Meer spanning op het spoor?
Geplaatst: wo jan 08, 2014 1:05 pm
Meer spanning op het spoor?
08 jan. 2014 / Nieuwsbericht
ProRail onderzoekt de mogelijkheden voor het verhogen van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt. Als een van de weinige landen in Europa heeft Nederland een lage bovenleidingspanning van 1500 Volt. Hier is op zich niets mis mee, maar met de groei van het aantal treinen moeten nu steeds meer onderstations (die de bovenleidingen voeden) worden bijgebouwd om genoeg spanning op de draad te houden.
Tijdwinst
De voordelen van het verhogen van de spanning zijn substantieel. Door de verhoogde spanning kan meer vermogen geleverd worden aan een trein die daarmee sneller kan optrekken. Hierdoor zullen treinen een snellere reistijd hebben. Per stop kan dit, afhankelijk van de uiteindelijk te bereiken snelheid, resulteren in een tijdwinst van circa tien seconden. Stoptreinen en intercity’s zitten elkaar dan ook minder in de weg. Dit levert meer ruimte voor groei op en is een verbetering voor de punctualiteit.
Energiebesparing
Hiernaast levert de verhoogde tractiespanning een energiebesparing op van circa 20%. Dit is een jaarlijkse energiebesparing die vergelijkbaar is met het gebruik van 85.000 huishoudens. Dit wordt bereikt doordat er bij een verhoogde spanning minder elektriciteit verloren gaat (minder transportverlies).
Besluitvorming
De investering voor de infrastructuur is ongeveer 400 miljoen euro. Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden. Een besluit voor het ombouwen is er echter nog niet, ProRail gaat hierover in overleg met alle betrokkenen.
Duurzaam streven
Deze energiebesparing maakt deel uit van ons duurzaam streven. We vinden het belangrijk dat het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm is in Nederland; qua betrouwbaarheid en veiligheid, maar zeker ook als duurzaam alternatief. We letten daarom tot in ieder detail van onze processen op duurzaamheid, om het groene alternatief te blijven voor reizigers die net als wij geven om de toekomst van Nederland en de wereld.
Bron: ProRail
08 jan. 2014 / Nieuwsbericht
ProRail onderzoekt de mogelijkheden voor het verhogen van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt. Als een van de weinige landen in Europa heeft Nederland een lage bovenleidingspanning van 1500 Volt. Hier is op zich niets mis mee, maar met de groei van het aantal treinen moeten nu steeds meer onderstations (die de bovenleidingen voeden) worden bijgebouwd om genoeg spanning op de draad te houden.
Tijdwinst
De voordelen van het verhogen van de spanning zijn substantieel. Door de verhoogde spanning kan meer vermogen geleverd worden aan een trein die daarmee sneller kan optrekken. Hierdoor zullen treinen een snellere reistijd hebben. Per stop kan dit, afhankelijk van de uiteindelijk te bereiken snelheid, resulteren in een tijdwinst van circa tien seconden. Stoptreinen en intercity’s zitten elkaar dan ook minder in de weg. Dit levert meer ruimte voor groei op en is een verbetering voor de punctualiteit.
Energiebesparing
Hiernaast levert de verhoogde tractiespanning een energiebesparing op van circa 20%. Dit is een jaarlijkse energiebesparing die vergelijkbaar is met het gebruik van 85.000 huishoudens. Dit wordt bereikt doordat er bij een verhoogde spanning minder elektriciteit verloren gaat (minder transportverlies).
Besluitvorming
De investering voor de infrastructuur is ongeveer 400 miljoen euro. Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden. Een besluit voor het ombouwen is er echter nog niet, ProRail gaat hierover in overleg met alle betrokkenen.
Duurzaam streven
Deze energiebesparing maakt deel uit van ons duurzaam streven. We vinden het belangrijk dat het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm is in Nederland; qua betrouwbaarheid en veiligheid, maar zeker ook als duurzaam alternatief. We letten daarom tot in ieder detail van onze processen op duurzaamheid, om het groene alternatief te blijven voor reizigers die net als wij geven om de toekomst van Nederland en de wereld.
Bron: ProRail