Jaaroverzicht 2025 Jona

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Jona Brans
Contacteer:

Jaaroverzicht 2025 Jona

Bericht door Jona Brans »

We bereiken het einde van 2025 en dus is het weer tijd voor een jaaroverzicht. Op persoonlijk vlak was het voor mij een moeilijk jaar met veel tegenslagen en ik ben dan ook blij dat ik het achter me kan laten. Toch waren er ook wat hoogtepunten en mooie momenten, zoals het behalen van mijn rijbewijs in het voorjaar. Wat betreft de treinhobby was het jaar vergelijkbaar met 2024. Ik ben iets vaker op pad geweest, maar heb in tegenstelling tot afgelopen jaren geen buitenlandse spottrips gemaakt. Gelukkig was er ook in Nederland genoeg te beleven op het spoor, dus hoefde ik me zeker niet te vervelen. Persoonlijk hoogtepunt was de weektrip naar IJsland in november, een prachtig land, maar voor treinen hoef je het daar niet te doen ;)

Ik ben een groot voorstander van in het jaaroverzicht daadwerkelijk elke maand te behandelen, maar dit jaar nog meer dan andere jaren zou de kwaliteit dan drastisch omlaag gaan en dan nog had ik enkele maanden helemaal geen foto. Daarom heb ik het idee van de maanden los moeten laten en gewoon een overzicht van 12 hoogtepunten gemaakt!
Bij dezen mijn jaaroverzicht van 2025!

Maart
We beginnen bij een plaatje uit het thuisfront. De ervaring heeft me geleerd dat foto’s bij de IJssel het mooist zijn in het vroege voorjaar vanwege de lichtinval. Deze maand heb ik een aantal keer een poging gewaagd, om precies te zijn bij de uiterwaarden bij het stilstaande water. Zo ook op 27 maart, toen TCS met een kort sleepje rijtuigen Nederland binnenkwam. Het deed precies denken aan de Dinner Train die enige tijd geleden nog reed.

TCS 101001 rijdt met vier HappyTrain rijtuigen over de spoorbrug in Deventer, op weg richting Amersfoort.

Afbeelding

April 1
Op de zonovergoten 4 april ging ik met een aantal anderen een dagje op pad. Eerst maakten we meerdere foto’s van de ICR op de Lelylijn en in de namiddag wilden we richting SHM voor een fotorit die daar plaatsvond. In de tussentijd maakten we een stop in de Amsterdamse haven, waar zowel RFO als DBC passeerden.

DBC 6454 duwt een lege kolentrein door de Houtrakpolder, onderweg richting Rietlanden Terminals waar de trein beladen zou worden.

AfbeeldingDBC 6454, Houtrakpolder by Jona Brans, on Flickr

April 2
Een afscheid wat dit jaar enigszins is ondergesneeuwd is dat van de ICE 3M. Op 12 april vond de afscheidsrit plaats. Twee treinstellen reden in prachtige weersomstandigheden een grote ronde door Nederland, waaronder het blauwe ‘Europa’ treinstel. De rit voerde vanuit Bad Bentheim, dus uiteraard wilde ik een foto langs de Bentheimroute. Daarvoor trok ik naar Amersfoort, waar een enorme drukte en chaos was. Gelukkig stond dat de foto niet in de weg.

DB ICE 3M 4601 en 4651 rijden langs de Koppelpoort in Amersfoort, op weg richting Amsterdam.

Afbeelding

April 3
Na de foto in Amersfoort reden we door richting Amsterdam en Wieldrecht. Toen we daar klaar waren wilden we kijken of er nog interessante goederentreinen onderweg waren. De meldingen wezen ons op Railtraxx die met een Class 66 onderweg was naar België. De zeer fraaie 266 001, die nog Captrain logo heeft, was de trekkracht. Snel trokken we richting de Belgische grens om daar de trein op te wachten.

Railtraxx 266 001 rijdt met een Rasselstein staaltrein langs de vier fotografen in Nispen, op weg naar Antwerpen Noord.

AfbeeldingRailtraxx 266 001, Nispen by Jona Brans, on Flickr

Mei 1
Een interessante ontwikkeling dit jaar was de komst van Plan V 904 naar Keolis, op de Kippenlijn. De Mat’64 is in RRReis kleuren geschilderd en daarmee een nieuwe verschijning op het spoor. In theorie rijdt het stel alleen in de ochtendspits, maar hij rijdt ook regelmatig overdag als er een Protos defect raakt. Op 3 mei vonden er overdag wat promotieritten plaats waardoor spottend Nederland meteen de kans had om foto’s te maken.

Keolis Mat’64 904 rijdt langs de groep fotografen en een geïnteresseerde postbezorger aan de Van Amerongenweg in Terschuur, als RS34 naar Barneveld Zuid.

AfbeeldingKeolis Mat'64 904, Terschuur by Jona Brans, on Flickr

Mei 2
Dit jaar gingen er (te) veel ICMm treinstellen buiten dienst. Een groot deel van de oude koplopers werd in Hengelo van onderdelen geplukt, om daarna richting de sloop te gaan. De transporten werden steevast door Strukton gedaan, met bijna elke keer de 4043 als remstel. Op 13 mei viel trof ik bij toeval Strukton 1740 met desbetreffende ICMm 4043, en kwam op het idee om de terugweg op te wachten. Ik reisde op de gok naar de Veluwe, hopend dat men op een gebruikelijk tijdstip zou terugkeren. Na een tijd wachten begon ik me zorgen te maken omdat de zon maar door draaide, maar precies op dat moment sprong het tegensein toch op rood.

Strukton 1740 sleept de geplukte ICMm 4042 en remstel 4043 door Ugchelen op weg naar Amersfoort Goederen.

AfbeeldingStrukton 1740 + NS ICMm 4042 + 4043, Ugchelen by Jona Brans, on Flickr

Augustus 1
We maken een sprong naar augustus. Dit jaar ging de gezinsvakantie naar Italië, waar we aan het Iseomeer verbleven. Het leuke is dat er aan de oostkust van het meer een spoorlijn ligt, waardoor ik (in tegenstelling tot vorig jaar) fatsoenlijke treinfoto’s kon maken, op sommige plekken zelfs met het prachtige meer. Mijn hoofddoel was een foto van de Treno dei Sapori, een toeristentreintje dat steevast wordt getrokken door de fraaie oranje Duikbril, een gast die je hier niet direct zou verwachten.

Trenord DE 520-014 rijdt op een slakkentempo langs Sulzano, met twee restauratiewagens als Treno dei Sapori naar Iseo. Op de achtergrond ligt het Iseomeer met links het eiland Monte Isola en verder de uitlopers van het Alpengebergte.

AfbeeldingTrenord DE 520-014, Sulzano by Jona Brans, on Flickr

Augustus 2
De route vanuit Italië terug naar Nederland leidde ons mede door Zwitserland, waar we net als op de heenweg over de Gotthardpas reden. Toen we bijna terug bij de snelweg kwamen stuitten we op de spoorlijnen bij het dorpje Andermatt, een dorpje aan de route van de Glacier Express (Zermatt – Chur/St. Moritz). Toevallig reed er net een trein de berg af, dus razendsnel zetten we de auto aan de kant en kon ik vanaf de vluchthaven snel een foto maken. Een leuk extraatje, vooral omdat deze totaal niet gepland was. Hoe langer je blijft kijken naar de foto, hoe meer details je ziet en hoe leuker het wordt.

Een onbekende MGB HGe 4/4 daalt met de Glacier Express af naar Andermatt en verder richting Zermatt.

AfbeeldingMGB HGe 4/4 + Glacier Express, Andermatt by Jona Brans, on Flickr

Augustus 3
Later in augustus ging ik met Mathijs een dagje naar Duitsland. Hoofddoel was de bediening van de aluminiumtrein in Spellen, die normaal gesproken door de groen/beige 218 396 wordt getrokken. Eén van de weinige plekken zonder draad is de scherpe bocht vlak voor emplacement Eppelsum. Direct bij aankomst zagen we de trein al rijden, maar gelukkig bleek dat slechts een rangeerbeweging. Wel de bevestiging dat hij ging rijden en inderdaad met de 218 ervoor. Een dik uur later was men gereed en begon de rit.

Brohltalbahn 218 396 trekt een beladen aluminiumblokkentrein door de bocht in Spellen, onderweg richting Koblenz.

AfbeeldingBrohltalbahn 218 396, Spellen by Jona Brans, on Flickr

September 1
September begon traditioneel met het evenement Terug naar Toen. Dit keer kon ik voor het eerst met de auto, en kon daardoor wat specifiekere doelen najagen. Uiteindelijk was de beste foto die van een reguliere trein, namelijk de reizigerstrein uit Apeldoorn bij het Apeldoorns Kanaal.

VSM 23 076 vertrekt met een mooi pluimpje vanuit Apeldoorn en rijdt hier langs het Kanaal Zuid, op weg richting Beekbergen.

AfbeeldingVSM 23 076, Apeldoorn by Jona Brans, on Flickr

September 2
Dit jaar namen we afscheid van meerdere reizigerstreinen in Nederland, waaronder de ICRm-stammen. Op 27 september vond de afscheidsrit plaats en uiteraard wilde ik nog wat foto’s maken van de fraaie stammen, liefst op plekken waar de ICR normaal niet vaak gereden heeft. In België kwamen we op de stek bij Engis. Hier verwachtten we de grootste zonkans en uiteindelijk bleek dat ook te kloppen. Een creatieve treindienstleider zorgde dat de vertraagde ICR via het tegenspoor een Break mocht inhalen, en men passeerde enigszins verrassend dus via het rechterspoor.

NSI 186 006 en 186 005 achterop passeren in sandwichformatie met ICRmhi-stam 16233 de rangeersporen in Engis, als trein 3 richting Schaarbeek.

AfbeeldingNSI 186 006 + 16233 + 186 005, Engis by Jona Brans, on Flickr

December
De nieuwste opkomst op het Nederlandse spoor is de RFO 1831, die voor het 95-jarig jubileum van de NVBS een nieuw uiterlijk heeft gekregen. De paar tripjes die ik in december maakte waren bijna allemaal gericht op deze loc, en na twee mislukte pogingen door verschillende redenen, was het scheepsrecht op de zonnige dag van Kerstavond. En zo sluiten we het overzicht af op dezelfde plek waar we begonnen, in de thuisstad Deventer.

RFO 1831 trekt een beladen schroottrein over de spoorbrug over de IJssel in Deventer, onderweg richting Kijfhoek. Later reed men verder naar Roosendaal.

AfbeeldingRFO 1831, Deventer by Jona Brans, on Flickr

En zo zijn we weer aan het einde van het jaar gekomen. Ik kijk vol goede moed vooruit en hoop dat we van 2026 samen weer een mooi jaar kunnen maken! Ik wil iedereen bedanken voor alle hoogtepunten dit jaar, en u allen een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar toewensen!

Groet, Jona
arnold
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Jona

Bericht door arnold »

Mooie serie Jona. En veel succes in 2026
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Mooie serie! Ik weet nog dat ik bij mei-1 heerlijk rustig in m’n eentje stond, om vervolgens 10 minuten later een hele horde andere fotografen om me heen te hebben :lol:
Geen handvol, maar een land vol
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht met augustus-3 als favoriet hier!
ZO6176

Bericht door ZO6176 »

Leuk overzicht. Augustus 3 is mijn favoriet
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht Jona! Mijn favorieten zijn mei 1, augustus 1, september 2 en december.
wessele

Bericht door wessele »

Mooi Jona. Mijn favoriet is augustus 1.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Lekker overzicht Jona! Ik ga voor de laatste foto
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraaie plaatjes! Ik ga voor augustus 3.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht met de foto's van mei en augustus-1 als favoriet!
KvdLee

Bericht door KvdLee »

Mooi Jona! Augustus 1 favoriet hier :)
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Leuke serie Jona! Augustus 1 en 2 voor de win!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Gaaf serie Jona! Augustus-1 en december zijn mijn favorieten
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Toffe reeks! De VSM in september is m'n favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Mooi zonnig jaar zo! De eerste twee foto's van augustus zijn erg gaaf.
stijn55

Bericht door stijn55 »

Mooi afwisselend, zijkantplaatje in Deventer is erg leuk.
Plaats reactie