Nieuws over Railport Lanaken
Geplaatst: vr okt 10, 2014 10:15 am
Dure spoorlijn met... nul treinen
Gepubliceerd op: 10.10.14 09:28, laatste update: 10.10.14 10:17, door Jos Bouten
Railport Lanaken ging in 2011 open, maar heeft nog geen enkele trein gehad. De opgeknapte spoorbrug over de Maas in Maastricht ligt er al die tijd verlaten bij. De exploitant geeft zichzelf nog een half jaar om daar verandering in te brengen.
Jurgen Gobbijn van Railport Lanaken laat niet meteen het achterste van de tong zien als hem wordt gevraagd hoeveel treinen er het afgelopen jaar zijn vertrokken. „Heel weinig, heel weinig”, zegt hij aanvankelijk. Na enig aandringen geeft Gobbijn toe dat in 2013 geen enkele trein vertrok of aankwam in Lanaken. En in 2014 ook niet. En in 2012 ook niet. En in 2011 ook niet. Dus vanaf de feestelijke opening met prachtige toespraken van burgemeester Onno Hoes van Maastricht en de toenmalige burgemeester GuidoWillen van Lanaken, heeft de Albertterminal zoals Railport Lanaken ook wordt genoemd, geen trein gezien.
Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen. Die heeft heel lang geduurd.
En er lag een mooi rapport, dat bestempelde Lanaken als beste logistieke plek tussen Londen, Parijs, Dortmund en Frankrijk. Niet dat er geen kritische geluiden waren. Papierfabriek Sappi, die de lijn aanvankelijk wilde, haakte af. Pro- Rail, dat op Nederlands grondgebied 1,5 kilometer spoor moest aanleggen, was sceptisch. Maar de toenmalig spoorminister Camiel Eurlings wist veel partijen met geld te overtuigen van een zonnige toekomst van een railterminal in Lanaken. Kosten: 30 miljoen euro. Exploitant Gobo, een samenwerking van Gobo Transport &Logistics en Container Terminal Stein (CTS), zit met de gebakken peren. Volgens Jurgen Gobbijn wordt nog een keer alles uit de kast gehaald om Railport Lanaken aan de praat te krijgen. Als dat over een half jaar niet is gelukt, gooit Gobo de handdoek in de ring. En zit eigenaar gemeente Lanaken met een onverhuurde terminal. „Dan stoppen we ermee”, zegt Gobbijn onverbiddelijk.
Bron: Dagblad De Limburger
Gepubliceerd op: 10.10.14 09:28, laatste update: 10.10.14 10:17, door Jos Bouten
Railport Lanaken ging in 2011 open, maar heeft nog geen enkele trein gehad. De opgeknapte spoorbrug over de Maas in Maastricht ligt er al die tijd verlaten bij. De exploitant geeft zichzelf nog een half jaar om daar verandering in te brengen.
Jurgen Gobbijn van Railport Lanaken laat niet meteen het achterste van de tong zien als hem wordt gevraagd hoeveel treinen er het afgelopen jaar zijn vertrokken. „Heel weinig, heel weinig”, zegt hij aanvankelijk. Na enig aandringen geeft Gobbijn toe dat in 2013 geen enkele trein vertrok of aankwam in Lanaken. En in 2014 ook niet. En in 2012 ook niet. En in 2011 ook niet. Dus vanaf de feestelijke opening met prachtige toespraken van burgemeester Onno Hoes van Maastricht en de toenmalige burgemeester GuidoWillen van Lanaken, heeft de Albertterminal zoals Railport Lanaken ook wordt genoemd, geen trein gezien.
Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen. Die heeft heel lang geduurd.
En er lag een mooi rapport, dat bestempelde Lanaken als beste logistieke plek tussen Londen, Parijs, Dortmund en Frankrijk. Niet dat er geen kritische geluiden waren. Papierfabriek Sappi, die de lijn aanvankelijk wilde, haakte af. Pro- Rail, dat op Nederlands grondgebied 1,5 kilometer spoor moest aanleggen, was sceptisch. Maar de toenmalig spoorminister Camiel Eurlings wist veel partijen met geld te overtuigen van een zonnige toekomst van een railterminal in Lanaken. Kosten: 30 miljoen euro. Exploitant Gobo, een samenwerking van Gobo Transport &Logistics en Container Terminal Stein (CTS), zit met de gebakken peren. Volgens Jurgen Gobbijn wordt nog een keer alles uit de kast gehaald om Railport Lanaken aan de praat te krijgen. Als dat over een half jaar niet is gelukt, gooit Gobo de handdoek in de ring. En zit eigenaar gemeente Lanaken met een onverhuurde terminal. „Dan stoppen we ermee”, zegt Gobbijn onverbiddelijk.
Bron: Dagblad De Limburger