Februari (1)
Een foto uit februari kiezen was, achteraf gezien, lastiger dan gedacht. Het grijze winterweer van januari werd op meerdere dagen in februari ingeruild voor prachtige strakblauwe luchten, wat het kiezen van de mooiste foto van de maand niet gemakkelijker maakt. Uiteindelijk zijn er dus niet één, maar twee foto's de beste foto's van februari. Veel mensen, waaronder ik, waren op de koude maar heldere zondag 2 februari eropuit getrokken om de overbrenging van de eerste ICE-L stam in Nederland op de gevoelige plaat vast te leggen. Deze foto was dan ook één van de kanshebbers voor de beste foto van de maand. De eerste gekozen foto van februari werd echter al eerder op de dag genomen: RFO met een egaal gekleurde ethanoltrein bij Haaften. Na het vastleggen van de trein werd koers gezet naar de Eempolder waar een ICNG en een IC Berlijn vastgelegd werden. Vervolgens werd bij Barneveld de laatste stek van de dag opgezocht, waar de overbrenging van de ICE-L vereeuwigd kon worden.
RFO Euro9000 2019 304 met trein 49973 (Brgro-Brmet) by Luuk Muller, on FlickrFebruari (2)
Na de moeilijke keuze van de eerste foto van februari zijn we aangekomen bij een veel makkelijkere keuze: HSL trok op de, wederom hele gure maar toch heldere zondag 16 februari, een Rzepin shuttle langs mijn thuisstek bij Bruchem. Helaas zijn mooie foto's bij de Vlierdseweg een zeldzaamheid geworden; het riet langs het spoor is al maanden niet gemaaid en hierdoor wordt het maken van een foto steeds lastiger bij deze stek. Hier was in februari nog geen sprake van: het riet was vrij recent gemaaid en dus konden er gewoon foto's gemaakt worden.
HSL Logistik Vectron 7193 801 met trein 42356 (Ozbm-Hdl) by Luuk Muller, on FlickrMaart
In maart werd het weer steeds beter, dit was ook terug te zien in het aantal zonfoto's die ik genomen heb: het aantal zonfoto's in maart (56) is hoger dan het aantal zonfoto's in januari (1) en februari (17) bij elkaar. Ondanks het hoge aantal geslaagde foto's in maart springt er duidelijk één foto bovenuit. Dit betreft een keteltrein van DPB, waarbij twee zeer fraaie Vectrons ingezet werden om de keteltrein vanuit Pernis over de Betuweroute mee te nemen richting Duitsland. Na het klikken van deze plaat (en het zien dat het maar nèt goed ging met de wolken!) werd overigens meteen uitgesproken dat deze het jaaroverzicht waarschijnlijk wel ging halen. Dat is dus uiteindelijk gelukt!
DPB Vectron 193 189 + DPB Vectron 193 438 met trein 49783 (Brgro-Brmet) by Luuk Muller, on FlickrApril (1)
In april stond de afscheidsrit van de ICE3m gepland. Na ruim 20 jaar trouwe (oké, vaak ook minder betrouwbare) dienst werd afscheid genomen van deze hogesnelheidstreinstellen. Op 12 april werd de afscheidsrit gereden, waarbij de trein een flinke ronde door Nederland reed. Hierbij werden veel plekken bezocht die zeer ongebruikelijk waren voor een ICE3m: nadat de twee treinstellen bij Bad Bentheim de grens gepasseerd waren reed de trein via Amersfoort Centraal en Diemen Zuid naar station Amsterdam Bijlmer Arena. Hier werd de combinatie gekeerd waarna via Haarlem, Leiden en Den Haag koers gezet werd richting Rotterdam. Tussen Den Haag en Rotterdam werd deze 400 meter lange combinatie voor de derde keer deze dag vastgelegd ter hoogte van Delft Campus. Na passage in Delft reed de trein verder richting Dordrecht, Tilburg, Eindhoven, Roermond en Sittard om vervolgens bij Heerlen de grens met Duitsland te passeren richting Aachen Hbf, waarmee het tijdperk ICE3m definitief afgesloten werd.
DB ICE3M 4651 ('Amsterdam') + DB ICE3M 4601 ('Europa') met trein 25 (Dtcp-Dtzo) by Luuk Muller, on FlickrApril (2)
In mei werd het riet langzaamaan steeds hoger bij de Vlierdseweg en de Bommelsekade waardoor steeds vaker naar een alternatieve stek gezocht moest worden. Dit was gelukkig nog niet het geval op 25 april. Op deze mooie lentedag trok RFO 1829 een mooi egaal gekleurde en goed met de loc matchende keteltrein tussen de gele bloemen door bij de Vlierdseweg. In mei werden verder geen foto's gemaakt die het jaaroverzicht waardig waren, er werd dus gekozen voor een foto van eind april.
RFO 1829 met trein 42539 (Ozbm-Hdl) by Luuk Muller, on FlickrJuli
In juli werd helaas niet veel op de foto gezet. Er werden op twee dagen foto's gemaakt: op de vertrek- en aankomstdag van mijn vakantie naar Keulen werden een aantal platen geklikt. De eerste (en best gelukte) plaat van de maand werd geklikt tijdens het wachten op de trein richting Utrecht: ICE3neo 8014 en ICE3neo 8018 passeerden als trein 255 (en als vervangers van de eerder getoonde ICE3m treinstellen) Zaltbommel in de richting van Den Bosch met als eindbestemming München Hbf. Een kleine 1,5 uur na het klikken van deze foto werd de ICE vanaf Utrecht richting Keulen genomen.
DB ICE3neo 8014 + DB ICE3neo 8018 met trein 255 (Zbm) by Luuk Muller, on FlickrAugustus
Augustus was, in tegenstelling tot juli, wel een goede fotomaand. Er werden meerdere fototrips door heel Nederland gemaakt, waarbij de trip op 6 augustus er duidelijk bovenuit sprong. Na om 10:00 de eerste foto genomen te hebben bij Willemsdorp werd de rest van de dag in de regio vertoeft in afwachting van de nieuwste Euro9000 in de vloot van HSL: loc 2019 314 ('Bull') was twee dagen ervoor Nederland voor het eerst binnen gekomen en de geruchten gingen dat de loc op 6 augustus het land weer zou gaan verlaten met een keteltrein vanaf Kijfhoek. De geruchten bleken te kloppen en op 6 augustus om 16:14 reed de loc de twee fotografen voorbij aan de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht. Op het moment van afdrukken werd flink gebaald: een andere goederentrein kruisde precies op het verkeerde moment achterlangs de trein. Na deze digitaal weggerangeerd te hebben bleef er een geslaagde plaat met een bijzonder verhaal over.
HSL 2019 314 ('Bull') (Ddzd-Wld) by Luuk Muller, on FlickrSeptember (1)
September was ook dit jaar een geslaagde maand met wederom de aanwezigheid bij het jaarlijkse stoomtreinfestival Terug naar Toen. In de rest van de maand waren helaas niet veel momenten voor de hobby omdat mijn studie weer begonnen was. Er werd, naast de talloze fotomomenten bij Terug naar Toen, ook tijd gemaakt voor een keteltrein van RRF: na de eerste studiedag op 1 september werd afgereisd naar Breukelen, waar deze keteltrein onder genot van een heerlijk zonnetje vastgelegd werd.
RRF 4402 met trein 49792 (Aco-Bkl) by Luuk Muller, on FlickrSeptember (2)
Tijdens een heerlijk weekendje stoomsnuiven bij de VSM verscheen op de zondagmiddag een melding: RXP zou met de 9903, slechts één (!) remwagen achter de loc en het nieuwe ICNG stel 3123 onderweg zijn vanuit Bad Bentheim naar Zwolle. Omdat er slechts één remwagen tussen de loc en de ICNG zat en er ook nog een loc mee zou liften achterop de sleep werd, na wat geregeld te hebben om met iemand mee te kunnen rijden, koers gezet naar Deventer. Bij aankomst bleken veel meer fotografen hetzelfde idee te hebben na een weekend tussen de stoomtreinen vertoefd te hebben: de stek was bij aankomst al goed gevuld met talloze ladders en enkele hoogstatieven, waardoor een plekje zoeken even duurde. Na een tijdje gewacht te hebben passeerde om iets na vier uur de sleep langs de fotografen. Met een tevreden gevoel werd de trein richting Gouda gepakt, waar een poging gedaan werd om de SSN locs en rijtuigen die dat weekend te gast waren bij de VSM vast te leggen. Helaas werd deze foto geen succes; exact tijdens de passage begonnen een hoop fotowolken zich te ontwikkelen. Dit mocht de pret gelukkig niet drukken, ik had immers eerder die dag al een hoop mooie platen geklikt.
RXP 9903 + NS ICNG 3123 + Beacon 189 997 met trein 49558 (Hon-Dvc) by Luuk Muller, on FlickrOktober
Helaas was oktober, in tegenstelling tot september, geen goede fotomaand voor mij. Er werd op slechts één dag tijd vrijgemaakt om foto’s te gaan maken: 5 oktober. Op deze dag zou RailAdventure een chartertrein ter gelegenheid van een bruiloft bestaande uit onder andere een panoramarijtuig terug naar Duitsland rijden. Deze trein werd bij Breda op de foto gezet maar helaas werd deze foto niet zoals gehoopt: de wolken waren gedurende de ochtend steeds verder voor de zon getrokken waardoor dit geen mooie foto opleverde. Een andere foto die die dag wel lukte was deze (lege) autotrein bij Hulten, getrokken door ‘Das ist Grün’ Vectron 193 310 van DBC. Het was veel geluk hebben met deze foto: zowel voor als na het nemen van de foto was het flink aan het regenen en verschenen er regelmatig dikke wolken voor de zon.
DBC Vectron 193 310 ('Das ist grün') met trein 45791 (Gz-Tbr) by Luuk Muller, on FlickrNovember
Ook november was een relatief grijze maand. Er werd maar liefst 1 foto gemaakt: op 9 november werd (tevergeefs) koers gezet naar de Betuweroute om een aantal goederentreinen te klikken. De zon bleek hier verstopt achter een flinke wolk, waardoor het maken van een foto compleet mislukte. Al snel werd duidelijk dat er waarschijnlijk geen treinen meer over de Betuweroute zouden komen, waarna besloten werd om achter een andere trein aan te gaan die deze dag reed: de Müller Partyzug was weer onderweg terug richting Duitsland en dus werd besloten om richting de bekende loopbrug bij de Isabellalaan in Den Bosch te rijden in een poging de Partyzug vast te leggen. Dit bleek achteraf de juiste keuze: de trein verscheen precies op het juiste moment tussen allerlei fotowolken door, waarmee de enige (zon)foto van november een feit was.
TCS 1700 101003 (Ht-Vga) by Luuk Muller, on FlickrDecember
December was, zoals altijd en net als november, een zeer grijze maand met maar weinig écht goede fotomomenten. Er werd op 22 december een poging gedaan om een aantal treinen te klikken in de omgeving Barneveld, dit bleek al snel geen groot succes omdat er in hoog tempo veel fotowolken ontstonden. Slechts twee dagen later was er echter een mogelijkheid tot herkansing: vandaag, 24 december, werd er op uit getrokken met één hoofddoel: het vastleggen van de recent omgestickerde 1831 van RFO. De nieuwe bestickering van deze loc werd op 12 december onthuld. De reden van deze verandering was een bijzonder jubileum: de NVBS bestaat dit jaar 95 jaar en ter ere van dit jubileum werd de 1831 van RFO omgestickerd. Dit nummer heeft een belangrijke betekenis voor de NVBS, het is namelijk het oprichtingsjaar van de vereniging. Op de bestickering van de loc staan een aantal locomotieven en treinstellen uit de geschiedenis van het Nederlandse spoor afgebeeld. Deze fraaie bestickering was dan ook voor veel fotografen de reden om de afgelopen twee weken hard op zoek te gaan naar deze loc. Vandaag was het dan eindelijk zo ver voor mij, de loc kon net ten westen van de stad Apeldoorn vastgelegd worden in een mooie (maar toch ook enorm koude) decemberzon. Na het vastleggen van de loc werd doorgereden naar Gieltjesdorp waar de eerder gepasseerde 1828 en de 1831 nogmaals vastgelegd. Deze foto's zullen op een later moment online gezet worden.
RFO 1831 met trein 42711 (Twl-Apdo) by Luuk Muller, on FlickrDit was dan alweer mijn tweede jaaroverzicht op dit forum! Dan blijft er nog maar één ding over om te zeggen: fijne feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar!