'Overstappen trein moet beter'

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21731
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

'Overstappen trein moet beter'

Bericht door Ronnie »

'Overstappen trein moet beter'
Uitgegeven op Dinsdag 08 januari 2013 om 11:22:09

Er zou minder vertraging bij de NS kunnen zijn door efficiëntere algoritmen toe te passen voor aansluitende treinverbindingen. Dat concludeert wetenschapper Twan Dollevoet van de Erasmus Universiteit Rotterdam dinsdag.

Dollevoet ontwikkelde in zijn proefschrift nieuwe modellen voor 'Delay Management', om de totale vertraging voor reizigers te minimaliseren. Stations zijn de knelpunten in de infrastructuur waar een vertraagde trein gemakkelijk andere treinen kan beïnvloeden.

Betere volgorde treinen
Dollevoet ontwierp onder andere een model dat de perrontoewijzing binnen een station kan aanpassen. Daarnaast koppelde hij het Delay Managementmodel aan een systeem dat de volgorde van treinen in het station bepaalt. Zo kunnen de gevolgen van vertragingen voor reizigers nog preciezer worden nagegaan.

Dollevoet evalueerde zijn modellen met data van de Nederlandse Spoorwegen. In deze simulatie toont hij aan dat daardoor de reizigersvertraging kan worden verminderd ten opzichte van eerdere modellen. De ingewikkelde wiskundige modellen en algoritmen kunnen in de toekomst worden gebruikt bij het beter bijsturen van de dienstregeling.

Wachten na overstap
Als een trein met vertraging aankomt, kunnen passagiers daardoor de aansluitende trein missen. Zij zouden dan liever zien dat deze aansluiting wacht. Maar door de trein te laten wachten lopen veel andere passagiers vertraging op. Voor elke aansluiting moet dus worden bepaald of deze gehandhaafd moet blijven, of dat de aansluiting kan vervallen en de aansluitende trein op tijd kan vertrekken.

Het onderzoek van Dollevoet is van belang omdat de betrouwbaarheid van de overstappen, of aansluitingen, tussen treinen een belangrijk aspect is van klanttevredenheid. Klanttevredenheid heeft in de spoorsector steeds meer aandacht gekregen.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie