Voormij persoonlijk was 2024 een rustig jaar. We wonen nu 7 jaar in onze huidige huis en Esmee is alweer Drieënhalf jaar oud. Alles gaat zijn gangetje en ook bij NS vermaak ik mij prima als machinist & lid van de roostercommissie machinisten Rotterdam. Tijdens het samenstellen van dit jaaroverzicht viel het mij op dat 75% van de foto’s in ‘diensttijd’ gemaakt zijn. Daarnaast was het aantal gefotografeerde goederentreinen dit jaar opvallend laag en werd er dus meer reizigersmaterieel vastgelegd (wat dan weer te verklaren is door het maken van foto’s tijdens het werk). Tegen de verwachting in heb ik het afgelopen jaar toch meer gefotografeerd dan ik aanvankelijk verwachte. Dit jaar ben ik vrijwel het hele jaar regelmatig actief geweest. Daarnaast loop ik door het vele fotograferen ook behoorlijk achter met het uitzoeken, bewerken en archiveren van mijn foto’s. Ook bij mij ontbrak soms de motivatie om op pad te gaan. Het weer hielp ook niet echt mee, al ben ik geen mooiweer fotograaf en ga ik soms ook op mindere dagen wel eens op pad (als het maar droog en egaal bewolkt is). Geen tijd, werken, tijd met het gezin doorbrengen en ga zo maar door doen verder de rest. In tegenstelling tot mijn andere jaaroverzichten heb ik dit jaar geen buitenlandplaatjes omdat het er simpelweg niet van gekomen is.
Ook dit jaar heb ik weer een verdeling proberen te maken tussen goederen, reizigers en museummaterieel. Als stoomliefhebber mogen de stoomlocomotieven ook deze keer niet ontbreken al zijn ze met slechts twee plaatjes wat minder vertegenwoordigt. Het viel ook dit jaar weer niet mee om een keuze te maken uit de vele gemaakte foto’s, hopelijk ben ik daarin geslaagd. Veel plezier met het bekijken van mijn jaaroverzicht!
Januari

2024 begon rustig want ik ben slechts één keer even kort op pad geweest (voor de Rail Magazine nieuwjaarsborrel) en daarnaast werden er tijdens een ICD dienstje op 13 januari in Amsterdam wat foto’s gemaakt. Veel keuze was er dus niet en daarom beginnen we dit jaaroverzicht met een plaatje van een reizigerstrein. Op zaterdag 13 januari kon NS Vectron 193 759 met de IC Berlijn als trein 240 (Berlin Ostbahnhof-Amsterdam Centraal, + 35) op spoor 14B van het Amsterdamse Centraal station gefotografeerd worden. Na het uitstappen van de reizigers zal de trein leeg naar het opstelterrein in de Westhaven rijden waar de locomotief om zal lopen en de trein weer gereed gemaakt wordt voor de terugreis naar Berlijn. De sporen 14 en 15 zijn sinds 29 juni voor een jaar buitendienst genomen en worden in het kader van de grote verbouwing van Amsterdam Centraal samen de brug over de Oostertoegang als eerste aangepakt. Naast de IC Berlijn treinen rijden de NS Vectrons ook de Nightjet treinen tussen Amsterdam Centraal en het Oostenrijkse Innsbruck/Wenen & het Zwitserse Zurich.
Februari

Ook in februari werden er maar twee keer foto’s gemaakt. Eén keer tijdens een NSR dienst en daarnaast tijdens de bediening van auto-importeur PON in Leusden door Railexperts/RFO en DB Cargo. Wederom een rustige maand dus. Ook deze keer werden er een aantal leuke plaatjes gemaakt en daarom is de keuze voor de deze maand wat moeilijker. Net als vorig jaar valt de keuze voor februari op een foto van de bediening van PON in Leusden maar deze keer door DB Cargo. Op 26 februari werd op het gemak naar Leusden gereden om de bedieningen van Railexperts/RFO & DB Cargo te fotograferen. Jammer genoeg reed de RFO trein al vroeg in de ochtend en was al geheel gelost. Gelukkig konden er wel een aantal leuke plaatjes gemaakt worden van de RXP 6004 met de lege trein voordat deze weer naar Amersfoort vertrok. Nadat RXP met de RFO trein vertrokken was, was het de beurt aan DB Cargo om PON in Leusden te bedienen. DB Cargo rijdt 3x per week (maandag, woensdag & vrijdag) de PON autotreinen met Volkswagens & auto-onderdelen tussen het Duitse Osnabrück en het Nederlandse Amersfoort. Pon is importeur voor de Volkswagengroep en importeert auto’s van de merken Volkswagen, Audi & Seat. De bediening van PON door DB Cargo stond al een tijdje op mijn to do lijstje, maar het was er nog niet van gekomen. Keurig volgens dienstregeling arriveert DB Cargo locomotief 6440 met 7 beladen autowagens en 4 schuifwandwagens in Leusden. De rangeerder heeft de overweg gesleuteld terwijl de radiolocbestuurder de trein weer in beweging brengt om de overweg in de Groene Zoom te passeren. Helaas komen de schuifwandwagens met auto-onderdelen sinds afgelopen november niet meer voor in deze trein.
Maart

In de maand maart werd er wat meer gefotografeerd maar er zaten geen echte ‘knallers’ tussen. Het bleef voornamelijk bij NS materieel en de Duitse ICE treinstellen baureihe 4600 die halverwege dit jaar ingewisseld werden voor de ICE 3M Neo treinstellen baureihe 8000. Ook wat museummaterieel in de vorm van ‘Sik’ 347 in het Maritiem Museum te Rotterdam en Hondekop 766 van de gelijknamige stichting tijdens een overbregingsrit van Arnhem Goederen naar de NS werkplaats in Leidschendam bij Zevenhuizen konden worden vastgelegd. De enige gefotografeerde goederentrein was van Captrain. De keuze voor deze maand viel op het plaatje van de 766 Stichting de Hondekop. Op vrijdag 15 maart werd dit treinstel voor onderhoud overgebracht van emplacement Arnhem Goederen Opstel NS naar de NS werkplaats in Leidschendam. De route voerde vanaf Arnhem via Ede-Wageningen-Utrecht-Woerden-Gouda en Zoetermeer naar Den Haag waar op station Ypenburg kop werd gemaakt en vervolgens naar Leidschendam werd gereden. Na het onderhoud werd het fraaie treinstel op zondag 17 maart 2024 via dezelfde route als op vrijdag weer overgebracht van Leidschendam naar emplacement Arnhem Goederen Opstel NS. Op de donkere vrijdag 15 maart 2024 zien we de 766 als trein 70460 (Ahgons-Ldd) bij Zevenhuizen de fotograaf passeren richting Leidschendam.
April

April was wederom een rustige maand maar de door Sevrien Ferrée georganiseerde fotorit bij de MBS in Haaksbergen was hét hoogtepunt van de maand. Er werden die dag vele leuke plaatjes tussen Haaksbergen en Boekelo gemaakt en er verscheen een artikel over deze rit van mijn hand in het mei nummer van Rail Magazine. Dat maakt de keuze voor de foto van april dan wel weer lastig! Wordt het een plaatje van de TWE 152 met een reizigers of GmP trein of toch van de Wismar T1 railbus en dan met of zonder figuranten/voertuigen? Het is een plaatje van beide geworden……. Op zaterdag 6 april 2024 organiseerde Sevrien Ferrée voor een kleine groep fotografen een leuke fotorit met in de hoofdrollen de TWE 152 (ELNA, sinds december 2023 weer in dienst) & Wismar KDH T1 motorwagen. Met als motto 'Lokaalspoor in de Euregio van de jaren '50' werd een dag vullend fotoprogramma aangeboden. De TWE 152 werd ingezet voor reizigers- en GmP treinen, terwijl de Wismar KDH T1 solo dan wel samen met de TWE 152 gefotografeerd kon worden. We hadden geluk met het zeer fraaie voorjaarsweer. Ook deze keer had Sevrien aan figuranten, auto’s en motorfietsen gedacht. De leden van de toneelvereniging Levenslust uit Beckum zorgde voor wat levendigheid in de trein. Het landelijke karakter van deze fraaie museumlijn, de Halte Zoutindustrie en het bekende ‘Laantje van de Jordaan’ werden tijdens deze fotorit niet vergeten. Naast het dagprogramma was er ook nog een avondprogramma met de TWE 152 bij Stepelo. Zelfs een demonstratie met een wagonduwer en een voormalige Staatsmijnen kolenwagen voor de locloods van Haaksbergen kon gefotografeerd worden. Bij de Halte Zoutindustrie kruisen de TWE 152 en de Wismar railbus elkaar weer. De ‘ELNA’ heeft deze keer een fraaie GmP aan de haak en deze zien we hier vertrekken richting Haaksbergen, terwijl de Wismar T1 zijn vertrektijd richting Boekelo afwacht.
Mei

Ook in mei stond er een fotorit gepland en dat was deze keer bij de VSM in Beekbergen. Deze leuke dag stond in het teken van de diesellocomotieven serie 500, 2200 & 2400. Verder werden er in Roosendaal nog wat foto’s gemaakt en kon de SSN met de Rhein Main Express naar Frankfurt am Main bij Nieuwerkerk a/d IJssel gefotografeerd worden. Voor deze maand ga ik voor een plaatje van de Dieseldag bij de VSM. Het thema van de Dieseldag was terug naar de jaren 50 en 60. We kregen gedurende deze mooie voorjaarsdag vele fraaie trein samenstellingen met goederen en reizigersmaterieel voorgeschoteld die afwisselend door de 2233, 2412 & 2459 werden getrokken. Vooral de blauwe 2412 en bruine 2459 leverde met hun authentieke jaren 50 goederentrein een bijzonder mooie combinatie op. Voor deze fotorit hadden zich zo’n 50 fotografen en een enkele filmer aangemeld en deze werden met twee ‘Blokkendoosrijtuigen’ naar de verschillende locaties vervoerd. Ook ‘Bakkie’ 532 werd met een buurtgoederentrein en de blauwe ‘Stalen D’ ingezet. Naast de treinen hadden de mannen van de VSM ook gezorgd voor verschillende klassieke voertuigen en figuranten. Na wat aanloopproblemen werd het alsnog een geslaagde dag met vele leuke plaatjes. De plaat van mei is dan ook mijn persoonlijke favoriet van dit jaaroverzicht (en van het afgelopen jaar). We zien de NS 2412 & 2459 met hun buurtgoederentrein het station van Loenen binnenlopen. Het armsein en het onbewaakte overpad met de klassieke borden met de waarschuwing voor de treinen maken het plaatje compleet.
Juni

Er werden deze maand foto’s gemaakt in Rotterdam, Nieuwerkerk a/d IJssel en Amsterdam. Met name de NS Traxx’en en Vectrons mochten zich deze maand verheugen op mijn warme belangstelling. Maar ook ICNG’s, ICM’s, Mat’64 904, DDZ en de DB ICE 3M Neo treinstellen baureihe 8000 werden gefotografeerd. Verder werden er in juni maar liefst 3 goederentreinen gefotografeerd (eentje zelfs met een Euro9000 van RFO). Nu kan ik natuurlijk een moeilijk verhaal afsteken over de opgave om een foto voor deze maand te kiezen maar dat ga ik deze keer niet doen
Juli

Juli, de vakantie maand en naar mijn idee was afgelopen jaar juli de leukste maand! Van 1 t/m 15 juli vierden ik samen met mijn vrouw en de kleine Esmee, vakantie in het Drentse Ees. We hadden een huisje gehuurd bij vakantiepark Het land van Bartje van Landal Greenparks. Naast uitjes met z’n drieën naar o.a. het zwembad, Wildlands in Emmen, Verkeers & Attractiepark Duinen Zathe in Appelscha en het Duitse stadje Lingen werd er ook wat tijd aan de hobby besteed. In totaal ben ik tijdens deze vakantie 5 keer kort of lang op pad geweest om foto’s te maken. De eerste hobbydag stond o.a. in het teken van de Bentheimer Eisenbahn. Ook deze keer bracht ik een bezoek aan het Oefencentrum Noord B.V. en daarnaast werd er wat tijd besteed aan de Unit-cargo en Dolime treinen van DB Cargo. Natuurlijk werd ook het NS materieel niet vergeten. Tevens werden Mat'24 rijtuigen mC 9037 en A 8514 bij camping De Schaopvolte in Eext gefotografeerd. Helaas hadden we minder goed weer dan vorig jaar maar dat mocht de pret niet drukken. Omdat we het bijzonder naar ons zin hadden in Drenthe hebben we nog een extra midweekje bijgeboekt bij Landal Orveltermarke in Witteveen. Tijdens dit weekje werd er vooral rustig aan gedaan en genoten van het lekkere zomerweer. Dit bracht ook de mogelijkheid van een extra hobbymoment met zich mee. Voor de maand juli valt de keuze op een foto van het Oefencentrum Noord B.V. Net als vorigjaar werd tijdens onze vakantie in Drenthe ook deze keer een bezoek gebracht aan het Oefencentrum Noord BV (OCN). Dit bedrijf beschikt over een uitgebreid oefencentrum in het Drentse Wijster waar alle mogelijke praktijksituaties onder veilige omstandigheden realistisch kunnen worden nagebootst. Men kan op dit oefencentrum alle calamiteiten waarbij rook, vuur en hitte voorkomen in de praktijk leren beheersen en controleren. Brandweerkorpsen brengen hun eigen materieel mee, zodat niet alleen de menselijke vaardigheden, maar ook het materieel getest kunnen worden. Op het terrein staan naast de treinen ook loodsen, huizen en chemische installaties waardoor er voor diverse instanties vele mogelijkheden zijn om te oefenen. Deze keer was het volledig bewolkt (en soms een beetje nat) waardoor weer andere mogelijkheden ontstonden om foto’s te maken. Na even aan het personeel gevraagd te hebben of ik wat foto’s van de treinen mocht maken, kreeg ik gelukkig toestemming en kon er een uitgebreide serie foto’s gemaakt worden. We zien een roestige 4 assige ketelwagen, locomotief 1823 (ex-NS, ex-Shunter) en Plan V treinstel 472 wachten op de volgende oefening.
Augustus

Ook in augustus werd er vrij veel gefotografeerd met wisselende resultaten. Deze keer werden er ook meer goederentreinen vastgelegd. Deze werden zowel langs de ‘baan’ als op stations gefotografeerd. Ook in deze maand werden de foto’s het meeste in de baas zijn tijd gemaakt. Daarnaast kon er weer een Hondekop gefotografeerd worden en dat was deze keer de 386 van ‘Het Spoorwegmuseum’ welke de DE41 op 19 augustus naar Blerick mocht brengen. Omdat ik die dag dienst had en het toevallig goed uitkwam werd er een foto gemaakt maar de combinatie zon en station Utrecht Centraal is met al die hoge gebouwen helaas geen gelukkige en ik was er dan ook niet tevreden mee. Maarja wat wordt het dan wel? Er werden in augustus maar liefst 11 goederentreinen gefotografeerd. Hoewel ik in eerste instantie dacht aan een foto van de European Sleeper in Rotterdam is het toch een plaatje van een ICNG in Den Haag geworden. Langzaam stroomde er afgelopen jaar steeds meer ICNG treinstellen in bij NS. Ze vervangen in 2025 de Traxx locomotieven die met de aloude vertrouwde ICRm rijtuigen (uit de jaren 80) ingezet worden op de HSL en die zich met het ingaan van de dienstregeling 2025 (per 15 december) alleen nog vermaken in de 1100 serie Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal. Daarnaast worden er nog enkele stammen in de Beneluxdienst tussen Lelystad en Brussel ingezet tot er volgend jaar voldoende ICNGB treinstellen beschikbaar zijn. Op zaterdag 3 augustus 2024 vertrekt NS ICNG treinstel 3222 als trein 1135 in een spaarzaam zonnetje uit het station van Den Haag Centraal om na anderhalf uur aan te komen in Eindhoven Centraal. Links zien we de in Akiem huisstijl gestoken Traxx 186 044, welke zojuist samen met de 186 121 als trein 1124 (Ehv-Gvc) in de residentie stad is aangekomen.
September

Meestal werd het in voorgaande jaren in de 2e helft van het jaar wat rustiger met fotograferen, dit jaar was dat echter niet het geval. Daarnaast werden in september opvallend veel Nezz-casse locomotieven rijdend al dan niet stilstaand gefotografeerd. Maar ook de NS Traxx locomotieven lieten zich meerdere keren fotograferen, net als de Eurostar, ICNG, ICM’s ect ect. Helaas was er deze maand ook slecht nieuws toen bekend werd dat mijn goede vriend Stephan Breugelmans onverwachts was overleden. Een klap in mijn gezicht, zeker omdat we samen met Durk Houtsma op vakantie zijn geweest in Engeland en Duitsland om treinen te fotograferen. Daarnaast zijn we ook meerdere keren met z’n tweeën (maar ook met Durk) in Nederland en België op pad geweest. Ons laatste uitje samen was in mei 2023 naar de SGB in Goes voor ‘Sporen naar het verleden’. Als ik zelf op pad was geweest stuurde ik meestal via de telefoon wat screenshots van mijn camera naar Stephan die vrijwel altijd met enthousiasme werden ontvangen. Tja het leven is soms niet eerlijk en hij wordt zeker gemist. Na hier even kort bij stilgestaan te hebben gaan we verder met het jaaroverzicht! Na de jaarlijkse her instructie voor machinist in Amersfoort werd aldaar even een ‘rondje’ over het goederenemplacement gemaakt en zodoende kon er het nodige worden vastgelegd. Ook in deze maand ging de camera weer mee in de tas tijdens de dienst en werden er her en der wat foto’s gemaakt. Dat maakt de keuze voor de foto van deze maand wat lastiger. Omdat er tot nu toe nog een foto van een Nezz-casse locomotief ontbreekt is het een plaatje van één van deze fraaie machines geworden. Ook op zondag 1 september stonden een aantal treinen met Nezz-case locomotieven gepland. Het grootste aandeel had RFO hierin met de 1830 en 1828 welke beide met keteltreinen vanaf grensstation Bad Bentheim onderweg waren naar de Kijfhoek. Na het plaatje van de RFO 1830 met zijn keteltrein werd weer richting huis gereden en besloten we om vroeg te eten zodat ik weer snel op pad kon voor de volgende trein. Nadat ik in Nieuwerkerk a/d IJssel de Trecate keteltrein van BLS gefotografeerd had, werd naar Rotterdam Zuid gereden voor een plaatje van de RXP 9902 ‘Tommy en Tess’ die met 3 SSN rijtuigen vanuit Goes onderweg was naar het SSN depot. Vrij onverwachts kon eerst nog de RFO 1830 met wederom een keteltrein naar Bad Bentheim gefotografeerd worden. De machine had op IJsselmonde de ketelwagens opgepikt (geen Gevi/Un codes) en zou bovenlangs weer naar het bekende grensstation rijden. Omdat je vanaf emplacement IJsselmonde niet meer over kan steken naar de rechter tunnelbuis van de Willemsspoortunnel moest de 1830 met zijn aanhang via de linker tunnelbuis naar Rotterdam Centraal rijden. Vanaf daar kun je via de fly-over weer op het traject Rotterdam-Gouda intakken. Ver zou de 1830 met zijn gevolg echter niet komen want de locomotief raakte ter hoogte van station Rotterdam Alexandrium defect en moest terug gesleept worden naar emplacement Rotterdam Noord Goederen, dit klusje werd door RFO locomotief 1828 uiteindelijk uitgevoerd. Deze was met keteltrein 42316 (Bh-Kfhn) onderweg en moest de reis op Rtng noodgedwongen onderbreken om de onfortuinlijke 1830 terug naar dit emplacement te slepen. Voor het zover is zien we de RFO 1830 met trein 42711 (IJsm-Bh-Rtng) via het linkerspoor de twee fotografen passeren richting Rotterdam Centraal.
Oktober

Ook in oktober werd er weer vrij veel gefotografeerd als was het deze maand alleen maar reizigersmaterieel. Er werd wat tijd besteed langs de HSL bij Zoetermeer om voornamelijk Traxx’en, ICNG en Eurostar treinstellen te fotograferen. Maar ook de rest van de maand draaide het voornamelijk om dit materieel en werden er o.a. op station Schiphol Airport & Rotterdam Centraal foto’s gemaakt. Daarnaast werden de VSM & SSN tijdens de Opendagen van de Stoom Stichting Nederland vastgelegd. Tevens kon aan het einde van de maand onverwachts nog de Venice Simplon Oriënt Express (VSOE) naar Amsterdam gefotografeerd worden. De aanleiding voor deze rit was bedoeld om de 40e verjaardag van Katy Perry luister bij te zetten. De keuze voor de maand oktober was weer een lastige, word het museummaterieel of toch iets moderns in de vorm van een Traxx, ICNG of Eurostar treinstel?
Voor deze maand is het een stoomplaatje geworden. In het weekend van 5 & 6 oktober hield de SSN weer haar jaarlijkse Opendagen. Ook dit jaar was de VSM te gast met de 50 307, 23 076, en een stam rijtuigen. Samen met de SSN 01 1075 & 23 023 en de SSN rijtuigstam kon een uurdienstregeling gereden worden tussen het SSN depot te Rotterdam Noord Goederen en station Gouda. Dit jaar kwam de VSM al op vrijdag naar het Rotterdamse en daarom werd na wat foto’s langs de HSL bij Zoetermeer naar de spoorlijn Rotterdam-Gouda gereden om een foto te maken. Omdat het oorspronkelijke plan een uur werd verlegd waren de mogelijkheden voor een foto met zon zeer beperkt en daarom werd gekozen voor de stek bij station Rotterdam Alexander. P-sein 774 toont terecht rood, als de VSM locomotieven 50 307 & 23 076 met het Mitropa slaaprijtuig & de Blokkendozenstam als trein 70453 (Dr-Rtng) het station van Rotterdam Alexander passeren richting het SSN depot te emplacement Rotterdam Noord Goederen.
November

De maand november was erg rustig qua fotograferen en dit kwam mede door het slechte weer. Daarnaast heb ik het eind oktober begin november altijd druk als lid van de roostercommissie machinisten Rotterdam. In deze periode maken we de roosters die vanaf de nieuwe dienstregeling in december ingaan (dit jaar op 15 december). Een grote klus die ook dit jaar zeer voorspoedig verliep waardoor er in de 2e week toch tijd was om wat treinen te rijden. Voor november kan ik het kort houden want ik ben in deze maand slechts 1 keer op pad geweest om te fotograferen. Omdat mijn ouders in november 45 jaar getrouwd waren vierde we dit van vrijdag 15 t/m 22 november met mijn gezin en familie op vakantiepark Hof van Saksen in Nooitgedacht, een werkelijk schitterend park en van alle gemakken voorzien. Er werd lekker gezwommen, gegeten en natuurlijk gerelaxt. Voor de kinderen stond een dagje Plopsaland in Coevorden op het programma. Naast al deze leuke dingen stond er op zondag 17 november een dagje STAR op het programma voor de Sinterklaas Express. In de aanloop naar het Sinterklaasfeest rijdt de STAR in meerdere weekenden speciaal voor de kinderen de Sinterklaas Express, waarbij steevast een diesellocomotief de tractie verzorgt. De 2278 mocht met de trein 2 slagen van Veendam naar Stadskanaal Pekelderweg maken. De weersomstandigheden zijn in de maand november zoals hierboven beschreven altijd een uitdaging met dit jaar zeer wisselvallig weer en natuurlijk korte dagen. Op de 17e was het eerst zonnig en daarna kletsnat en donker. Samen met mijn vader werd de trein met de auto achtervolgd en meerdere keren gefotografeerd. De laatste keer dat ik de STAR bezocht was in juli 2023. Tijdens het achtervolgen van de 2e slag kwam ik ‘local’ Redmar Stam tegen en samen reden we achter de trein aan. Omdat Redmar de machinist kent werd speciaal voor ons even het NS logo op de 2278 geplakt (magneetstrip) waardoor er voor even oude tijden herleefde. Naar mijn idee staat dit toch net even beter dan zonder NS logo. Na wederom omgelopen te zijn op het passeerspoor bij de Pekelderweg in Stadskanaal werd de trein kort na vertrek gefotografeerd. Ook nu werd de trein in zeer wisselende weersomstandigheden gefotografeerd en na aankomst in Veendam werd met de 2278 snel omgelopen waarna de trein leeg weer terugkeerde naar Stadskanaal. Voor ons werd het na een wisselvallige dag tijd om naar het huisje terug te rijden.
December

De laatste maand van het jaar en vooral van de lijstjes. NPO Radio 2 heeft de Top 2000, Radio 10 Gold heeft de Top 4000 en natuurlijk de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst. Wij hebben de jaaroverzichten op Sion-rail en het aantal fotografen die de moeite nemen om fraaie jaaroverzichten samen te stellen lijkt elk jaar meer te worden. Ook deze maand was met 2 dagen fotograferen erg rustig. Sinds deze maand ben ik na een instructie ook bevoegd voor de Airport Sprinter en de ICNG Benelux treinstellen. De bevoegdheid voor de ICNGB is vooral een papierentijger omdat ook de NSR machinisten met standplaats Rotterdam Centraal welke ICD rijden met het ingaan van de nieuwe dienstregeling ook een aantal diensten voor NS International draaien en dus met de ICNGB en in sommige gevallen mnog met de Traxx te maken krijgen. Op de 1e dag van de maand werden er in de omgeving van Nieuwerkerk a/d IJssel wat foto’s gemaakt en de 2e gelegenheid was op 4 december in Amersfoort toen ik op de Bokkeduinen moest zijn voor het 2e deel van de instructie van de Aiport Sprinter. Hoewel de maand met zon goed begon was ook december helaas een troosteloze maand qua weer, maarja wat wil je met de kortste dag van het jaar in deze maand. In Amersfoort werden vooral stilstaande treinen gefotografeerd en daar staan er helaas genoeg van. Tjonge wat staat er op het emplacement helaas veel materieel weg te roesten. Het bekende rijtje locomotieven telden 13 Nezz-casse machines, twee diesellocomotieven en helaas ook vier 1200’en (persoonlijk mijn favoriete locomotieven). Ook bij de loods van NS Reizigers stond er helaas genoeg materieel niks te doen. Voorwaar een troosteloze aanblik voor de liefhebber. Gelukkig werd onlangs bekend dat Railexperts vier 1600’en van rail Rolling Stock heeft gekocht. De maand december sluiten we dan ook positief af met de vrolijk bestickerde RXP 9902 ‘Tommy & Tess’. Terwijl ik de DBC 6422 met de PON autotrein op woensdag 4 december fotografeerde liep de 189 082 met de Dolime binnen (bestaande uit blauwe VTG wagens), korte tijd later gevolgd door de 193 305 met een staaltrein voor Beverwijk (?). Terwijl ik mij afvroeg waar de 9902 ‘Tommy & Tess’ van Railexperts zou zijn, verscheen deze machine onverwachts met een goederentrein toen ik beide DBC treinen aan de emplacementszijde fotografeerde. Nadat de fraaie locomotief enkele wagens naar het goederenemplacement afgerangeerd had, vertrok de machine met de overgebleven wagens naar Amsterdam. Geflankeerd door de RXP 9901 en Plan V treinstel 466 vertrekt de 9902 met zijn korte treintje naar het goederenemplacement van Amersfoort om even later door te rijden naar Amsterdam.
Dat was hem weer voor dit jaar. Ik ben benieuwd of het mij volgend jaar ook weer lukt om genoeg foto’s voor een jaaroverzicht te kunnen maken. Voor nu rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2025 te wensen.