door Ronnie » Do 25 Aug 2011, 20:45
door Kars » Do 08 Sep 2011, 19:30Ronnie schreef:'Snel maatregelen tegen overlast HSL'
Laatste update: 25 augustus 2011 14:25
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) moet snel maatregelen nemen tegen geluidsoverlast door de hogesnelheidslijn (HSL) nu is bewezen dat de wettelijke geluidsnormen in de gemeente Lansingerland overschreden worden.
Dat heeft de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL donderdag. gezegd. De stichting overweegt naar de rechter te stappen om snelle maatregelen af te dwingen.
De minister gaf woensdag in een brief aan de Tweede Kamer toe dat de hogesnelheidslijn in Lansingerland te veel lawaai produceert. Dat is gebleken uit recente TNO-metingen.
Inwoners van de Zuid-Hollandse plaats klagen al lange tijd over geluidsoverlast maar het ministerie weigerde tot nu toe maatregelen te nemen. Volgens de stichting wonen burgers van Lansingerland al twee jaar in de 'snerpende herrie van de HSL'.
Teleurstelling
In juni gaf de Raad van State het ministerie nog gelijk, tot grote teleurstelling van de inwoners. Nu zegt de minister geluidbeperkende maatregelen te overwegen als uit vervolgmetingen blijkt dat de situatie niet verandert.
De minister laat verder in de brief weten met de gemeente Lansingerland in gesprek te gaan. De gemeente reageerde donderdag verheugd op de brief ''Het is goed dat de minister de geluidsoverlast erkent die wij hier al langer beleven en we zijn blij dat ze toezegt op korte termijn in overleg te willen treden'', zegt wethouder Henk de Paepe (verkeer). ''Hiermee is een basis gelegd om tot een oplossing te komen'', aldus De Paepe.
Bron: nu.nl
door Kars » Ma 26 Sep 2011, 14:17Kars schreef:Fyra trekt opnieuw meer reizigers
Gepubliceerd: 7 september 2011
De verlaagde toeslag voor de Fyra zorgt voor fors meer reizigers. Ook de aansluiting van Breda en de frequentieverhoging verklaren voor een deel de reizigersgroei. In 2010 trok de Fyra in het tweede kwartaal 149.000 reizigers, dat is in het tweede kwartaal van 2011 gegroeid naar 688.000 reizigers.
Ook in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011 (553.000 reizigers) betreft het een groei. In het eerste kwartaal was de Fyra in de eerste maand vanwege de winterproblemen toeslagvrij en konden reizigers daarna profiteren van de verlaagde toeslagen. Zo was de toeslag Rotterdam - Schiphol aanvankelijk zo'n 7 euro, dat werd in februari verlaagd naar iets meer dan 2 euro. De groei in het tweede kwartaal valt te verklaren doordat de Fyra sinds april ook Breda bediend.
De Fyra bestaat inmiddels precies 2 jaar. In 2009 startte de Fyra op 7 september tussen Rotterdam en Amsterdam, toen slechts 1x per uur ofwel 170 keer per week. De Fyra rijdt momenteel 444 keer per week. Per 2012 wordt de frequentie opnieuw fors verhoogd. Dan gaan er 4 a 5 Fyra's per uur rijden en zal de reistijdwinst verder toenemen. Nu rijdt het tijdelijke materieel slechts 160 kilometer per uur, met de komst van de V250 gaat dit in 2012 omhoog naar 250 kilometer per uur. Mogelijk zullen dan ook de toeslagen weer duurder worden.
Bij de halfjaarcijfers werd ook al bekend gemaakt dat Fyra meer reizigers trok. Toen zijn er echter geen specifieke cijfers per kwartaal gecommuniceerd. Deze zijn nu wel bekend gemaakt. Zie onderstaand overzicht.
De frequentie over de afgelopen twee jaar in beeld:
Bron: Treinreiziger
door Kars » Do 29 Sep 2011, 18:40Kars schreef:'Brabantse treinreizigers worden volgend jaar dure Fyra ingejaagd'
Gepubliceerd: 26 september 2011 11.57
BREDA - Het verschil in reistijd tussen de hoge snelheidstrein Fyra en de gewone intercity wordt volgend jaar doelbewust groter gemaakt. Dat zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. De Fyra is een supersnelle trein, die sinds april heen en weer rijdt tussen Breda en de Randstad. De veranderingen in het nieuwe spoorboekje zouden vooral bedoeld zijn om Brabanders de verlieslijdende Fyra in te jagen, aldus Spithorst.
Met de Fyra ben je vanuit Breda in zo'n 72 minuten op Amsterdam Centraal. Dat is een half uur sneller dan wanneer je de normale intercity neemt. Maar dan betaal je wel een extra tarief bovenop je enkele reis. Vanaf 2012 wordt het verschil in reistijd nog groter. Met een intercity ben je dan van Breda naar Amsterdam Centraal bijna twee uur onderweg. "Een sluwe marketingtruc. Zo is de Fyra de enige goede en snelle verbinding die nog over is", volgens Spithorst.
Verliesgevend
Sinds 2009 rijdt de snelheidstrein Fyra op de hogesnelheidslijn, waar ook de Thalys gebruik van maakt. Omdat de belangstelling voor de Fyra tegenviel werden begin dit jaar de kaartjes goedkoper gemaakt. "Dat wij in het nieuwe spoorboekje bewust de andere verbindingen trager zouden maken, ten faveure van de Fyra, is echt onzin", meent Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. Volgens berekeningen van het NRC verloor de Fyra begin dit jaar 386.000 euro per dag. Hoeveel verlies de supersnelle trein nu nog lijdt, is onbekend.
Toekomst
"Het gaat stukken beter. De Fyra wordt steeds populairder", zegt Spaargaren. "Het klopt dat een reis vanaf Breda naar de Randstad vanaf 2012 met een gewone intercity iets langer gaat duren. Maar wat is er mis met een sneller alternatief, dat slechts ietsje duurder is?" Ook volgend jaar zullen de vernieuwde lage tarieven voor de Fyra niet veranderen. "Wie snel wil zijn betaalt iets extra. Wie daar geen waarde aan hecht, betaalt niks meer en kan de normale trein pakken. De klant heeft nog steeds alle keuze."
Klacht
De Maatschappij voor Beter OV is het hier niet mee eens en vindt dat de NS op deze manier haar monopoliepositie misbruikt. De NS laat treinreizigers bijna geen keuze, vindt de reizigersorganisatie. "Daarom hebben we bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht neergelegd. Niet zo zeer om grote boetes voor elkaar te krijgen, maar om steun te krijgen. Want nu wordt de Fyra je gewoon opgedrongen." Deze week buigt de NMa zich over de ingediende klacht.
Bron: Omroep Brabant
door Kars » Wo 12 Okt 2011, 14:08Kars schreef:Brabant voert druk bij minister op om Fyra-debacle
Gepubliceerd: 28 september 2011 21.57
DEN BOSCH/BREDA – CDA-Gedeputeerde Ruud van Heugten stuurt een brandbrief naar minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur over het verdwijnen van de internationale trein die in Brabant stopt. Ook de Bredase wethouder Alfred Arbouw gaat er bij de minister op aandringen dit op te lossen.
In 2012 verdwijnt de internationale trein van Amsterdam naar Antwerpen, die ook in Roosendaal stopt. Het Fyra-traject Den Haag-Breda-Antwerpen had hiervoor de vervanging moeten worden, maar komt in 2012 simpelweg niet van de grond. “De klad zit er in”, aldus de gemeente Breda.
Volgens Van Heugten vormt het verdwijnen van de trein een triest dieptepunt van het gepruts rond de snelheidslijn.
In een raadsbrief schrijft Arbouw dat het college ‘al geruime tijd voor waarschuwt’ voor deze situatie. "De situatie die dan ontstaat is ongunstig voor de reiziger", stelt hij. Het heeft echter geen invloed op de ontwikkeling van het enorme project Via Breda, zoals PvdA-raadslid Frans Szablewksi suggereerde in zijn vragen aan het college.
Ook D66 en GroenLinks ergeren zich groen en geel aan de houding van de NS door de internationale trein eerder te schrappen dan de Fyra goed en wel ook in Brabant stopt. “Wij willen dat de NS de beloften nakomt”, zeggen Selcuk Akinci (GL) en Paul de Beer van D66. “De Internationale trein mag pas weg als de shuttle tussen Antwerpen en Breda gaat rijden. Minister en Tweede Kamer moeten de NS aan die belofte houden.”
Bron: Breda Vandaag
door Kars » Do 13 Okt 2011, 22:07Kars schreef:'Trein tussen Breda en Antwerpen'
Gepubliceerd: 12 oktober 2011 7.18
BREDA - Op de dag dat de spoorlijn Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen wordt opgedoekt, gaat er een directe trein rijden tussen Breda en Antwerpen.
Dat maakt de Bredase verkeerswethouder Wilbert Willems op uit een brief die hij heeft gehad van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Tijdens een commissievergadering zei Willems gisteravond dat 'de Nederlandse staat in de lijn naar Antwerpen zal voorzien'. De exploitant van de hogesnelheidslijn HSA gaat de verbinding verzorgen, 'want die onderschrijft het belang van een goede verbinding met België', aldus de wethouder. Volgens hem wil de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS ook meedoen, zo lang dat bedrijf er geen financieel nadeel aan overhoudt. In de dienstregeling voor 2012 is de lijn naar België via Roosendaal definitief geschrapt.
Bron: BN de Stem
door Kars » Di 18 Okt 2011, 19:34Kars schreef:Nog meer herrie langs het HSL-traject
Gepubliceerd: 13 oktober 2011 17.37
KAAG EN BRAASSEM - Met de komst van Thalystreinen op het HSL-traject Rotterdam-Amsterdam bereikt de geluidsoverlast in Hoogmade en Roelofarendsveen nieuwe hoogten. Volgens woordvoerder Hein Schildt van de actiegroep ’Geen Gehoor’ horen de bewoners langs het spoor frequenties onder de 500 hertz, die er eerder niet waren. ,,Geluidsschermen houden lage geluiden niet tegen.’’
Minister Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) meldde donderdag in een nieuwe ’voortgangsrapportage HSL-Zuid’ dat zij niet kan zeggen wanneer NS Hispeed de definitieve V250-treinen in gebruik kan nemen. Tot nu toe was ervan uitgegaan dat de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda de langverwachte treinstellen volgend jaar wel zou leveren. Ze blijken echter niet te voldoen aan de technische eisen die de Europese Unie stelt en Schultz weet niet, ondanks ’intensieve samenwerking’, wanneer dat wel zo is. ,,AnsaldoBreda voert uitgebreide tests uit die nodig zijn voor de toelating van V250-materieel in Nederland en België.’’
Bron: Leidsch Dagblad
door Kars » Wo 02 Nov 2011, 21:49Kars schreef:Overdacht eerste hogesnelheidstrein laat nog even op zich wachten
Gepubliceerd: 18 oktober 2011
De hogesnelheidstrein V250 wordt naar verwachting medio november / december overgedragen aan NS Hispeed. De V250 zal onder de naam Fyra gaan rijden tussen Amsterdam - Breda en Amsterdam - Brussel. Wanneer de trein in de reizigersdienst komt, durft NS Hispeed niet precies te zeggen.
Maarten Spaargaren - commercieel directeur NS Hispeed - gaf in januari aan dat de eerste hogesnelheidstrein in de zomer overgedragen zou worden aan NS. Hij ging er toen vanuit dat deze per december in de reizigersdienst te zien zou zijn. Later werd duidelijk dat dit onhaalbaar was.
Onduidelijk
NS Hispeed verwacht nu dat de trein eind dit jaar aan de onderneming wordt overgedragen. Maar wanneer deze in de reizigersdienst komt, kon een woordvoerdster niet aangeven. "Wanneer het exact wordt hangt afvan de beschikbaarheid nieuwe hogesnelheidstreinen, toelatingsprocedures en opleidingen, uiteraard in samenwerking met NMBS" aldus de woordvoerdster. In elk geval is duidelijk dat de V250 niet per december in de reizigersdienst te zien zal zijn.
Sluiting
Dat de nieuwe hogesnelheidstrein veel later dan gepland geleverd wordt, is voor velen geen verassing. Treinbouwer AnsaldoBreda staat bekend om zijn late leveringen. De V250 had eigenlijk al een paar jaar op het Nederlandse spoor moeten rijden. In een interview met NRC Next gaf de treinbouwer in 2005 aan dat de nieuwe treinstellen in of voor 2009 geleverd zouden zijn. Op de vraag of het ook 2010 kon worden, antwoordde Stefano Fanucci van het bedrijf: "Als het 2010 wordt krijg je de sleutel van deze fabriek. Dan kunnen we wel sluiten.´´
Bron: Treinreiziger
door Kars » Do 10 Nov 2011, 20:16Kars schreef:Fyra tarieven 2012
Gepubliceerd: 2 november 2011
Reizen met Fyra, de snelle trein van NS Hispeed tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda blijft ook in 2012 voordelig. De toeslag voor deze trein gaat op alle trajecten tussen Schiphol en Breda met slechts een dubbeltje omhoog. De hoogte van de toeslag voor het traject Amsterdam – Schiphol blijft in 2012 zelfs ongewijzigd. De geringe prijsstijging op de andere Fyra-trajecten is het gevolg van het doorberekenen van de inflatie.
Zie ook: tarieven 2012, PDF
Bron: NS Hispeed
door Niels » Do 10 Nov 2011, 22:49Kars schreef:Virgin wil HSL overnemen
Gepubliceerd: 9 november 2011 20.46
BREDA - Het Britse bedrijf Virgin wil de hogesnelheidslijn (HSL) in Nederland overnemen. Het bedrijf van de excentrieke ondernemer Richard Branson heeft afgelopen zomer een plan voor de exploitatie van de noodlijdende treinverbinding gepresenteerd aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat zei topman Phil Pacey van het bedrijf woensdagavond in het NOS Journaal.
Virgin wil de HSL op korte termijn overnemen van de NS, die volgens Pacey mismanagement hebben gepleegd. Virgin denkt de treinverbinding wel rendabel te kunnen maken.
De hogesnelheidslijn in Nederland kampt al jaren met de ene na de andere tegenslag. De aanleg was miljarden euro's duurder dan begroot en duurde drie jaar langer dan gepland. Nieuwe snelle treinen werden te laat opgeleverd en kunnen door technische mankementen nog altijd niet op het spoor rijden.
Faillisement
Ook de aansluiting van Breda op het Belgische HSL-traject is nog altijd niet in zicht. High Speed Alliance, het samenwerkingsverband tussen de NS en KLM dat de hogesnelheidslijn uitbaat, balanceert op de rand van een faillissement. Het betaalt jaarlijks zo'n 160 miljoen euro voor de concessie om op het Nederlandse deel van het spoor te mogen rijden, maar maakt forse verliezen omdat er niet voldoende passagiers zijn.
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu maakte begin dit jaar al bekend dat de NS en KLM niet langer de preferente partners zijn voor de HSL-concessie. Buitenlandse staatsbedrijven als Deutsche Bahn en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF hebben eerder al interesse getoond.
Groot-Brittanië
Nu ziet dus ook Virgin toekomst in de lijn. In Groot-Brittannië exploiteert het commerciële bedrijf al vijftien jaar hogesnelheidslijnen naar vijf bestemmingen, die vorig jaar 28 miljoen mensen vervoerden.
Het ministerie van Infrastructuur zegt te zoeken naar een oplossing die gunstig is voor de reizigers en de belastingbetaler.
NS
De NS wil niet inhoudelijk reageren. "Wij wachten op het voorgenomen besluit waar het ministerie nog deze maand mee naar buiten komt", zegt woordvoerster Rose Teunnissen. "Op dit moment hebben wij hier niets aan toe te voegen."
Bron: BN de Stem
door Hugo » Vr 11 Nov 2011, 10:55Niels schreef:Als Virgin dat wil zullen ze toch geduld moeten hebben op het ministerie dat een nieuwe aanbesteding moet organiseren en vervolgens moeten ze die aanbesteding ook nog zien te winnen. En dat tussen vele gegadigden die inmiddels interesse hebben getoond.So, ain't going to happen...
door Kars » Vr 18 Nov 2011, 20:37Hugo schreef:NS is nu flink aan de weg aan het timmeren in Engeland, en Virgin verliest daar veel terrein door toedoen van de Nederlanders. Het lijkt een beetje een wanhoops actie. Iets wat ik al langer zeg, en misschien kunnen we daar een discussie over voeren in het discussietopic, moet de HSL bij het hoofdrailnet? Ik zeg ja, lekker met VIRM's eroverheen en af en toe een V250 en een Thalys.
door Hugo » Za 19 Nov 2011, 00:05Kars schreef:'Intercity's op de HSL worden hinderpalen'
Gepubliceerd: 18 november 2011 7.02
BREDA - Minister Schultz wil dat er intercity’s op het hogesnelheidsspoor tussen Amsterdam en België gaan rijden? Maar kan dat wel: gewone treinen op één spoor met de Thalys die 300 km/uur haalt? Deskundigen twijfelen.
"Intercity's op de hogesnelheidslijn? Dat worden hinderpalen, dat kan haast niet anders." Frans Blanken, voormalig ambtenaar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat en tegenwoordig werkzaam als deskundige openbaar vervoer bij het adviesbureau MuConsult, fronst zijn wenkbrauwen. De oud-inwoner van Breda heeft weinig fiducie in het plan van verkeersminister Schultz om meer treinen over de HSL te laten rijden.
"Nu rijden de Thalys en de Fyra over die HSL: geen probleem, maar het wordt een ander verhaal als je over dat stukje spoor om de tien minuten een intercity laat rijden? Zie je het al voor je? Overal op dat spoor intercitytreinen en dan zo'n Thalys die daar met 300 km/uur langs moet? Lijkt me, eerlijk gezegd, een weinig aannemelijk verhaal."
Dat 'verhaal' lekte woensdag uit via RTL nieuws. Om de zware verliezen op de HSL vanwege het tegenvallende aantal passagiers op te vangen, zou de minister het snelle spoor ook willen openstellen voor 'gewone' treinen. Vandaag zou het het voorstel in de ministerraad aan de orde komen.
Zowel het ministerie, NS Hispeed - de exploitant van de Fyratrein op het hogesnelheidsspoor - en de NS wilden gisteren niet reageren op het uitgelekte plan. "Wij weten van niets. Nu hier iets van vinden zou speculeren zijn en dat doen we niet", aldus NS-woordvoerder Ronald Stevens.
Bron: BN de Stem
door Hugo » Ma 21 Nov 2011, 12:39Hugo schreef:Misschien vergeet deze voormalig ambtenaar dat de 'gewone' IC's, VIRM's, bijna even hard gaan als de V250 in normale dienst. 25Kv maakt een VIRM een heel stuk sneller, en inderdaad, 140 km/h doet de HSL niet veel goed.
door Kars » Do 26 Jan 2012, 22:02Hugo schreef:Financiële problemen HSA opgelost
Datum: 21-11-2011
De ministerraad heeft ingestemd met het akkoord dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu met de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft bereikt over de oplossing van de financiële problemen bij HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn. NS staat voor de toekomst volledig garant voor de HSA, wat betekent dat gegarandeerd tot 2025 hogesnelheidstreinen over de HSL-Zuid zullen rijden. Onderdeel van het akkoord met NS is dat de treinen op de hogesnelheidslijn kunnen blijven rijden, de financiële gevolgen zo klein mogelijk zijn en dat per 2015 het hoofdrailnet en de HSL-Zuid worden samengevoegd tot één netwerk.
De financiële problemen bij HSA konden leiden tot een faillissement van HSA medio 2012. Dit zou reizigers duperen en een potentieel gat van 2,4 miljard euro in de begroting van het ministerie opleveren, waardoor investeringen in het spoor in gevaar zouden komen. Sinds begin 2011 is daarom gewerkt aan een oplossing voor de financiële problematiek bij de HSA. Die is ontstaan door tegenvallende inkomsten. De gevolgen van verschillende oplossingen, zoals een nieuwe aanbesteding van het hogesnelheidsvervoer, het toestaan van vrije concurrentie, of het failliet laten gaan van HSA zijn hiervoor in kaart gebracht. Er is voor gekozen de hogesnelheidslijn met het hoofdrailnet samen te voegen in combinatie met een garantie van NS dat zij voor de toekomst garant staat voor HSA, wat betekent dat gegarandeerd tot 2025 hogesnelheidstreinen over de HSL-Zuid zullen rijden.
In plaats van het verwachte gat van 2,4 miljard euro, is de begrotingsschade voor Infrastructuur en Milieu 390 miljoen euro. NS betaalt het ministerie vanaf 2015 jaarlijks 101 miljoen euro voor de het gebruik van de HSL-Zuid. Deze uitkomst zorgt ervoor dat de treinen op de hogesnelheidslijn kunnen blijven rijden en dat de financiële gevolgen zo klein mogelijk zijn. Deze oplossing pakt het beste uit voor reizigers en belastingbetalers.
Om de bedrijfsvoering van HSA gezonder te maken rijdt Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam vanaf 2015 vier keer per uur in de daluren. Eerder was afgesproken dat deze trein dan vijf keer per uur zou rijden. Met NS is afgesproken dat de prijs van een treinkaartje voor de hogesnelheidstrein vanaf 2015 maximaal 30 procent duurder mag zijn dan de prijs van een gewoon treinkaartje. Nu is dat maximaal 65 procent.
Nu de HSL-Zuid wordt samengevoegd met het hoofdrailnet gaat het kabinet een aantal stoptreinlijnen decentraliseren die dan kunnen worden aanbesteed, waardoor andere vervoerders op deze spoorlijn reizigers kunnen gaan vervoeren. Het gaat om vijf lijnen, waarvan de stoptreinlijnen Roermond-Maastricht Randwijck en Sittard-Geleen als eerste aanbesteedt. Vervolgens wordt bezien of tussen Eindhoven-Weert, Zwolle-Groningen en Apeldoorn-Enschede stoptreinen van andere vervoerders kunnen gaan rijden. Op basis hiervan wordt besloten of ook andere treinverbindingen kunnen worden gedecentraliseerd.
De minister van Infrastructuur en Milieu heeft met NS een aantal kwaliteitsverbeteringen voor reizigers afgesproken. Hierin is vastgelegd wat op zijn minst in de hoofdrailnetconcessie moet worden geregeld. Voor het gebruik van het hoofdrailnet gaat NS jaarlijks 80 miljoen euro betalen. NS en ProRail besparen vanaf 2015 jaarlijks 160 miljoen euro, zoals het kabinet in het regeerakkoord heeft afgesproken.
Bron: Infrasite.nl
door Kars » Vr 27 Jan 2012, 20:28Kars schreef:Hogesnelheidsconcurrenten NS klagen over Schultz
Gepubliceerd: 26 januari 2012 16.35
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) heeft de buitenlandse spoorbedrijven Deutsche Bahn en Virgin genegeerd bij het zoeken naar een oplossing voor de hogesnelheidslijn (HSL). Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
"We klopten op de deur van de minister en hielden een presentatie", zei Phil Pacey van de Britse Virgin Rail Group. "Vervolgens hoorden we niets. We boden aan om verder te praten maar het bleef stil." Zijn bedrijf had plannen om de noodlijdende HSL uit het slop te trekken.
Pacey uitte harde kritiek op de kwaliteit van de HSL. Zo is het hem een doorn in het oog dat de treinen nog steeds niet op topsnelheid kunnen rijden, vanwege gebrek aan materieel. Als Schultz met hem in zee was gegaan, had hij ervoor gezorgd dat er nu al wel treinen met volle snelheid over het traject zouden rijden.
Ook hekelde hij het gebrek aan faciliteiten op de stations. "Het traject zou het kroonjuweel moeten zijn, maar dat is het niet." Op een nieuw aanbod moet Schultz overigens niet rekenen. "Dan moet er op zijn minst een uitnodiging liggen", aldus Pacey.
Ook Wolfgang Merz van Deutsche Bahn (DB) zei dat er 'geen contact' is geweest met Schultz. Of DB de lijn succesvol kan maken, weet hij niet. Informatie om een businesscase te kunnen maken, ontbreekt. De HSL heeft daarom nu 'geen prioriteit', aldus Merz.
Schultz maakte in november bekend dat de NS voortaan treinen over het snelle spoor naar België mag laten rijden. Daarmee wordt een faillissement van de High Speed Alliance (HSA) afgewend. Dit consortium van de NS en KLM exploiteert de lijn nu. Deze oplossing kost Schultz honderden miljoenen. Een bankroet had echter miljarden gekost.
Volgens Anne Hettinga van vervoerder Arriva wilde Schulz vanaf het begin dat de NS de concessie zou krijgen. Ook met zijn plannen voor het Nederlandse spoor is niets gebeurd. "Die zijn opzijgelegd, er is met een doel gewerkt: de NS moet de concessie krijgen met de HSL erbij." Hettinga is gefrustreerd over de gang van zaken. De NS wordt beloond voor de puinhoop die van de HSL is gemaakt. "Dat is een beetje zuur".
Woensdag werd bekend dat Schultz mogelijk een extra tegenvaller van 166 miljoen tegemoet kan zien. De NS kan minder dividend uitkeren aan de staat, die de enige aandeelhouder is van het spoorbedrijf. Reden daarvoor zijn de problemen bij HSA.
Bron: Nieuws.nl
door Kars » Di 31 Jan 2012, 22:37Kars schreef:Moet hogesnelheidslijn naar NS?
Gepubliceerd: 27 januari 2012 6.00
De Tweede Kamer weet niet of het nou zo'n goed idee is van minister Schultz van Haegen (infrastructuur) om de NS vanaf 2015 de verlieslijdende hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs te laten beheren. Gisteren ondervroeg de Kamer betrokkenen en deskundigen.
De kosten zijn voor de Kamerleden ongewis en er zijn twijfels of de NS in staat zijn om de HSL te beheren. Bovendien, moet het traject ook niet open blijven voor andere bedrijven die internationale treinverbindingen willen aanbieden, zoals de Deutsche Bahn die een treindienst Amsterdam - Brussel - Londen wil exploiteren?
De PVV wil daarom van Schultz van Haegen weten of zij, voordat zij eind vorig jaar een beslissing nam over de toekomst van de hogesnelheidslijn, alle mogelijke oplossingen goed in kaart had. De lijn wordt op dit moment nog uitgebaat door High Speed Alliance (HSA), een dochterbedrijf van NS en KLM, en kampt met tegenvallende passagiersaantallen.
NS-directeur Bert Meerstadt deed daar trouwens luchtig over. "Het zijn er meer dan we in de laatste bedrijfsplannen hadden ingeboekt. Het aantal reizigers is verviervoudigd", zei hij zonder getallen te noemen. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent reageerde door te zeggen dat vier keer niets nog steeds niet veel is.
Tijdens de zitting klaagden buitenlandse concurrenten van de NS dat zij geen rol speelden in het vinden van een oplossing. Een vertegenwoordiger van het Britse spoorbedrijf Virgin voelde zich door het ministerie 'genegeerd'. Arriva-directeur Anne Hettinga was ontstemd dat de NS een flinke korting hebben gekregen op de exploitatie van de HSL. Volgens Hettinga is dat in strijd met het Europese aanbestedingsrecht.
De minister kondigde eerder aan dat het reddingsplan van de HSA zo'n 390 miljoen euro zou kosten. Doordat ze de overzichten van de kosten nogal versnipperd naar de Kamer stuurde, vermoeden oppositiepartijen dat de totale bijdrage voor het Rijk veel hoger zal liggen. Volgens D66 houdt ook de minister rekening met hogere kosten door extra geld te reserveren. Volgens een woordvoerster van het ministerie van infrastructuur is er inderdaad extra geld gereserveerd - 166 miljoen euro - maar wordt er van uitgegaan dat dat bedrag niet hoeft te worden uitgegeven. Ze wees er daarbij nog eens op dat als Schultz van Haegen geen akkoord met de NS had gesloten, de HSA waarschijnlijk failliet zou gaan, wat 2,4 miljard euro zou kosten.
Onderdeel van de afspraak met de NS is dat het hoofdrailnet en de HSL worden samengevoegd tot één netwerk. Op de speciaal aangelegde HSL zullen dan ook twee intercity's en twee stoptreinen van de NS gaan rijden. Volgens critici betekent dat het einde van directe en snelle internationale verbindingen.
Bron: Trouw
door Kars » Ma 13 Feb 2012, 15:43Kars schreef:De oplossing voor de HSL-herrie: het mag
Gepubliceerd: 31 januari 2012 18.11
RIJPWETERING - De hogesnelheidslijn hoeft niet aan de geluidsnorm te voldoen. Want er is geen norm. Er is alleen een voorkeurswaarde en daarvan kan, zo schrijft minister Melanie Schultz, ’op basis van de huidige wetgeving worden afgeweken’. De actievoerders zijn furieus.
,,Ja, het is compleet oorlog.’’ Hein Schildt uit Rijpwetering, voorzitter van de actiegroep Geen gehoor HSL, is duidelijk. ,,Het klopt dat er indertijd een voorkeurswaarde is vastgesteld. Zo gaat dat altijd. Maar uit alle onderzoeken kwam naar voren dat die voorkeurswaarde niet zou worden overschreden. Op basis daarvan is de bouwvergunning verleend. We zijn allemaal belazerd.’’
In een vorige week aan de vaste Kamercommissie gestuurde brief geeft Schultz antwoord op een hele serie vragen over de HSL. Daarbij maakt de minister klip en klaar dat de grenzen aan de HSL-herrie wat haar betreft niet heilig zijn. Extra geluidwerende maatregelen zijn bespreekbaar, maar niet tegen elke prijs. ’Doelmatigheid speelt bij deze eventuele afweging een belangrijke rol.’ De vertraging bij de ingebruikname van nieuwe, stillere treinen betekent niet dat de dienstregeling de komende tijd niet kan worden uitgebreid. ’Een (tijdelijk) hogere geluidbelasting vind ik acceptabel.’
Schildt heeft na lezing van de antwoorden van Schultz direct contact gezocht met de gemeente Kaag en Braassem. ,,Die heb ik meteen een mailtje gestuurd met de vraag: wisten jullie dit? Ja, toen kwamen ze natuurlijk. Morgen hebben we een afspraak met de wethouder.’’
De actievoerder heeft wel enig idee in welke richting de discussie zal lopen. ,,Wat ons betreft komt de schadeclaim waar we in het verleden mee bezig waren weer op tafel’’, vertelt Schildt. ,,Ik heb regelmatig contact met makelaars hier in de regio. Er zijn woningen die al vier jaar te koop staan en waar de potentiële kopers steeds afhaken omdat het te dicht bij de HSL staat.’’
Bron: Leidsch Dagblad
door Ronnie » Wo 15 Feb 2012, 20:04Kars schreef:Weer vertraging supersnelle trein
Gepubliceerd: 11 februari 2012 17.56
Maar liefst vijf jaar wacht de NS op supersnelle Italiaanse treinen voor op de hogesnelheidslijn. Tot op de dag van vandaag zijn ze nog niet eens uit de testfase. De deadline 'eerste helft van 2012' wordt niet gehaald, bevestigen bronnen aan RTL Nieuws. De Tweede Kamer eist nu keiharde garanties van de minister en de NS dat de trein snel gaat rijden.
De AnsaldoBreda V250 is misschien wel de trein met de grootste vertraging ooit. De trein is bedoeld voor de hogesnelheidslijn tussen Nederland en België, de HSL. In 2004 bestelde de NS 16 treinstellen, de Belgische spoorwegen (de NMBS) kochten 3 treinen. De kosten: 380 miljoen euro, zonder eventuele uitgaven voor vervangend materieel. Want tot nu toe is de V250 nog altijd in de testfase.
Debacle
"Een groot debacle, en een drama op het spoor. Dat hebben we in Nederland al vaker hebben zien gebeuren, denk aan de Betuweroute. En nu ook bij de HSL", zegt ChristenUnie-kamerlid Arie Slob. De testtreinen kampen met verschillende problemen: de software is niet in orde en ook zouden de treinen teveel herrie maken. Ook zou het veel tijd kosten om de trein aan te passen aan het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS.
Denemarken
In Denemarken hebben ze slechte ervaringen met AnsaldoBreda. Nieuwe intercity's moesten halsoverkop van het spoor worden gehaald vanwege problemen met de remmen. Bij het model dat Nederland heeft gekocht zijn de problemen minder erg, maar, zegt de Tweede Kamer, het blijft een miskoop: "Het is pijnlijk duidelijk dat het ministerie en de NS hun huiswerk niet goed hebben gedaan en met oogkleppen op gekozen hebben voor AnsaldoBreda, een Italiaans bedrijf dat niet geschikt is om de treinen voor de hogesnelheidslijn te bouwen", zegt D66-kamerlid Kees Verhoeven.
Positief gestemd
De NS zegt in een reactie dat het testprogramma bijna is afgerond. "De NS is positief gestemd, we zitten op 95 procent met het testen", aldus een woordvoerder. Volgens de spoorwegen blijft het moeilijk om een exacte datum te noemen. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport – die moet de trein goedkeuren – dat er nog altijd geen verzoek tot ingebruikname is gedaan.
Meer vertraging
De NS had via minister Schultz aan de Tweede Kamer laten weten dat de treinen "in de eerste helft van 2012 zouden rijden", maar bronnen bevestigen nu dat die datum ook niet gehaald gaat worden. PvdA-kamerlid Jacques Monasch wil nu opheldering. "Het gaat nu nog langer duren. Eigenlijk zijn bij die hele HSL-zaak veel vragen te stellen. Het hele verhaal draait om vertrouwen en daar moeten we echt met de minister over praten."
Bron: RTL Nieuws
door Kars » Do 16 Feb 2012, 11:04Ronnie schreef:Groen licht voor plannen HSL-Zuid
Toegevoegd: woensdag 15 feb 2012, 17:41
Update: woensdag 15 feb 2012, 17:43
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu krijgt van de Tweede Kamer het groene licht voor haar afspraken met de NS over de HSL-Zuid.
Deze hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda wordt onderdeel van de gewone dienstregeling. Daarmee is volgens de minister een miljardenstrop voorkomen en kan de trein gewoon blijven rijden.
Schultz moest tijdens het debat wel toezeggen dat ze gaat onderzoeken of ook andere vervoerders delen van het treinvervoer voor hun rekening kunnen gaan nemen. Concurrenten van NS zijn dan bijvoorbeeld Veolia en Arriva of het Engelse Virgin.
Strop
Schultz liet ook weten dat HSA, het consortium dat de HSL-Zuid exploiteert, op omvallen staat. "Het is twee voor twaalf, er is geen tijd meer", aldus de minister.
Vorig jaar is een faillissement van het consortium HSA, dat de lijn nu exploiteert, op het nippertje voorkomen. De onrendabele hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam draait met verlies omdat er te weinig reizigers van de lijn gebruikmaken.
Het debacle met HSA betekent voor de Staat uiteindelijk een strop van 1 miljard euro.
Tijdens het debat kwam de Kamer met het idee om de NS voor een deel te verkopen. De minister noemt dat een interessante gedachte, "want vreemde ogen dwingen".
Bron: NOS.nl
door juniorfotograaf » Vr 17 Feb 2012, 13:57Kars schreef:Minister in gesprek over treinen Den Haag-Brussel
Gepubliceerd: 15 februari 2012 19.15
DEN HAAG - Minister Schultz-van Haegen gaat in maart praten met haar Belgische collega over de dagelijkse treinverbinding tussen Den Haag en Brussel.
De Belgische spoorwegen willen daarmee stoppen en weigeren een trein te bestellen om de dienstregeling in stand te houden. In een Kamerdebat zei de minister dat ze er in goed overleg hoopt uit te komen. Als dat niet lukt, dreigt Nederland met een schadeclaim.
De gemeente Den Haag protesteerde onlangs tegen het verdwijnen van de laatste internationale treinen.
Bron: Omroep West
door Kars » Wo 21 Mrt 2012, 12:43juniorfotograaf schreef:Die laatste 2 berichten laten wel weer zien dat het een bodemloze put is met die HSL,helaas mag NS z'n gang blijven gaan en kan de belastingbetaler ervoor op draaien.
Toch jammer dat dat ook nog gepikt wordt ook
door Ed » Wo 21 Mrt 2012, 17:40Kars schreef:‘Belgen bevestigen Fyra Breda – Antwerpen’
Gepubliceerd: 20 maart 2012 20.33
BREDA – De NMBS, het Belgische equivalent van de NS, bevestigt dat vanaf september dit jaar de Fyra tussen Breda en Antwerpen rijdt. Dat bevestigen de Belgen tegenover wethouder Saskia Boelema (D66, Financiën) van Breda. Een ritje Breda-Antwerpen duurt vanaf dan 20 minuten.
Eerder meldde wethouder Willems aan BredaVandaag.nl al dat de verbinding in september operationeel zou zijn. Met die bevestiging lijkt een verbinding tussen Brabant en de België verzekerd. Die was eerder onzeker geworden toen bekend werd dat de Beneluxtrein zou vervallen zonder dat daar een plaatsvervanger voor kwam.
Woordvoerder Rose Theunissen van NS Hispeed meldt dinsdag dat de nieuwe Fyra-trein, de AnsaldoBreda V250, nog dit jaar kan worden ingezet als definitief Fyratoestel. Nu rijdt die nog met verouderd materiaal. Momenteel worden NS-personeel en als het traject opgeleid en getest om de dienst met het materiaal te rijden. Theunissen laat zich door de opstapelende vertragingen bij de HSL eerder niet verleiden tot een exacte datum.
Bron: Breda Vandaag
door juniorfotograaf » Do 22 Mrt 2012, 18:55Ed schreef:Halleluja, maken we het dan toch nog mee?Kars schreef: Woordvoerder Rose Theunissen van NS Hispeed meldt dinsdag dat de nieuwe Fyra-trein, de AnsaldoBreda V250, nog dit jaar kan worden ingezet als definitief Fyratoestel.
door Niels » Do 22 Mrt 2012, 22:37juniorfotograaf schreef:Vind het een stoutmoedige uitspraak om te roepen dat dit vanaf september gaat rijden, hoe goed werkt het Fyra spul(V250) nu en hoe goed ?
En misschien nog belangrijker, wat gaat er gebeuren met "de verouderde spullen" die nu een goed bezette Beneluxtrein trein rijden vanuit ML naar België en vice versa?
Ik heb nog geen kruimeldief zien rijden in normale dienst, is ´t spul al officieel overgedragen aan NS Hispeed en geheel goedgekeurd door ´t IVW en consorten?
door juniorfotograaf » Zo 25 Mrt 2012, 16:13Niels schreef:V250 is nog niet overgedragen, maar NS Hi-Speed huurt momenteel een stel ten behoeve van personeelsopleiding. Dat geeft toch duidelijker aan dat ze er alle vertrouwen in hebben dat het hele proces binnen afzienbare tijd kan worden beëindigd.ICR kan terug naar NSR, Traxx'en zijn meen ik nog altijd in lease en kunnen dus gewoon worden ingeleverd.juniorfotograaf schreef:En misschien nog belangrijker, wat gaat er gebeuren met "de verouderde spullen" die nu een goed bezette Beneluxtrein trein rijden vanuit ML naar België en vice versa?
door Kars » Zo 01 Apr 2012, 21:28juniorfotograaf schreef:Dat er AL 1 stel wordt gebruikt voor intructie aan mcnen en personeel is gewoon een logisch iets, dit ondanks dat nog steeds niet duidelijk is of en wanneer het kruimelzuigertje gaat rijden.
Lijkt mij gewoon een indekkende regelgeving, zo van wij hebben instructie gegeven aan personeel maar die treinen werken gewoon niet, dus is het potentiele probleem verholpen dat men vanuit Ansaldo roept dat het spul niet werkt door personeel wat er niet mee om kan gaan. Om dan vervolgens weer dure "rechts"zaken te gaan beginnen hierover.
Feit is geloof ik wel dat dit het langste en wellicht duurste faalproject is waar een onderneming van de NS ooit aan is begonnen.
Persoonlijk hoop ik dat dit record lang blijft staan, dan weten we lichtelijk zeker dat we in de toekomst niet zo vlot weer de portemonnee hoeven te trekken bij een volgend jaren durend fiasco.
Ook bij reizgers en belasting betalers in NL is de bodem van de portefeuille al lang in zicht gekomen.
door AlexNL » Ma 02 Apr 2012, 20:26Kars schreef:Nieuwe snelle treinen nu al verouderd
Gepubliceerd: 31 maart 2012 20.02
De Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, zou op de kop af vijf jaar geleden gaan rijden. Hij rijdt nog steeds niet, en inmiddels is de trein ook al verouderd, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.
De Italiaanse AnsaldoBreda V250 moet het paradepaardje van de Nederlandse Spoorwegen worden, met een topsnelheid 250 kilometer per uur. Maar hoe snel de trein ook mag zijn, de ambtelijke molens malen traag.
Na vijf jaar zit alles nog in plastic, want trein is nog steeds niet goedgekeurd. Uit 125 documenten die RTL Nieuws heeft opgevraagd, blijkt dat de trein moet voldoen aan Nederlandse, Belgische en Europese regels. Die botsen, en bovendien komen er soms regels bij.
Eisen van 2004
De NS heeft de (toen nieuwe) trein in 2008 aangemerkt als een 'project in een vergevorderd ontwikkelstadium' om die veranderingen te ontduiken. De treinstellen, die 20 miljoen euro per stuk kosten, moeten daardoor alleen voldoen aan de regels uit 2004. Deskundigen zeggen dat de nieuwe snelle trein daardoor verouderd is zodra hij gaat rijden.
NS: treinen zijn veilig
De NS vindt dat het met die veroudering wel meevalt, en zegt ook dat de treinstellen volkomen veilig zijn. De deskundigen beamen dat, maar in politiek Den Haag is er twijfel. De Fyra-treinen worden volgens de NS in de loop van dit jaar definitief goedgekeurd volgens de normen van 2004, en dan kunnen ook reizigers er gebruik van maken.
Bron: (+video) RTL Nieuws
door Kars » Do 31 Mei 2012, 14:00AlexNL schreef:Ik heb dit al eerder gehoord. Halverwege januari 2011 zei NS Hispeed "als alles goed gaat, rijden we nog dit jaar met de V250". We zitten nu 16 maanden verder en de V250 heeft - uitgezonderd wat journalisten - nog geen enkele reiziger vervoerd.Ed schreef:Halleluja, maken we het dan toch nog mee?Kars schreef: Woordvoerder Rose Theunissen van NS Hispeed meldt dinsdag dat de nieuwe Fyra-trein, de AnsaldoBreda V250, nog dit jaar kan worden ingezet als definitief Fyratoestel.
Ik ben dus wel voorzichtig met het geloven van de uitspraken van NS Hispeed over die trein.
door Ronnie » Za 07 Jul 2012, 18:33Kars schreef:Minister wil haast achter HSL Breda - Brussel
Gepubliceerd: 30 mei 2012 17.05
BREDA Minister Melanie Schultz Van Haegen van Infrastructuur en Milieu gaat zo snel mogelijk gesprekken opstarten met de Belgische minister van Vervoer over de HSL-verbinding van Breda naar Brussel.
Dat zei ze gisteren bij de officiële start van de bouw van het nieuwe station in Breda dat in 2015 klaar moet zijn. De demissionaire minister zei de HSL-verbinding binnen haar periode te willen verwezenlijken. ,,Ik houd niet van open eindjes.''
Die toezegging viel in goede aarde bij locoburgemeester Alfred Arbouw en gedeputeerde Ruud van Heugten en andere genodigden van Prorail, en aannemerscombinatie Ballast Nedam/Hurks. "Breda heeft met dit gebouw goud in handen'', hield de minister gistermiddag de ruim honderd genodigden voor in de tunnel onder het nieuwe stationsgebouw dat een grootte krijgt van zes voetbalvelden. Het nieuwe stationsgebouw moet trekker worden voor een hele nieuwe stationsbuurt, waar reizen, wonen, werken en winkelen bij elkaar komen. Het wordt ook de locatie van onder meer de belastingdienst.
Schultz Van Haegen heeft eerder toezeggingen gedaan om de HSL-lijn tussen Breda en Brussel op de rails te krijgen. Daarbij was het probleem dat de NMBS, de Vlaamse NS, niet bereid zou zijn om kosten van de verbinding te dragen. Daarover bestaat verschil van mening met een vorig Belgisch kabinet, dat stelt dat NMBS wel de kosten draagt. De minister zegt dat ze niet de indruk heeft dat andere moeilijke dossiers tussen Nederland en België, zoals Hedwigepolder en IJzeren Rijn, overeenstemming dwarsbomen.
Bron: BN de Stem
door AlexNL » Wo 01 Aug 2012, 20:11Ronnie schreef:Vanaf september extra verbinding Fyra met nieuwe V250
zaterdag 7 juli 2012
NS Hispeed wil vanaf 10 september de eerste hogesnelheidstrein Fyra V250 in gaan zetten in de reizigersdienst. Voorlopig gaat het om een pendeltrein één keer per uur tussen Rotterdam en Amsterdam. Dat meldt treinreiziger.nl op basis van een brief die NS gezonden heeft naar consumentenorganisaties.
Daarmee komen er tussen Rotterdam en Amsterdam drie Fyra's per uur te rijden. De nieuwe Fyra kan weliswaar 250 kilometer per uur rijden, maar die snelheden zijn per 10 september nog niet in de dienstregeling voorzien.
Reistijdwinst
Zo zal de nieuwe Fyra vanaf 10 september in 26 minuten rijden van Schiphol naar Rotterdam, 1 minuut sneller dan de overige Fyra's. Als de Fyra daadwerkelijk op topsnelheid wordt ingepland via de hogesnelheidslijn, zal de reistijd afnemen naar 20 minuten.
Vertraging
De Italiaanse hogesnelheidstrein V250 komt daarmee met ruim vijf jaar vertraging in de reizigersdienst. De trein was in 2004 besteld en had eigenlijk al per 1 april 2007 in de reizigersdienst moeten komen. De treinen kwamen echter veel later dan gepland uit de fabriek en vervolgens liet de toelating door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) langer dan gepland op zich wachten door veel problemen aan de treinen.
Pleistertrein
Met de komst van de extra Fyra verdwijnt er een reguliere trein tussen Amsterdam en Rotterdam. De zogenoemde "pleistertrein", een éénmaal per uur rijdende Intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal, werd ingevoerd toen in december bleek de V250 nog niet toegelaten was voor de reizigersdienst. NS Hispeed heeft de consumentenorganisaties om advies gevraagd.
Bron: Treinreiziger.nl
door juniorfotograaf » Do 02 Aug 2012, 19:22AlexNL schreef:Afgelopen zondag was de eerste rit met passagiers. Amsterdam - Rotterdam - Amsterdam, aan 250 km/h. Vandaag zijn er weer ritten geweest.
Voorlopig blijft het bij 'verrassingsinzet', vanaf 10 september wordt het 1x per uur Amsterdam - Rotterdam v.v., ingelegd aan 160 km/h.
door Hugo » Do 02 Aug 2012, 20:26juniorfotograaf schreef:Buiten het feit om dat het is tijd zou worden dat men die stellen is aan t werk ging zetten volg ik 1 ding niet.
Als je de bericht geving op somda volgt dan rijden de ritten met V250 toch sneller dan 160,en komt men schijnbaar met gem -3 tot 5 aan op stations.
Is de beleving van degene die dit roepen niet objectief of mag men stiekum toch hier en daar al vlotter dan 160 met een kruimeldief ?
Hugo schreef:Ze kunnen en gaan in de praktijk ook vast harder, het is net zoiets als met de Thalys. Die hoeft ook maar 160 te rijden op het Noordelijke stuk, maar gaat in de praktijk ook vaak harder met het gevolg dat deze veel te vroeg in Rotterdam is. Maar je kunt niet de ene Fyra vijf minuten later dan de andere aan laten komen volgens dienstregeling. Vandaar dat ze volgens dienstregeling allemaal 160 gaan.