met langere treinen is voordelig voor vervoerders, verladers en infrabeheerders omdat het spoor en de capaciteit van de treinen beter wordt benut dan met de huidige lengte van de goederentreinen.

Kamervragen
VVD-Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Barbera Visser hadden Kamervragen gesteld over de verlenging van het kopspoor. Zij benadrukken dat het belangrijk is dat het verlengde kopspoor zo snel mogelijk wordt aangelegd. Dat komt volgens hen ten goede aan de doorstroming van goederen vanuit de IJmond en concurrentievermogen van de betrokken bedrijven.

Ook wijzen zij erop dat de werkzaamheden afgerond dienen te worden voordat er wordt gestart met de renovatie van de Velsertunnel. De Velsertunnel ligt vlakbij het kopspoor in Beverwijk. Samenloop in de werkzaamheden zou volgens de Kamerleden voor extra overlast kunnen zorgen.

Bron: Spoorpro.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: do aug 28, 2014 4:33 pm
door Ronnie
Arriva gaat treinen in Groningen verlengen
donderdag 28 augustus 2014

Vanaf september rijden de eerste verlengde treinen van Arriva op de noordelijke lijnen. Drie treinen zijn in de afgelopen periode bij Zwitserse treinfabrikant Stadler voorzien van een extra tussen rijtuig. De verlenging van de treinen levert 59 extra zitplaatsen per trein op.

De komende maanden worden ook drie andere treinen omgebouwd, waardoor er in december in totaal zes verlengde treinen rijden. Hierdoor komen er ruim 350 extra zitplaatsen beschikbaar die op de trajecten Roodeschool-Groningen, Delfzijl-Groningen en Groningen-Leeuwarden worden ingezet.

Bron: Treinreiziger.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: ma sep 01, 2014 5:44 pm
door Ronnie
Marjan Rintel nieuwe topvrouw NS Reizigers
Gepubliceerd: 01 september 2014 18:07 | Laatste update: 01 september 2014 18:05

NS Reizigers (NSR) heeft een nieuwe directievoorzitter. Het is Marjan Rintel, momenteel nog werkzaam bij luchtvaartmaatschappij Air France-KLM.

Rintel (47) begint per 1 november aan haar nieuwe baan. Dat heeft NS maandag bekendgemaakt.

Rintel is de opvolger van Ingrid Thijssen, die begin van dit jaar overstapte naar netwerkbedrijf Alliander.

2 miljard omzet per jaar
NS Reizigers is het grootste onderdeel van spoorbedrijf NS en verantwoordelijk voor voor de uitvoering van het treinvervoer binnen en buiten Nederland en de daarmee samenhangende verkoop- en serviceactiviteiten. NSR doet dit met ruim 11.000 medewerkers en draait een omzet van meer dan 2 miljard euro per jaar.

Als directievoorzitter van NSR krijgt Rintel ook zitting in de raad van bestuur van de Nederlandse Spoorwegen.

De nieuwe topvrouw bij het spoorbedrijf ging na haar studie bedrijfskunde in Groningen aan de slag bij de luchthaven Schiphol en stapte in 1999 over naar de KLM. Daar bekleedde zij verscheidene leidinggevende functies. Momenteel is zij bij Air France-KLM werkzaam op het gebied van strategische marketing.

Bron: Z24.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: di sep 02, 2014 4:51 pm
door Ronnie
NS brengt reiziger bij uitval laatste trein thuis
Gepubliceerd: 2 sep 2014 08:57, Laatste update: 2 sep 2014 08:57 Algemeen

Als reizigers door uitval van de laatste trein op een station stranden, worden ze vanaf volgend jaar met bijvoorbeeld een taxi naar huis gebracht. Dat staat in afspraken die staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) met de NS heeft gemaakt voor de nieuwe vergunning die van 2015 tot 2025 loopt.

Nu zijn er nog geen afspraken over wat er moet gebeuren met reizigers die door een storing of uitval op een station stranden. Zij moeten nu dus nog zelf uitzoeken hoe ze thuis geraken. Wel is het nu al mogelijk de kosten van het vervangend vervoer te declareren als de NS verwijtbaar is. Vanaf volgend jaar moet de NS zelf een bus, taxi of ander vervangend vervoer regelen en de reiziger bij zijn voordeur afleveren.

Ook op andere vlakken moet de dienstverlening verbeteren. Als om wat voor reden dan ook op een traject geen spoorvervoer mogelijk is, heeft de NS nu nog twee uur om bijvoorbeeld bussen te regelen. Vanaf volgend jaar is dat nog maar een uur. In de spits krijgt de NS een kwartier extra om vervangend vervoer te regelen.

Verder moeten op grote stations afspraken met concurrenten worden gemaakt om het omreizen gemakkelijker te maken. In Amsterdam kan de metro bijvoorbeeld een goede vervanging zijn als van het ene station naar het andere moet worden gereisd.

Ook is afgesproken dat reizigers niet langer dan een halfuur in een trein zonder toilet mogen zitten. De huidige sprinters hebben geen wc. Na verzet van onder meer ouderenorganisaties besloot de NS deze alsnog in te bouwen. Dat duurt nog tot 2024. Tot die tijd worden intercity's ingezet op stoptreintrajecten waar meer dan eenderde van de reizigers langer dan een halfuur onderweg is.

Bron: Nieuws.nl

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Geplaatst: wo sep 03, 2014 8:45 am
door Ronnie
Minischermen langs spoor Hilversum al eind 2015

Als eerste gemeente in Nederland mag Hilversum gaan werken met minischermen langs het spoor om zo het treinlawaai voor de buurt en scholen tegen te gaan. Uiterlijk eind 2015 heeft ProRail, dat de klus mag klaren, de schermen langs de Mussenstraat en ter hoogte van de overweg Oosterengweg geplaatst en staat het reguliere scherm ter hoogte van de Van Linschotenlaan.

Omdat opdrachtgever Hilversum haast wil maken, is het benodigde subsidiebedrag nu al vrijgegeven - dus voor goedkeuring door de gemeenteraad - en de overeenkomst met ProRail al ondertekend. Daarom kan ProRail twee maanden eerder met de klus beginnen en is het haalbaar om het werk - na de aanbesteding, gunning en voorbereiding - uit te voeren in de daartoe aangevraagde treinvrije periode in september 2015.

De evaluatieperiode duurt vervolgens een half jaar. Daarna volgt er een conclusie en besluit of de minischermen - lage schermen die doordat ze dichter op het spoor staan effectiever zijn dan schermen van gelijke hoogte die verder van het spoor staan - ook in de rest van Hilversum komen. 

Al in 2010 kreeg de gemeente subsidie voor het onderzoeken van mogelijke maatregelen om iets te doen aan het spoorlawaai. Uit een bijeenkomst met bewoners bleek toen dat de overgrote meerderheid van hen liever geen of anders zo laag mogelijke schermen wilde. Slechts op twee plekken bestond voorkeur voor zo hoog mogelijke schermen. Eén van die twee plekken is ter hoogte van de Van Linschotenlaan waar nu ook hoge schermen komen.

Bron: Dichtbij.nl