In 2017 iedere tien minuten een trein naar Eindhoven
Geplaatst: do feb 13, 2014 8:24 am
In 2017 iedere tien minuten een trein naar Eindhoven
Traject Amsterdam-Eindhoven krijgt in 2017 primeur met zes sneltreinen per uur.
Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden over drie jaar elk uur in beide richtingen zes rechtstreekse intercity’s, in plaats van de huidige twee. Tussen Geldermalsen en Woerden rijdt in 2017 elke tien minuten een stoptrein, als het huidige aantal wordt verdubbeld van drie naar zes. Ook komt er een extra verbinding tussen Den Haag Holland Spoor en Rotterdam, waardoor op dit traject elk uur acht intercity’s en acht sprinters in beide richtingen rijden.
Deze ambitie spreken NS en ProRail uit in een gezamenlijk conceptplan voor het rijden van treinen in uiteindelijk 2025. De vervoerder en spoorbeheerder streven ernaar zo veel mogelijk rechtstreekse treinverbindingen van en naar de Randstad op te zetten, omdat reizigers overstappen als hinderlijk ervaren. Om het reisgemak van deur tot deur te vergroten, belooft NS de reisinformatie specifieker en persoonlijker te maken. Op stations verschijnt daarnaast meer ‘real-time’ vertrekinformatie over aansluitende bussen, trams en metro’s.
De twee spoorbedrijven reageren met het document op de ‘Lange Termijn Spooragenda’ die het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor ogen heeft. De overheid wil dat op de drukste spoortrajecten elk uur zes intercity’s en zes sprinters gaan rijden.
Hoewel het ministerie enkele jaren terug 2020 als streefdatum had geprikt, denken NS en ProRail dit zogenaamde ‘hoogfrequent spoorvervoer’ vanaf 2022 landelijk mogelijk te kunnen maken. Het traject Eindhoven-Amsterdam wordt dan doorgetrokken naar Alkmaar. Verder rijdt er op dat moment elke tien minuten een trein tussen Arnhem-Amsterdam/Schiphol en Almere/Lelystad-Amsterdam/Schiphol. Op andere trajecten rijden vier tot minimaal twee intercity’s per uur.
Bron: Metro Nueuws
Traject Amsterdam-Eindhoven krijgt in 2017 primeur met zes sneltreinen per uur.
Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden over drie jaar elk uur in beide richtingen zes rechtstreekse intercity’s, in plaats van de huidige twee. Tussen Geldermalsen en Woerden rijdt in 2017 elke tien minuten een stoptrein, als het huidige aantal wordt verdubbeld van drie naar zes. Ook komt er een extra verbinding tussen Den Haag Holland Spoor en Rotterdam, waardoor op dit traject elk uur acht intercity’s en acht sprinters in beide richtingen rijden.
Deze ambitie spreken NS en ProRail uit in een gezamenlijk conceptplan voor het rijden van treinen in uiteindelijk 2025. De vervoerder en spoorbeheerder streven ernaar zo veel mogelijk rechtstreekse treinverbindingen van en naar de Randstad op te zetten, omdat reizigers overstappen als hinderlijk ervaren. Om het reisgemak van deur tot deur te vergroten, belooft NS de reisinformatie specifieker en persoonlijker te maken. Op stations verschijnt daarnaast meer ‘real-time’ vertrekinformatie over aansluitende bussen, trams en metro’s.
De twee spoorbedrijven reageren met het document op de ‘Lange Termijn Spooragenda’ die het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor ogen heeft. De overheid wil dat op de drukste spoortrajecten elk uur zes intercity’s en zes sprinters gaan rijden.
Hoewel het ministerie enkele jaren terug 2020 als streefdatum had geprikt, denken NS en ProRail dit zogenaamde ‘hoogfrequent spoorvervoer’ vanaf 2022 landelijk mogelijk te kunnen maken. Het traject Eindhoven-Amsterdam wordt dan doorgetrokken naar Alkmaar. Verder rijdt er op dat moment elke tien minuten een trein tussen Arnhem-Amsterdam/Schiphol en Almere/Lelystad-Amsterdam/Schiphol. Op andere trajecten rijden vier tot minimaal twee intercity’s per uur.
Bron: Metro Nueuws