Januari 2024

In 2024 hebben we er op de Bentheimroute een leuke goederentrein bij gekregen. Er wordt in de weekenden een staaltrein van Nymburk naar Beverwijk reden met als tractie een Vectron van ČD Cargo. Op zondagmiddag is deze in Twente meestal goed te fotograferen. In het laatste weekend was het mooi zonnig weer en zodoende werd er even naar Zenderen gefietst. ČD Cargo 383 002 met staaltrein 42797 bij Zenderen op 28 januari 2024.
Februari 2024 kunnen we overslaan. Het was vrijwel de hele maand slecht weer en er werden vrijwel geen foto's gemaakt.
Maart 2024

Ook in maart bleef het op de meeste dagen door gieten en ook op persoonlijk vlak was dit geen fijne maand. Wel kon met Pasen nogmaals de staaltrein naar Nymburk worden vastgelegd, deze keer met de fraai paarse Railrelease-Shimmns achter de lok. ČD Cargo 383 001 met staaltrein 42797 bij Tusveld op 31 maart 2024.
April 2024

In april werd het weer nauwelijks beter en kon alleen op een zondagmiddag te Wierden een PCC-shuttle tussen de vele wolken door in de zon vastgelegd worden. RTB Cargo 193 793 met PCC-shuttle te Wierden op 7 april 2024.
Mei 2024

Begin mei werd het weer gelukkig beter en kon er weer op uitgetrokken worden. Nadat ik op een ochtend op de Betuweroute had gestaan ben ik wel vanwege opkomende sluierbewolking terug naar Twente gereden waar het nog strakblauw was. Ik besloot nog even bij Rijssen te gaan staan. Eerst leken de leuke treinen net voorbij te zijn maar al snel kwam de melding dat TCS met een ICE3neo bij Deurningen gezien was, dus ik stond op de goede plek. TCS 101002 met DB ICE-3neo 408 009 (Tz. 8009) als trein 13426 bij Rijssen op 12 mei 2024
Juni 2024

Halverwege juni 2024 heeft DB de inmiddels verouderde en onbetrouwbare ICE-3M stellen integraal vervangen door de ICE-3neo stellen (Baureihe 408). Toen het eind juni even mooi weer werd ben ik naar Praest gereden om deze stellen te fotograferen voordat hier de omgeving ingrijpend veranderd door de werkzaamheden aan het derde spoor. DB ICE-3neo 408 010 (Tz 8010) als ICE 124 bij Praest op 26 juni 2024.
Juli 2024

In juli ben ik nogmaals naar Praest gereden en deze dag reden er veel goederentreinen. Als hoogtepunt kwam SBB Cargo langs met de Goldpiercer. SBB Cargo 193 110 "Goldpiercer" met Busto-shuttle 40033 bij Praest op 30 juli 2024.
Augustus 2024

Een andere belangrijke wijziging dit jaar was natuurlijk de inzet van Vectrons in de nieuwe NS-Flow kleurstelling voor de IC naar Berlijn. NS 193 733 met ICB stam 7707 als IC 143 te Salzbergen op 28 augustus 2024.
September 2024

Bij goederenvervoerders zoals RFO is de "nez cassé" nog wel volop te zien op in Twente. RFO 1830 met keteltrein bij Wierden op 1 september 2024.
Oktober 2024

Dit jaar was de "Waverider" ook veelvuldig in Twente te zien. HSL Logistik 186 364 "Waverider" met Rzepin-shuttle te Wierden op 16 oktober 2024.
November 2024

Dit najaar bood gelukkig meer zonmomenten dan vorig jaar en zodoende konden er begin november ook nog een paar goederentreinen met zon worden gefotografeerd. LTE 193 515 met de 193 227 in opzending met keteltrein bij Wierden op 3 november 2024.
December 2024

Ondanks dat deze decembermaand het aantal zonuren wederom ver onder het langjarig gemiddelde lag konden er op de eerste dag van deze maand nog wel een aantal mooie treinen worden gefotografeerd waaronder de "Sharky" van RFO met een keteltrein. RFO 193 949 met ethanoltrein 47335 bij Zenderen op 1 december 2024.