Mei 2024 | Japan

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3980
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Mei 2024 | Japan

Bericht door Jeroen »

Na een succesvol en geslaagde soloreis naar Japan in oktober 2023, boekte ik voor mei 2024 weer een reis naar Japan. Dit maal werd drie weken in Japan vertoefd. Deze reis wilde ook enkele dagen spenderen om trein te gaan fotografen, al werden de dagen die ik oorspronkelijk gepland had voor treinen, ter plaatse een stuk minder omdat de Japanse cultuur meer mijn interesse had. :P In deze drie weken werd zo'n 3000 foto's gemaakt, waarvan een klein deel treinfoto's zijn. Ik heb tot september 2024 nog steeds maar een klein deel nabewerkt. Toch wil ik al met jullie het resultaat tot nu delen. Aangezien de meeste treinhobbyisten nooit naar Japan zullen afreizen, wil ik met deze fotoreeks jullie een indruk geven van dit fantastisch land (op treingebied). :D


Afbeelding
Mijn reis begon in Tokyo waar ik de eerste vier dagen verbleef. In Tokyo bestaan de stoptreinen vrijwel standaard uit 16 bakken en hebben de treinen een frequentie van 3 tot 5 minuten. En dan nog zitten de treinen vrijwel de hele dag ram vol.
JR East E251-A505 op de Chūō–Sōbu Line van Mitaka naar Chiba, maakt een korte stop op Ichikawa op 12 mei 2024.

Afbeelding
Een bekend fotopunt in Tokyo is Ochanomizu. Dit punt werd alleen maar bekender doordat dit punt voorkwam in de anime Suzume. Veel toeristen, maar ook Japanners maken dan ook hier een stop om een foto te maken. Naast een stations (rechts) kruist er ook een metrolijn. Op een goed moment kun je hier 3 treinen en 2 metro's tegelijkertijd fotografen. Tokyo metrotreinstel steekt de Kanda rivier over, tijdens een zeldzaam rustig moment. Tokyo, 12 mei 2024.

Afbeelding
Yoyogi, Tokyo, 12 mei 2024.

Afbeelding
JR East train E235 1529G op de Yamanote lijn. Yoyogi, Tokyo, 12 mei 2024.

Afbeelding
Na vier dagen Tokyo vertrok ik naar Osaka, waar ik negen dagen in een hotel verbleef om vanuit daar diverse tripjes te maken.
Hankai Denki Kidō tramstel 607 van Ebisuchō naar Anryumachi, maakt een korte stop op het obscure station van Shin Imamiya Ekimae. Boven de tramhalte ligt station Shim Imamiya van Japan Railway. Osaka, 16 mei 2024.

Afbeelding
Op 17 mei 2024 stond treintjes kijken op de planning. In de vroege ochtend werd de Shinkansen (hogesnelheidstrein) van Osaka naar Okayama genomen. Na een snelle rit van een uurtje, moest ik in Okayama overstappen op een stoptrein naar Nishigawara. Het leuke oude boemeltreintje bracht me in 10 minuten op station Nishigawara. Na een kwartiertje lopen kwam ik aan op mijn stek. Het bleek een drukke spoorlijn. Elk kwartier kwam er een goederentrein van beide richtingen en daar tussen moesten nog wat stoptreinen rijden.
JR Freight EF510-20 met containertrein steekt de Asahi rivier over in oostelijke richting.

Afbeelding
JR Freight E210-115 met containertrein steekt de Asahi rivier over in oostelijke richting.

Afbeelding
Tussen al het goederenverkeer reden er ook diverse stoptreintjes, waarvan dit fraaie oude exemplaar. Een 115-1000 serie uit 1978.
JR West 115-1551 als 'local' steekt de Asahi rivier over, om vervolgens een korte stop te maken op station Nisihigawara.

Afbeelding
Okayama Denki Kidō tram 7701 op de Seikibashi lijn van Seikibashi vertrekt na een korte stop op halte Yanagawa naar Okayama-Ekimae. Okayama, 17 mei 2024.

Afbeelding
Na een bezoek aan het veel te drukke Arashiyama Bamboo Forest, zocht ik de rust op. Die vond ik op station Hozukyō. Een station gelegen op een brug dat een dal doorkruist tussen twee bergen in. Totaal afgelegen in de Japanse natuur zonder een dorpje in de buurt. Het station wordt ook voornamelijk gebruikt wandelaars en bergbeklimmers.
Willer Trains dieseltreinstellen KTR8xxxx + KTR8xxxx als 'Hashidate' Limited Express van Kyōto naar Toyooka. Hozukyō, 19 mei 2024.

Afbeelding
In Japan hebben ze net zoals in Nederland, 'koplopers' in dienst. De eerste generatie kwamen in de jaren '70 in dienst. In tegenstelling tot in Nederland, bleef de doorloopkop wel in gebruik. In Nederland waren ze gewoon te laks in het onderhoud ervan. Na het succes van de eerste generatie, de serie 183, heeft de Japan Railway Company, in de loop der jaren nieuwe 'koplopers' in dienst genomen. Zoals de fraaie 287 serie. De 'koplopers' worden door JR ingezet als Limited Express, wat in Nederland vergelijkbaar is met een Intercity.
JR West 287 FA05 + 287 xxx als Limited Express Hashidate van Toyooka naar Kyōto, raast door station Hozukyō op 19 mei 2024.

Afbeelding
JR West 683 5510 als Thunderbird Limited Express van Osaka naar Tsuruga, rolt station Kyoto binnen op 19 mei 2024.

Afbeelding
JR West 683 4505 als 'Thunderbird' Limited Express van Tsuruga naar Osaka, maakt een korte stop station Kyoto op 19 mei 2024.

Afbeelding
JR West rijdt elk half uur een Limited Express dienst tussen luchthaven Kansai en Kyoto als 'Haruka'. Op de 'Haruka' worden enkel treinstellen uit de serie 281 ingezet die allen van buiten en binnen voorzien zijn van Hello Kitty thema.
JR West 281 280 als Limited Express 'Haruka' komt vanuit luchthaven Kansai, het kopspoor op station Kyoto binnengerold. Eindbestemming van de trein. Kyoto, 22 mei 2024.

Afbeelding
JR West 683 4504 rolt station Kyoto binnen als als 'Thunderbird' Limited Express van Tsuruga naar Osaka. Kyoto, 22 mei 2024.

Afbeelding
JR Freight EF210-167 met containertrein door station Kyoto op weg naar het oosten. Kyoto, 22 mei 2024.

Afbeelding
Na 9 dagen in regio Osaka, waar diverse dagtripjes werden gemaakt naar Kyoto, Hiroshima, Nara, Nagoya en Okayama. Keerde ik terug naar Tokyo waar nog 7 dagen verbleef. JR East S-20 op de Tōkaidō Line van Atami naar Tōkyō Station, door Kanagawa op 25 mei 2024.

Afbeelding
Om Narita Airport te bedienen voert JR East een treindienst uit onder de naam Narita Express. De dienst vertrekt van verschillende steden rondom metropool Tokyo, waar bij op enkele stations treinstellen worden gekoppeld of gesplitst, afhankelijk van de bestemming. JR East zet in deze dienst 'koplopers' in van de serie E259, die speciaal voor deze dienst besteld en gebouwd zijn. JR East 258-17 als Narita Express van Narita Airport naar Ofuna, passeert Kanagawa, Yokohama op 25 mei 2024.

Afbeelding
In Japan rijden veel fraaie moderne treinen, maar ook een hoop die niet van mooiigheid uitblinken. De E657 serie van JR East is daar één van naar mijn mening. De E657 is tussen 2011 en 2014 door Hitachi gebouwd en kan zowel op 1,5 kV DC en 25 kV AC rijden.
JR East E657 treinstel K6 raast door station Fujishiro op 28 mei 2024, als limited express van Iwaki naar Ueno.

Afbeelding
Kort buiten de metropool Tokyo zijn al enkele diesellijntjes te vinden. Ten noordoosten van Tokyo is de Jōsō-sen (Jōsō Line) te vinden beheerd door Kantō Tetsudō (Kantō Railway). Op 28 mei 2024 toen ik aan het toeren was met de trein en voorbij station Toride kwam, zag ik een dieseltreintje in reclame uitvoering staan. Onderweg in de trein werd uitgezocht waar dit treintje heen reed. Op de terugweg werd uitgestapt in Toride om vervolgens met het dieselboemeltje mee te gaan op de Jōsō-sen. In de buurt van station Nishitorde kon enkele leuke stekken langs de baan worden gevonden.
Kantō Tetsudō 2106 van Shimodate naar Toride, bij Nishitoride.

Afbeelding
Kantō Tetsudō 2105 van Toride naar Shimodate, bij Nishitoride op 28 mei 2024.

Afbeelding
Kantō Tetsudō 2403 + 2402 van Shimodate naar Toride, bij Nishitoride op 28 mei 2024.

Afbeelding
In de avond van 28 mei 2024 toen ik per trein onderweg was van Toride naar Matsudo, kwam ik een containertrein tegen die aan de kant stond. Op station Matsudo werd deze trein opgewacht. Ik wist dat goederentreinen hier via spoor 3 rijden, dus werd op perron 2 plaatsgenomen.
Na ruim een half uur werd omgeroepen dat er een doorgaande trein op spoor 3 zou passeren, dat moest hem wel zijn.
JR Freight EF210-121 met containertrein door station Matsudo in zuidwestelijke richting.

Tot zover de reeks uit Japan! Wanneer er weer reek grote reeks foto's bewerkt zijn zal een update hier verschijnen. Ik hoop dat jullie door deze fotoreeks ook geïnspireerd zijn geraakt en in de toekomst ook een reis naar Japan willen maken. Ik hoop in ieder geval zelf binnen 2 jaar terug te keren naar Japan! :D

Voor de geïnteresseerde niet-treingerelateerde foto's zijn hier te vinden: Japan 2023 en Japan 2024 .
Hier in 't zuiden
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3547
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Mei 2024 | Japan

Bericht door Rens »

Ik had de meeste foto's al op Flickr langs zien komen, maar het blijft een toffe reeks foto's!
Rolandrail
Berichten: 3491
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Mei 2024 | Japan

Bericht door Rolandrail »

Mooie serie Jeroen, goed ook eens beelden van de goederentreinen te zien!
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
LEOSCRIBENS
Berichten: 577
Lid geworden op: di mar 30, 2021 8:50 am

Re: Mei 2024 | Japan

Bericht door LEOSCRIBENS »

Fraaie impressie! Dankjewel voor je blik op Japan
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 274
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mei 2024 | Japan

Bericht door RailWorx »

Gave reeks en interessante informatie, dank; bijzonder interessant land. Hopelijk over een paar jaartjes ook er naartoe!
arnold
Berichten: 15511
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Mei 2024 | Japan

Bericht door arnold »

Mooie gave serie uit het Land van de rijzende zon! > Japanese Boy
Laatst gewijzigd door arnold op vr sep 06, 2024 12:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 4305
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Mei 2024 | Japan

Bericht door erica »

Rijzende (opkomende) Zon.
Plaats reactie